Auto kallellaan.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 259
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Auto kallellaan.
Scania carrus 502 vm 97. Kolmen kuukauden paikallaan seisonnan jälkeen vasemman puoli ei nouse tai ainakin takapää. Kuuluu suhinaa sieltä paineilmasäiliön suunnalta . Ei mielestäni ilmapussista tulis. Mitä vaihtoehtoi tässä nyt on missä vois olla vikaa. 3kk sitten toimi normaalisti eikä kuulunut suhinoita.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 259
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Auto kallellaan.
Nyt kun katsoin kuvia mitä otin niin näyttäisi että samanpuolen etupää ei myös nouse. Sieltä ei kyllä suhinaa kuulunut.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 918
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Auto kallellaan.
Etupään ilmapussit taitaa olla samassa piirissä. Ei siellä varmaan ole edes korkeudensäätöventtiiliä kuin toisella puolen.
Eli siis ilma pääsee vapaasti kulkemaan vasemman ja oikean pussin välillä. Sivusuuntainen kallistus määräytyy pelkästään taka-akselin mukaan.
Eli siis ilma pääsee vapaasti kulkemaan vasemman ja oikean pussin välillä. Sivusuuntainen kallistus määräytyy pelkästään taka-akselin mukaan.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 662
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Auto kallellaan.
Pari ehdotusta, taka akselille kaikki:
Korkeudensäätöventtiili tai letkuvuoto alemmalla kyljellä.
Ilmapussi vuotaa alemmalla kyljellä tai jousilautanen ruostunut puhki.
Korin lasku päällä vasemmalla puolen (venttiili jumissa tms)
Sit yks toiselle puolen. Korkeamman puolen korkeudensäätöventtiili tai korin nosto jumissa ja nostaa sitä puolta liian ylös, jolloin toinen puoli lähes tyhjänä. Tämä näyttää kans suunnilleen tuolta, koska säätöventtiili on hieman auton "sisäpuolella", jää alempi puoli liian alas.
Varmaan ekana kannattas kokeilla korin nostoa ja/tai laskua, mitä siitä nyt löytyykin, pari kertaa päälle ja pois, jos siellä on venttiili jumissa. Tai esim nyt lasku päällä mut oikean puolen ohjausputki vuotaa ja vain vasen laskee.
Paineilmasäiliön suunnan suhina liittyy yleensä tällaisessa tapauksessa johonkin muualla olevaan ilmavuotoon, joku rajoitinventtiilii pihisee kun kuristaa virtausta. Korin noston/laskun sähköventtiili toki voi olla myös sielläkin.
Korkeudensäätöventtiili tai letkuvuoto alemmalla kyljellä.
Ilmapussi vuotaa alemmalla kyljellä tai jousilautanen ruostunut puhki.
Korin lasku päällä vasemmalla puolen (venttiili jumissa tms)
Sit yks toiselle puolen. Korkeamman puolen korkeudensäätöventtiili tai korin nosto jumissa ja nostaa sitä puolta liian ylös, jolloin toinen puoli lähes tyhjänä. Tämä näyttää kans suunnilleen tuolta, koska säätöventtiili on hieman auton "sisäpuolella", jää alempi puoli liian alas.
Varmaan ekana kannattas kokeilla korin nostoa ja/tai laskua, mitä siitä nyt löytyykin, pari kertaa päälle ja pois, jos siellä on venttiili jumissa. Tai esim nyt lasku päällä mut oikean puolen ohjausputki vuotaa ja vain vasen laskee.
Paineilmasäiliön suunnan suhina liittyy yleensä tällaisessa tapauksessa johonkin muualla olevaan ilmavuotoon, joku rajoitinventtiilii pihisee kun kuristaa virtausta. Korin noston/laskun sähköventtiili toki voi olla myös sielläkin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 259
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Auto kallellaan.
Käyty vähän taas tutkimassa. Vasen jousipussi vaikuttaa ehjältä mutta painetta sinne ei jostain syystä tule. Paineilmasäiliö mikä takapyörien välissä niin siinä joku nippa tai varoventtiili mikä lie niin päästää vähän läpi kun suihkuttelin saippuavettä.ei nyt mitään paljon vuoda mut kuplaa tulee kun suihkuttelin.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 259
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Auto kallellaan.
transpot kirjoitti: ↑28 Helmi 2023 17:47 Käyty vähän taas tutkimassa. Vasen jousipussi vaikuttaa ehjältä mutta painetta sinne ei jostain syystä tule. Paineilmasäiliö mikä takapyörien välissä niin siinä joku nippa tai varoventtiili mikä lie niin päästää vähän läpi kun suihkuttelin saippuavettä.ei nyt mitään paljon vuoda mut kuplaa tulee kun suihkuttelin.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 259
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Auto kallellaan.
Sellainen huomio ja ettei kuulu enää suhahdusta.
Re: Auto kallellaan.
Se ilmankuivain aivastaa kun systeemi on saavuttanut tavoitepaineen. Jos siellä on riittävän iso vuoto se ei saavuta sitä painetta. Jos jokin putki on kokonaan irti, sieltä putken päästä ei kuulu pihinää, vain suhteellisen hiljainen kohina.
Re: Auto kallellaan.
Korkeudensäätö venttiileitä on edessä yksi ja takana kaksi. Ne takana olevat säätää auton suoraan. Omasta Scaniasta vaihdoin ne kaikki. Takaa mittasin metrimitalla että sain auton suoraan. Etupään venttiilin vaihdoin luukusta jonka tein lattiaan. Etupään venttiili on keskellä etuakselia. Säätö tehdään korkeudensäätö venttiilin tangosta.
Falcon
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 259
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Auto kallellaan.
Kyllähän se vasen takapussi onkin mikä vuotaa. Huoltoluukku ruumatilassa niin sai näkyville. Ylälautasen ja siitä pussin yläreunan välistä puhaltaa. Mikäs tuo tankohässäkkä?
Re: Auto kallellaan.
Tankohässäkkä on se tasonsäätöventtiili. Tai se hässäkän päässä oleva palikka on. Kun poikittainen tanko on ylävistoon, komento on lisää painetta, alaviistossa ilmaa lasketaan ulos, keskellä venttiili on kiinni.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 259
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Auto kallellaan.
Ok. Tanko koko ajan yläviistoon, no eipä se varmaan nyt liikukkaan kun ei kerran pussi täyty. Pussi kyllä vaikuttaisi ehjältä mitä peilivarrella tutkin ympäri mutta kai se on uskottava että rikki se kuitenkin on kun sieltä yläreunastaan puhaltaa lautasen välistä..vai onko jotain muuta vaihtoehtoa tähän vikaan?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 662
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Auto kallellaan.
Ylälautanen ruostunut puhki? ainakin omassa on jo vähintään 3. ilmapussin päätyjen kierros menossa ja vm on kai 94. Alumiininen alapää kestää paremmin.
Yleensä kai ilmapussi hajoaa siitä kohdin missä taittuu kaksinkerroin... Ylälautanen on helppo vaihtaa, jos runkopalkki yläpuolella on ok, 2 pultilla kiinni. Vanhat saa helposti poikki ja uudessa lautasessa on uudet pultit. Ilmaputki joko irtoaa ehjänä tai sit puukolla poikki sopivasta kohdin ja jatkoliittimellä vähän uutta putkea.
Yleensä kai ilmapussi hajoaa siitä kohdin missä taittuu kaksinkerroin... Ylälautanen on helppo vaihtaa, jos runkopalkki yläpuolella on ok, 2 pultilla kiinni. Vanhat saa helposti poikki ja uudessa lautasessa on uudet pultit. Ilmaputki joko irtoaa ehjänä tai sit puukolla poikki sopivasta kohdin ja jatkoliittimellä vähän uutta putkea.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 259
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Auto kallellaan.
Runkopalkin lätkä näyttäis ehjältä eli varmaan pussin ja ylälautasen vaihto ainakin. Saakohan ne vaihdettua tuolta ruuman huoltoluukun kautta vai joutuuko pyörän irrottelemaan. Tunkkaamaan vissiin joutuu koria ylös että saa pois välistä ja uudet tilalle.Mikaeli kirjoitti: ↑19 Maalis 2023 07:39 Ylälautanen ruostunut puhki? ainakin omassa on jo vähintään 3. ilmapussin päätyjen kierros menossa ja vm on kai 94. Alumiininen alapää kestää paremmin.
Yleensä kai ilmapussi hajoaa siitä kohdin missä taittuu kaksinkerroin... Ylälautanen on helppo vaihtaa, jos runkopalkki yläpuolella on ok, 2 pultilla kiinni. Vanhat saa helposti poikki ja uudessa lautasessa on uudet pultit. Ilmaputki joko irtoaa ehjänä tai sit puukolla poikki sopivasta kohdin ja jatkoliittimellä vähän uutta putkea.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Auto kallellaan.
Rungon tunkkaa pölkyille ja nappaa renkaat irti niin on tilaa askarrella. Huoltoluukusta voi olla vähän ahdas asentaa. Itse en ainakaan tykkää postiluukusta eteistä maalata.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 259
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Auto kallellaan.
No juu voihan se olla mukavampi touhuta kun tilaa enemmän. 12t pullotunkin kävin jo hakemassa puuilosta. Pyöränpultit varmaan sen verran kireellä et momentinkertoja pitää varmaan hommata tai kunnollinen pitkällä varrella oleva väännin .Rosvolinna kirjoitti: ↑19 Maalis 2023 22:47 Rungon tunkkaa pölkyille ja nappaa renkaat irti niin on tilaa askarrella. Huoltoluukusta voi olla vähän ahdas asentaa. Itse en ainakaan tykkää postiluukusta eteistä maalata.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Auto kallellaan.
Ääni momentikertojalle. Kosanilla ensin lämmittelee pultteja. Naps vaan ne aukeaa ilman kiukuttelua. Tervaa väliin niin saa seuraavan kerran auki jatkovarrella ilman väkisin vääntämistä. Mertisellä, kun antaa normiukon verran painoa niin liikutaan oikeissa momenteissa. Momentikertojalla kiristettäessä on syytä varoa, ettei jengat muutu booraukseksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 514
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Auto kallellaan.
Ja että suunta on oikea, ne menee aika kireälle sillä kertojalla.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Auto kallellaan.
Eikös se kiristysmomentti ole jotain 600nm paikkeilla? Tuo saavutetaan suunnilleen kun 60kg ukko seisoo metrin varren päässä, mutta ei täällä kyllä normiukot 60 kiloisia ole, sen verran on hyvinvointia ollut.Rosvolinna kirjoitti: ↑21 Maalis 2023 18:00 Ääni momentikertojalle. Kosanilla ensin lämmittelee pultteja. Naps vaan ne aukeaa ilman kiukuttelua. Tervaa väliin niin saa seuraavan kerran auki jatkovarrella ilman väkisin vääntämistä. Mertisellä, kun antaa normiukon verran painoa niin liikutaan oikeissa momenteissa. Momentikertojalla kiristettäessä on syytä varoa, ettei jengat muutu booraukseksi.
Jos pultteja kiristää kertojalla, niin kannattaa ynnätä se millaisella momentilla sitä kertojaa tulee komentaa. Se on äkkiä sen verran pieni momentti että joka jätkällä ei niin pientä lukemaa tuntevaa avainta edes ole.
Re: Auto kallellaan.
Peruskoulun matematiikan tunneista on sen verran aikaa että saatan olla väärässäkin, mutta minun mielestä 60kg metrin varren päässä on 60nm.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1476
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 662
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Auto kallellaan.
Juu, niin se menee että
Vaakasuoran varren pituus metreinä x paino kiloina x 9,81 on Nm.
Vanha asentaja joskus opetti että normaalipainoinen kuski ja metrin varsi on sopivasti, jos on isompi mies niin lyhentää vartta tai käyttää järkeä. Metrin varrellahan käytössä oleva voiman vipuvarsi mutterin ja alas painavan voiman välillä on luokkaa 0,8 m. Eli 80 kg tekee noin 620 Nm.
Vaakasuoran varren pituus metreinä x paino kiloina x 9,81 on Nm.
Vanha asentaja joskus opetti että normaalipainoinen kuski ja metrin varsi on sopivasti, jos on isompi mies niin lyhentää vartta tai käyttää järkeä. Metrin varrellahan käytössä oleva voiman vipuvarsi mutterin ja alas painavan voiman välillä on luokkaa 0,8 m. Eli 80 kg tekee noin 620 Nm.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 128
- Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
- Truck: Scania OmniExpress
- Location: Tampere
Re: Auto kallellaan.
On se 60 kg ja 1 m sen 600 N, koska newtonit lasketaan kertomalla massa (kg) painovoimakiihtyvyydellä 9,81m/s^2. Eli tarkka luku on vähän alle 600, mutta riittävän lähelle pääsee kertomalla kymmenellä.
Re: Auto kallellaan.
Jep käsi pystyyn virheen merkiksi.
Re: Auto kallellaan.
Tästä momentti kertojalle vahva vaihtoehto.
https://www.tori.fi/vi/109879825.htm
Itselle tälläisen hankin ja on hyvä raskaassa kalustossakin.
https://www.tori.fi/vi/109879825.htm
Itselle tälläisen hankin ja on hyvä raskaassa kalustossakin.