Kestotesti: Volvo ja scania

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Vertailussa yli miljoona ajetut Volvo B10M ja Scania K113 90-luvun lopusta. Tutkailin hieman autojen korjaushistoriaa ja korjaamoaikoja, otanta on noin kymmenen autoa/merkki.
Scania seisoo korjaamolla selkeästi tiuhempaan tahtiin, kuin Volvo. Scaniaa vaivaa jatkuvasti samat ongelmat, rungon ruostevauriot, jarruviat, kytkinviat/kuluminen, vaihteisto ja hidastinviat, tukivar-sien puslien kulumat jne. Volvokaan ei ihan ongelmaton noissa kilometrimäärissä ole, mutta viat ovat huomattavasti pienempiä ja nopeita korjata. Perstuntuma ja kirjanpito osoittaa selkeästi Volvon olevan huomattavasti huolettomampi, kuin Scanian ammattikäytössä. Näin ainakin näiden kahden mallin vertailussa ja kyllä se linja tuntuu olevan sama muidenkin mallien kanssa. Volvon moottoris-sa on muutama tyyppivika, joita ilman myös sen moottori olisi Scanian moottoria huolettomampi, molemmilla moottoreilla tosin ajetaan varmasti yhtä pitkään.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja B9M »

:lol: :lol: :lol:
#048
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja motoku »

melko erikoinen tieto, juuri päinvastainen omiin kokemuksiin nähden. tosin kyseessä katurit ja perstuntuma-otanta yli 200 yksilöä vm 86-04. autoilla ajettu 0km-1milj kaupungissa. volvon tyyppeinä b10m oli luotettava, mutta b10l ja b10le puhumattakaan 7000-sarjasta sisälsivät niin paljon suunnitteluvirheitä, että oli välillä vaikea uskoa niiden olevan tehdastekoisia.. ja kyseessä nimenomaan alustaongelmat, ei korittajan möhläykset
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

On tainneet volvon suunnittelijat tehdä sen klassisen virheen eli : jos se toimii, ÄLÄ koske siihen :shock: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Bussiton kirjoitti:On tainneet volvon suunnittelijat tehdä sen klassisen virheen eli : jos se toimii, ÄLÄ koske siihen :shock: :lol:
tai sit ovat ensin tehny sen klassisen autovalmistajan virheen, et ei saa tehdä liian hyvää...
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Mitkä ne volvon moottorin tyyppiviat ovat? Kaikilla Volvomiehillä alkoi ne jännittämään...
Laita vaikka yv:nä jos ei julkisesti.... :lol:
Viimeksi muokannut PekuMAN66, 20 Loka 2008 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Vanha Volvoni on pelittänyt hyvin jo 28 vuotta ja on muuten ensimmäinen Volvo B10M joka on tuotu Suomeen, runko numero 65.
Kilometrejä on tullut lasiin 1 767 200 km, joista yli 100 000 itse ajamana.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu olisi kiva jos listaisit tiedossa vikoja tarkemmin, voipi korjata ennen kuin hajoaa =)
Viimeksi muokannut Reddewil, 20 Loka 2008 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

alkaa se tuossa omassakin jo ikä painaa, täyttää ens vuonna 30 vuotta ja mittarissakin on jo kolmatta miljoonaa. Joka kevät sitä pitää huoltaa. Öljyt vaihtaa ja katsastaa. Kesken kauden ei ole remontteja tarvinnut tehdä.

Jos kajnyy.llä on ensimmäinen suomeen tuotu b10m niin mulla on ensimmäisiä Lahti 32 korimallia ja viimeisiä b58 alustaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

PekuMAN66 kirjoitti:Mitkä ne volvon moottorin tyyppiviat ovat? Kaikilla Volvomiehillä alkoi ne jännittämään...
Laita vaikka yv:nä jos ei julkisesti.... :lol:
Ole huoleti, sun Volvossa ei näitä huolia ole ; )
Ongelma koskee Edc-koneita, joissa ruiskutuspumpun käyttöakselin laakerointi aiheuttaa ongelmia. Laakerin kotelo tahtoo katkoa jatkuvasti kiinnityspultteja, jos oikein pahaks menee, joutuu koko jakopään ja samalla puoli moottoria purkamaan. Toinen ongelma on yli millin ajetuissa edc-ohjausboksi, ne alkaa sekoilemaan vanhuuttaan. Tämä edc-ohjausboksi ongelma on kyllä ihan sama Scaniassakin, moottorit sammuu ajossa milloin sattuu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Meillä on pelkkä ED-kone, just vaihtunu tuossa vm:ssä tyyppi, onko jotain sähköjuttuja edc- koneessa? 1,5 milj. meidän Volvolla ajettu eika kukaan aikaisempi omistaja ole tunnustanut tehneensä koneelle mitään isoa remonttia...
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja Jone »

Muistetaan että kyseessä siis 90-luvun lopun autot. Meidän pelit taitaa olla 80-luvun härveleitä eli ei ihan samasta kuitenkaan kyse. Mutta hyödyllistä siinä määrin että ajan kanssahan kalusto nuortuu kanssa ja joskus noi pelit on kulkurien aihioita ja miks ei jo osin nytkin. Jotenkin vaan simppelimpi tekniikka tuntus palvelevan tätä harrastusta paremmin. On niin kädetön olo kun joku automatiikkapalikan ohjausyksikkö on rikki. Vaikka ei tässä mikään korjaaja olekaan niin silti haalarit saa ainakin mustaksi että on ees vähän niinku sen näköinen että jotain osaisi sepittää :wink:
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja motoku »

me vanhojen romujen omistajat saamme vielä olla huoleti, mutta muutama omakohtainen kokemus tulevaisuudesta: volvo b10le -96 oli malli. ajoin sillä muuan pk-seutulinjaa. auto toimi täysin muualla, mutta sammui 200m tarkkuudella samaan kohtaan mennen tullen. auto teki sitä viikkojen ajan. mitään vikaa ei koskaan useista korjausyrityksistä huolimatta löytynyt. piti n.10sek päävirrat pois niin auto toimi taas normaalisti. linjan toisesta päästä kohtaan oli n.8min/4km ja toisesta suunnasta n.30-35min/25km.
7000-volvo ei sammunut avaimesta. piti katkaista päävirta, jonka jälkeen asetella sisävalot, kilvet jne... siis aika kätevää.
vikaa ei löytynyt, auto vietti yhteensä kuukausia takuukorjauksissa. vaihtoivat sitten toisesta volvosta volvolla aivoboksin, jossa ollut eri vika hävisi ja alkoi sammua avaimesta. teettivät saksassa uuden boksin sen toisen koslan tiedoilla lopputulos: ei sammu avaimesta... :roll:
lähes kaikki elektronisella tasonsäädöllä varustetut (volvot) autot hukkasivat "normaalikorkeutensa" jo uutena. liikennevaloissa ja pysäkillä auto sitten keikku puolelta toiselle ja ylös-alas ja mitään ei voinut. satoja kertoja on tullut matkustaja päistikkaa rahastuspöydälle/syliin, kun arvoisa auto on päättänyt nostaa hiukan kynnyskorkeutta kriittisellä hetkellä..
scanian tasonsäätö oli muuten rauhallisempi, se vain välillä tyhjensi toisen puolen säkit ja pumppas sen ilman toiselle puolelle. varsinkin pitkässä mutkassa reippaammin ajettaessa ulkokurvin puoli putos alas. ja sitten mentiinkin kallellaan :!:
scanian jarrupolkimen ja lattian väliin kun joutui hiekkaa, auto ei ottanut kierroksia ollenkaan. siinä sitten lipunmyynnin seassa yritti rassata polkimenalusta puhtaaksi. jarrupolkimen palautinjousi kuoleentui niistä myös nopeasti, ja sitten pitikin ajaa vasemman jalan varpailla jarrupolkimen alareunaa pidellen. hankalaa rattiakselin takaa :x

mb kuorma-auto, sadekeli, sähkövaihteet hukassa. päivä veholla oulussa, valohoitoa, vikaa ei löydy. liekö kuivi hallissa kun löyty vaihteet. ennen rantsilan suoraa vaihteet hukassa jälleen...

nämä viat yleensä vanhemmiten katoaa, kun tietokoneet saa toimiin ja huonot liitokset ym pois, mutta mitä maksaa ja kuka tekee :!:
yllättävän usein korjaukseksi riittää: päävirrat hetkeksi poikki. ja takana tuntuu jonossa seisovan koko pääkaupunkiseutu :oops:

7000-sissa oli myös niin pieni kompura, että lähiöissä ilmantuotto ei riittänyt. joskus pääsi jonkun pysäkin ohi, niin ei ihan jarruja juntannut päälle, mutta kuivaaja ei kuivannut ilmaa. pakkasaamuna ilmaletkut oli sitten kuuraa täynnä, ovet ei toimineet eikä autolla päässyt liikkeelle, ennenkuin se oli 2-3 tuntia käydä hörskytelly pihalla webasto päällä ja putket sulanu. nätti näky kun 30 uutta volvoa höyryää kartanolla ja yhtä monta vuoroa on pois aamuruuhkasta :!: :!:

tällaisilla vehkeillä sitä on yritetty repiä leipää.. kivistä on ollu :lol: :lol: :lol:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tässähä alkaa tuntea tyytyväisyyttä siittä ettei rahat riittänyt uudenpaan kulkuriin :!:

Autossa ei ole elektroniikkaa sen enempää kuin irto laturin säädin ja kaksi diodia :lol:
Anteeksi unohdin keskikäytävältä kellon muuta sehän toimii hiekalla "kvartsi" :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

KajNyy1 kirjoitti: Anteeksi unohdin keskikäytävältä kellon muuta sehän toimii hiekalla "kvartsi" :mrgreen:
Kello taitaa olla vanhan Volvon herkintä elektroniikkaa. Meidän Volvon kello toimii patterilla varan vuoksi :shock: ja näyttää patteri kestävän 4 vuotta kerrallaan
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kylähulluilla on ihan järkevää kalustoa, ei kannata haaveilla uusimmista hienoista tekniikoista, siinä se lompakko tyhjenee todella nopeasti, kun niitä aletaan kojailemaan.
Laitetaan tähän vielä nuo pumppusuutinkoneet, jos näissä moottori pääsee ylikuumenemaan, ei se olekaan enää mikään pikkujuttu.
Pumppusuuttimien tiivisteet saattavat vaurioitua ja polttoaine pääsee jäähdytysnesteen sekaan ja jos tätä ei huomata ajoissa (kuten yleensä ei huomata) on edessä järkyttävä tiiviste ruljanssi.
Polttoaine turvottaa ja rikkoo kaikki kumitiivisteet, o-renkaat ja muut kumiosat jäähdytinjärjestelmässä, niitä tiivisteitä on sitten muutama nykymoottoreissa.
Ainoastaan siliconiletkut ja tiivisteet kestävät, riippuu moottorista ja vuosimallista, kuinka paljon siellä on tavallista mustaa kumitiivistettä.
Tulevaisuudessa vaanii monta muutakin ansaa, joihin viaton kylähullu saattaa astua, pitäkää huolta kalustostanne :wink:
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Laitan tähän ketjuun tuosta volvo B58:sin peränvaihtajasta, kun jotkut on kertoneet sen olevan rikki. Minulla ei ole rikki vaan toimii hyvin. Enkä ole saanut vastausta että jos menee rikki niin jääkö se sille alueelle sitten ja jos haluaisi muuttaa toiselle niin miten se sitten tehdään. Ja muutenkin jos tuo on rikki niin minusta se hankaloittaa aikapaljon ajoa. Koska iso alue tuntuu aivan liian isolta kaupungissa ajaessa ja pieni alue taas aivan liian pieneltä matka-ajossa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Hyytyy se Volvokin joskus, mutta se kestää pitkään :D

Kuva
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kestotesti: Volvo ja scania

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Puu Tiainen kirjoitti:Hyytyy se Volvokin joskus, mutta se kestää pitkään :D

Kuva
Suattuuppi tuo hyytyä muua se saa silti viiä meit etelän aurinkoon :idea: :D

lähtö 29.10 - 1.11 välisenä aikana :mrgreen: :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin