Vetoakselit,,

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Scania BF86S/-80 vetoakselien paat "hikoilee" oljya. Lieneeko minun vahilla ajoillani mitaan muuta haittaa kuin esteettinen,, Kuitenkin jos Kossupullon kumarassa norjistuisi tassa kesalla korjausta yrittamaan niin kertoisiko joku etta oliko vaikeakin homma ja tarvittiinko erikoisia tyokaluja vai uskaltaako kayda kiinalaisella raikkasarjalla toimeen?? Siella lienee kahdet tiivisteet. Laipan takana korkkitiivista urassa ja sitten akselistefa.
Lieko kellaan "rajaytyskuvaa" tai muuten vaan tietoa mista voisi kaikki tietavasta netista yritella etsia,, Kiitokset kommenteista etukateen.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuo akselin pää lähtee irroittamalla mutterit ja naputtelemalla niiden alta kartioprikat irti. Prikat on joskus tiukalla saa käyttää voimaa, kupissa on ulosvetokierteet joita kannattaa käyttää hyväksi.
Nyt vaan on tiedettävä mistä napa vuotaa, jotta tietää korjaustoimenpiteet.Mistä kohtaa kuvasta?
Liitteet
ER41250.jpg
(128.11 KiB) Tiedosto ladattu 982 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Nopeaa toimintaa,, Jahas,, minusta nayttaa vahvasti silta etta kohdasta kolme "kyyneleet" leviavat,, ei sielta vallan tippoja tule mutta paikat on markana kuin entisella mummolla.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

No joo. Siellä on todennäköisesti ensin vuotanut se akselitiiviste ja nyt peräoljy pääsee vuotamaan laakereihin, korkkitiiviste tihkuu öljyä ulos.
Avaamalla kuppi varmistuu asia, jos öljyä on vuotanut paljon napaan kannattaa purkaa koko napa ja laittaa sisempikin stefa ja uudet rasvat.
Jos navassa on vielä hyvät rasvat, pääset vähemmällä, uusit vaan korkkitiivisteen ja akkselistefan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Miten se akselistefa on irroitettavissa?? Pitaako vetaa v-akseli ulos ja sitten paasee stefan kimppuun kuten ennen vanhaan h-autojen jaykissa perissa vai miten se on sinne kasattu?? Kiitokset tiedoista!
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Se ulompi stefa tulee tuon kupin mukana kätevästi, vetäsee kupin vaan irti. Vetoakseli jää paikoilleen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tässä ikivanha vabiksen napa, hieman erilainen, mutta tiivisteet on tuossa järjestyksessä vieläkin.
Muokkaus: Kysyit vielä erikoistyökaluista, et tarvitse mitään spesiaalityökaluja, jos ei tarvitse napaa purkaa. Silloin tarvitset siihen isoon mutteriin avaimen, olikohan 110mm
Liitteet
takanapa.jpg
takanapa.jpg (89.85 KiB) Katsottu 10513 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja Jone »

Minä vaihdatin noi stefat Raskoneella Scania/Vähämaasta kun en itte vielä hirvinnyt 2v sitten kun alkoi "märkimään" vänkärin puolelta. Pelotti että se itkee sen kokonaan kuiviin ja tulee isompi remontti. Tiedä sitten mikä meni vikaan mutta ei se kestänyt kuivana kun 3kk ja alkoi itkemään kahta hurjemmin.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Vau,,, Nailla alan jo parjatakin,, Suuret kiitokset PuuTiainen!! Kossupullon hankinta nayttaa juuri nyt vaikeimmalta askeleelta tassa remontissa.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

:D Tämä Puu Tiainen taitaa olla kulkureille vielä kullanarvoinen tuttavuus :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Lahti32 kirjoitti::D Tämä Puu Tiainen taitaa olla kulkureille vielä kullanarvoinen tuttavuus :D
Äläs sano, mulla on oma lehmä ojassa. Jos käynnistän oman projektin, saattaa kassavirta kääntyä minulle päin.
Autojen tekniikka on mulla hanskassa, mutta auton rakenteluun saan täältä hyviä vinkkejä sekä tietoa määräyksistä.
Ja mukava seurata autojen korjaamista vähän toisesta vinkkelistä, kun on tottunu tekemään itse kaikki ammattimaisesti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja motoku »

kai perän huohotin toimii :?: jos se on tukossa, paine puskee öljyt ulos ehjästäkin perästä
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Juu, huohotin kannattaa tarkistaa tuon ikäisistä autoista. Se on Scaniassa banjon päällä ja Volvossa banjon putkessa. Jos huohotin on tukossa se yleensä työntää öljyä ulos ensimmäiseksi vetopyörän stefasta ja jos navan tiivisteet on huonot saattaa se huohottaa sinnekin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Vetoakselit,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Kiitos neuvoista,, Kurkistetaanpa "perareikaan" ekaksi ja sitten muita toimenpiteita jonoon kun nakee onko se ryytynyt umpeen,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Vastaa Viestiin