paineet nousee h i t a a s t i
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
paineet nousee h i t a a s t i
Ei tykkää vehkeet seisomisesta
Scania bf86s armon vuodelta -78.
Ykköspiiri nostaa vallan normaalisti, mutta kakkospiiriin kestää valehtelematta vartin verran saada päältä viiden kilon, että summeri sammuu.
Hämmästyttävintä on se, että kaikki laitteet toimii, käsijarru vapautuu yms. vaikka toisessa piirissä on vasta esim. 3bar..
Ja ettei menisi liian selkeäksi niin tämä hitaasti nouseva piiri pitää paineet huomattavasti paremmin kuin toinen.
Ominaisuus on tullut seisonnan aikana, viimeksi ajaessa on toiminut normaalisti.
Scania bf86s armon vuodelta -78.
Ykköspiiri nostaa vallan normaalisti, mutta kakkospiiriin kestää valehtelematta vartin verran saada päältä viiden kilon, että summeri sammuu.
Hämmästyttävintä on se, että kaikki laitteet toimii, käsijarru vapautuu yms. vaikka toisessa piirissä on vasta esim. 3bar..
Ja ettei menisi liian selkeäksi niin tämä hitaasti nouseva piiri pitää paineet huomattavasti paremmin kuin toinen.
Ominaisuus on tullut seisonnan aikana, viimeksi ajaessa on toiminut normaalisti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Ekans tulee mieleen että nelipiiriventtiili jumittaa ja aukaisee vain piirun verran sitä 2. Piiriä.
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Varsinaista nelipiiriventtiiliähän ei tällaisesta esihistoriallisesta muinaisjäänteestä löydy vaan siellä on joka säiliön yhteydessä takaiskuventtiileitä joilla piirijako suoritetaan.
Täytynee nöyrtyä auton alle kopistelemaan..
Scania BF86S Lahti 10 -78
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 308
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: paineet nousee h i t a a s t i
moro
saattaapi olla mittarivirhe. jos laitteet toimii ja summerit soi niin näin epäilisin. Jollei ole painetta niin ei pitäisi edes käsijarrun vapautua.
saattaapi olla mittarivirhe. jos laitteet toimii ja summerit soi niin näin epäilisin. Jollei ole painetta niin ei pitäisi edes käsijarrun vapautua.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Tätä mahdollisuutta mietin kanssa. Käsijarru vapautuu, ovi toimii, kytkintehostin pelaa jne.setrailija kirjoitti: ↑30 Syys 2024 19:38 moro
saattaapi olla mittarivirhe. jos laitteet toimii ja summerit soi niin näin epäilisin. Jollei ole painetta niin ei pitäisi edes käsijarrun vapautua.
Jarrua painaessa kuuluu ulkona, että taakse menee ilmaa, mutta takapiirin mittari ei värähdä niinkuin etupiirin. Tämäkin tukisi mielestäni mittarivikaa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 308
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: paineet nousee h i t a a s t i
moro
ta i säiliössä olevaa tunnistinta. ruoste tai joku muu talma voi saada aikaisin mitä ihmeellisempiä vikoja. jos ei ole ilmaa niin kässäri ei lähdepois eikä muutkaan viimeisenpiirin laitteet toimi. niistähän ekana häviää paineet ja kässäri menee päälle. airollia pönttöihin.
ta i säiliössä olevaa tunnistinta. ruoste tai joku muu talma voi saada aikaisin mitä ihmeellisempiä vikoja. jos ei ole ilmaa niin kässäri ei lähdepois eikä muutkaan viimeisenpiirin laitteet toimi. niistähän ekana häviää paineet ja kässäri menee päälle. airollia pönttöihin.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 466
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Tulenpa tänne pätemään.
Vika ei voi olla oikeastaan muualla kuin takapiirin takaiskuventtiilissä.
Tässä autossahan on sillai aika jännä tuo ilmajärjestelmä.
Kompressorilta menee ilma "märkäsäiliöön"(runkopalkin ulkopuolella etummaisena).(4)
Siitä ilma matkaa nelitiehaaroittimeen.(5)
Sitten takaiskujen(3) kautta etu- ja takapiirien säiliöihin.
Kun säiliöissä on yli 6bar, alkaa ylivirtausventtiili(10) päästämään ilmaa käsijarrupiiriin.
jossain kohtaa käsijarrupöntössäkin on tarpeeksi ilmaa, niin samanmoinen ylirtausventtiili päästää ilmaa lisälaitepiiriin (ovi, kytkin...)
Ettei olisi niin helppoa, on Södertäljen insinöörit keksineet laittaa kaksiosaiset jarrusäiliöt.
Molempien säliöiden etuosat sisältävät toisen jarrupiirin ilman(en nyt muista kumpi), vasemman pöntön takaosassa on toinen jarrupiiri(en muista tätäkään) ja oikean puolen takaosassa majailee käsijarruilma.
Painemittarit ovat täysin mekaaniset ja painevaroittimen anturit on sitten erikseen. Eli jos kerran molemmat ovat sitä mieltä, että painetta on liian vähän, saattaapi se olla täysin mahdollista.
Kaaviota tutkimalla voi päätellä, että toisen jarrupiirin takaiskun jumitus jättää sen piirin tyhjäksi ja silti käsijarrulle saadaan painetta.
Liitteeksi laitan parit kuvat, ettei ihan kajahtaneeksi luulla. Olen tavallaan perehtynyt tämänkaltaisen alustan ilmajärjestelmään hyvinkin hartaasti.
Vika ei voi olla oikeastaan muualla kuin takapiirin takaiskuventtiilissä.
Tässä autossahan on sillai aika jännä tuo ilmajärjestelmä.
Kompressorilta menee ilma "märkäsäiliöön"(runkopalkin ulkopuolella etummaisena).(4)
Siitä ilma matkaa nelitiehaaroittimeen.(5)
Sitten takaiskujen(3) kautta etu- ja takapiirien säiliöihin.
Kun säiliöissä on yli 6bar, alkaa ylivirtausventtiili(10) päästämään ilmaa käsijarrupiiriin.
jossain kohtaa käsijarrupöntössäkin on tarpeeksi ilmaa, niin samanmoinen ylirtausventtiili päästää ilmaa lisälaitepiiriin (ovi, kytkin...)
Ettei olisi niin helppoa, on Södertäljen insinöörit keksineet laittaa kaksiosaiset jarrusäiliöt.
Molempien säliöiden etuosat sisältävät toisen jarrupiirin ilman(en nyt muista kumpi), vasemman pöntön takaosassa on toinen jarrupiiri(en muista tätäkään) ja oikean puolen takaosassa majailee käsijarruilma.
Painemittarit ovat täysin mekaaniset ja painevaroittimen anturit on sitten erikseen. Eli jos kerran molemmat ovat sitä mieltä, että painetta on liian vähän, saattaapi se olla täysin mahdollista.
Kaaviota tutkimalla voi päätellä, että toisen jarrupiirin takaiskun jumitus jättää sen piirin tyhjäksi ja silti käsijarrulle saadaan painetta.
Liitteeksi laitan parit kuvat, ettei ihan kajahtaneeksi luulla. Olen tavallaan perehtynyt tämänkaltaisen alustan ilmajärjestelmään hyvinkin hartaasti.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 375
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Onneksi on päteviäkin
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: paineet nousee h i t a a s t i
En kyllä lähtisi kompetenssia kyseenalaistamaan jos jokelan linja jotain mainitsee tästä kaikkien aikojen parhaasta bussialustasta
Asiahan menee juuri noin, ei vaan ajatus lentänyt siihen asti, että mittari ja varoitusvalohan eivät tosiaan tiedä toisistaan mitään.
Pitää nöyrtyä auton alle koppuloimaan venttiiliä josko se siitä tokenisi.
Asiahan menee juuri noin, ei vaan ajatus lentänyt siihen asti, että mittari ja varoitusvalohan eivät tosiaan tiedä toisistaan mitään.
Pitää nöyrtyä auton alle koppuloimaan venttiiliä josko se siitä tokenisi.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Mysteeri syvenee
Takaiskut käytetty kädessä ja todettu toimiviksi.
Vika ei muuttunut miksikään, mutta havaintona, että ainakin ylivirtausventtiilit ovat ilmeisesti jumissa.
Käsijarrulle alkaa tulla ilmaa likipitäen välittömästi, samaten ovi alkaa toimimaan kunhan painetta on edes nimeksi..
Nämä jälkimmäiset havainnot eivät ole uusia vaan lisälaitepiiri on ainakin saanut ilmaa aikaisessa vaiheessa koko sen ajan kuin auto on minulla ollut.
Nyt ei idiootin pää kyllä keksi, että mikä tuon aiheuttaa..
Takaiskut käytetty kädessä ja todettu toimiviksi.
Vika ei muuttunut miksikään, mutta havaintona, että ainakin ylivirtausventtiilit ovat ilmeisesti jumissa.
Käsijarrulle alkaa tulla ilmaa likipitäen välittömästi, samaten ovi alkaa toimimaan kunhan painetta on edes nimeksi..
Nämä jälkimmäiset havainnot eivät ole uusia vaan lisälaitepiiri on ainakin saanut ilmaa aikaisessa vaiheessa koko sen ajan kuin auto on minulla ollut.
Nyt ei idiootin pää kyllä keksi, että mikä tuon aiheuttaa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Homma osittain selvillä.
Niin ihmeellistä kuin onkin, niin nyt kävi niin, että mittari näyttää päin honkia ja varoitusvalo elää omiaan samaan tahtiin
Laitoin säiliön vedenpoistoventtiilin tilalle mekaanisen painemittarin ja se seuraa pienellä viiveellä etupiirin mittaria..
Niin ihmeellistä kuin onkin, niin nyt kävi niin, että mittari näyttää päin honkia ja varoitusvalo elää omiaan samaan tahtiin
Laitoin säiliön vedenpoistoventtiilin tilalle mekaanisen painemittarin ja se seuraa pienellä viiveellä etupiirin mittaria..
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 466
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Voihan se olla mahdollista, että mittari ja anturi on molemmat vikaantuneet yhtäaikaa.
Mut jotenkin epäilen.
Säiliöstä ilma menee poljinventtiilille ja siitä mittariin sekä anturiin.
Kokeile laittaa mittarin tai anturin tilalle toimiva mittari ja katso mitä näkyy.
Samalla voi kokeilla että minkälainen jarrupaine menee jarrukelloille.
Jarrukellossa on mittaliitin toisen puolen kellossa.
Poljin pohjassa pitää olla about sama kuin säiliöpaine.
Mut jotenkin epäilen.
Säiliöstä ilma menee poljinventtiilille ja siitä mittariin sekä anturiin.
Kokeile laittaa mittarin tai anturin tilalle toimiva mittari ja katso mitä näkyy.
Samalla voi kokeilla että minkälainen jarrupaine menee jarrukelloille.
Jarrukellossa on mittaliitin toisen puolen kellossa.
Poljin pohjassa pitää olla about sama kuin säiliöpaine.
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Nyt näyttää siltä, että saattoi homma selvitä oikeasti.
Tarpeeksi kun järjestyksessä tonkii niin jossain kohtaa tulee väkisinkin vika esille.
Poljinventtiilin vierestä ylös mittarille ja paineanturille tuleva putki oli muurautunut lähes umpeen.
Kunhan saan kahvit hörpättyä niin menen väkästämään putken takaisin paikalleen niin nähdään joko helpotti.
Tarpeeksi kun järjestyksessä tonkii niin jossain kohtaa tulee väkisinkin vika esille.
Poljinventtiilin vierestä ylös mittarille ja paineanturille tuleva putki oli muurautunut lähes umpeen.
Kunhan saan kahvit hörpättyä niin menen väkästämään putken takaisin paikalleen niin nähdään joko helpotti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1051
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: paineet nousee h i t a a s t i
Ja johan alkoi pelaamaan.
Alkoi olemaan mahdolliset vikapaikat vähissä kun kerran säiliössä on painetta, polkimella saa takajarruille ilmaa ja mittarikin toimii normaalisti irrallaan kokeiltaessa.
Putki käteen ja kas ihmettä, siitä kulkee juuri vaivoin ilma läpi.
Kaasuhitsauslangan ja wd40 avulla sain rassattua putken auki ja homma pelaa taas
Alkoi olemaan mahdolliset vikapaikat vähissä kun kerran säiliössä on painetta, polkimella saa takajarruille ilmaa ja mittarikin toimii normaalisti irrallaan kokeiltaessa.
Putki käteen ja kas ihmettä, siitä kulkee juuri vaivoin ilma läpi.
Kaasuhitsauslangan ja wd40 avulla sain rassattua putken auki ja homma pelaa taas
Scania BF86S Lahti 10 -78