paineet nousee h i t a a s t i

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ei tykkää vehkeet seisomisesta :shock:
Scania bf86s armon vuodelta -78.

Ykköspiiri nostaa vallan normaalisti, mutta kakkospiiriin kestää valehtelematta vartin verran saada päältä viiden kilon, että summeri sammuu.
Hämmästyttävintä on se, että kaikki laitteet toimii, käsijarru vapautuu yms. vaikka toisessa piirissä on vasta esim. 3bar..

Ja ettei menisi liian selkeäksi niin tämä hitaasti nouseva piiri pitää paineet huomattavasti paremmin kuin toinen.

Ominaisuus on tullut seisonnan aikana, viimeksi ajaessa on toiminut normaalisti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2598
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ekans tulee mieleen että nelipiiriventtiili jumittaa ja aukaisee vain piirun verran sitä 2. Piiriä.
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 30 Syys 2024 09:38 Ekans tulee mieleen että nelipiiriventtiili jumittaa ja aukaisee vain piirun verran sitä 2. Piiriä.
Varsinaista nelipiiriventtiiliähän ei tällaisesta esihistoriallisesta muinaisjäänteestä löydy vaan siellä on joka säiliön yhteydessä takaiskuventtiileitä joilla piirijako suoritetaan.
Täytynee nöyrtyä auton alle kopistelemaan..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 308
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja setrailija »

moro
saattaapi olla mittarivirhe. jos laitteet toimii ja summerit soi niin näin epäilisin. Jollei ole painetta niin ei pitäisi edes käsijarrun vapautua.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja leemu »

setrailija kirjoitti: 30 Syys 2024 19:38 moro
saattaapi olla mittarivirhe. jos laitteet toimii ja summerit soi niin näin epäilisin. Jollei ole painetta niin ei pitäisi edes käsijarrun vapautua.
Tätä mahdollisuutta mietin kanssa. Käsijarru vapautuu, ovi toimii, kytkintehostin pelaa jne.
Jarrua painaessa kuuluu ulkona, että taakse menee ilmaa, mutta takapiirin mittari ei värähdä niinkuin etupiirin. Tämäkin tukisi mielestäni mittarivikaa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 308
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja setrailija »

moro
ta i säiliössä olevaa tunnistinta. ruoste tai joku muu talma voi saada aikaisin mitä ihmeellisempiä vikoja. jos ei ole ilmaa niin kässäri ei lähdepois eikä muutkaan viimeisenpiirin laitteet toimi. niistähän ekana häviää paineet ja kässäri menee päälle. airollia pönttöihin.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 466
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Tulenpa tänne pätemään. :lol:
Vika ei voi olla oikeastaan muualla kuin takapiirin takaiskuventtiilissä. :!:
Tässä autossahan on sillai aika jännä tuo ilmajärjestelmä.
Kompressorilta menee ilma "märkäsäiliöön"(runkopalkin ulkopuolella etummaisena).(4)
Siitä ilma matkaa nelitiehaaroittimeen.(5)
Sitten takaiskujen(3) kautta etu- ja takapiirien säiliöihin.
Kun säiliöissä on yli 6bar, alkaa ylivirtausventtiili(10) päästämään ilmaa käsijarrupiiriin.
jossain kohtaa käsijarrupöntössäkin on tarpeeksi ilmaa, niin samanmoinen ylirtausventtiili päästää ilmaa lisälaitepiiriin (ovi, kytkin...)
Ettei olisi niin helppoa, on Södertäljen insinöörit keksineet laittaa kaksiosaiset jarrusäiliöt.
Molempien säliöiden etuosat sisältävät toisen jarrupiirin ilman(en nyt muista kumpi), vasemman pöntön takaosassa on toinen jarrupiiri(en muista tätäkään) ja oikean puolen takaosassa majailee käsijarruilma.
Painemittarit ovat täysin mekaaniset ja painevaroittimen anturit on sitten erikseen. Eli jos kerran molemmat ovat sitä mieltä, että painetta on liian vähän, saattaapi se olla täysin mahdollista.
Kaaviota tutkimalla voi päätellä, että toisen jarrupiirin takaiskun jumitus jättää sen piirin tyhjäksi ja silti käsijarrulle saadaan painetta.
Liitteeksi laitan parit kuvat, ettei ihan kajahtaneeksi luulla. Olen tavallaan perehtynyt tämänkaltaisen alustan ilmajärjestelmään hyvinkin hartaasti.
20241001_215915.jpg
20241001_215907.jpg
20241001_215748.jpg
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 375
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Onneksi on päteviäkin ;)
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja leemu »

En kyllä lähtisi kompetenssia kyseenalaistamaan jos jokelan linja jotain mainitsee tästä kaikkien aikojen parhaasta bussialustasta :mrgreen:

Asiahan menee juuri noin, ei vaan ajatus lentänyt siihen asti, että mittari ja varoitusvalohan eivät tosiaan tiedä toisistaan mitään.
Pitää nöyrtyä auton alle koppuloimaan venttiiliä josko se siitä tokenisi.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mysteeri syvenee :?
Takaiskut käytetty kädessä ja todettu toimiviksi.
Vika ei muuttunut miksikään, mutta havaintona, että ainakin ylivirtausventtiilit ovat ilmeisesti jumissa.
Käsijarrulle alkaa tulla ilmaa likipitäen välittömästi, samaten ovi alkaa toimimaan kunhan painetta on edes nimeksi..
Nämä jälkimmäiset havainnot eivät ole uusia vaan lisälaitepiiri on ainakin saanut ilmaa aikaisessa vaiheessa koko sen ajan kuin auto on minulla ollut.

Nyt ei idiootin pää kyllä keksi, että mikä tuon aiheuttaa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja leemu »

Homma osittain selvillä.
Niin ihmeellistä kuin onkin, niin nyt kävi niin, että mittari näyttää päin honkia ja varoitusvalo elää omiaan samaan tahtiin :shock:
Laitoin säiliön vedenpoistoventtiilin tilalle mekaanisen painemittarin ja se seuraa pienellä viiveellä etupiirin mittaria..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 466
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Voihan se olla mahdollista, että mittari ja anturi on molemmat vikaantuneet yhtäaikaa.
Mut jotenkin epäilen.
Säiliöstä ilma menee poljinventtiilille ja siitä mittariin sekä anturiin.
Kokeile laittaa mittarin tai anturin tilalle toimiva mittari ja katso mitä näkyy.
Samalla voi kokeilla että minkälainen jarrupaine menee jarrukelloille.
Jarrukellossa on mittaliitin toisen puolen kellossa.
Poljin pohjassa pitää olla about sama kuin säiliöpaine.
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja leemu »

Nyt näyttää siltä, että saattoi homma selvitä oikeasti.
Tarpeeksi kun järjestyksessä tonkii niin jossain kohtaa tulee väkisinkin vika esille.

Poljinventtiilin vierestä ylös mittarille ja paineanturille tuleva putki oli muurautunut lähes umpeen.
Kunhan saan kahvit hörpättyä niin menen väkästämään putken takaisin paikalleen niin nähdään joko helpotti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Kansleri
Viestit: 1051
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: paineet nousee h i t a a s t i

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ja johan alkoi pelaamaan.
Alkoi olemaan mahdolliset vikapaikat vähissä kun kerran säiliössä on painetta, polkimella saa takajarruille ilmaa ja mittarikin toimii normaalisti irrallaan kokeiltaessa.
Putki käteen ja kas ihmettä, siitä kulkee juuri vaivoin ilma läpi.
Kaasuhitsauslangan ja wd40 avulla sain rassattua putken auki ja homma pelaa taas :D
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin