Sivu 1/1

Korityöt Virossa

Lähetetty: 04 Marras 2005 16:46
Kirjoittaja Pilotti
Onkos kokemusta korin metallitöistä ja maalauksesta naapurin puolella? Itsellä kun ei ole ko. töihin kykyjä eikä tuttujakaan, jotka voisivat tehdä isompia töitä. Bussifirmathan siellä käyttävät autojaan korjattavana melko paljonkin. Tälläinen harrastelija on kuitenkin vähän heikoilla neuvottelutilanteessa, kun yhtä autoa haluaa retusoitavan. Mulla on nyt neuvettelukosketus yhteen firmaan siellä, joka on tehnyt paljon töitä suomalaisliikennöitsijöille. Jos siitä jotain poikii, niin kertoilen sitten. Autoni on Scania 112 Delta vm-88, eli mustaa rautaa korin rakenteet, tietää paljon uusittavaa peltien sisältäkin...

Lähetetty: 04 Marras 2005 17:11
Kirjoittaja Jone
Tää vois olla monelle pelastus. Meille kun tää on harrastus ja budjetit ei kestä suomen pajoja, vaikka laatuahan se hinta yleensä meillä tarkoittaa.

Lähetetty: 07 Marras 2005 09:01
Kirjoittaja Bussiton
Käsittääkseni siellä osataan kyllä toi pellinkiusaaminen . Onhan neet vienneet täältä autoja oiken entisöitäviksikin sinne :? :D

Lähetetty: 18 Tammi 2006 00:37
Kirjoittaja Pilotti
Kävin itse katsomassa paikanpäällä ison firman toimintoja kolmessa eri toimipisteessä. Kyllä on vakuuttavaa jälkeä, ja hinta on työtunnit huomioon ottaen hyvä, eli alhaiset tuntipalkat tekevät tuollaisista miestyötunteja vievistä töistä "edullisia".No joo kakskerros-Setra vm-84 vaatii kuusi viikkoa töitä, maksaa 25000 euroa, mutta oli kyllä varsinainen raato.Eli tälläinen oli työn alla suomalaiselle aikaisemminkin tällä foorumilla mainitulle Coach Service Finladille.Oman Superstarin korjaus on harkinnassa, voihan sitten takaisin tullessa tuoda ruuman(12kuutiota) täynnä juotavaa synttäreitä varten....

Lähetetty: 18 Tammi 2006 12:42
Kirjoittaja Lahti32
Mitä työvaiheita tuo 15000e pitää sisällään? Maalausta, peltien vaihtoa, korin tukirakenteiden korjausta? Ainakin yksin tehtynä maalaushomma on mittava, tunteja tulee ihan älyttömästi jos yrittää kohtuullista lopputulosta. Suomessahan tuo työ on nykyään niin kallista ja äijät aika laiskoja (itseni mukaanlukien) :lol:

Lähetetty: 18 Tammi 2006 14:38
Kirjoittaja Jone
Mulla olisi tuossa "Vähämaassa" apurungon korjausta kesällä. Vielä tuli leima mutta aika haperoa alkaa olla. Pitää korjata nyt kun vielä pystyy. Tuskin saa sitä itse aikaiseksi eikä tuo hitsi tahdo oikein edes kädessä pysyäkään. Pitäs löytää joku edullinen hyvä kyläseppä.

Lähetetty: 18 Tammi 2006 15:38
Kirjoittaja Pilotti
Lahti32 kirjoitti:Mitä työvaiheita tuo 15000e pitää sisällään? Maalausta, peltien vaihtoa, korin tukirakenteiden korjausta? Ainakin yksin tehtynä maalaushomma on mittava, tunteja tulee ihan älyttömästi jos yrittää kohtuullista lopputulosta. Suomessahan tuo työ on nykyään niin kallista ja äijät aika laiskoja (itseni mukaanlukien) :lol:
.
Kaikki nuo työt, jotka luettelit. Maalausjälki näytti todella hyvin pohjustetulta, tasoitetulta ja sileältä. Ei ollut appelsiinipintaa! Verstaalla töissä noin 15 miestä, autoja oli työn alla neljä. Yhdessä oikaistiin kylkeä kaadon jäljiltä, toisessa korjattiin korin ruostevaurioita, kolmas oli hionnan alla aalausta varten. Ja viimeisenä maalattu auto "koottavana", eli kiinnitettiin erikseen maalattuja osia takaisin. Autoa kohden siis noin kolme-nejä miestä töissä. Korin kunnostus neljä vkoa, maalaus viikko, yht. viisi viikkoa=3000€/vko=600/päivä=150/mies=20/työtunti. Tämä hinta siis sisältää myös tarvikkeet, mm. DuPontin maalit!

Lähetetty: 15 Maalis 2006 22:44
Kirjoittaja Pilotti
Korien kunnosta yleisestikin, eli paljonkos olette joutuneet hitsailemaan? Lahden korit ovat alumiinia, mutta ovatko kokonaan? Vanhat Deltat ja Wiimat ruostuvaa rautaa. Esim. oma Starini vm -88 ei ole rosteria nähnytkään. Uudemmissa on asteittain siirrytty ruostumattomaan kehikkoon. Mutta vasta vm. 93 tai niiltä paikkeilta eteenpäin ovat "kokonaan" ruostumatonta. Mites nuo Vähämaat? Itsellä on vieläkin vakaa tarkoitus viedä auto Viroon laitettavaksi. Kertoilen sitten lisää.

Lähetetty: 16 Maalis 2006 08:16
Kirjoittaja Lahti32
Kyllä ainakin Lahti 32 on kokonaan alumiinia seinärakenteita myöten. Rautaa (myöskin ruostuvaa) on Volvon alusta ja apurunkohäkkyrät johon kori on kiinnitetty. Keulassa on muutamia sisäverhouspeltejä muovipinnotetusta pellistä lähinnä porrasaukossa jotka on tarkoitus uusia / korvata jollain muulla materiaalilla vielä kevään aikana.

Paljolta säästyy alumiinikorin omistaja. Hitsaushommia on ollut vain takimmassa vetoraksin palkissa joka on ilmeisesti koskenut maata useinkin kun on noustu jyrkkään mäkeen. muualta ei ole hitsailtu, saa nyt nähdä kun käytän kohta taas katsastuksella...

Lähetetty: 16 Maalis 2006 12:36
Kirjoittaja Jone
Pilotti kirjoitti:Korien kunnosta yleisestikin, eli paljonkos olette joutuneet hitsailemaan? Lahden korit ovat alumiinia, mutta ovatko kokonaan? Vanhat Deltat ja Wiimat ruostuvaa rautaa. Esim. oma Starini vm -88 ei ole rosteria nähnytkään. Uudemmissa on asteittain siirrytty ruostumattomaan kehikkoon. Mutta vasta vm. 93 tai niiltä paikkeilta eteenpäin ovat "kokonaan" ruostumatonta. Mites nuo Vähämaat? Itsellä on vieläkin vakaa tarkoitus viedä auto Viroon laitettavaksi. Kertoilen sitten lisää.
Vähämaat on peltiä ja apurungoissa taitaa jo olla työkäytöstä poistetuissa korjaamista. Uudemissa on keula ja perä lasikuitua. Näissä vanhoissa vain lokarit. Oma vaatii jo apurungon remppaamista isosti kesällä. Tosin vaihtokin jo siintää silmissä...

Lähetetty: 16 Maalis 2006 13:36
Kirjoittaja Bussiton
Mulla on tossa Ajokki-Expressissä toi kehikko näköjään galvanoitua , ulkopellit alumiinia ja perä + keula sekä pyöränkaarien ulkopinnat lasikuitua :D Joo toi katsastus on edessä tässä keväällä ja vaikka viime katsastuksen jälkeen on ajettu vain muutama sata niin kyllä alkaa jo jännittää :shock: :oops:

Re: Korityöt Virossa

Lähetetty: 14 Marras 2007 20:36
Kirjoittaja volvo240
Onko viimeaikojen maalauskokemuksia virosta? Onko hinnat nousseet?Pitäis maalata oma-auto ja ei huvittais tehdä itse yhtään mitään :cry: Nuorempana tuli hiottua ja maalattua pari autoa, mutta enää ei huvita