Osaisiko joku noin suurinpiirtein sanoa paljonko pitäis renkaissa ola painetta.
Auto on ajokki express ja painoa 9600kg tällä hetkellä.
Nyt taitaa olla 8 bar edessä ja takana.
Renkaat 295/80R 22.5 Nordman NTR
Pompottaa vaan niin kummasti, ei ole tasapainoitus tärinää. Kaikissa pienissäkin pateissa "tärähtelee"
Onkos joillain ollut tällaista ongelmaa esim. huonoilla iskareilla??
Jotenkin tuntuis että vois olla iskareista johtuvaa..
Renkaiden ilmanpaineet?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Renkaiden ilmanpaineet?
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Renkaiden ilmanpaineet?
rengaspaineesi vaikuttaa riittävältä, ehkä 7-7.5bar edessä ja 6.5-7bar takana jos aivan superoptimipaineita haetaan.
parempi aavistus liikaa kuin alakantissa. autosi on kevyt, renkaiden kantavuus riittää helposti liika paine aiheuttaa lievää pintakovuutta esim poikittaisissa asfalttisaumoissa, mutta jumputusta se ei aiheuta.
onko renkaat -keskellä vannetta onko renkaat käyny tyhjänä ja täytetty "paino päällä" -onko "halkileikkaus" suora ja säännöllinen, onko kulutuspinnassa patteja tai pitkittäis-tai poikittaismakkaroita, jos on, runkovaurio ÄLÄ KÄYTÄ -pyöränpultit löysällä tai likaa vanteen ja rummun välissä jolloin rengas keikkuu reunalta toiselle. -pitkän seisomisen aiheuttama painauma, jolloin maata vasten ollut kohta on "tasainen" tämä häipyy ajamalla. kokeilepa tasaisella alustalla aivan kävelyvauhdilla rullata. jos pomppii siinä säännöllisesti, runko tai painumavikaa kannattaa etsiä.
renkaassa mahd oleva vesi jäätyy pakkasella klimpiksi aiheuttaen epätasapainon, pluskelillähän tätä ongelmaa ei ole.
pahin on tuo runkovika, jos makkara löytyy, se rengas voi räjähtää milloin vain...
jos vieläkään vikaa ei löydy, väljä olkatappi tai ohjauksen nivel yhdistettynä säteisheittoon saa renkaat vatkaamaan tosi villisti, esiintyy yleensä 80-90km/h nopeudessa ei juuri alle 60km/h.
kiinni juuttunut tai risa kardaanin ristikko jolloin kardaani pyrkii kääntämään koko perää (tämä on jo aika kaukaa haettua mutta mahdollista pitkän seisomisen jälkeen)
parempi aavistus liikaa kuin alakantissa. autosi on kevyt, renkaiden kantavuus riittää helposti liika paine aiheuttaa lievää pintakovuutta esim poikittaisissa asfalttisaumoissa, mutta jumputusta se ei aiheuta.
onko renkaat -keskellä vannetta onko renkaat käyny tyhjänä ja täytetty "paino päällä" -onko "halkileikkaus" suora ja säännöllinen, onko kulutuspinnassa patteja tai pitkittäis-tai poikittaismakkaroita, jos on, runkovaurio ÄLÄ KÄYTÄ -pyöränpultit löysällä tai likaa vanteen ja rummun välissä jolloin rengas keikkuu reunalta toiselle. -pitkän seisomisen aiheuttama painauma, jolloin maata vasten ollut kohta on "tasainen" tämä häipyy ajamalla. kokeilepa tasaisella alustalla aivan kävelyvauhdilla rullata. jos pomppii siinä säännöllisesti, runko tai painumavikaa kannattaa etsiä.
renkaassa mahd oleva vesi jäätyy pakkasella klimpiksi aiheuttaen epätasapainon, pluskelillähän tätä ongelmaa ei ole.
pahin on tuo runkovika, jos makkara löytyy, se rengas voi räjähtää milloin vain...
jos vieläkään vikaa ei löydy, väljä olkatappi tai ohjauksen nivel yhdistettynä säteisheittoon saa renkaat vatkaamaan tosi villisti, esiintyy yleensä 80-90km/h nopeudessa ei juuri alle 60km/h.
kiinni juuttunut tai risa kardaanin ristikko jolloin kardaani pyrkii kääntämään koko perää (tämä on jo aika kaukaa haettua mutta mahdollista pitkän seisomisen jälkeen)
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Renkaiden ilmanpaineet?
Eturenkaat ovat aivan uudet, ostettu 1kk sitten. Vianor asensi ja painotti.
Autolla ajettu 1000km katsastuksen jälkeen.
Eli ei luulis olevan paljon löysää nivelissä/olkatapeissa!?
Vanhat renkaat oli kuluneet tosi epätasaisesti, siksi ajettelin että syy tärinään on jossain muualla kuin renkaissa.
Mistäköhän tuollaiseen pitäis kysyy noita iskareita?
Autolla ajettu 1000km katsastuksen jälkeen.
Eli ei luulis olevan paljon löysää nivelissä/olkatapeissa!?
Vanhat renkaat oli kuluneet tosi epätasaisesti, siksi ajettelin että syy tärinään on jossain muualla kuin renkaissa.
Mistäköhän tuollaiseen pitäis kysyy noita iskareita?
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Renkaiden ilmanpaineet?
Vähääkän kun en tunne tommosta etuakseliston rakennetta kysyn, voiko olGatapissa olla päittäisvälyttä.
Renkailla on ajettu nyt n.300km, renkaan keskikohdassa, ei ole naarmuakaan, onko mahdollista, vaiko menisinkö optikolle.
Renkailla on ajettu nyt n.300km, renkaan keskikohdassa, ei ole naarmuakaan, onko mahdollista, vaiko menisinkö optikolle.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Renkaiden ilmanpaineet?
Tässä Volvon Olka-akseli
- Liitteet
-
- olkatappi.jpg (51.49 KiB) Katsottu 7152 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
- Truck: MB 609 D KASTEN
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
Re: Renkaiden ilmanpaineet?
Saitkin jo hyviä neuvoja renkaitten paineista, mutta "lisänä rikka rokassa".
Tosiaankin harvoin raskaan auton renkaat hajoavat liikaan ilmanpaineeseen.
Tutkippa niitä pieniä tekstejä, joita on ripoteltu pitkin renkaiden kylkiä, sieltä selviää, mikä on niitten valmistajan ilmoittamat maksimikantavuus ja -rengaspaineet. "Oikea paine" asettuu uudessa renkaassa, sinne painehaarukan yläpäähän jokatapauksessa ja aika kapeaan sektoriin. käytettävä alue on siinä, että jos valmistaja on maksimiksi ilmoittanut vaikkapa 9 Kpa tai 9 Bar KYLMÄNÄ, niin käytettävissä on alue 7-9 Bar suuresti riippuen kokonaispainosta. Asian voit kokeilla ihan tuntoaistillasi. Rengas aina hiukan lämpiää ajossa, mutta se ei saisi lämmetä, kuin noin käden lämpöiseksi, sanotaan nyt vaikkapa 50kim. ajossa. Huomaa, kättä polttaa jo +50 C. lämpö. Sullahan on paineilmaa mukana josta saat "säätöpaineet". Anna renkaiden jäähtyä, ennen, kun alat paineita tarkistamaan. Siinä on hyvää aikaa, vaikka keittää kahvit ja virkistäytyä renkaitten jäähtymistä odotellessa, ennenkun alkaa paineita säätelemään.
OT, Kerran ajellessani Sääksmäen siltojen seuduilla näin, kun joku meikäläinen rekan veturi kiikutti Englantilaista 3- akselista "irtoperävaunua" puolentoista kilometrin matkalla perävaunusta "mojahti" kolme rengasta peräkkäin ja aika varmasti renkaat räjähti alipaineen vuoksi ylikuumenemiseen.
Tosiaankin harvoin raskaan auton renkaat hajoavat liikaan ilmanpaineeseen.
Tutkippa niitä pieniä tekstejä, joita on ripoteltu pitkin renkaiden kylkiä, sieltä selviää, mikä on niitten valmistajan ilmoittamat maksimikantavuus ja -rengaspaineet. "Oikea paine" asettuu uudessa renkaassa, sinne painehaarukan yläpäähän jokatapauksessa ja aika kapeaan sektoriin. käytettävä alue on siinä, että jos valmistaja on maksimiksi ilmoittanut vaikkapa 9 Kpa tai 9 Bar KYLMÄNÄ, niin käytettävissä on alue 7-9 Bar suuresti riippuen kokonaispainosta. Asian voit kokeilla ihan tuntoaistillasi. Rengas aina hiukan lämpiää ajossa, mutta se ei saisi lämmetä, kuin noin käden lämpöiseksi, sanotaan nyt vaikkapa 50kim. ajossa. Huomaa, kättä polttaa jo +50 C. lämpö. Sullahan on paineilmaa mukana josta saat "säätöpaineet". Anna renkaiden jäähtyä, ennen, kun alat paineita tarkistamaan. Siinä on hyvää aikaa, vaikka keittää kahvit ja virkistäytyä renkaitten jäähtymistä odotellessa, ennenkun alkaa paineita säätelemään.
OT, Kerran ajellessani Sääksmäen siltojen seuduilla näin, kun joku meikäläinen rekan veturi kiikutti Englantilaista 3- akselista "irtoperävaunua" puolentoista kilometrin matkalla perävaunusta "mojahti" kolme rengasta peräkkäin ja aika varmasti renkaat räjähti alipaineen vuoksi ylikuumenemiseen.