Sivu 1/1
Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?
Lähetetty: 04 Joulu 2007 17:51
Kirjoittaja KajNyy1
Uusin Volvoon moottorin takakumitassut syyskuussa 2006 ja siitä asti on moottori täristänyt sisustusta voimakaammin kuin ennen.

Miksi näin? Oma päätelmä saa/pitää korjata!
Volvolta eikä suurista varaosaliikkeistä saannut uusia tassuja. Löysin Jyväskylästä kaksi viimeistä kappaletta, mutta nämä ovat saattaneet seistä pitkään hyllyssä eikä kumi ole liikkunut.
Tulos? Kumi on vulkanoitunut likkimattomuudessaan ja kovettanut sen.
Miten toimii kylmässä (jo 0 asteessa). Auto täristää johtuen tassun kovuudesta esim. ajan usein 35km pätkän jos jään siihen 3--6 tunniksi ja lähden takaisin on auto niin pehmeä ja äänetön! Mutta jos palaan miltei heti ei muutosta.
Johtunee? siittä että kumitassu saa moottorin lämmöstä osan vain kun auto seisoo lämpimänä.
Mitä voisi asialle tehdä, osa näistä voi tuhota tassun
- valel

la tassua bensiinillä - liottaa kumia
- voidella vaseliinilla jolloin pysyisi siinä.
- ostaa suoraan liikenteestä purettavasta autosta kumitassut (siis ei ennen sitä seisseestä autosta)
- muita hyviä korjausehdotuksia
ymmälläänkaj

Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?
Lähetetty: 04 Joulu 2007 19:14
Kirjoittaja KajNyy1
Raskone Vantaa ne laittoi eihän niitä pultteja saanut millään kotikonseilla edes irti. Raskoneelta meni irroitukseen 8 tuntia.
Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?
Lähetetty: 04 Joulu 2007 19:27
Kirjoittaja Puu Tiainen
Volvon kumityynyissä ei pitäisi olla mitään asennusmerkkejä, kumityynyt on symmetrisen pyöreitä. Ainoastaan pytysyynnalla on väliä.
Mersuissa ja setroissa käytettiin kumityynyjä joissa on asennusmerkinnät, en ole volvossa koskaan kuullut tämmöistä.
Enkä myöskään, että kumit olisivat liian kovat, jos kannatinkumit ovat kunnolla kiinni ja ehjät, ei tärinä voi niistä johtua.
Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?
Lähetetty: 04 Joulu 2007 19:51
Kirjoittaja KajNyy1
nämä ovat täysin symetriset. Vaihdelaatikko on myös näiden kahden tassun varassa. Nämä ovat siis takatassut noin 3-5kg painoiset. Eikä missään tapauksessa loppu koska uudet. Edessä on edelleen vanhat orginaalit 2 kpl tassua ne ovat rakenteeltaan toisen laiset en ole tarkistanut niitä. Takatassut vaihdettiin siksi että tassu oli ruostunut rikki. Irti kumista.
Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?
Lähetetty: 05 Joulu 2007 00:13
Kirjoittaja konenikkari
Voikohan sitä moottoria edes vähänkään saada liikkumaan käydessä, jollain hienosäätöinstrumentilla (rautakanki sorkkarauta) jos pieni liike vaikuttaa, on tyyny jääny "väänteeseen"
Kuiville kumityynyille ei mahda mitään, mitä nyt käytössä notkistuu vähän, siis "runtua".
Mun henkilödiisseli ravisteli, vaihdoin kumityynyt, tuli hullummaksi, mutta nyt vuotta myöhemmin, on vähentynyt.Uudet kumit oli kans aika kuivan oloiset.
Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?
Lähetetty: 05 Joulu 2007 08:53
Kirjoittaja Lahti32
Meillä vaihdettiin etupään kumityyny joita on vaan yksi sellaisessa järeässä käpälässä vain oikealla puolella. 9 tunnin homma kaivella jakopäänkopasta kumiholkki pois ja kyllä se ihan Volvolta löytyi, vissiin tuli Belgiasta niistä jäljellä olevista kahdesta se toinen... Ja vaikutus oli ihan merkittävä vanhaan verrattuna. Takatassut ovat sellaiset pienet n. 7-8cm pallukat joiden väliin tungettiin lisäkumia ennen etukumin vaihtoa. koska edessä kumes oli syöny niin että etupää roikkui, oli toinen takakumi tavallaan ilmassa ja se tyhjä väli täytettiin semmosella kumimaton palasella. Nythän tuo joutais pois se palanen. Ainakin vm.1985 B10M.ssä on takakumit sellaiset kunnon isot pallukat, on Volvolla sitten vissiin lähetty vuosien varrella kumeksia parantelemaan.
Re: Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?
Lähetetty: 05 Joulu 2007 18:56
Kirjoittaja Puu Tiainen
Vanhemmissa THD 100 moottoreissa on tosiaankin tuo etukannatinkumi kinkkinen vaihtaa, mutta oikeilla työkaluilla sen tekee kyllä muutamaan tuntiin, jos kaikki sujuu normaalisti. Silloin, kun niitä vaihtelin oli tämä ehkä se nopein tapa: Isolla reikäsahalla porattiin kumiosa rikki ja irrotettiin keskiosa, ulommainen metalliholkki vetäistiin tähän sopivalla ulosvetäjällä pois ja uus pusla paikoilleen.
Joskus ulommainen holkki ei lähtenyt tuolla ulosvetäjällä, silloin vaan paineilmataltalla holkki paskaks ja sitten lähti.
Kotikonsteilla tuo on paskamainen ja työläs homma vaihtaa, 101 moottoreista eteenpäin rakenne on onneksi toisenlainen.