Akut

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Akut

Viesti Kirjoittaja MAN »

Ajattelin siirtää hupiakut sisätiloihin lähinnä tilanpuutteen vuoksi. Akut 4 kpl 200 Ah agm-akkuja......joutuisin vetämään akuilta kaapelin entiseen akkujen paikkaan n. 3- 4m.... ajattelin jotta 90 mm2 kaapelit riittäisivät mutta voin olla väärässä...... tulisikohan moisesta mitään ongelmia muutoin? Odottelen viisaammilta vastauksia.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Millaiseen paikkaan ajattelit sijoittaa nuo akut? Onko siellä hyvä ilmastointi?
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

penkkiryhmän istuinosan alle ja sinne saa järjestettyä ilmastoinnin kyllä.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Minä siirsin viime talvena akut peräosan tavaratilasta kylkilaatikkoon ja päävirta kaapeli lyheni peräti 7 metriä :!: ja sen huomasi startin pyörintänopeudessa, käyköhän sun tapauksessa toiste päin :roll:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Veikkaisinpa ettei...... kun tuon 12 V järjestelmän akut siirrän..... eli siis hupiakut.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Suti »

Miksi ihmeessä tarvitsisit yli 6-16m2 kaapelia/johtoa hupisähköihin.
Akkujen kytkentä toisiinsa kyllä vaatii mainitsemasi järeät kaapelit, mutta koko paketista "sähköjakokeskukseen" riittää mielestäni huomattavasti pienempikin siis jos meinaat käyttää 12V hupisähköä vaan valaistukseen, televisioon ja muihin sellaisiin, jotka ei niin mahdottomia virtoja vaadi..

Korjatkaa ihmeessä, viisaat, jos olen väärässä!!!

Näin meillä, eikä ainakaan vielä näy savua bussin suunnalta..terv.sähkäriRANE
ex kulkuri: MB 914-85
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

nokun ajattelin vain akut siirtää ja jättää esim 45 A laturin entiseen paikkaansa...... ja kun auton 12 V laturikin lykkää muistaakseni 35-40 A niin kai se kaapelin poikkileikkaus/mitta tulee olla suhteessa..... ööö.... kulkevaan virran määrään nähden.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Ja niinkun nimenomaan akkukaapeleista onkin kyse..... spk:lta lähtevät pysyy entisellään.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Suti »

no onkos henkilöautoissa sitten joku "liikapainonkarsinta"tms. koska yleensä laturinpersiistä lähtee 6mm2 piuha akulle, jota pitkin se tavallisin 60A laturi lataa akkua.
se o startissa se ranteenvahvunen touvi paikallaan..
Eli: hupiakkunippu toisiinsa koplattuina paksulla kaapelilla. Akun navoilta lähtö joku16mm2 ?. Plusnavalta lähtevään johtoon heti akunkengän jälkeen joku 30+A sulake johdonsuojaksi.(Biltemasta löytyy edullinen ja varasulakkeita saa). Näillä piuhoilla sinne vanhaan paikkaan, jos et halua käydä hakemassa jostain telakalta tai alan liikkeistä vanhaa hitsauskaapelia!!!
Ja muutenkin tollaiset pitkät vedot oikein paksulla kaapelilla on mielestäni vaarallisia, koska harvemmin tulee kytkettyä johtosuojaksi sulaketta akunkenkien jälkeen.
Oletetaan esim. tilanne: akkukaapeli menee runkopalkkia pitkin sieltätäältä nippusiteellä roikkuen. Tunkkaat puolihuolimattomasti autosta kulmaa ylös, esim renkaanvaihtoon. Tunkki sattuu puristamaan/raapaisemaan akkukaapelia, joka saa rungosta maata. Istuinten alla oleva akkupaketti räjähtää varmasti vieden mukanaan muutakin kuin tyynyt.
pienemmällä johdolla piuha hehkuu hetken ja palaa poikki..
NO TÄÄ NY OLI TÄLLÄSTÄ PIRUJEN MAALAAMISTA SEINILLE..
Kinataan sitten salossa lisää..
ex kulkuri: MB 914-85
Vastaa Viestiin