Akut
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Akut
Ajattelin siirtää hupiakut sisätiloihin lähinnä tilanpuutteen vuoksi. Akut 4 kpl 200 Ah agm-akkuja......joutuisin vetämään akuilta kaapelin entiseen akkujen paikkaan n. 3- 4m.... ajattelin jotta 90 mm2 kaapelit riittäisivät mutta voin olla väärässä...... tulisikohan moisesta mitään ongelmia muutoin? Odottelen viisaammilta vastauksia.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
- Location: Littoinen
- Paikkakunta: Littoinen
Miksi ihmeessä tarvitsisit yli 6-16m2 kaapelia/johtoa hupisähköihin.
Akkujen kytkentä toisiinsa kyllä vaatii mainitsemasi järeät kaapelit, mutta koko paketista "sähköjakokeskukseen" riittää mielestäni huomattavasti pienempikin siis jos meinaat käyttää 12V hupisähköä vaan valaistukseen, televisioon ja muihin sellaisiin, jotka ei niin mahdottomia virtoja vaadi..
Korjatkaa ihmeessä, viisaat, jos olen väärässä!!!
Näin meillä, eikä ainakaan vielä näy savua bussin suunnalta..terv.sähkäriRANE
Akkujen kytkentä toisiinsa kyllä vaatii mainitsemasi järeät kaapelit, mutta koko paketista "sähköjakokeskukseen" riittää mielestäni huomattavasti pienempikin siis jos meinaat käyttää 12V hupisähköä vaan valaistukseen, televisioon ja muihin sellaisiin, jotka ei niin mahdottomia virtoja vaadi..
Korjatkaa ihmeessä, viisaat, jos olen väärässä!!!
Näin meillä, eikä ainakaan vielä näy savua bussin suunnalta..terv.sähkäriRANE
ex kulkuri: MB 914-85
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
nokun ajattelin vain akut siirtää ja jättää esim 45 A laturin entiseen paikkaansa...... ja kun auton 12 V laturikin lykkää muistaakseni 35-40 A niin kai se kaapelin poikkileikkaus/mitta tulee olla suhteessa..... ööö.... kulkevaan virran määrään nähden.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
- Location: Littoinen
- Paikkakunta: Littoinen
no onkos henkilöautoissa sitten joku "liikapainonkarsinta"tms. koska yleensä laturinpersiistä lähtee 6mm2 piuha akulle, jota pitkin se tavallisin 60A laturi lataa akkua.
se o startissa se ranteenvahvunen touvi paikallaan..
Eli: hupiakkunippu toisiinsa koplattuina paksulla kaapelilla. Akun navoilta lähtö joku16mm2 ?. Plusnavalta lähtevään johtoon heti akunkengän jälkeen joku 30+A sulake johdonsuojaksi.(Biltemasta löytyy edullinen ja varasulakkeita saa). Näillä piuhoilla sinne vanhaan paikkaan, jos et halua käydä hakemassa jostain telakalta tai alan liikkeistä vanhaa hitsauskaapelia!!!
Ja muutenkin tollaiset pitkät vedot oikein paksulla kaapelilla on mielestäni vaarallisia, koska harvemmin tulee kytkettyä johtosuojaksi sulaketta akunkenkien jälkeen.
Oletetaan esim. tilanne: akkukaapeli menee runkopalkkia pitkin sieltätäältä nippusiteellä roikkuen. Tunkkaat puolihuolimattomasti autosta kulmaa ylös, esim renkaanvaihtoon. Tunkki sattuu puristamaan/raapaisemaan akkukaapelia, joka saa rungosta maata. Istuinten alla oleva akkupaketti räjähtää varmasti vieden mukanaan muutakin kuin tyynyt.
pienemmällä johdolla piuha hehkuu hetken ja palaa poikki..
NO TÄÄ NY OLI TÄLLÄSTÄ PIRUJEN MAALAAMISTA SEINILLE..
Kinataan sitten salossa lisää..
se o startissa se ranteenvahvunen touvi paikallaan..
Eli: hupiakkunippu toisiinsa koplattuina paksulla kaapelilla. Akun navoilta lähtö joku16mm2 ?. Plusnavalta lähtevään johtoon heti akunkengän jälkeen joku 30+A sulake johdonsuojaksi.(Biltemasta löytyy edullinen ja varasulakkeita saa). Näillä piuhoilla sinne vanhaan paikkaan, jos et halua käydä hakemassa jostain telakalta tai alan liikkeistä vanhaa hitsauskaapelia!!!
Ja muutenkin tollaiset pitkät vedot oikein paksulla kaapelilla on mielestäni vaarallisia, koska harvemmin tulee kytkettyä johtosuojaksi sulaketta akunkenkien jälkeen.
Oletetaan esim. tilanne: akkukaapeli menee runkopalkkia pitkin sieltätäältä nippusiteellä roikkuen. Tunkkaat puolihuolimattomasti autosta kulmaa ylös, esim renkaanvaihtoon. Tunkki sattuu puristamaan/raapaisemaan akkukaapelia, joka saa rungosta maata. Istuinten alla oleva akkupaketti räjähtää varmasti vieden mukanaan muutakin kuin tyynyt.
pienemmällä johdolla piuha hehkuu hetken ja palaa poikki..
NO TÄÄ NY OLI TÄLLÄSTÄ PIRUJEN MAALAAMISTA SEINILLE..
Kinataan sitten salossa lisää..
ex kulkuri: MB 914-85