Lämmityslaite itse tehden

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Nyt keskustellaan kulkurin lämmityslaitteen suunnittelemisesta itse ja sen tekemisestä. Kootaan keskustelu tähän aiheeseen ja annetaan ideoiden ja tiedon kulkea vapaasti. Sallittakoon kylähulluus ja unohdettakoon liika kaupallisuuden tukeminen :D

Aiempia keskusteluja:

viewtopic.php?f=2&t=1092

viewtopic.php?f=2&t=1075

viewtopic.php?f=1&t=902

viewtopic.php?f=3&t=144&hilit=+l%C3%A4mmitys


Itsellä olisi kiinnostusta kokeilla yhdistää Alden pystypannu ja Webasto. Luonnollisesti pystypannuosa tehdään putkesta itse tehoaluetta vastaavan kokoiseksi. Pystyputkeen sitten kieputarallaa kuparikierukka josta saadaan lämmin käyttövesi. Lisäksi tähän pitäisi yhdistää jämerä sähkövastus, esim 6Kw jota voimavirtaroikalla saisi ruokkia. ja kytkentä niin että siitä saataisiin myös 3kw teho valovirralla. Kaasupoltin pitäs korvata öljypolttimella. Onko se Webaston poltin vai mikä sovellus olisi suunnilleen sopivin? Tällaisesta yhdistelmästä saataisiin aika tehokas verrattuna webastoihin jotka puhaltavat loput energiansa lyhyestä pakoputkesta jopa suoraan maahan aiheuttaen joskus palovaaraa. Jos vertaamme Alden pystypannuun, siinä lämmin ilma kulkee pitkän vesivaipallisen putken läpi. Talteenotto on sitten äkikseltään ajateltuna parempi. Lisäksi järjestelmässä kulkeva ilma keräytyy pystyputken vaipan yläosaan josta se on helppo poistaa kun järjestelmä on pienellä paineella. Tämä ei aiheuttaisi kummempia probleemia asentamisen jälkeen vaikka auton putkisto olisi minkälainen. Myös järjestelmän täyttö olisi helppoa pystyputkesta. Kuumat pakokaasut menisivät kattoläpiviennistä turvallisesti ulos. Arvelisin että palopesäksi voisi suunnitella putkimallista ylöspäin kapenevaa kartiopesää. Pesästä tehtäisiin sellainen suikeanmuikea että tuli lämmittää tasaisesti vettä. Onkohan tällä muotoililla vaikutusta laitteen meluisuuteen? Polttotekniikka eli palopää ja elektroniikka voisi olla jostain 5-9kw webastosta. Luulisin että se riitäisi hyvin kulkurin lämmittämiseen parantuneen hyötysuhteensa ansioista ja virrankulutuskin olisi pienempi. Koko systeemi sijoittuisi niin että palopesä olisi lattiatason alapuolella esim sivuluukussa ja ilman otto auton ulkopuolelta. vaipallinen putki sitten sisätilan läpi ja tuo vaippa koteloidaan peltikuorella kuten alde- siitähän voisi tehdä vielä pienen puhaltimen jolla vaippaputkea jäähdytellään ja lämmintä ilmaa olisi nopeasti saatavilla.

Miksi valmis Alde sitten ei käy? Sen paineenkestosta puhutaan ettei voi suoraan yhdistää auton patterikiertoon. Tarvitaan lämmönvaihtimia ja pumppuja. Sitten se vaatii nestekaasujärjestelmän. Kaasua kuluu linjurin lämmittämiseen varmaan aika paljon.

En ole koskaan purkanut webastoa. Vaippaputki sinänsä on helppo tehdä mutta palopää vaatii tutustumista.
Tulevaisuus on sähköinen
Teiden Ritari

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Saisiko tuohon yhdistettyä systeemin joka lämmittäisi hanaveden "lennosta" ilman mitään vesivaraajaa? Jossain ulkomailla on hotellihuoneessa nähty vastaavia kaasukäyttöisinä, kai sen isolla naftaliekilläkin voisi toteuttaa? Säästyisi vesivaraajasäiliön verran tilaa, kuollutta painoa ja puhdistettavia osia autosta.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Kyllä webaston hyötysuhde paranee jos rakentais uuden pannun isommalla tulipinnalla .
Jos nyt alkaisin rakentaa lämmitystä olisi se keskuslämmityskattila webaston polttimella.Pakoputki auton alle kuten webastossakin,niin ei tule hormiin jäähdyttävää vetoa kuten alden kohdalla ja hyötysuhde pysyy parempana.Tällähetkellä lämmityksessä kaksi webastoa 30 kw lämmittää moottorin ja sisätilan tai 11,6 kw(dbw 2010) sisätilan.30 kw poltin kuluttaa sähköä 130w eli 4,3w/kwh eli ei paljoa jos poltin on keskuslämmityskattilassa ei kiertovesipumppua tarvi olla kuin patteriverkostoon .
Lämmin käyttövesi puuttuu vielä ja sähkolämmitys 2 kw sähköpatruunalla vaatis muutoksia (ilmavaivoja).
Olettako ilmauksessa käyttäneet paineilmaa , esim paisuntasäiliöön max. 0,5 bar paineenalentimen kautta ja sitten ilmaruuveja auki.Traktorissa jossa lämppäri katolla toimi ilmaus hyvin paineilmaa apuna käyttäen.
Pohjantähti
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Tossa "upo" kaminassa pitäis tulla paloilma puhaltimella ulkoa,ja palotila suljettu sekä polttoaine pumpulla alhaalta ylöspäin, ja häiriötilassa palamattoman polttoaineen "paluu"
Vesikierto tulis sijoittaa irti vaipasta jotta oikea palamislämpö säilyy sisäpuolella, eikä mikään osa putkistosta olis mielellään yli 60 asteinen.
Paloilmaan portattomasti käyvä puhallin, ja polttoaineeseen ns annospumppu.
Sytytykseen hehkutulppa, ja noita ohjaamaan elektroniikka.
Ja tietty se kiertopumppu ja sunttiventtiili ja varaaja säiliö...hu huh jatkakoon joku muu hi :wink:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Teiden Ritari kirjoitti:Saisiko tuohon yhdistettyä systeemin joka lämmittäisi hanaveden "lennosta" ilman mitään vesivaraajaa? Jossain ulkomailla on hotellihuoneessa nähty vastaavia kaasukäyttöisinä, kai sen isolla naftaliekilläkin voisi toteuttaa? Säästyisi vesivaraajasäiliön verran tilaa, kuollutta painoa ja puhdistettavia osia autosta.
Voisiko toimia pelkällä kuparikierukalla. Lämpimän veden tarve on lopulta niin vähäinen että kovin kummosia systeemeitä tuskin tarvitaan. Varoventtiili ja onko se siinä. Ajattelin tuossa pystyputkiversiossa että kierukka olisi vaipan sisällä putkien välissä.

Onko jollain kokemusta noista Alde pannuista. Millainen haitta tulee pystyputken liiasta vedosta. Jos mitoitamme sen pienemmäksi niin haittaa minimoidaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Paloilman, eli vedon pitäisi olla aika tarkasti hallinnassa Hallitsematon veto aiheuttaa ns. pistekuumia joka taas aiheuttaa nestekiertoon kaasuja(ilmaa).varsinkin jos nesteitä majailee ihan palotilan kyljessä. Etuna, jos kierukka irti vaipasta, on että sytysvaiheessa kosteus häipyy palopinnoilta nopeammin ja palolämpö nousee sopivaksi nopeammin.
Tommonen ilma webasto vois olla hyvä veden "suoralämmitin" ilma lämmittää suihkutilan ja ilmakanavassa oleva kierukka suihkuveden.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla on asuntovaunussa Alde pystypannu. Pannu on melko tarkka imupuolen ja pakopuolen välisestä paine-erosta. Vedettäessä pata pysyy tulilla. Kun vaunu on parkissa kausipaikalla melko jyrkässä rinteessä, niin kovalla kelillä alarinteen puolelta puhaltava tuuli sammuttaa kaasuliekin - laitoin imupuolelle tiheää verkkoa aukon ympärille niin oireilu loppui.

Pysty-Aldesta voin sanoa sen verran, että se on erittäin toimintavarma laite. Lämpöä se tuottaa semmoiset 5-kiloa. Vaunu on CD760 kuutiotilavuudeltaan semmoista pikkulinjurin kokoluokkaa ja kylmä ei ole tullut tupaan kovillakaan pakkasilla, masiinan työruuvi on ollut tehosäätöalueen puolessavälissä. Täysillä ei kehtaa pitää, alkaa liemet kuplia ja termari katkaisee lämmittämisen, pattereita on vaunussa arviolta 15-16 metriä - joskin kaasua kuluu, mutta Kwh hinta on sama sähkölle kuin konevuokraamon kaasulle, sentti sinne toinen tänne. Yhdellä pullolla pärjää noin 3vrk semmoisessa kelissä, jolloin viitsi paljoa pihalla seisoskella.

Eräs pieni epäkohta pannussa on. Talvella sulaa iso läntti lunta pakoputken ympäriltä katolta, joten hukkalämpöä syntyy. Pakoputken hatun päällä vesitipat "kiehuu" ja rukkasella pitää taputella, nahka ei kestä. Eli suunnitelmissa on pakoputken jatkaminen haitariletkulla. Pikkukieppi pakorööriä pannun viereisen ulkovaatekaapin kautta, niin saisi loistehoa hyötykäyttöön

Varsinaiseen Kulkuri-projektiin (Rosvolinna MB609) tulee lämmitys Primuspannulla ja petroolikamiinalla. Näihin molempiin on helppo kuljettaa polttoainetta mukana ja petroolikamiinan voi nostaa vaikka pihakatokseen fiilistä antamaan - Pitää vielä kustomoida petroolikamiinaa - se riivattu läikyttää ajossa petroolia matolle, vaikka ei edes ole tulilla :( Siinä on semmoinen kaninjuottopullon periaatteella toimiva tankki. Mutta sen on ihminen koonnut joten kyllä siitä osat irti toisistaan saadaan....

Mikäli Alde on ihan toimiva en lähtisi sitä riipimään, mutta toimintaperiaatteenhan siitä voisi apinoida. Webasto putkeen ja pakoputken ympärille reilunkokoinen vaippa kiertovedelle. Tälle vaipalle tarpeeksi pituutta ja mineraalivillaa ympärille, niin alkaa pakokaasun hukkalämpö taltioitua. Ainoa harmi tuossa Webassa on sähkönkulutus - mutta akkuja saa kaupasta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Paavo kirjoitti:Eivätkö nämä itsetehdyt kamiinat tarvitse CE-merkintää?
Oli ainakin pilkuntarkkaa eestaas-meininkiä paloviranomiselta omakotitalon lisäuunin liiallisessa "itsetehdyssä määrässä" Jokin italialainen maahantuotu pellikamiina olisi mennyt heti läpi, kunhan siinä "vain on CE-laatta", kiivaili palopäällikkö.
Jotenkin tuntuu, että täällä Lounais-Suomessa kaikki on tarkempaa katsastuksessa, asumiessa ja muussa tulityössä.
Paavo
No kyllä varmaan tarviisi, ja ajoneuvokäytössä vielä E-merkinnän! Mutta kuka niitä nyt tarkastuttaa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Valitettavasti noita pakoputkia, ja piippuja on pakko vähän lämmitellä, niistä kun tulee alhaisissa lämpötiloissa "vesipiippuja" :( :wink:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Paavo kirjoitti:Eivätkö nämä itsetehdyt kamiinat tarvitse CE-merkintää?
Taitaa tällä foorumilla ihan muut asiat kunniassaan kun CE tai E merkinnät :D Kun on toimiva ja turvallinen niin siinä leimoja jo ihan sopivasti :)
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Paavo kirjoitti:Kai itäsuomessa muutoskatsastettu auto tuotuna Turkuun raakataan katsastuksessa, vaikka se Lieksassa ja Virojoella hyväksytään?
on hyvä ettei turku ole sentään maailman napa
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Paavo kirjoitti:Joka pysyy ajatuksesi vauhdissa mukana selittäköön sen syvyyden ja laajuuden.. he heee
kivaa että edes jollain on hauskaa :D
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Paavo kirjoitti:Taitaa tällä foorumilla ihan muut asiat kunniassaan kun CE tai E merkinnät :D Kun on toimiva ja turvallinen niin siinä leimoja jo ihan sopivasti :)
Niin taitaa olla monessa muussakin aiheessa. Harmi, että on sellainenkin, kun Suomen laki, jota ainakin Turussa päin vielä viranomaiset piruuttaan pikkutarkasti noudattaa. Sitä noudattaa siellä jopa liikennöitsijätkin, joilla on kymmeniä busseja.
Kai itäsuomessa muutoskatsastettu auto tuotuna Turkuun raakataan katsastuksessa, vaikka se Lieksassa ja Virojoella hyväksytään? Kunniaahan siinä sitten kysytään oikein isola KOOLLA, vaikka omistajan akka viedessä kitisisi, että .... "ei koolla ole väliä...
PAavo[/quote]

Tuossa olen lueskellut kirjaa Väinö Tanner muistiin merkitsi.
hän toteaa Turusta; Turku olisi muuten ihan mukava kaupunki jos siellä ei olisi niin paljon Turkulaisii.

ASIAAN

Itse tekeminen on sallittua jos ei tee sellaista joka on kielletty. Kiellettyjä on käyttää / asentaa kaasulaitteita kulkurissa joita ei ole hyväksytty ajoneuvossa käytettäväksi.

Muilla energioilla käyvät lämmityslaitteet diesel/puu/(sähkö) joita ei käytetä ajon aikana ovat kuitenkin sallittuja. Mikäli itserakennettu laite on käytössä ajon aikana niin näköjään Turkkulaisii kattastusmies simputtaa. (Tämä oli MuTua muun osalta paitsi kaasun osalta)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Risto »

Itserakennetusta sähkölämmittimestä!

Hieman epäilen että on vahvasti kiellettyä!!

Edes sähkötöitä (220V) ei kulkuriin saa tehdä itse.
Jos tekee sähkötyöt itse, niin pitää saada joku jolla tarvittavat luvat tekemään asennuksesta (asennuksista) mittaus- ja hyväksymispöytäkirjat.
Tavallisella sähköasentajalla ei automaattisesti ole laitteen, tai laitoksen hyväksymisoikeuksia.

Sähkölämmittimen (vaikka lämpöpatruuna) rakentaminen itselle on sallittua, mikäli on asennusoikeudet.
Tuota tuotetta ei kuitenkaan saa myydä, tai luovuttaa toiselle.
Rakennetun laitteen myyminen, tai toiselle luovuttaminen edellyttää hyväksynnän, CE tai muu vast.

Käytäntö on sitten eri juttu.

Nuo itse tehdyt rakentelut kannataa tehdä vasta muutoskatsastuksen jälkeen,
muuten voi muutoskatsastuksessa tulla yllätyksiä.
Scania 93 vm 90
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:roll: http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/etu.html :wink:

Tuolla lueteltu TEE-SE-ITSE-TYÖT, jotka ovat sallittuja, ja irjankin logiikan mukaan loput on kiellettyjä. :roll: :wink:
Jos vähänkin on epävarmuutta, ajoneuvossa olevien 220V laitteiden toiminnasta,myös jatkojohtoihin on saatavana erillisiä vikavirtasuojia. Ne kytketään laitteen ja jatkojohdon pistorasian väliin pistotulpalla, joten niiden käyttö on vaivatonta ja nopeaa.Eli helppo käyttää ajoneuvoa tolppasähköön liitettäessä. Autossa oleva invertteri kannattaa liittää, siinä olevan pistorasian kautta, pistotulpalla, auton järjestelmään.
Viimeksi muokannut konenikkari, 19 Joulu 2007 20:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Risto »

Hyvä linkki!

Valitettavasti sallittujen töiden lista on niin lyhyt, että se on pian luettu.
Muutoskatsastuksessa käsittääkseni kysyvät "lappua" kaasu ja sähkötöistä.

(Itselläni tuo muutoskatsastus edessä)

Linkki vaatimuksista shkötöiden tekemisestä ja tarkastamisesta.

http://www.seti.fi/
http://www.seti.fi/Sahkopatevyys2.aspx
Scania 93 vm 90
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Vikavirtasuojan välityksellä on minulla itse tehty sähkötyöt.Tuon suojan kautta jatkoroikka jossa paljon lähtöjä, akkulaturille,sähkölevyille ja kaikelle tarpeelliselle, invertteri on myös. Kaiken tein itse ja ei tarvinnut muutoskatsastuksessa mitään tarkastuspaperia, koska en ollut tehnyt mitään laitonta olin yhdistellyt vaan töpseleitä. Maasähkö tulee ensimmäisenä tuohon vikavirtakytkimeen ja siitä jatkan sitten minne haluan. Hyvin kelpasi katsastuksassa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Risto kirjoitti:Itserakennetusta sähkölämmittimestä!

Hieman epäilen että on vahvasti kiellettyä!!

Edes sähkötöitä (220V) ei kulkuriin saa tehdä itse.
Jos tekee sähkötyöt itse, niin pitää saada joku jolla tarvittavat luvat tekemään asennuksesta (asennuksista) mittaus- ja hyväksymispöytäkirjat.
Tavallisella sähköasentajalla ei automaattisesti ole laitteen, tai laitoksen hyväksymisoikeuksia.

Sähkölämmittimen (vaikka lämpöpatruuna) rakentaminen itselle on sallittua, mikäli on asennusoikeudet.
Tuota tuotetta ei kuitenkaan saa myydä, tai luovuttaa toiselle.
Rakennetun laitteen myyminen, tai toiselle luovuttaminen edellyttää hyväksynnän, CE tai muu vast.
Muuttuuko tilanne kun itserakennetusta patruunasta on sähkötarkastustodistus? Saanko myydä vai en?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Lahti32 kirjoitti:Itserakennetusta sähkölämmittimestä!


Muuttuuko tilanne kun itserakennetusta patruunasta on sähkötarkastustodistus? Saanko myydä vai en?
Saa myydä, ei sähköliikkeen palveluksessa olevalta asentajalta edellytetä "mitään pätevyyttä" mutta liikkeeltä edellytetään että tarkastukset on tehty pätevästi.
Sama koskee itserakentelua - ollakseen pätevä asennus tulee asennuksesta olla asennustarkastus ja tarkastettu piirustus jonka tarkastaja on allekirjoittanut - omaten siihen myös oikeuden.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Paavo kirjoitti:Täytyy mainita, ennenkuin villiinnytte rakentamaan atomivoimalaa kulkuriinne, että on tarkoin määrätty asioita kuoleman vaarasta. En nyt viitsi niitä aikuisille tässä saarnata. Ne löytyvät mm. Tukesin, Aken, Finlexin ja sisäasianministeriön www-sivuilta sukellellen.
Siellä on jossakin se EU:n didektiivikin "Sähkölaitteesta, joka toimii 230 Voltin vaihtovirralla, sen valmistamisesta, maahantuonnista, varastoinnista, vähittäismyynnistä ja korjaamisesta." Se on tylyä kerrottavaa, jos sitä pilkulleen noudattaa. Sallittua on sulakkeenvaihto, kytkentäliitos ja oliko se ulkopuolinen maadottaminen. Muut työt sitten onkin ammattilaisten. Meiltähän se käy laulellen, kun kaikilla meillä on sähköasentajan, autoinsinöörin ja päivystävän tekniikan dosentin tutkinnot. He heee ..... saanhan olla sarkastinen?
Paavo
Tokkopa täällä kukaan "villiintyy" mitään rakentelemaan, tiedänkin että jokaisen tuttavapiiristä nämä sähköasentajat yms. löytyvät. Luulisin jotta Kylähulluista Kulkureistakin löytyy alansa ammattilaisia, joka lähtöön, ja meitä yhdistääkin se asia, että kaikilla on Kulkuri, ainakin suunnitelmissa, tai työn alla.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Jone »

Itse jätä suosiolla moiset "puuhastelut" ammattimiehen käsiin ainakin tarkastettavaksi ja läpikäytäväksi jos ei kokonaan. Minua ainkin hirvittää jos oma auto vaikka palaa oman sohlaamisen takia. Voisi olla liian iso oppiraha siinä kohtaa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Paavo kirjoitti:Luitteko näitä lämmityksen ongelmaratkaisuja? Kyllä niissä pikkuisen on "villiintymisen maku". Siis aivan piikuisen, pikkuisen, pikkuisen, kun kirjoitellaan neuvoksi sävyyn, että "näin m i n ä olen tehnyt ne... ja ei niitä ole kukaan kysellyt tai katsastanut". Totta kai se oma Kulkuri on rakas ja tärkeä, mutta samoin kuin rakkaudessa ihmiseen, pitää osata säilyttää tuo, tuo , no mikä se nyt ... se on järki!
Kaikessa ajoneuvojen asetuksissa ja laissa on henki se, että vaikka itse osaa kuinka sen vehkeensä vermeet hoitaa ja käyttä niin on mahdollisuus, että sitä joutuu ulkopuolinen käyttämään. Silloin kaiken pitäisi olla turvallista ja normaalitiedoin toimintaan saatettava.
Olin 1970- luvulla Hakuninmaalla katsastusmies ja päivittäin sain kuulla, että "Ei tässä toimi käsijarru, mutta en minä koskaan käytä sitä tai tarvitse missään! Miksi sää nyt siitä rupeet juttuu tekeen?" Melkein samaan sarjaan kuului selitys puhkiruostuneesta kynnyskotelosta "Tää menisi heti vaihtoon ja myyntiin kun annat leiman. Mitä väliä sillä sitten on?" Nämä kaksi esimerkkiä kuvatkoon sen ajatusmaailman jossa monet kätevät miehet ja naiset välillä menevät ajattelematta muutamaa yksityiskohtaa enempää.
Paavo
Laitapas esimerkkiä esimerkiksi "lainaa" toimintoa käyttäen mikä on mielestäsi tällainen arveluttava tapa neuvoa toisia tai että villiintynyt jotenkin epäasialliseksi tämä homma. Alkaa oikeesti pikkuhiljaa ärsyttämään tämä yliampuva turvallisuusvouhotus. Perusasiaahan se ja mitä siitä nyt vaahtoamaan. Mitä jos siltikin tehtäisiin itse sitä lämmityslaitetta. kaatuuko maailma vai peräti räjähtää? Kattiloita on tehty maailman sivu ja on ne räjähtäny tai palanu CE merkitytkin.
Olin 80-90 luvulla putkimies ja näin kun ihmiset oli laittaneet koteihinsa kuumavesiputkia kasteluletkuista ja niin edelleen. Ei siinä voinu ku nauraa, elä ota kylähulluutta liian tosissaan :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Maailma on kova. Lämpöä syntyy näköjään ilman tultakin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eikös tässä nyt kuitenkin hyvällä tiellä olla kun on tämä foorumikin josta saa tätä tietoa että oppii välttämään näitä sudenkuoppia. Aiemmin moinen tiedonvälitys ei ole ollut mahdollista tässä laajuudessa ja vaatiihan se vähän osaltaan käyttäjiltä osata suodattaa näistä teksteistä "se olennainen" Ei täällä ole aina ehdottomia totuuksia ja juuri sitä oikeaa tapaa. On toki luomiamme lakeja ja säädöksiä joita noudattaminen mutta niidenkin rajoissa saa vielä aika vapaasti olla "hullu" Monia niksejä ja hyväksi todettuja juttuja täällä on niin jatketaan samaa rataa ilman sinänsä turhia houhotuksia suuntaan jos toiseen niin on kaikilla mukavaa hyvän harrastuksen parissa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lämmityslaite itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jotenki menin noista häkä ja pesukonejutuista niin sanattomaksi että oikein itteäkin ihmetyttää. Ei täällä ennen ole tuollaisia juttuja ollut. Mistä se kenkä puristaa, eikö voida keskustella asiallisesti niinkuin fiksut ihmiset tähänkin saakka.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin