Webasto ja pätkäpoltot

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Sähkö ja putkimies
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
Location: Suomi

Webasto ja pätkäpoltot

Viesti Kirjoittaja Sähkö ja putkimies »

Oltiin tuossa reissussa ja nythän on jo aika kylmä eikä autossa ole muita lämmönlähteitä kuin omat patterit. Ja niitä lämmittää vain kone ja Webasto ja sähkö.

Nyt sitten kun yö seisottiin paikallaa niin se Webasto poltteli hyvin lyhyitä polttoja. Tehohan on 30kW eikä pattereissa paljoa vettä kierrä, varsinkin kun termostaatit meni kiinni.

Sitten kun lähdettiin liikkeelle niin saihan se Webasto polttaa pitemmänkin aikaa, kun tässä autossa on omatekoinen systeemi Webaston lämmönjakoon.

On kiertokytkin 1 - 2 - 3. Kun auto sammutettu, noista voi valita lämmityksen. 1 = Moottori 2 = Patterit 3 = Moottori ja patterit. Ja sitten kun auton käynnistää, kytkimen asennolla ei ole merkitystä, Webasto lämmittää kaikkea vesikiertoa eli moottori ja patterit.

Sitten on tietysti Webastolle oma kytkin ja sähköparonille myös.

Webaston kanssa on sarjassa 9kW sähköparoni, mutta vain yhdessä paikassa oli se kirottu 32a voimavirtapistoke. Parissa paikassa piti tyytyä valovirtaan, sillähän ei toimi kuin valot + pistokkeet + akkulaturi. Sitten 16a pistokkeella toimii jo liesi, 2/3 kiukaasta ja 1/3 sähköparonista. 32a toimii kaikki. Moottorin käydessä virtaa kehittää 32a hydrauligeneraattori. Onhan sitten myös toki aggrekaatti, mutta Webasto on kyllä taloudellisempi.

Niimpä sitten Webasto poltti hyvin lyhkäsiä polttoja, sen mitä lämminvesivaraaja otti, koska patterit ei olleet juurikaan kuumina. Pari päivää kun seisotti autoa paikallaan, huomasimme Webaston savuttelevan käynnistyksen yhteydessä. Kolmantena päivänä kun lähdimme liikkeelle, käänsimme ½ tuntia ennen tuosta kytkimestä moottorinkin lämpenemään.

Webasto haukkas kylmää vettä ja käynnisti itsensä. Kuitenkin nyt huomasimme savutuksen olevan erittäin rankkaa. Emme kiinnittäneet asiaan sen enempää huomiota, vaan lähdimme sitten aikanaan liikkeelle ja Webastokin sammui, mutta savutus tuntuu jatkuvan yhä. Vähän se on hilliintynyt, mutta ei paljon.

Onneksi suraavassa paikassamme olikin se 32a pistoke, vaikka siitä piti maksaa suolaisesti. Onneksi saimme hintaa alaspäin kun täräytimme Webaston käyntiin ja sanoimme, että tuo on sitten se vaihtoehto. Hyvin lämpes sähköparonilla, lämmitimme moottorinkin sillä. Kesti vain hieman pidempään mutta aikaahan on.

Nyt tulimme reissusta pois ja yritin polttaa Webaston puhtaaksi. Kaiikki patterit auki ja Webasto käyntiin. Tunnissa lämpesi moottori ja auto. Mutta savutus ei loppunut. Ideoita?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webasto ja pätkäpoltot

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Itse lähtisin purkamaan tätä webaston savutus "ongelmaa" avaamalla webaston ja tarkistamalla suuttimen. Sitten voisi tutkiskella muutenkin että onko likaiset paikat siinä puhaltimessa jne. En ole vielä avannut omaani niin en tämän tarkempia ohjeita osaa antaa.
Olisiko siellä webaston polttoainesäiliössä kuinka vanhaa ainetta?
Niin ja sen vedenkierron kai voisi tarkistaa, kun nyt jäin siihen luuloon että vesi ei kierrä ja weban termari katkoo polttoa? Jääkö se puhallin huutamaan vielä polton loputtua, kuten ilmeisesti kuuluisi kiertovesipumpun lisäksi?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Webasto ja pätkäpoltot

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:( toivottavasti en maalaile piruja seinälle, voi vuotaa nesteitä palokammioon, :D :roll: mutta tutki nyt ensin vaikka jos lintu on pesinyt ilmanottoon tai pakoputkeen, ja säädä sitten sopivaksi ilmamäärä, ja uusi suutin, se kun maksaa vähän, jos vertaa polttoaineen hintaan.
Webastossa ei saa olla termostaatti venttiileitä, lämmönsäätö pitää tapahtua webaa käynnistelemällä, ja sammuttelemalla, veden kierron estäminen keittelee nesteitä, jos ei kaikkia, ainakin pistekuumilla. :oops:
Termostaattiventtiilit vaatis jonkunnäköistä varaajaa, ja melko isoakin.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Webasto ja pätkäpoltot

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Auton paikallaan lämpimänä pitoon suosittelen Webaston airtop 3500, itselläni on sellainen ja olen enemmän kuin tyytyväinen sen toimintaan.
Autossa aina kuiva ja hapekas ilma, ja petivaatteet aina mukavan kuivat, johtuen siitä kun mulla laite ottaa ilman ulkoa.
Laite on termostaatti ohjattu ilmalämmitin ja todella hiljainen.
Kulutus max teholla 4,2 dl/h ja 36w.
Patteriverkostostossa vesi hukkaa puolet lämmöstään ennekuin on edes autossa sisällä.
Kylmälle ajalle mullakin on iso vesiweba jolla saa moottorin lämpenemään ja patterit jos on tarvis.

Webasto on TOP, SUOSITTELEN!! :D :D

http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php ... =53&cid=90
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webasto ja pätkäpoltot

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kiitokori-82 kirjoitti:Auton paikallaan lämpimänä pitoon suosittelen Webaston airtop 3500, itselläni on sellainen ja olen enemmän kuin tyytyväinen sen toimintaan.
Autossa aina kuiva ja hapekas ilma, ja petivaatteet aina mukavan kuivat, johtuen siitä kun mulla laite ottaa ilman ulkoa.
Laite on termostaatti ohjattu ilmalämmitin ja todella hiljainen.
Kulutus max teholla 4,2 dl/h ja 36w.
Patteriverkostostossa vesi hukkaa puolet lämmöstään ennekuin on edes autossa sisällä.
Kylmälle ajalle mullakin on iso vesiweba jolla saa moottorin lämpenemään ja patterit jos on tarvis.

Webasto on TOP, SUOSITTELEN!! :D :D

http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php ... =53&cid=90
Puhaltaako sulla se sitten pirtistä lämpöä harakoille, jos imee kerran ulkoa sisään?
Millanen tuo kapistus on sisältä, kiinnostas tietää miten se siirtää lämmön ilmaan palokaasuista?
Se on totta että vesiweba vie virtaa (kiertovesipumppu) ja lämpöä jää matkalle kun ei ole eristeitä putkissa. Putket vois tavaratilassa ja auton alla eristää taloistakin tutuilla putkieristeillä, varmasti sisään siirtyisi jokunen kW enemmän lämpöä!
Vanhassa asuntovaunussa oli kaasulla toimiva ilmalämmitin ja se oli kyllä tehokas ja hiljanen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Webasto ja pätkäpoltot

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Ilma tulee sisään lattian rajasta neljästä eri kohtaa autoa, pois ilma kulkee kattoventtileistä..
laite on parin maitopurkin kokoinen, en ole purkanut joten ei oo tietoo sisuksista..
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Sähkö ja putkimies
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
Location: Suomi

Re: Webasto ja pätkäpoltot

Viesti Kirjoittaja Sähkö ja putkimies »

Miksei saisi olla termostaatteja?

Pattereissa on termostaatit, mutta vesi kiertää jatkuvasti 100l kokoisen (venekäyttöön tarkoitetun)lämpimminvesivaraajan kierukassa ja niissä puhaltimissa minkä sisällä kiertää lämmin vesi. Eli kyllä vesi on koko ajan liikkeellä.

Eikös Webastossa oo termari, 72C, tai ainakin niin olen luullut? Eli kun patteritermostaait menee kiinni, lämmönkulutus vähenee ja Webaston tarvitsee polttaa hyvin lyhyitä polttoja kun vesi jo on taas lämmintä.

En ole ajatellut investoida turhaan mihinkään erilaisiin ilmalämmittimiin ym. kun autossa on hyvät ja tehokkaat patterit ja 4 kpl puhaltimia, mutta niitä ei pysty pitään päällä nukkuessa. Sitten on vielä ajon aikana lisäksi se puhallinkanavisto jossa on myös ilmastointi.

Ilmanvaihtoon on paikallaan ollessa ihan oikea huippuimuri, tosin se invertterikäytöllä ilman maasähköä tyhjää hupiakut humauksessa vaika niitä nyt 24v / 400ah edestä onkin. Ei tarvi pitää kierroksia paljonkaan.

Savu on sellaista mustaa "dieselsavua". Webasto ottaa aineet auton tankista.

Siiskö purkamaan vehjettä?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Webasto ja pätkäpoltot

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Sähkö ja putkimies kirjoitti:Miksei saisi olla termostaatteja?

Pattereissa on termostaatit, mutta vesi kiertää jatkuvasti 100l kokoisen (venekäyttöön tarkoitetun)lämpimminvesivaraajan kierukassa ja niissä puhaltimissa minkä sisällä kiertää lämmin vesi. Eli kyllä vesi on koko ajan liikkeellä.

Eikös Webastossa oo termari, 72C, tai ainakin niin olen luullut? Eli kun patteritermostaait menee kiinni, lämmönkulutus vähenee ja Webaston tarvitsee polttaa hyvin lyhyitä polttoja kun vesi jo on taas lämmintä.

En ole ajatellut investoida turhaan mihinkään erilaisiin ilmalämmittimiin ym. kun autossa on hyvät ja tehokkaat patterit ja 4 kpl puhaltimia, mutta niitä ei pysty pitään päällä nukkuessa. Sitten on vielä ajon aikana lisäksi se puhallinkanavisto jossa on myös ilmastointi.

Ilmanvaihtoon on paikallaan ollessa ihan oikea huippuimuri, tosin se invertterikäytöllä ilman maasähköä tyhjää hupiakut humauksessa vaika niitä nyt 24v / 400ah edestä onkin. Ei tarvi pitää kierroksia paljonkaan.

Savu on sellaista mustaa "dieselsavua". Webasto ottaa aineet auton tankista.

Siiskö purkamaan vehjettä?
Koska viimeks huollettu? Polttoainesuodatin ja suutin on syytä vaihtaa, samalla tarkistetaan ilman saanti ja pakoröörin kunto, se on joskus ihan tukossa.
Kannattaa avata poltinpää ja ottaa palopesä pois, näkee paremmin mitä se on syöny.
Pyöriikö puhallin normaalinopeudella? Pitäis kuulua reilu humina laitteen käydessä.
Vanhemmissa webastoissa ei välttämättä ole termostaattia ollenkaan, siellä voi olla pelkät ylikuumenemissuojat.
Termostaatissa on vihreä ja punainen johto, ylikuumenemistermarissa molemmat johdot on vihreät.
Näitäkin on kahta mallia, automaatti ja manuaali, manuaalissa on punainen nasta keskellä, joka ponnahtaa ylös laitteen ylikuumentuessa.
Ylikuumenemissulake laukeaa 138 asteessa ja ylikuumenemistermari 107 tai 117 asteessa.
Uudemmissa laitteissa on myös vesiputkessa termari.
Pieni huolto vaan, eiköhän se savutus lopu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin