B10M 1996 ei käynnisty

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Niin ja on siellä sähköinen syötön katkaisu.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

jiipee kirjoitti: 27 Tammi 2022 19:15
neppi kirjoitti: 27 Tammi 2022 16:42 EDC antaa vikakoodit 3 (Brake indicator faulty or not checked) ja 4 (Main and auxiliary engine speed signals missing (engine stationary)) jotka ei siis selitä yhtään mitään.

Onks siellä sähköinen syötönkatkaisu myös mekaanisen lisäksi?

Mitä jakopäälle tapahtu lämmityskäytössä yhtäkkiä?
koodi vika

2 ei ohjelmoitu
3 jarrutunnistus
4 käyntinopeussignaali anturilta ja pumpulta
5 käyntinopeussignaali pumpulta
6 käyntinopeussignaali anturilta
7 nopeussignaali epänormaalin suuri
8 nopeussignaali puuttuu
9 ahtolämpö korkea (yli 90)
10 ahtolämpö matala
11 ahtolämpö korkea (yli 100) 12 moottorinlämpö alhainen
13 moottorilämpö korkea
14 ahtopaine alhainen
15
16 kaasupoljin alhainen jännite
17 kaasupoljin korkea jännite
18 EDC säädinvika
19 järjestelmävika
20 yleinen säädinongelma
21 säätötangon asento alhainen
22 säätötangon asento korkea
23 sisäinen tiedonsiirtovika

3 ja 4 aina ennen ajoa
20-24 myös mahdollinen ulkoinen häiriö

vikakoodien resetointi:

avain 0
diagnoosinappi pohjaan
virta päälle
odota min 3 sec päästä diagnoosinappi avain 0
Tarkotatko et 3 ja 4 tulee aina ku laittaa virrat päälle?
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ainakin minulla tulee. Se jolta tuon listan sain, meinas että pitää tullakkin.
Se sammutinmutikka on kuulemma pakokaasujarrua varten. Kun painaa pakokaasujarrua nappia niin sillä katkaisee syötön pumpulta. Alkaa aikaa myöten vuotamaan ja ne on sitten vaan tulpattu. Varsinainen sammutin toimii sähköisesti pumpun sisällä. Tiedä sitten mutta näin minulle kerrottiin.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Onko tuo pumppu hammaspyörävälitteinen? Löytyisikö sensori sieltä?
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Liitteet
E996C5F3-1C16-449E-885F-2FF55F31627D.jpeg
E996C5F3-1C16-449E-885F-2FF55F31627D.jpeg (62.38 KiB) Katsottu 3206 kertaa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ensinnäkin mun auto ei ole mikään vanha pommi,vaan ihan vimpanpäälle virheetön peli. Se ei vaan toimi just nyt. Muuten ihan mintti -94 edc peli.

Tuota mun laitosta kun olen tutkinut, niin se ei sammu paineilmalla, eikä muutenkaan normaali sammutus tapahdu sammuttimesta, joka on siinä syöttöpumpun vieressä, vaan tietokone komentaa suoraan sitä sähköistä säädintä pumpun päässä, ja se voi komentaa syötön kokonaan pois.

Kun virrat kääntää päälle siellä pitää olla vikakoodit 3 ja 4 päällä, mutta olen 97,2% varma että tuo vikakoodi 4 lähtee pois jos startilla pyörittää konetta eikä moottori käynnisty. Starttaamisen jälkeen ei saa kääntää virtoja pois tietenkään.

Oletko tatkistanut että se sulake 46 joka on sen edc aivolaatikon vieressä on myös ehjä?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Yhdellä kaverilla just tuo vika paikallistui pumpun päässä olevan pienen käämin katkeamiseen. Aivan yllättäen ja pyytämättä ei enää lähtenyt millään käyntiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Yllättäen pyytämättä alko pelittää. Siihen tarvittiin uus siirropumppu, lisää ilmausta ja vähän polvirukoista ja poks vaan lähti katiska tulille. Vikakoodit 3 ja 4, jotka poistuu ku kone lähtee käyntiin ja ku jarrua painaa eka kerran tai ABS aktivoituu.

Iso Kiitos osallistuneille!!! Tää on kyl huikee foorumi!
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja setrailija »

hyvä kuin mikä kun lähti. miulla sammunut kahdesti mennessäni espanjaan ja samamäki. 850 litranen tankki ja edestä imu niin keula ylempänä vetää ilmaa. bosch merkkinen käsipumppu on melkein kertakäyttöinen. laitoin siihen käsipumpun ja suodattimen väliin sähköisen pumpun jolla voi imeä putsarit täyteen. käsipumppua kun painelee on sitten paha asento.kaksois käynnistyksen esto oli viimeinen tuossa huoltsikalla joka esti m-b.n matkan jatkumisen. onneksi tää on vapaaehtoista ja mukavaa. huutolaite mikä makoilee tuossa vieressä aina motkottaa mikset mennyt koneiden kanssa avioon, mp kuitenkin tuli ennemmin taloon. ensi rakkaus on mielestäni tärkeä ja aina muistissa, miksi piti vaihtaa taloneteiseen. yhellä kädellä kun kirjoittelee niin on noita kirjoitusvirheitä.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jule »

Meillä on sisussa tullut tuossa miljoonan mailin paikkeilla sellainen ongelma että käsipumppu ei ilmaa varsinaista syöttöpumppua, vain siirtolinjan ja sudit. Jos löpö loppuu, niin pitää ensin ilmata käsipumpulla, sitten spraypulloaineella käymään että ottaa vähän kierroksia, jolloin myös syöttöpumppu ilmaantuu.

Myös mäkilähtökin toimii, kunhan saa vaan koneeseen kierroksia vähän enemmän mitä startista lähtee.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja neppi »

Oli tarvikeliikkeessäki vähän sitä mieltä et ne siirtopumput on kertakäyttökamaa. Sano et ”kyllä Bosch on Bosch”, mut sit haukku sitäki…
Betonipete
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Joulu 2017 18:57
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: B10M 1996 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Betonipete »

Näin se on.Vanhalle tai myös uudehkollekin pumpulle on viimeinen niitti se että vetäsee ilmaa.Tai on niitä antautunut suodattimenvaihdon yhteydessäkin.Eikä ne poschit ole enää mitään parhaita,tehdään mm. Kiinassa,Brasiliassa,Turkissa ja Romaniassa.Satasen pintaan maksaa siirtopumppu,niin ei kauheesti kannata pelleillä, vaan suosiolla uusi.Mulla on yksi aina hyllyssä,vaikka alkaa vähenemään noi vanhat mihin käy.
...Kun sai niin halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulovileen...
Vastaa Viestiin