B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
- BlackDog
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Nyt olis imusarjakin irti ja kenno aikalailla tukossa. Taitaa tämäkin vaikuttaa johonkin oireisiin.
Hieman puhtaammaksi tuli, kun pestiin höyrypesurilla ja liuottimenna. Tuli myös koeponnistettua
Hieman puhtaammaksi tuli, kun pestiin höyrypesurilla ja liuottimenna. Tuli myös koeponnistettua
- BlackDog
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Päivitetääs tähän hiukan uutta tilannekuvaa. Tällä hetkellä käynnistettäessä tulee mielestäni normi savut. Musta tuntuu, et savuttaa ehkä käynnistettäessä enemmän mikäli öljysäiliössä öljyä yli puolenvälin. En varmaksi voi sanoa mikä auttoi savutukseen, mut auttoiko coolerin pesu autto. Nyt auto vetää ja kulkee paremmin. Ja voimasavuakin on ruvennut tulemaan ylämäissä. Ensiviikolla saan ehjän ahtomittarin niin näkee mitäs se näyttää. Innolla kohti kesän reissuja
- BlackDog
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Nyt kun on ajettu enemmän ja selvitelty/testattu niin on huomttu et ahtopaineet on välillä kateissa. Auton omalla ja mekaanisella lisämittarilla todettuna. Välillä taasen ahtoja on ja vetoja selkeesti paremmin. Oma epäilys on et ahtopaineanturissa vikaa ja ilmeisesti tämä ohjaa myös ruiskutusta. Mut kumpikohan antureista mahtaa oireilla vai molemmat ja kumpi mahdollisesti ohjaa ruiskutusta. Toinen on kaksnastanen öljykelloa muistuttava ja toinen kantikas missä kierrettävä liitin (ehkä 3 nastaa). Onko vinkkejä/ajatuksia?
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Kyllä siellä on aina jonkinlainen syötön säätö ahtopaineen mukaan.. Ellei sitten ihan ensimmäisen polven b10m ole, ja jos syöttöpumppu ei anna lisää ruokaa ahtojen myöt, silloin jää myös ahtopainekin normaalia alemmas kun ei ole riittävästi pakokaasua sitä pyörittämään.
Mun tietääkseni 2 napainen on mittarille ja 3 napainen tietokoneelle, mutta aika helppohan tuo on kokeilla nyppäämällä toinen töpseli irti.
Mun tietääkseni 2 napainen on mittarille ja 3 napainen tietokoneelle, mutta aika helppohan tuo on kokeilla nyppäämällä toinen töpseli irti.
- BlackDog
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Moottori siis THD103KD ja sähkö pumpulla/kaasulla. Edellisestä pääteltynä toi 3nap anturi kiukuttelee ja tästä syystä ahdot ei nouse
- BlackDog
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Nyt on kaikki muut katottu paitsi puristukset ja ulkoinen ajoituksensäätö. Mekaanisen mittarin mukaa ahtaa max 0.4, joten lähes kilo ahtoja puuttuu. Ahtopainen antureissa tai niiden johdoissa vois vielä olla vikaa. Toinen näistä käsittääkseni ohjaa pumpun ruiskutusmäärää. Ja mikäli pa puuttuu niin ei kai ahtoja ole. Kiihdytettäessä vedon alussa tulee mustaa mut melko pian loppuu kokonaan. Uus anturi vois auttaa? Olisko jollain anturien arvoja et vois mitata toimivuutta ja sähkökaaviokin olis kiva jos vika johdotuksissa. Tai muutkin hyvät ideat kelpaaJokelan linja kirjoitti: ↑20 Marras 2023 23:53 Autossa pitäisi olla THD103KD moottori. Ei siis KB. Eli 340 heppaa ja 1400 Nm.
Ahtoa sille pitäisi olla 130 kPa, Eli about 1,3 Bar@2000rpm.
Jos ei nämä täyty, niin katsotaan perusasiat:
Venttiilinvälykset, Puristukset, Ahtovuodot...
Toimiiko ruiskutuspumpun ulkoinen ajoituksensäätölaite. Onko perusajoitus kohdallaan?
Pakosarja ei vuoda? Turbo about ehjä?
Näistä olis ihan hyvä aloittaa.
Ja tuo ahtopainemittari on mallia sellainen, et jos se ei mene täysille, niin jossain on pahasti vikaa.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 466
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Ahtopaineanturin varaosanumero on 1650865
Kannattaa istua jos kysyt hintaa sille.
Tossa ihmeteltävää:
Kannattaa istua jos kysyt hintaa sille.
Tossa ihmeteltävää:
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 512
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Volvokaupan hinta aika tuhti , mutta ei hätää löytyy muiltakin myyjiltä hintaa n. 77€ .
Pyöreä purkki ilmanputsarin lähellä taitaa olla mittaristoon ja vieressä tupakkiaskin kokonen pelaa syötön kanssa ?
Pyöreä purkki ilmanputsarin lähellä taitaa olla mittaristoon ja vieressä tupakkiaskin kokonen pelaa syötön kanssa ?
- BlackDog
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Nyt kun on palattu 1400km lenkiltä kotiin lähes ilman ahtoja niin täytyy koitaa saaada tämä ratkastua.
Kiitos Jokelan linjalle testaus ohjeista/arvoista. Täytyy oikein ajan kanssa miettiä miten noita sais mittailtua kotikonstein. Varaosanumerokin on hyvä tietää.
Samaa anturia on käyttäneet ilmeisesti muutkin merkit. Täytynee maanantaina tiedustella varaosakauppiaalta löytyskö noita halvempia antureita Suomesta. Ite kun en löytänyt kun ulkomailta. Kyllä se pyöreä on mittarille ja kantikas moottorille.
Huomenna koitan vielä puhdistaa liittimet ja tarkistaa johtojen kunnon. Mikäli näillä ei korjaannu niin täytynee vaan sit vaihtaa se anturi ja toivoa et korjaantuu.
Kiitos Jokelan linjalle testaus ohjeista/arvoista. Täytyy oikein ajan kanssa miettiä miten noita sais mittailtua kotikonstein. Varaosanumerokin on hyvä tietää.
Samaa anturia on käyttäneet ilmeisesti muutkin merkit. Täytynee maanantaina tiedustella varaosakauppiaalta löytyskö noita halvempia antureita Suomesta. Ite kun en löytänyt kun ulkomailta. Kyllä se pyöreä on mittarille ja kantikas moottorille.
Huomenna koitan vielä puhdistaa liittimet ja tarkistaa johtojen kunnon. Mikäli näillä ei korjaannu niin täytynee vaan sit vaihtaa se anturi ja toivoa et korjaantuu.
- BlackDog
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Nyt kokeiltu toista käytettyä ahtopaineanturia ja muutostakin oli, mut ikävä kyllä huonompaan suuntaan. Häipy nekin vähät ahdot mitä nyt on. Voisko olla niin huono tuuri et olis enempi ja vähempi rikki molemmat anutrit
Nyt myös vaihdettu uusi pa-pumppu eikä vaikutusta.
Lieneekö "aivoissa" vika vai pitäskö tilata oikein uusi ahtopaineanturi. Näin osia vaihelemalla on vaan aikaa vievää hommaa löytää syytä mistä ongelma johtuu. Oliskohan jollain tietoa missä vois olla tällaseen sopiva testeri, jotta vois paikantaa ongelmaa?
Nyt myös vaihdettu uusi pa-pumppu eikä vaikutusta.
Lieneekö "aivoissa" vika vai pitäskö tilata oikein uusi ahtopaineanturi. Näin osia vaihelemalla on vaan aikaa vievää hommaa löytää syytä mistä ongelma johtuu. Oliskohan jollain tietoa missä vois olla tällaseen sopiva testeri, jotta vois paikantaa ongelmaa?
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Ensin tietysti nyt kannattaa tarkistaa ihan yksinkertainen asia, eli se että ilma pääsee antureille asti esteettä, eikä siellä ole vuotoa.
Sitä voisi hiemanmyös tutkia ensin huijaamalla tietokonetta että ahtoja olisi enemmän mitä anturi kertoo. Siellä edc tietokoneen luona pitäisi olla 9 pinninen liitin nimetty "test", jonka nastoihin 1, 3 ja 4 tulee samat langat kuin itse anturiin. 4 on anturimaa.
Todennäköisesti tuo anturi toimii kuten potentiometri, esim 1 nasta 5V jännite, 4 nasta maa, ja 3 signaali. Mittaamalla yleismittarilla jännittet saa jotain käsitystä miten se toimii, todennäköisesti ihan paikallaan polkemalla saa hieman ahtopaineisiin eloa. Jos anturitieto toimii esim. niin että ahtopaineiden noustessa jännite nousee yhdessä pinnissä sitä voi huijata koeajolla laittaamalla vastuksen jännitelähteen ja anturijännitteen väliin, jolloin tietokone luulee että ahtoja on ja pitäisi antaa sitä myötä syöttöä.
Tarvittavaa huijausvastusarvoa voi arpoa kun mittaa irroitetun anturin vastuksen. Itseasiassa se irtoanturi tarjoaa todennäköisesti sopivan vastuksen. Lisää vain puuhapiuhat joilla saa sen kytkettyä testi liittimeen.
Sitä voisi hiemanmyös tutkia ensin huijaamalla tietokonetta että ahtoja olisi enemmän mitä anturi kertoo. Siellä edc tietokoneen luona pitäisi olla 9 pinninen liitin nimetty "test", jonka nastoihin 1, 3 ja 4 tulee samat langat kuin itse anturiin. 4 on anturimaa.
Todennäköisesti tuo anturi toimii kuten potentiometri, esim 1 nasta 5V jännite, 4 nasta maa, ja 3 signaali. Mittaamalla yleismittarilla jännittet saa jotain käsitystä miten se toimii, todennäköisesti ihan paikallaan polkemalla saa hieman ahtopaineisiin eloa. Jos anturitieto toimii esim. niin että ahtopaineiden noustessa jännite nousee yhdessä pinnissä sitä voi huijata koeajolla laittaamalla vastuksen jännitelähteen ja anturijännitteen väliin, jolloin tietokone luulee että ahtoja on ja pitäisi antaa sitä myötä syöttöä.
Tarvittavaa huijausvastusarvoa voi arpoa kun mittaa irroitetun anturin vastuksen. Itseasiassa se irtoanturi tarjoaa todennäköisesti sopivan vastuksen. Lisää vain puuhapiuhat joilla saa sen kytkettyä testi liittimeen.
- BlackDog
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Taas asia hieman edennyt. Mä en löytänyt sitä "test" liitintä. Mutta tein kotitekoisen ahtopaineanturin testilaitteen. Syötin anturille 5v ja mittailin eri paineilla paljonko antaa voltteja ulos. Oman alkuperäisen anturin sain liuottamalla toimimaan kotitesterillä lookisesti. Nyt 200km ajettu ja ahtojakin parhaillaan n.1.1bar, et jotain parannusta. Ehkä jotain vieläkin puuttuu jos pitäs ahtaa 1.3-1.4.
Uusia antureita ei oikein kellään kauppiaalla tunnu olevan tällähetkellä.
Uusia antureita ei oikein kellään kauppiaalla tunnu olevan tällähetkellä.
- BlackDog
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys
Nyt ahtopaine juttu ratkesi, kun ostin toiselta Kylähullulta EDC-purkin ja vaihdin sen oman tilalle. Nyt auto vetää, eikä hyydy ylämikiin ja ahtojakin n. 1.7bar. On nyt aivan eri auto ajella, kun kulku parani. Silakoille mennesssä Turusta Saloonpäin motarin isot mäetkään ei hyydyttäneet menoa.