508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Mb 508 kytkimen ilmaus, tehdään oikeaoppisesti miten :?:

Olenpa yrittäny työntää nestettä takaperoisesti eli sieltä kytkyttimen sylinteriltä joka on laatikon kylessä kiinni, takasinpäin sinne jarrunestesäiliöön, mutta ei.

Oon ottanu paineapuja jarruiltakin, mutta ei, ainua mitä tapahtu oli se että nesteet katos jonnekki ja heräs eppäily siitä että se jarrusylinteri pullahtanu ulos ja sieltä heittää nesteet pellolle, sen näkkee vielä tänään.

Kaikenlaista "viritelmää" tullu koitettua, ja on ollut kummatkin kytkin sylinterit auki ja kummeja vaiheltu, sisältä putsailtu sekä herkistetty, kytkinpolkimen juuresta lähtevä putki uusittu, säiliöltä tuleva putki uusittu, mutta ei ilimaa on.
Yks tietty mikä jääny vaivaamaan on sen putken sisähalkaisija, sekun muistaakseni EI ole samankokoinen kuin se mikä siellä oli, vaan on aavistuksen pienempi.

Voiko tällanen seikka aiheuttaa niin valtavan vastapaineen että se jarrusylinteri pullahtaa pois?
Ainakin sain nesteet pariin otteeseen naamalleni kun letkut poksautti ittensä irti.

Oli lainassa sellanen "tippakannun" tapainen laite johon laitettiin neste sisään ja sitten pumpattiin painetta, letku kiinni ilmanippaan ja hana auki, nesteet silimille ja hana kiinni, sylinteri irti ja vielä herkistämistä, ja sama homma uusiks, sitte huomasin että ne jarrunesteet katoaa jonnekkin, mihin en tiedä vielä.

On vaan mahotonta sanoa vielä jotta tuliko ne sieltä jarruista vaiko jostakin muualta, kun se renkaan ja laatikon ympärystä niin nesteissä, ja oli kädetkin kunnolla jarrunesteessä, aivan ryppysiäkin olivat.
No nyttehän tulee sitte kuitenkin vaihettua jo tänä vuonna ne jarrusylinterit, mutta jos joku tietäis sen oikian tempun tuollaseen 508:si mersun jarru ja kytkimen ilmaukseen, kun ei ole ollenkaan kivaa ku nesteet "pöllähtää" naamalle.
Nimimerkillä: kohtapuoliin neekerinmustaukko.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Kyllä sen pitäisi ilmautua kun aikansa lypsää poljinta. Hiki kyllä ehtii tulemaan, mutta ilman erikoisjippoja se onnistuu kyllä. Meillä on useammastikin eri syistä ilmattu kytkintä ja aina on lopulta onnistunut. Kiitos muuten pupetille kutsusta tulla käymään Maksamaalla! Ehkäpä ensi kesänä jos eletään ja kalusto on kunnossa.
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Nii, meinasit sillä tavallisella tavalla, elikkä letku siitä ilmanipasta purkkiin jossa on jarnanestettä, kö?

Mutta eihän se sillee ilmaannu ku joskus viikon poljennan jäläkeen, kun se alapään sylinterihän ei liikuta sitä tappia joka sitte taas siirtää asetelmaa, jos siellä ilmaa on.
Ainakin ne ohjeet mitä olen saanut, sellasilta ukoilta jokka ilmailee tuon tapasia nestekytkimiä, ovat kehottaneet sen ilmaamaan aina lahaalta ylös.

No huomenissa vasta saa haettua lissää nestettä, ni sittehän sen näkkee.
Oli se kuskinpuolen etupää auki ja jarruhihnat oli vallan hyvässä kunnossa, samaten rumpu, eipä ollu minkäänlaista ruostekanttia ja puhtaalata ja kuivia oli systeemit, hiukka lissää rasvaa lisäilin ja laitoin takasin.
Ei kyllä ois uskonu että nuinkin siistit oli jarrut, monen vuoden seisomisen jälkeen, paaaaljon huonompiaki nähäny.

Mutta kait sitä ilmaa on siellä nii palajon jotta ei se neste mikä mulla oli, riittänyt.
Kaikkialta kyllä koitin katella jotta oisko mahollisesti vuotoja, mutta ei ollu niitäkään.
Tulipahan pestyä sen renkaan tausta ja jarrukilpikin sitte sillä jarrunesteellä ja nytte päivällä mäntysuopaliuoksella, ja kun oli kuivanu ni eipä näkyny sellasta selvää vuotokohtaa missään.

Mutta kun sitä nestettä on siellä putkissa jo alun toista purkkia, tosin eihän ne purkit ole kuin 0,7l, täytyy huomenna hakia tarpeeks nestettä elikkä 5l, eiköhän sitte riitä, kun siinä samalla tulee koko putkistosta vaihettua nesteet.

Muuutta, eiköhän se jo puolessa vikkoa ole jo toisenlaisessa kuosissa, vaikka voipi olla että huomenissa ei tule mittään tehtyä, kun on taas se aika vuodesta että meille tulee ehta pelimanni kylään, ni ei tarvihe ennää yksinnä soitella siinä lehdellä :D

Ja kyllä meille toistaseks mahtuu, missä sitte enskesänä asutaan onkin jo sellasten poppa-ukkojen hommaa ettei ne kerro, vaikka tietäiskin.

Terveisin: pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
poke
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 08 Huhti 2008 13:36
Truck: mb 508 -76
Location: Ruukki
Paikkakunta: Ruukki

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja poke »

VOI VOI pupetti jarru ja kytkinnesteen joukossa ei saa olla yhtää öljyä!! Ne tippakannu hommat voi tehdä suuren vahinkon kaikille jarrukumeille (jarruletkut, työsylinterien kumit ,pääsylinterin kumit ja myös kytkin kumit) se öljy turvotaa ja pehmentää jarrukumit . Se kytkin neste järjestelmä on varsin yksin kertanen. Tarkista ensin että kytkin poljin ylhäällä, neste pääsee vapaasti valumaan säiliöstä työsylinteriin . Ilmaus nippa auki täytyy ruveta tippasemaan nestettä ,Silloin ei ole tukosta ok. Ja tarkista ettei vuoda pääsylinteri, kytkin letku ,työsylinteri . Työn iloa!
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tuon öljy jutun kyllä tiesin, eikä siinä "painetippakannussa" ole ikinä muuta ollukkaa, se kun on tarkotettu vaan jarrujen ilmaamista varten.

Mutta piti eilissäpäivänä tulla se kuorma jossa on tilaamani 5l astia sitä jarnanestettä, ni arvaakka tuliko? No ei tietystikkää.
Mutta tekemistä tuossa on ihan tarpeeks, muutenkin, niin täytyy sitten vaan laittaa lattiaa, ja seiniä, ja ropata sitä etupään alustaa ruosteista, ettiä toisia ikkunoita, tehä rappusten kiinnitys toisella lailla, laittaa toinen kattoikkuna, vahvistella makuutilaa, ym.ym..
Mutta sellasta se on kun on "kesäapulaisia" varastossa mistä tavarat tulee tuonne paikalliselle raktori korjaamolle, se miksi niitä osia tilailen sitä kautta on vain ja ainoastaa kustannus kysymys, halvemalla saan ne sinne kun että lähtisin omalla autolla ajelemaan ja osia hakemaan, en näe siinä mitään järkeä lähteä VAIN jarrunesteen takia ajelemaan liki 90km, kun sen nesteen ja muutaman muun osan saa halvemmalla tulemaan kahdenkilometrin päähän. Maksaa osat yhtä paljon ja jää muuhun käyttöön se matka tai kuljetus raha, ei se paljon ole mutta on kuitenkin, ei tarvitse maksaa siitä kuljetuksesta mitään, kun tulee samalla kyydillä minulle ilmaiseksi, kun korjaamo maksaa kuljetuksista kuukausi hinnan, paikalliselle kuljetusalan yrittäjälle tai jotenkin nuin se menee.

Mutta kun on sitten tuhennen muutakin hommaa meneillään kokoajan, niin täytyy niinsanotusti "priorisoida" eli jättää vähemmän tarkeät tekemättä tai siirtää niitä.

Mutta on tämä kesä kuitenkin nautinnon aikaa, tänä aamuna oli haukka häiritsemässä pikkulintujen pesiä, ja pikkulinnut ajoivat sen haukan pois, ei siinä mitään mutta kun satuin istumaan ulkona juomassa aamukahvia, niin sainpa sitten kahvit syliini kun piti väistää kohti lentävää haukkaa sekä pikkulintuparvea, ja eilen tuli huuhkaja uhuilemaan ulko-ovelle klo: 03.15 herättäen minut, kissamme pakenivät sängyn alle piiloon.
Eikä tullut kuitenkaan sisään, vaikka oven aukaisin, siirtyi nuin kolmisen metriä tuohon nurmikolle nauttimaan jotakin jyrsijää tai mikälie ollutkaan nokassaan.

Niin ja se muuten sattuu, kun paarma osuu keskelle otsaa lentämään, tai koppakuoriainen, ja otsaan jää punertava kipeä jälki päiväksi.

Terveisin: pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

No johan nyt.
Kuulostaa siltä, ettei poljinsylinterissä ole kaikki kohdallaan, koska neste ei virtaa nestepurkkiin päin.
Tarkista, että poljinsylinteri on kunnossa ja mäntä palautuu takaisin alkuasentoon. Paineilmaa varovasti ilmausruuvista puhaltamalla voi tarkistaa, että virtaus toimii.
Erittäin pätevän ilmauslaitteen saa pissapojan moottorista ja virtalähteeksi vaikkapa akkuporan akku.
Puhdista ilmausruuvi ja pyöritä kierteeseen putkiteippiä, liitä pissapojanpumpulta letku ilmaruuviin ja työnnä reilusti nestettä läpi.
Jos kaikki on kunnossa, ilmaus kestää noin 5 minuuttia.
Kytkimiä on turha yrittää ilmata poljinta pumppaamalla, siinähän pumppaat tunti tolkulla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Kiitos "puutiaiselle" keinosta, täytyypi huomenissa ottaa kaikki uudelleen irti, ja kokkeilla.
Tuo pissapoika juttu käyny mielessä, ja hävinny yhtä nopiaan ku tullukkin, kaikista eniten ottaa pattin kun sitä nestettä ei tullukkaan niin joutuupi koittamaan pelkällä ilmalla, mutta selviäähän se silläkin.

Kummankin sylinterin kumit olivat loistavassa kunnossa, ei halkeamia eikä venymiä eikä "lerppuja", ja tiukkia olivat kun putsauksen jälkeen kasasin, ja se poljin sylinteri ei jumita mistään, mutta ei se liikukkaan jos ei auta, kun ei painetta ole sylinterissä, mutta kun sinne painetta tulee hiukankin niin se nousee kyllä helposti.

No jos vaikka huomenissa ehtis sen purkaa ja tiirailla, ja putsata uuvestaan, kun en viittisi millään hakea niitä pieniä purkkeja jalkoihin pyörimään, niin taidan odottaa perjantaita, jolloin saan sen nestepurkin kotio tuotuna, samaten kun henk.auton käsijarru osat, ja vähän muita osia, joita tarviin.
Ja sitten ehdinkin vasta sunnuntaina iltasella niitä kiinni laittelemmaan.

Mutta sainpa sentäs tänään tehtyä toisen "kaaren"suojan sisälle, kun eilen iltasella sahailin osia valmiiksi.

Mutta se nyt on jo tiedossa että ei ehi tulla kulkine tänä kesänä valmiiks, osa jää ens kesäks, kuinka paljon, sitä en tiijä sen aika näyttää.

Mutta taas sen koimme, kun vaimoni kanssa teimme viime vuoden puolella ja tänä kevväänä sellasen alustavan suunnitelman, koskien kesän menoja ja "visiittejä", ja me hölömöt sitte rustasimme niitä oikein paperille, niin kaikki hienot ajatuksemme ja suunnitelmamme joutivat roskikseen.

Edellisen kerran kun näin teimme, oli niin kiireistä aikaa että en ehtinyt kotonakaan tekemään muuta kuin muutaman tunnin leppäämään, elikkä mitä tästä opimme?

No sen että ainakaan meijän on ihan turha sellassii hienoja suunnitelmia paperille laittaa, ei niitä kerkeiä totteuttammaa, millään aikataululla.

No elämäähän tämä vaan on, mutta kyllä alkaa hiukka rassaamaan kun tekemisten suunnitelmia ei voi tehä, tai jos tekkee niin ne mennee uusiks viis kertaa viikossa, eikä ne sittenkää pidä paikkaansa.

Mutta näin kiirettä ei oo ollu, ku viimeks.
Ja sekin oli nuin 6 vuotta sitte, mutta johan sen kiireen oli jo aikakin tulla takasin.

Hyvä puoli koko asiassa on se, kun toiset menne töihin, saan mie sen lomani pittää, kun rupesin kesken sairasloman töitä tekemään, en ennää kärsiny olla kotona niin pitkiä aikoja ku päivä tai kaks.

No eipä nuo työt sillee harrastuksia häiritte, teen ne silloin ku itelle soppii, ja useimmiten iltasella tai yöllä, kun on rauhallista.

Mutta kun ei hermo meinaa kestää kotosalla olemista ja tuossa pihassa rakentamista, kyllä siinä kaikenlaista hämmästelijää käy ja antaa niitä "hyviä" ohjeita ihan tarpeeks, vaikka en yhtään oo ottanu onkeeni niistä.

Viimeks eilen sanoin, nätisti, että ostaa oman ja tekkee siihen sitte niin ku tahtoo, niin teen minäkin.

Ja asiasta toiseen, kävipä tuossa yhtenä päivänä kylässä meijän seurakunnan kirkkoherra, vai mikä lie, ja tuumas tuosta kulkineesta:
Siitä tulee valmistuttuaan juuri sen näköinen kun sen tekijä on :shock:
Siis karvainen vanha ukko, joka kulkee haalarit päällä, koska ne ovat käytännöllisimmät vaatteet.

No karvoja siihen ei tule, ja haalaritkin joudun laittamaan johonkin sivuluukkuun, ne päällä en kuulemma saa mersua ajella, kun se on valmis.

Mutta siihen on vielä piiiiiiiiiiiitkä matka, ja edessä on ei niinkään pitkiä mutta matkoja kuitenkin.

Mutta valmistuu sitten kun se....... on valmiimpi, ei kait se tuollanen pienempi "kulkuri" oikein ikinä tule valmiiksi, aina siinä on kuitenkin jonkun ruuvin kiillottamista, istuin tyynyjen siirtelyä, sisustan kankaiden vaihtoa tai jotakin muuta pientä näpräämistä.

Yhdellä tuttavalla on ollut sama kulkine jo yhdeksän vuotta, eikä se vieläkään kuulemma ole valmis, vaikka sen valmiina pienkuorma-autona ostikin, ja on nyt matkailu-auto, ja siisti, ja vähän ajettu mersu.

Mutta huomenissa ehdin tutkimaan sitä kytkytintä, jollei yöllä soi puhelin, eikä suunnitelmat muutu.
Terveisin: pupetti.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:( ei kuulosta helpolta, itse joskus voimistelin iltamyöhällä kytkimen kanssa, auton säiliö oli täynnä ja läpinäkyvä letku ilmaruuvista auton säiliöön, väsyin ja menin nukkumaan, aamulla oli neste noussut ilmaruuvista letkuun, painelin poljinta, ja ilmaruuvin suljettuani kytkin toimi :D
Palautuuko poljin varmasti täysin yläasentoon, yläasennossa auki oleva reikä sulkeutuu heti kun poljinta vähänkin painaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
rodman

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja rodman »

Terve

Itse luovuin 508:sta maanantaina viikko sitten... :( toinen mese hankittu toki tilalle :D

Käytin katsastuksessa perjantaina ja kaikki toimi ok, kunnes tuli katsastajan vuoro ajaa niin kytkinpoljin pohjaan :evil: irrotti tosin mutta jäi pohjaan.

Mersussahan on hieno keksintö se että palautusjousi toimii myös tehostajana kun sitä painaa pohjaan päin, tosin tämä aiheuttaa myös sen että mikäli vuotoja tai ilmaa on niin poljin pysyy pohjassa josta sen pystyy jalalla nostamaan.

Uudelle omistajalle lupasin kytkimen korjata ja tilasin motonetistä korjaussarjan ja vielä toisen kumisarjan joista kumpikaan ei tietysti käynyt vaan olivat pienempiä näihin uusimpiin.
Otin omasta 709:stä kytkimen työsylinterin ja laitoin sen hoonauksen jälkeen paikoilleen kun kumi oli vielä kunnossa.

MUTTA nyt pitäis omaan 709:iin saada kumi ja ei tunnu mistään saavan pelkkää kumia vaan olis tilattava koko sylinteri ja hintaa 230 euroa muttei pelkän kumin takia kyllä viitsisi ostaa.

Kokohan näissä vanhemmissa on 28,5 mm.

Tuota kokoluokkaa voisi olla jossain traktoreiden jarrusylintereissäkin.

Mistäs muut 508 ...608...709 omistajat ovat kuminsa hankkineet muualta kuin ärrältä?
Agathon
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 14 Tammi 2009 09:16
Location: Vantaa

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja Agathon »

pupetti kirjoitti:Mb 508 kytkimen ilmaus, tehdään oikeaoppisesti miten :?:
No nyttehän tulee sitte kuitenkin vaihettua jo tänä vuonna ne jarrusylinterit, mutta jos joku tietäis sen oikian tempun tuollaseen 508:si mersun jarru ja kytkimen ilmaukseen, kun ei ole ollenkaan kivaa ku nesteet "pöllähtää" naamalle.
Nimimerkillä: kohtapuoliin neekerinmustaukko.
Vähän on wanha tää topikki, mutta nyt olisi hätä. Mistä löysit jarrusylinterit Meseen? Leiman uusinta olisi, kun toinen sylinteri on kuollut. Motonetistä tilasin, miutta mitään ei ole kuulunut. Onko muita paikkoja, joista voisi kysellä?

Kiitos etukäteen.
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Kumpikos sulla on kuollu :?: :?: :?:
Se joka on polkimen juuressa, ni siihe saattaa, ja nimeomaan saattaa käydä mersu123/124 kytkimen sylinteri, ainaki mulla se oli vm-80 508:sissa aivan samanlainen, se laatikon kylessä oleva on hiukka pidempi...ainaki se "tappi" on, ja sehän se on se ratkaisevin osa kummassaki sylinterissä.

Ota mukaan ja mene esmes hessumobiiliin (jos sellanen enää on olemassa) tai johonki sellaseen varaosa puljuun jossa näytöltä näkevät ne sylinterit ja niitte mitat.

Ja sitte EN missään nimessä voi suositella niitä italialaisia paketteja eli LPR merkkisiä, niissä on laatu kovin....kovin heikkoa, mulla "korkkas" sellasen pääsylinteri ennenko oli ees kunnolla painetta tullu putkeen, käytännössä kymmenen kädellä painannan jälkeen, tuli yläpäästä mäntä kurkkimaan, vasta kun ostin sen kalliimman sylinterin ni alko pelittämään, ja tämä oli 123 mersussa.
Toinen on että koitat kattoa netistä missä sulla on lähin jälleenmyyjä IKH tuotteille, ja tilaat sitä kautta....siihe käy jonku raktorin sylinteri.....ku vaan muistais minkä...ite kyllä ensin koittasin vanhempien henkautomallien kytkin sylintereitä...jotakin niistä, ku ovat samanlaisia, niissä saattaa olla kokoeroja, mutta nehän selviää mitalla.

Ja tosiaan ne italialaiset lpr sylinterit on luvattoman heikkoja, ei kestäny mulla ees henkilö mersussa, silloin kun 508:sia rakentelin ni hain yheltä romikselta ku vahingossa sellasen toimivan löysin, mutta sekin oli ainut siellä, ja meni sitte sen mersun mukana ku möin sen.

Toivottavasti ei sulla oo jämähtäny kiinni ne putket, teettää muuten aikalailla hommia lisää, ku ne pitää vetää polkimelta työsylkylle ja jos on huono onni ni menee muutama metri lopulta sitä putkea, mutta sittenhä ne on uusittu nekin.

Ainii, tuli justiinsa mieleen, mersun 500 (560sec, 500se vm-80>85) sarjan henkilöautoissa on sitte samanlainen se jarru/kytkin PÄÄSYLINTERI, eroa siinä on pikkasen sen astian suhteen mutta sopii paikalleen pienellä sovittelulla ja polkimesta lähtevän "tapin" vaihdolla, tai se tuli/rintapeltiä siinä pitää pikkasen "muotoilla" uudestaan, ite tein sen 5kg lekalla :shock: :lol:
Kun sitte möin vehkleen ni se ktkin ei ollu toiminassa, mutta jarrut oli sellaset että ku jalkaa pikkisen näytti polkimelle ni toppas....ja ostajalla oli alavatsa ja nenä kipeenä ..... :shock: :lol: :lol:

Toivovattavasti neuvoista on apuja.
T: pupetti/jussi
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Agathon
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 14 Tammi 2009 09:16
Location: Vantaa

Re: 508:sin kytkimen ilmaus. (varsinainen sähläys)

Viesti Kirjoittaja Agathon »

Jarrusylinteristä, rummun sisällä, on siis kyse.
Vastaa Viestiin