Scania ABS vilkkukoodit

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Chevyx2
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Maalis 2008 22:27
Location: Tuusula

Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Chevyx2 » 25 Maalis 2008 22:22

Pisti tämmöinen foorumi silmään ja ajattelin kirjautua käyttäjäksi. Joudun työni puolesta perehtymään näihin härveleihin mutta eihän sitä koskaan tiedä et koska se oma Scania alkaa polttelemaan niin paljon että sellainen on pakko saada...

Tällaista vaan ajattelin kysyä ettei kellekään ole tarttunut mistään listaa Scanian K113 ABS-villkukoodeista. Muut viat on kuitattu, mutta vikamuistin tyhjennyksen jälkeen vilkuttaa edelleen 1--1, ja pienen ajolenkin jälkeen 1--3. Vaikea selittää mutta joku joka on näihin paneutunut ymmärtää kyllä. Olisi hyvä jos joku pystyisi nämä vilkkukoodit suomentamaan.

Etukäteen kiittäen: Tommi L

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 26 Maalis 2008 19:39

Tervehdys vaan.
En nyt muista ulkoa vikakoodeja ja en pääse niitä ihan heti tarkistamaankaan. Muistelen kuitenkin, että 3 olisi etuakselin anturivika. Kannattaa naputella anturit sisäänpäin etuakselilta jos vaikka auttais.
Boschin systeemiin ei helpolla löydy netistäkään vikakooditaulukkoa, kumma juttu.
Joku näppärä googlettaja ne varmaan löytää, minä en viitsi edes yrittää.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Chevyx2
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Maalis 2008 22:27
Location: Tuusula

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Chevyx2 » 26 Maalis 2008 20:40

Eli voisi olla anturin virheellinen etäisyys kehältä->ei signaalia. Vai ymmärsinkö nyt oikein? Antoi samaa vikakoodia myös vääränlaisella anturilla (väärä vastusarvo eli n.1,6kilo-ohmia). Nyt paikallaan Wabcon oma anturi jossa sama vastusarvo kuin muissakin pyörissä (n.1,15kilo-ohmia). On vaan hankala mitata boksin liittimestä tulevia signaaleja yksin ajon aikana. Sillähän varmimmin näkisi tuleeko kaikilta pyöriltä vaihejännitetieto.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja only4pro » 26 Maalis 2008 20:51

Siinä olisi vähemmän helppo homma, eli tunkki alle ja pyörää pyörittämään...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 26 Maalis 2008 20:52

Tuo anturin vastusarvo ei ole ihan niin tarkka, se hyväksyy ainakin 1,1-1,7Kohmin anturit. Jos et saa pyöriä nostettua ylös, pyydä joku kuskiks ja mittaa vaihtojännite antureilta.
En nyt lähde arpomaan vikaa, kun en muista vikakoodeja, mutta antureissa tai venttiilien piuhoissa se vika yleensä on.
Niin, anturi voi olla myös kaukana hammaskehästä tai hammaskehä likanen, signaali heikko.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4370
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 27 Maalis 2008 01:00

Puu Tiainen kirjoitti:Tuo anturin vastusarvo ei ole ihan niin tarkka, se hyväksyy ainakin 1,1-1,7Kohmin anturit. Jos et saa pyöriä nostettua ylös, pyydä joku kuskiks ja mittaa vaihtojännite antureilta.
En nyt lähde arpomaan vikaa, kun en muista vikakoodeja, mutta antureissa tai venttiilien piuhoissa se vika yleensä on.
Niin, anturi voi olla myös kaukana hammaskehästä tai hammaskehä likanen, signaali heikko.
Eikö näissäkin ole resistanssi- ja kapasitanssiantureja, kuten henkilöautoissa? Silloin tuota toimivuutta on normi(yleis)mittarilla hankala todeta...?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 27 Maalis 2008 20:12

Ihan induktiivi-antureita, helppo mitata yleismittarilla, ei tarvita erikoislaitteita.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 01 Huhti 2008 17:29

Tässä olis nuo vikakoodit, nämä on nelossarjan autosta, mutta soveltuvat myös vanhempiin versioihin.
Elikkä sulla on vikaa etuoikeassa anturissa, liian kaukana tai oikosulku.

Kolmas lohko/sekvenssi = piiri 1 (VE/OT)
Neljäs lohko/sekvenssi = piiri 2 (OE/VT)

1 Ei havaittua vikaa -
2 Ohjausyksikön vika -
3 Väärä ilmarako tai oikosulku, etupyörän anturi
4 Väärä ilmarako tai oikosulku, takapyörän anturi
6 Katkos tai oikosulku, etupyörän anturi
7 Katkos tai oikosulku, takapyörän anturi
9 Ohjausyksikön alijännite tai säätöventtiili alijännite
10 Katkos tai oikosulku, etupyörän säätöventtiili
11 Katkos tai oikosulku, takapyörän säätöventtiili
13 Ohjausyksikön rele ei maata tai ohjausyksikön ja säätöventtiilin välisen johtimen katkos
14 Katkos tai oikosulku, TC-magneettiventtiili
15 ABS/TC-ohjausyksikkö ei saa yhteyttä moottorinohjauksen (EDC) liitäntään/Katkos tai oikosulku, proportionaaliventtiili
tai ajopiirturin signaali
18 Etu- ja takapyörän läpimittojen ero liian suuri -
19 Oikosulku +24 V:n jännitteeseen tai maahan, DBR-johto
20 Vika CAN-tietoliikennöinnissä
21 Jarruvalon virtakytkintä ei suljettu tai se on viallinen
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja only4pro » 08 Kesä 2009 13:13

Minulla vilkuttaa nyt kun kokeilin niin 2 + 6 + 6. Miksiköhän se vilkuttaa tuota kuutosta kahteen kertaan?

Mutta muuten vaikuttaisi jos se on 2 + 6 että olisi oikea etu katkos tai oikosulku... vai luinko noi Puu Tiaisen ohjeet ihan väärin?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 08 Kesä 2009 15:17

Tuo taulukko on 4-sarjan autosta, mutta sovellettavissa vanhempiin. 3-sarjan vehkeissä on kolme vilkkulohkoa, joten sulla on molemmissa etupään antureissa vikaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja only4pro » 29 Tammi 2010 16:42

tänään kävi pajalla tuo auto, kun alkaa katsastus lähestymään...

olivat katsoneet että johdot ovat ehjät, mutta sanoivat että itse anturi on niin ruosteessa että sitä ei saa naputeltua lähemmäksi. Sanoivat että vaihtoehto on että rengas irti ja lyö vanhan anturin irti ja laittaa sitten uuden anturin paikalle.

onko jotain mitä voisi tehdä? jos pyytäisi niitä mittaamaan vielä niitä antureita?
Kolmas lohko/sekvenssi = piiri 1 (VE/OT)
Neljäs lohko/sekvenssi = piiri 2 (OE/VT)
mikäs se ensimmäinen ja toinen lohko on? eli minullahan on eka lohko 2, kakkonen ja kolmonen on 6 + 6
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 29 Tammi 2010 20:52

Mitä mitä! Mikäs paja se tommonen on, kyllä tuo homma pitää korjaamolla hanskata. Vie auto takas ja käske laittamaan kuntoon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja only4pro » 30 Tammi 2010 00:56

niin jäi se auto sinne... ajoin ulos, peruutin parkkiin (piti illalla hakea), niin loppuikin kaasuttaminen...

katkesi tuo pumpun pultti mihin tuo kaasuvaijerin vipu tulee kiinni -> kokohelahoito tuosta pumpun sivusta tippui, eli tää jousi, vipusysteemi sekä itse vaijeri

ei muuta kun tyhjäkäynnillä takas halliin... maanantaihin menee, oli jo neljän paikkeilla tuo kello...

tää "nyrkkipaja" sanoi vaan että ne voi kyllä anturit vaihtaa, mutta että ne joutuu purkaa pyörät pois ja lyödä vanhat anturit irti kun ovat niin ruosteessa...


edit: niin ja onneksi katkesi tuo pultti tänään tuossa pihalla, eikä hesassa mannerheiminkadulla...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 30 Tammi 2010 08:07

Taitaa olla nyrkkipaja.
Etu Abs-anturit lähtee irti ilman pyörien ja napojen irroittamista, vaikka olisivat kuinka jumissa.
Ne pitää rikkoa ja irroittaa palasina, onnistuu varmasti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja only4pro » 14 Helmi 2010 19:23

Huomenna lähtee Scania huoltoon katsastukeen (K1 katsastaa heidän tiloissa raskaan kaluston) ja jos ne ehtii niin laittavat ne anturit samalla kuntoon, pakko kuitenkin käyttää huomenna leimalla kun viimeinen päivä oli tänään...

Miten tuosta nollattiin ne ABS:n koodit? Jos vaan olis joskus ollut joku häikkä? Oliko se jarrupoljin pohjaan, ABS-nappula pohjaan ja virta päälle? Pitääkö sitten odottaa jotain vai? Ja pitääkö päävirta olla päällä kun aloittaa tuon homman?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja only4pro » 21 Touko 2011 23:47

nyt vilkuttaa koodia 2 + 10 + 4

eli mistä nyt pitäisi etsiä vikaa? satunnaisesti tekee tuon, välillä sammuu kuin käynnistää auton uudellen, välillä ei...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Berkhof » 22 Touko 2011 00:02

Laita mulle sun meiliosoite niin saat multa linkin josta voit ladata tuohon huolto/mittaus ohjeen..
Se on scannattu 52 sivuinen manuaali jossa kerrotaan kaikki tarpeellinen... Jopa suomeks :)
( liki 50 megaa koko, mahtuu harvempiin sähköpostiin )
Ohje on tosin kahdelle vikakoodilampulle, mut se eka lamppu lienee sama kun tuo puolen vilkutus.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 23 Touko 2011 16:43

only4pro kirjoitti:nyt vilkuttaa koodia 2 + 10 + 4

eli mistä nyt pitäisi etsiä vikaa? satunnaisesti tekee tuon, välillä sammuu kuin käynnistää auton uudellen, välillä ei...
No tuossahan se mun postaamassa listassa lukee.
10 Katkos tai oikosulku, etupyörän säätöventtiili, vasen etu
4 Väärä ilmarako tai oikosulku, takapyörän anturi, vasen taka.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja only4pro » 23 Touko 2011 18:46

ok, vähän tuota ekaa kakkosta mietin että mikäs se oli... nyt kun vielä tietäisi että onko siinä nyt sitten kaksi vikaa, vai missäs se on.. kun välillä tulee vikaa välillä on ihan tyytyväinen... eli ei muuta kun auton alle kattelemaan... missäs tuo venttiili sijaitsee? ei ole monttua, mutta firmassa on sellainen lastauslaiturin tyylinen viritys missä auton voi aja vinosti niin pääsee alle etuakseliin asti

EDIT: hei nyt mä alaan osaa lukea tuota systeemiä...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Berkhof » 23 Touko 2011 19:52

Edessä heti pyörän takana, seuraa letkua.
Takana seuraat perän edestä jarruskelloista lähteviä letkuja. ABS venttiilit on muistaakseni etummaiset, taaemmat (lähempänä perää) on releventtiilit ( paineilmaohjatut, en tiedä onko oikea nimi ).
Oikealta ja vasemmalta jarrukellolta menee kummaltakin letku omalle ABS venttiilille.
Käsijarrunletku on yhdistetty jarrukellojen välistä, älä seuraa sitä :)
Oliko sinulla kytkentä sama kuin kuvissa, en ole vielä omaani viitsinyt perehtyä, minullakaan ei ole kuin yksi vikakoodilamppu.
Kannattaa mitata ohjeen mukaisesti kaikkien piirien resistanssit ja muut arvot, toimii ei toimi viittaisi johonkin huonoo liitokseen tai kaapelin osittaiseen vaurioitumiseen.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 23 Touko 2011 22:08

only4pro kirjoitti:ok, vähän tuota ekaa kakkosta mietin että mikäs se oli... nyt kun vielä tietäisi että onko siinä nyt sitten kaksi vikaa, vai missäs se on.. kun välillä tulee vikaa välillä on ihan tyytyväinen... eli ei muuta kun auton alle kattelemaan... missäs tuo venttiili sijaitsee? ei ole monttua, mutta firmassa on sellainen lastauslaiturin tyylinen viritys missä auton voi aja vinosti niin pääsee alle etuakseliin asti

EDIT: hei nyt mä alaan osaa lukea tuota systeemiä...
Ensimmäinen numero ilmoittaa järjestelmän tyypin, ei varsinaista merkitystä. Toinen villkujakso kertoo 1 piirin viat, kolmas numero 2 piirin viat.
1 ristikkäispiiri, vasen etu ja oikea taka.
2 ristikkäispiiri, oikea etu ja vasen taka.
Jos sulla on mittausohjeet, mittaa ensin boksin kammasta ja sen jälkeen venttiilistä, ja anturin kohdalla samoin kammasta ja sitten viimeisestä pistokkeesta ennen anturia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1825
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja only4pro » 23 Touko 2011 22:14

jep, kiitoksia. en ole vielä ehtinyt tuota berkhofin lähettämää materiaalia tutkia, että onko minulla oikeat ohjeet...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja Zippo » 25 Touko 2011 07:05

Ittel 2 + 9 +7... Ja eikun auton alle..

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 563
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja motoku » 25 Touko 2011 23:56

rahtarikaveri tuossa puhui että absien etäisyysantureiden herjaaminen saattaa olla myös ensioire pyöränlaakeriremontista, joka toistuu rahtiautossa n.700-800tkm välein ja halvimmillaan korjata ennen kuin itse laakeri rikkoutuu... puutiainen tietännee, miten ne bussissa kestää???

Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 282
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Scania / Carrus 701
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Scania ABS vilkkukoodit

Viesti Kirjoittaja -KHS- » 09 Kesä 2014 14:16

Minulla Scania K113:n ABS:n diagnoosipainike antaa neljä vilkkujaksoa 7 - 2 - 6 - 6.
Tässä viestiketjussa puhutaan kolmesta vikkujaksosta. Miten tämä neljän jakson koodi pitäisi tulkita?
Ovatko tässä nuo kaksi viimeistä merkitseviä koodeja (6 Katkos tai oikosulku, etupyörän anturi)?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.

Vastaa Viestiin