Ajovalojen suuntaus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Ajovalojen suuntaus

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Oliko kellään mitään hyvää "kotikonstia" millä voi tarkistaa valojen suuntauksen?
Muistaakseni oli joku tän tyylinen että metrin päästä seinästä valojen korkeus ja etäisyys toisistaan(valokiila) pitää olla sama seinässä ja autossa.. :oops:
Olipas taas hienosti pään ajatukset tulostettu näytölle :idea: yrittäkää ymmärtää on loman aloittajaiset menossa ja tietysti auton kimpussa :shock: :shock:
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

itse suuntaan valot seuraavasti:
pimeälle tieosuudelle tasaiselle suoralle
peitän toisen lähivalon esim pahvinpalalla
säädän toisen lampun, että valokiila vas reunassa terävänä yltää n.40m ja alkaa nousta ylös oman kaistan 1/2 välistä
toinen lamppu samaan, vertailla voi peittämällä välillä lampun
jos valokiila ei lopu terävästi, valot näyttävät liian ylös tai polttimot vialliset

pitkät päälle
omat pitkät nyt vaan näyttää mihin näyttää, lähivalot määrää h4-sissa suunnan :!:
apupitkät suunnataan "alkamaan" n 50m päästä ja niiden täytyy "loppua" n.150m kohdalla. jos valokeila ei selkeästi "lopu" valot näyttävät liian kauas.
taas vertailu peittämällä vuoroin kumpaakin lamppua
säädän lisävalot näyttämään "keskelle",eli koko tien leveys kirkkaaksi ja hieman piennarta n.100m päässä. hajavalolla pärjää mutkissa kyllä

sumuvalot:
valokiilat n. 30m eli selkeästi omien valojen alle ja keskenään samansuuntaisiksi. tosin laitan ne siten hieman vinoon, että valokiila nousee hieman pientareille päin. näillä on päästävä sumun alle, muuten ne heijastavat silmiin, etkä näe mitään :!:

silmä reagoi vain takaisin heijastuvaan valoon, eli jos säädät valot ylemmäksi, ne eivät heijastu kunnolla tien pinnasta vaan häipyvät avaruuteen, ja sitähän kestää valaista :!:

kun nyt kerran kysyit, näillä eväillä olen pärjännyt ja itse parhaiksi todennut 8) 8)

vakiopolttimoilla ja lampuilla saa varmasti hyvän lopputuloksen kunhan laittaa riittävän paksut johdot ja vaihtaa välillä polttimot koska niiden heijastinpinta tummuu ajan oloon ja lampun lasiin kiinni sulavat langasta irtoavat metallikiteet sumentavat lasipinnan pikkuhiljaa huonoksi :? :?
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

neuvoa-antavan norttitauon jälkeen päätin vielä kertoa että...

pimeäajossa rajaan vaalean taivaan ja katulamput häikäisysuojalla "pois peilailemasta"

samoin peilit mieluummin ala- kuin yläviistoon

sisävalojen suuntaus siten, ettei suoraa valoa eteenpäin kohti silmiä/ tuulilasia

kojetaulu himmeäksi: tummat värit, ei turhia papereita, peruutuskameran näyttöjä tms näkökentässä

vihreä ja punainen parhaita värisävyjä hämäränäön säilyttämisen kannalta

toivottavasti näistä kommenteista on hyötyä teille... :) :)
Avatar
TeuSki
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Huhti 2007 09:45
Paikkakunta: Marttila

Viesti Kirjoittaja TeuSki »

Yksinkertainen keino säätää lyhyet ajovalot. Aja auto tasaisella pinnalla 5 m päähän seinästä. Mittaa lampun keskeltä korkeus maasta. Seinässä valokuvion korkeus maasta tulee olla 5 cm vähemmän kuin valojen keskelle. Eli valojen lasku 1 cm/m. Sivusuunnan säätö parhaiten kokeilemalla ajossa.
Oman kokemukseni mukaan linja-autossa lasku kannattaa laitta hieman suuremmaksi kuin tuo 1 cm/m. Näin saat paremman valotehon. Valot kun ovat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa.
WIIMA/VOLVO B57 -71
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

sisävalojen suuntaus siten, ettei suoraa valoa eteenpäin kohti silmiä/ tuulilasia
Tässäpä on nuo ledit vallan mainio keksintö. Katosta suoraan alas suunnatut ledit sallii heittämällä korttipelin yölläkin mutta eipä kuskia haittaa lain moinen valo.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

TeuSki kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan linja-autossa lasku kannattaa laitta hieman suuremmaksi kuin tuo 1 cm/m. Näin saat paremman valotehon. Valot kun ovat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa.
Päteekö viimeinen lause myös 90-luvulla valmistettuihin matalalattiabusseihin?
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tapaus mrl586 vaati vähän ymmärrystä ja sitä hän on lienee vailla itsekin. Kaverilla on aika tanakka lähes sairaalloinen fiksaatio Wiiman K202 sarjaan ja on jopa oma foorumikin aiheelle jonne hän on kirjoittanut lähes 2000 aihetta ja 95% juttelee siellä yksin tuosta ko. korista. Mikä lie nuoren miehen saanut hurahtamaan moiseen. Liekö ensipusun saanut takapenkillä juossa kaupunkibussissa kotimatkallaan?
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

jone-51k kirjoitti:Kaverilla on aika tanakka lähes sairaalloinen fiksaatio Wiiman K202 sarjaan ja on jopa oma foorumikin aiheelle jonne hän on kirjoittanut lähes 2000 aihetta.
Laske aiheiden määrä uudelleen. Ei niitä vielä ihan noin montaa ole. Eksakti aiheiden määrä (kaikki aiheet) selviää täältä
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

TeuSki kirjoitti:Yksinkertainen keino säätää lyhyet ajovalot. Aja auto tasaisella pinnalla 5 m päähän seinästä. Mittaa lampun keskeltä korkeus maasta. Seinässä valokuvion korkeus maasta tulee olla 5 cm vähemmän kuin valojen keskelle. Eli valojen lasku 1 cm/m. Sivusuunnan säätö parhaiten kokeilemalla ajossa.
Oman kokemukseni mukaan linja-autossa lasku kannattaa laitta hieman suuremmaksi kuin tuo 1 cm/m. Näin saat paremman valotehon. Valot kun ovat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa.
Tätä neuvoa käytin ja katsastusmies ei kommentoinut valojen suuntausta mitenkään.. Kiitos!!
Kunhan taas pääsee kunnolla tienpäälle niin täytyy kyllä kokeilla suuntausta "omalle silmälle" jollain pimellä tiellä kun on nyt nuo uudet heijastinpinnatkin vaihdettu.. 8)
Avatar
TeuSki
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Huhti 2007 09:45
Paikkakunta: Marttila

Viesti Kirjoittaja TeuSki »

Toivotan valoisia kilometrejä, toivottavasti auringon paisteisiakin.
WIIMA/VOLVO B57 -71
Vastaa Viestiin