Lämppärin testausta

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Lämppärin testausta

Viesti Kirjoittaja B9M »

Aamulla oli -29C ja Kabola yön minimilämmöllä. Autossa lämpö 0C. Saapa nähdä paljoko nousee lämpötila jäljellä olevalla 4,2 Kw:lla. Yllätys että 800W:lla sai lämpotilaeroksi 29C. Mittari oli kyllä auton takaosassa 1.2m korkeudella. Pannun lämpotila oli vain n+22C. "Toivottavastí" testauskelejä on huomennakin kun on vapaapäivä. Tv. Ari
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Sun Volvossa onkin niin reilusti sitä lämpöeristettä että kyllähän se lämpee. Ois pitänyt ittekkin eristää lisää silloin alussa. :oops: Onneksi eristin lattiaa lisää mutta ei tuolla hiki tuu näillä pakkasilla vaikka webasto on 23 kW. Pitäs estää moottorikierto niin vois auttaa.
-Jussi-
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Meillä lämmityksessä käytetään kahta öljytäytteistä patteria joiden yhteinen lämmitysteho on 3 kw. Näillä auto pysyy -25˚C pakkasella+5-7˚C lämmöissä. Jos vielä enemmän lämpöä kaivataan niin Webasto pauhaamaan jolloin saadaan tarvittaessa vaikka 35˚C... Näin meillä :roll:
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Eilen aamulla 7.2 oli töistä päästyäni -29C ulkona. Autossa -10C ja Kabolassa vain pieni liekki???. En tiedä miksi melkein sammunut. Viime yöna oli -27C ja pannusta käytössä n85%teho. Lykkäsi+ 50C kiertoon. Aamulla autossa perällä +16 ja keulalla +12C metrin päässä tuulilasista. Tuulilasi ei ollut peitossa. Lisäsin vähän tehoja ja kiertoveden lämpö nousi +60C. Ennen kaupungille lähtöä pistiin pannun täysille. Oli piru sammunut kotiin tultaessa. Pitää lisätä ilmansaantia ettei rupea paukuttaan ja sammu kun kaikki on pelissä. Nyt voin jo sanoa että alle -20 pakkasessa kyllä vielä pärjää mutta -30 alkaa jo tulla vilpoista. Tv Ari
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Millaisen kiertovesipumpun Kabola tarvitsee? Oliko se sellainen ettei se muuhun sähköä tarvinnutkaan?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Lahti32 kirjoitti:Millaisen kiertovesipumpun Kabola tarvitsee? Oliko se sellainen ettei se muuhun sähköä tarvinnutkaan?
Pumppuna on Bolin Pump EVP 500 24V joka vie virtaa0,1-0,15A. Kabola itessään ei tarvii virtaa, mutta on tarkka kiertovesipumpusta. Pitää neste kiertää juuri sopivasti tai pannu käy liian kylmänä. Bolin maksoi aivan älyttömästi ja hinnan sai vielä tuplata kun päästin nesteen valumaan ensimmäisen pumpun moottoriin. Vi...taa vieläkin kun muistelee. Oli oikein bussinrakennuksen "huippuhetkiä" Pumppu näyttää kuin olisi jokin kyhäys, mutta on lähes äänetön ja kestää isältä pojalle. Kabola toimisi vapaakiertoisenakin kun olisi paksummat putket ja nousua koko matkalle. Tv Ari
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Ulkona -13C autossa takana +12C ja edessa +10C. Pannusta käytössa 1,5/5. Kiertoon lykkää +30C. Tv. Ari
Vastaa Viestiin