Sivu 1/2
Jarrupaineet
Lähetetty: 02 Tammi 2006 13:50
Kirjoittaja Bussiton
Elikkäs ei lähe paineet nouseen

kompura näyttäs toimivan

mutta ilmankuivaimen pohjasta kuulus "supsutusta"

eli onko jäässä vai tukossa ? onkohan kellään kokemusta/tietoa noista kuivaimista?
Lähetetty: 02 Tammi 2006 14:40
Kirjoittaja Jone
On tainnut jarrukello pamahtaa jäähän, tai siis se kosteus siellä sisuksissa. En oo itte siihen muuten kajonnut kun erästä bussistaa sai aina toholla kuumentaa niitä kelloja kun oli pakkasta. Pitää vaan varoa ettei tohota tenttusäilöä tuleen. Aikansa kun sitä lämmitteli niin sitten se "aukeaa" ja paineet pääsee nousemaan.
BTW. Tuosta kyseisestä keikkabussista paljastui sitten myöhemmin semmoin kun se paine oli kierrellyt siellä vähän miten sattuu niin eräällä stopilla se sitten paksautti irti painesäilöstä siihen hitsatun paikan. Noitahan ei saa hitsata itte mitenkään! Joku hullu oli kuitenkin ajatellut säästää hieman. Mietitytti että jos se ois tapahtunu talvella kovassa vauhdissa ois pamahtau jarrut lukkoon, voi jeesus. Onneksi tapahtui huoltoaseman pihassa kaffereissulla. Sinne jäi huoltsikan pihaan se pa**a.
Lähetetty: 02 Tammi 2006 14:50
Kirjoittaja Pilotti
Minulla on tuota samaa vikaa ollut, samoin kaverilla melko uudessakin bussissa. Mulla on hoitunut itsestään, kun on antanut käydä vaan ja välillä kaasutellut kovemmilla kierroksilla.On alkanut nostaa paineita kymmenen minuutin sisällä. Kaveri tosin sanoi sen joskus kestävän tuntejakin!!! Se pitäis ottaa auki ja putsata se venttiili siinä ilmankuivaimen pohjassa. Vika voi kuulemma olla myös paineensäätimessä eli se ohjaa tuota venttiiliä. Siihenkin auttaa kuulemma puhdistus.Kunhan sen ensin löytää...
Lähetetty: 03 Tammi 2006 08:09
Kirjoittaja Bussiton
Okei , täytyy avata se ilmankuivain

kattoa ekaks että mitä se on syönnyt

ittekin aattelin kyllä et on varmaan tukossa

Lähetetty: 03 Tammi 2006 17:29
Kirjoittaja Jone
Joissain autoissa on alkoholinruiskutin estämässä jarrujärjestelmän jäätymistä ja joissain se on korvattu ilmankuivaimella. Tentturuisku pitää "kytkeä" päälle avaamalla sen suutin kun alkaa olla kylmää. Ilmankuivaimen suodatin tulisi vaihtaa 150-300tkm välein. Ja tietysti kun laskee paineet pois säiliöistä niin saa myös sen veden sieltä pois.
Lopussa eräs kuorma-auton jarrukaavio joka löytyi tuolta foorumista.
Linja-autoissa on erillinen painesäiliö käsijarrupiirille (punainen katkoviiva), tässä paineilma on otettu taka ja etujarrupiireistä.
Käyttöjarrusylinterit ovat kalvosylintereitä, joita käytetään paineilmalla jarrupolkimella. Ei paineilmaa -> ei jarrutusta.
Takana käytetään sylintereitä, joissa on käyttöjarru ja jousijarru samassa sylinterissä.
Käyttöjarru toimii normaalisti, poljinta painettaessa kalvomäntä liikkuu ja auto jarruttaa, kun jarrua ei paineta on käyttöjarrusylinterit paineettomia.
Käsijarru puolella paineilmalla painetaan sylinterissä oleva jousi kasaan, näin käsijarru irroittaa. Vastaavasti paineilman poistuttua käsijarrusylinteristä jousi painaa takajarrut kiinni.
Jarrupiirejä on siis kolme, etu-, taka- ja käsijarrupiiri.
http://www.meritorwabco.com/brakecontro ... trucks.asp
Lähetetty: 03 Tammi 2006 17:45
Kirjoittaja Jone
ja vielä..Se käsärihän kytkeytyy "itsestään" olipa se käsärin vipu vaikka off-asennossa kunhan vaan paine laskee tarpeeksi niin jousi painaa jarrun päälle. Eli ihan kamalasti ei toivoisi niitä reikiä olevan tuossa järjestelmässä. Hätäpäissään tuon käsärin saa pois vaikka mooottoririkon sattuessa paineistamalla järjestelmä vaikka renkaasta saatavalla paineella. Minun molemmissa autoissa on tuo varapaineistusliitin käsijarrun vieressä.
Oli muuten ostaessa vm.-84 Scaniassa vielä tuo pitkä täyttöletku kotelossaan siististi kiepillä ja ihan original-kunnossa raivauskirveen vieressä..
Lähetetty: 04 Tammi 2006 08:51
Kirjoittaja Bussiton
Do niin , nyt on kuivuri kurkattu

oli "ryyni"malli

ja ryynit oli ihan vaaleat

mut kun otin kuivurin pohjasta lähtevän pienen letkun , niin sieltä tuli jonkin verran vettä

elikkäs saatto olla vika siinä

no tänään ehdin varmaan kokeilla

Tuttu kuorma-autolija käväs( illalla kun touhusin kuivurin kanssa) kaivokselan volvolla

ja kysäs yheltä tutulta kuorma-auto asentajalta siitä kuivurista

hää käski käyttää jonkin aikaa ilman tätä pientä putkea et jos se puhaltas vedet pois jos jotain vaikka olisi

se vika saattaa korjaantua vähän niinku ittekseen

oli se kuivuri kyllä metka vehe

hyvin huomas miten neet ryynit toimii kun avasin kotelon ja tippu maahan muutamia

ryynejä niin siinä touhutessa alkovatten tummuta ollessaan maassa

eli kyllä ne vaan imee sitä kosteutta

Lähetetty: 09 Tammi 2006 09:40
Kirjoittaja Bussiton
No niin nyt on vika löydetty

elikkäs kuivurin pohjassa oleva "paine venttiili"

eli se joka päästää säiliöiden täytyttyä paineen virtaamaan pois (onkohan tarpeeksi vaikeesti ilmaistu

) jää jumiin auki asentoon

eilkkä ei muuta kun irti ja putsaamaan tai uusimaan

no mukavinta täs on se kun tietää vian

Lähetetty: 31 Tammi 2006 20:43
Kirjoittaja Vieras
Ei nyt ihan jarrupaineisiin liity, niitä riittää kunhan tuo kuivurin pohjaventtiili toimii kunnolla. Katsastuksessa tuli ongelma takajarrujen kanssa. Ovat eriparia,eli kesk. ero yli 30%. On kuulemma Scanian ominaisuus, että jotkut "tapit" alkavat jumittaa varsinkin vähällä käytöllä.Onko muilla ollut vastaavia ongelmia, myös muiden merkkien osalta? Scaniahan on ollut jarruiltaan "huonompi" ainakin silloin kun minä ammatikseni ajelin. Eli ainakin hidastuvuus tuntui huonommalta esim. Mersuun ja Volvoon verrattuna, siis perstuntuma, todellinen hidastuvuus oli ehkä toisinkin päin.
Lähetetty: 31 Tammi 2006 20:46
Kirjoittaja Pilotti
Sorry tuo ed. viesti on siis minun, pitäisi muistaa kirjautua sisään...
Lähetetty: 02 Helmi 2006 14:38
Kirjoittaja Jone
Juuri tämä oli mun Vähämaa/Scaniassa eikä menny ekalla läpi katsastuksessa. Huolto Raskoneeella jarruihin ja taas pelaa. Samalla vaihdettiin taka-akselin stefa joka itki hieman vanteelle. Koko remppa teki vajaan 300€.
Lähetetty: 09 Helmi 2006 20:26
Kirjoittaja Pilotti
No nyt on jarrut OK, ero enää 17%. Auttoi kun kengät irrotettiin,(ei tarvinnut edes kuumentaa) ja ankkuritapit putsattiin ja voideltiin. Pitäis mennä taas pari vuotta, sanoi asentaja.
Lähetetty: 10 Helmi 2006 08:50
Kirjoittaja Bussiton
Kaikille joilla on toi kuivari niin kannattaa vaikka joka kevät putsaa se kuivurin pohjassa oleva venttiili. Mun volvossa se on semmonen iso mutteri jonka sisällä on jousikuormitteinen mäntä joka oli se joka jäi jumiin

Elikkä purkaa ja putsaa sekä voidella niin jo vot pelittää

Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 29 Elo 2008 10:55
Kirjoittaja only4pro
Vähän vanha viesti, mutta tämä taitaa olla minulla seuraavana projektina, eli toi Bussittoman mainitsema ylipaineventtiili, se kai pitäisi "tussahtaa" aina välillä, minulla se taitaa jäädä suhisemaan, eikä nyt paine tahdo nousta.
Katsastus oli tänään, mutta hän ei siihen huomiota kiinnittänyt.
Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 29 Elo 2008 12:58
Kirjoittaja Lahti32
Alkuperäinen toiminta voi olla niin ettei se aina tussahda, monet Volvot on muutettu jälkeenpäin sellaisiksi että aina paineen noustua ylärajaan kuivain tussahtaa. Tämä varmistaa ettei talvella ole koskaan probleemaa jäätyvän paineilmasysteemin kanssa. Foorumilla on hemmoja jotka tietää miten tämä muutos tehdään.
Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 29 Elo 2008 13:11
Kirjoittaja only4pro
Välillä se tussahtaa, välillä ei.
Tänään ongelma oli katsastuksessa, että paineet ei tahtonut nousta sen jälkeen kun oli iskarit tai jotain kokeillu (piti pitää jarrut päällä)
Paineet putosi (auto oli käynnissä) 4-5 baariin, eikä tahtonut nousta siitä enää takaisin. Kompura on mielestäni vaihdettu/korjattu jokunen vuosi sitten. Ajoin sitten konttorilta (oli paineet noussu siihen 5.5) työpaikalle, n. puoli kilometriä, niin paineet vasta hipaisi 6bar (vihreä alue alkaa kai siinä?).
Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 29 Elo 2008 13:33
Kirjoittaja PekuMAN66
Kannattaa aluksi varmaan irrottaa ja puhdistaa vaan se tyhjennys venttiili. Varmistaa ensin että kuivain on paineeton ennen irrotusta. B10M volvon kuivaimen tyhjennys venttiili lähtee pyörittämällä vaan isolla -50mm? avaimella irti kuivaimen pohjasta( en muista onko B58 samanlainen?)
Voihan siellä olla vaan joku este joka jättää venttiilin raolleen.
Tyhjennys venttiilin aukeamista voi testata laittamalla paineilmaa pistoolilla venttiilille menevään liittimeen, pitäs tusahtaa silleenki... jos siellä on painetta
Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 29 Elo 2008 15:26
Kirjoittaja only4pro
Pitää tarkistaa, enhän minä ole sitä koskenutkaan, eikä tietoa ole milloin olisi vaihdettu/putsattu/korjattu.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =60&pos=11
Tuolla näkyy se kuivain, oikealla puolella. Vieressä "tussahtaja".
Otin tänään myös katsastuksesta hyöty irti, eli kameran kanssa auton alle. Voipi olla että jopa löysin tankkimittarin vikaa, ainakin yksi kaapeli siellä tankin vieressä oli poikki.
Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 29 Elo 2008 16:05
Kirjoittaja PekuMAN66
Manuaalista selviää kuivaimen toiminta vaikkakin englanninkielinen.
http://www.bendixvrc.com/itemDisplay.as ... entID=3604
Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 29 Elo 2008 20:46
Kirjoittaja Jone
Meillä oli just samainen venttiili jumissa toissa päivänä F82 Scaniassa. Jumi sen niin että päästi paineet koko ajan läpi eikä tietty saanut kasattua tarpeeksi että mikään ilmalla pelaava olisi toiminut. Ite ei saatu sitä 50mm pohjaa auki kun ei ollu ku putkipihdit ja ne ei sopinut "pyörimään" ja joku oli sen viimeksi laittanut ihan tanakasti kiinni. Ihan paikallisen huoltoliikkeen jannu hälytettiin kun ei ollut aikaa/työkaluja sen kanssa telkuta. Pulttikoneella se lähti auki ja asennettu uusi venttiili pelasi sitten moitteetta. Vanha oli kulunut ja uratunut ja jumitti paikalleen.
Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 30 Elo 2008 00:26
Kirjoittaja only4pro
Koodi: Valitse kaikki
en saa tuota pdf:ää auki, ei lataa.
olisko jollain mahdollista lähettää sen minulle? osoite olis sama kun mun käyttäjätunnus tänne @ kyla hullut kulkurit piste fi
[/size]
Korjaus, nyt aukesi...
Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 02 Tammi 2016 16:56
Kirjoittaja paci
Täälläkin painiskellaan jäätyneen kuivaimen kanssa. Supsuttaa mutta ei lähde nostamaan paineita. Piti alkaa tutkimaan tuota tarkemmin sekä sulattelemaan ja kurkkasin auton alle ja löytyi kuvan mukaiset osat

Mistä lie pudonneet?
Tässä se kaksitorninen kuivain missä sisäpatruunat u-pulttien alla, semmoset pussukat.

Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 03 Tammi 2016 15:18
Kirjoittaja paci
Ei mennyt ilmaa järjestelmään vaikka kompuralla yritti tuosta liittimestä laittaa
Puhdistuksenhan tuo alkuun vaatisi jo ulkopuoleltakin...

Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 03 Tammi 2016 15:42
Kirjoittaja Pukaatti
Tuossa on takaiskuventtiili joka oli miullaki jökissä. Jos purat nuo tornit ni olikohan se 17mm avaimella lähti, tartteet räikän ja jatkon. Sit tietty suosittelen suihkuttaa sörtsiä niihin pantoihin et valuisi kierteisiin ja alapuolelle sama homma, kannattaa kiertää tasaisesti auki panna molempia muttereita ettei vänkäyksille mene. Se on jousikuormitteinen sitten sisältä, varo ettei ponkaise auki kovaa. Tartteet 2 ryynipussia ja tiivisteet, parit pienemmät O renkaat ja kaksi isoa O rengasta tuohon kupoliln pohjalle. Sisällä on sokkapanta joka pitää ryynipussia paikallaan ja se lähtee talttapää meisselillä pois kun kikotat. Ite putsasin rätillä kunnolla ja uudet romut takas. Kun kiristät pantoja ni varo tiukkaamasta vinoon sitä kupolia, tasaisesti tiukkaat ja tarkkailee samalla että menee O rengas uraan kuuppa. Kannattaa muuten vedellä teräsharjalla U pultit että menee takas kivasti.
Ni ja kierrät vaa veks ton venttiilin ja söörtsiö sinnekki.
Kuva näkyy ku Selaat alas
viewtopic.php?f=2&t=5954&p=60922&hilit=kuivari#p60922
Re: Jarrupaineet
Lähetetty: 03 Tammi 2016 17:31
Kirjoittaja paci
Juu täytyy varmaan vaihtaa nuo pussit uusiin. Pitää vielä tsekata tuo kompuran ja paineensäätimen toiminta.