Webasto ja vedenkierto

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tulipa tuossa mieleen kun yks ilta webasto päällä touhusin autossa ja ihmettelin kun nollakelistä kesti 45min ennen kuin tuli sisällä hiki. No siinä pihalla käviessä kokeilin moottorin kylkeä ja sehän oli rukkasten läpikin melko lämmin =)
Eli, miten olette toteuttaneet veden ohjauksen, tuolleen parkissa ollessa olis kiva että lämpö tulisi vain sisään eikä lämmittäs moottoria, liikkeelle lähtiessä sitten toisinpäin, eli lämmittäs ensin koneen ja sitten pirtin.
Webastolta lähtevä putki kiertää weban sisäänmenoonkin ja autoon, eli mikä taika siinä on?
Autossa on kuljettajan makuutila ja wc, joten vesi kiertelee missä sattuu. Ilmaa oli ainakin makuutilan patterissa kun hanaa aukasin niin alko pulputus kuulumaan.
Onko kukaan muuten virittänyt äänenvaimentajaa webastoon, toimiiko enää sen jälkeen ja vaikuttiko ääneen?
Webaston ajattelin avata ja putsata suuttimen sekä liekkivahdin, täytyyhän sen sielunelämään tutustua vaikka hyvin pelaakin!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kyllä useastikin näkee ratkaisuja jolla moottori ohitetaan vesikierrosta hanalla+putkilla. Se kone on pakkaskelissä hurja rautamöykky lämmitettäväksi ja imee kyllä energiaa tehokkaasti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Patteripiirin paluulinja tulee syylärin paluuvesiletkuun ja siitä moottorin vesipumpun kautta moottorin läpi uudelleen webaston kiertoon.
Nyt pitäisi tehdä suora linja patterin paluuputkesta imupuolelle niin, että se ei kierrä moottorin kautta. Helpoin varmaan vetästä se siihen termostaattikotelolta lähtevään putkeen. Hanojakin pitäis väliin asennella jotenkin, että niitä pystyis helposti käyttämään.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja B9M »

Pitää vaan aina muistaa tuo paisuminen. :shock: Webaston puolelle pitää aina jättää/tehdä paisuntasäiliö tai mahdollisuus laajenemiseen. :shock: . Jos hanoja asentelee mihin vain niin löytää kyllä jossakin vaiheessa putkison heikoimman kohdan :roll: Tv. Ari
#048
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Rakentele tuohon patterilinjan paluuputkeen T haara jonka molempiin lähtöputkiin hanat . Toinen linja syylärin paluulinjaan ja toinen Webaston tulopuolelle rakennettavaan T-haaraan . Paisuntatilaksi jää alkuperäinen paisuntasäiliö johon yhteys "vastavirtaan" moottorin kautta kun moottoriin menevä hana suljettu ja suora kierto webastoon auki :!:
Jos rakentelet tuon hanasysteemin sisälle autoon ei ole aina tarvis könytä jossain konehuoneessa tms. kun autoa tai moottoria lämmittää :) ja hanoja availee tai sulkee :D
nimimerkillä "yli 10v kokemus moisesta ja TOIMII "
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No siinähän niitä ohjeita tulikin, kahdella T-haaralla moottorin ohitus, kiitos. Vielä kun löytäis ne putket =) Putkiliikkeestä hanat ja haarat?
Mikäs se webaston tulon ja lähdön välinen putki on, onko sille joku tarkoitus, että vesi kiertää vikka patterit olisi jäässä? Laitan kuvan toiselta koneelta illemmalla kun olen kotona.
Ei kenelläkään olisi piirustusta Delta star 50:n putkistoista, vaikka kai se selviää kun kömpii auton alla ja rakenteissa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Reddewil kirjoitti: piirustusta Delta star 50:n putkistoista, vaikka kai se selviää kun kömpii auton alla ja rakenteissa...
Duoda duoda, ainakin minun autossani putkisto oli niin ovelasti vedetty ristiin rastiin auton alta, että sitä oli jokseenkin mahdoton päätellä ilman putkistopiirrosta, joka onneksi löytyi dokumenteista. Noista Kiitokorin putkista kyseiseen autooni ei taas ole valitettavasti sinulle hyötyä. Ehkä Delta star 50:n vakioputkisto on toisaalta yksinkertaisempi...
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:Mikäs se webaston tulon ja lähdön välinen putki on, onko sille joku tarkoitus, että vesi kiertää vikka patterit olisi jäässä? Laitan kuvan toiselta koneelta illemmalla kun olen kotona.
Webasto voidaan irroittaa autosta huoltoa varten, tuo linja huolehtii patteripiirin lämmityksen silloin. Hanat kiinni ja webasto irti.

Laitan lämpökaavion, josta selviää pikkasen nuo putkien vedot. Eli sieltä termarikotelolta lämmityspiiriin menevään tai lämmitysjärjestelmän paisuntasäiliöltä webastolle menevään putkeen tehdään liityntä, hanat ja haarotus paluupuolelle. Punainen viiva on ohituslinja, joka pitää lisätä sinne

Kuva
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No kuva selvensi asiaa kummasti, vielä kun löytää kyseiset putket omasta bussista.
Mitenkäs nesteiden vaihto tai lisäys, minulla paisari on alempana(kartturin eturenkaan takana) kuin korkein patterilinja, eli miten saan täyteen tai saati miten siellä nyt vesi edes pysyy sisällä? Vai onko systeemi ns. vajaa ja siksi vähän lorisee kun kiertovesipumpun napsauttaa päälle?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Osaakos kukaan vastata tuohon, että miten paisari voi olla alempana kuin patterit?
Eilen tuossa purin webaston ja ihmettelin kuinka yksinkertainen kapistus se onkaan. Ilmamäärää vähän säätelin, mutta missä asennossa sen täytyisi olla? Lisäsin vähän ilmaa ja laitos kuulosti käyvän kevyemmin, mutta pakokaasujen lämpö nousi, mutta niin se autokin tuntui lämpenevän nopeammin. Eli miten ilmamäärä pitäisi säätää? Pienemmällä ilmamäärällä laite ikään kuin resonoi, pakoputki humisee ja savuutusta alkaa ilmetä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:Osaakos kukaan vastata tuohon, että miten paisari voi olla alempana kuin patterit? .
Hyvä kysymys, olen joskus pohtinut tätä itsekin. Nykyisin on patteripiirissä ja kattokanavapiirissä takaiskut menolinjassa, mutta paluupuolella ei ole. Luulisi, että paaluupuolelta tuleva virtaus saisi paisuntasäiliön tulvimaan. Täytyy joskus tutkia asia tarkemmin.
Reddewil kirjoitti: Eilen tuossa purin webaston ja ihmettelin kuinka yksinkertainen kapistus se onkaan. Ilmamäärää vähän säätelin, mutta missä asennossa sen täytyisi olla? Lisäsin vähän ilmaa ja laitos kuulosti käyvän kevyemmin, mutta pakokaasujen lämpö nousi, mutta niin se autokin tuntui lämpenevän nopeammin. Eli miten ilmamäärä pitäisi säätää? Pienemmällä ilmamäärällä laite ikään kuin resonoi, pakoputki humisee ja savuutusta alkaa ilmetä.
Ihan tarkka säätäminen vaatisi co2 mittarin jne. Käsikopelolla avaa ilmäläppää niin paljon, että humina ja savutus loppuu, jos pakoputki kuumenee liikaa tai sieltä lentää kipinöitä, ota pikkasen kiinnipäin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vastapaine selittää sen miten putkistossa voi olla kohtia paisaria korkeammalla. Ilma on hankala poistaa tuollaisesta järjestelmästä. Ensin kokeilisin täytää paisuntasäiliön kautta ja lopuksi korkeimmasta kohdasta ilmausnipa irti ja varovasti pikkusuppilolla litkua lisää. Syylarin korkkin pitää olla tiivis, muuten pinta nousee säiliössä ja glykolia menee niin paljon kuin piha imee...
Liitteet
vastapaine.jpg
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Jone »

Isossa Neoplanissa paisunta on tuossa koneen yläpuolella. Mysteeri on tuokin että miten yläkerran vesi ei tule tuolta pois?
Kuva

Ja yks tahi kaks metriä tuota lämmitystä sitten pitkin ja poikin autoa.
Kuva
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Puu Tiainen kirjoitti:Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Oliskohan tuohon syynä takaiskuventtiili jolloin putkistoon ei vaan pääse nesteen korvaava ilmaa ja vetää ikäänkuin vaakkumiin, vertaa esim. pipetti tai mehupilli, kun pitää sormea toisessa päässä niin ei tyhjene :roll:

... en tiiä, tuli vaan mieleen!
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jailbird kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Oliskohan tuohon syynä takaiskuventtiili jolloin putkistoon ei vaan pääse nesteen korvaava ilmaa ja vetää ikäänkuin vaakkumiin, vertaa esim. pipetti tai mehupilli, kun pitää sormea toisessa päässä niin ei tyhjene :roll:

... en tiiä, tuli vaan mieleen!
Joku tämmönen kai siinä on, mutta sitten ei veden lisääminen ylimmän kohdan ilmausruuvista onnistu, kuten joku ehdotti =) Kiertovesipumppu vaan pyörimään ja ilmaamaan sitten, niin "paine" työntää ilman ulos eikä vesi tulvi paisarista pois. Tai sitten paluuputkesta (putkista) hana kiinni ja sama homma...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jailbird kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Oliskohan tuohon syynä takaiskuventtiili jolloin putkistoon ei vaan pääse nesteen korvaava ilmaa ja vetää ikäänkuin vaakkumiin, vertaa esim. pipetti tai mehupilli, kun pitää sormea toisessa päässä niin ei tyhjene :roll:

... en tiiä, tuli vaan mieleen!
Jos takaisku olisi näinpäin asennettu, ei virtaus toimisi ollenkaan.

Voisiko olla, että moottorissa oleva vesimassa on suurempi kuin yläpuolella pattereissa oleva ja moottorin vesimassa estää patteriverkoston tyhjentymisen. Patteriverkon paluuhan on kytketty moottorin paluulinjaan alimpaan kohtaan.

Kukas se onkaan ollu viimeks koulussa, olis varmaan paremmin muistissa nämä fysikaaliset ilmiöt.

Kuva
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Juu tietysti takaisku pitää olla virtauksen suuntaisesti :D mutta jos se takaisku on moottorilta lähtevässä "ylös" päin menevässä linjassa niin eikös juuri tämä moottorissa oleva suurempi vesimassa "imaise" takaiskun kiinni vaikka toinen pää jostain syystä aukeaa??

Vieläkään en tiedä, mutta tuli mieleen kun tein omaan autoon tämän moottorin ohitus systeemin niin varauduin monen ämpärin kanssa auton alle mutta nestettä ei tullut juuri yhtään(kyllä sitä siellä on) ja moottorin puoleisen letkun ruttasin kahdella vanerin palasella ja ruuvipuristimella :oops: .
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Puu Tiainen kirjoitti:Miten selität sen, jos otan paisuntasäiliön korkin pois, ei siltikään tulvi?
Ei tulvi, jos ilmanipa on kiinni - voi kokeilla vaikka puutarhaletkulla tai ämpärillä ja vesilasilla. Asuntoauton alkovin tai Nepparin ullakon pattereihin saa hätistettyä lientä ihan fysiikan lakien ja asetusten mukaisesti. Kinkkinen ilmata :(
Liitteet
näkötorni.jpg
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Tuo paisuntasäiliö saa olla tosiaankin alhaalla, kun järjestelmä on tiivis ja paisuntasäiliön korkki oikean ylipaineen kestävä ja säiliössä nestettä yli järjestelmästä tulevan putken tason. Eli ei se ilma sinne putkistoon lähde alaspäin, ja jos tulee pikkuvuotoja jonnekin liitoksiin niin herkimmin ulos karkaa vahva pakkasneste, mutta kun kun järjestelmä sitten jäähtyy parkissa niin tuollainen ulostihkuava vuoto ei suinkaan aiheuta vastaavaa ilmavuotoa takaisinpäin. Eli tälläiset vuodot näkyvät vain nesteen kulutuksena, esim. pattereihin ei tule ilmaa. Järjestelmä pitää ilmata kun moottori käy ja vesi kiertää kaikkialla, jos ilmausruuvit avaa muulloin niin ilma todennäköisesti vain lisääntyy järjestelmässä... Sekavahko vastaus tästä tuli, mutta kyselkää lisää...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä tehokas moottorin vesipumppu ajaa sen litkun ylämäkeen. Pitää vain huolen, että paisuntasäiliössä on aina uutta tavaraa pumpulle.

Asuntoauton Primus-lämppärin pikkupumppu ei jaksa nostaa glykolia ylämäkeen - pumppu ei ole tiivis eikä kovin tehokas. Tassä tapauksessa pitää kikkailla ilmanipojen kanssa,
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Volvon paisuntasäiliön yläpuolella on joku putkimainen lisäilmasäiliö jollaisen avulla saadaan tarvittava "ilmatyyny" järjestelmään. Tämä systeemi varmaan selittää sen ettei pattereiden ilmaruuveista meinaa tulla mitään muuten kuin kone käynnissä ja mielellään kierroksien kanssa.

Tuosta kattokanavakennojen ilmauksesta on kokemusta kun yhdestä Setrasta ilmattiin kaikki kennot. Oli tuhannen työläs homma. Ajettiin ylikulkusiltaa ylös ja alas kaasu pohjassa jolloin ilma lopulta poistui joka paikasta. Loppujen lopuksi syy huonoon veden kiertoon oli tukkeutuneessa webaston jäähdytysveden suodattimessa. Se esti koko auton lämmitystä toimimasta.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Asiasta poiketen, mitenkähän toi kalojen näkötorni täytetään, kyseessä lienee sama systeemi ku kanojen juottoaltaassa.
Miksi ei asuntoautoissa, paisuntasäiliö vois olla kaikkien nestesysteemien yläpuolella esim wc:ssä tai vastaavassa :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

... Lasi upotetaan altaaseen ja ilmakuplat sanoo "pulps". Sitten nostetaan lasi pohja edellä ylös ja varotaan, ettei reuna haukkaa ilmaa. Kannattaa kokeilla.

Joissakin asuntoautoissa ja asuntovaunuissa on asennettu paisuntasäiliö korkealle esim. vaatekaappiin - niiden ilmaaminen on helppoa. Alatyhjennyspropusta pumppaa litkut kiertoon, ilma poistuu paisuntasäiliön korkin kautta. Näin täytettäessä järjestelmää ei tarvitse ilmata. Litku työntää kaiken ilman pois.

Tarvikkeina puutarhaletkun pätkä, narua, suppilo. Suppilo köytetään paisuntasäiliön viereen. Suppilo yhdistetään letkulla alaproppuun. Litkua suppiloon. Kun nesteen pinnat ovat tasan alaproppu kiinni. Suppion ja letkun sisältö takaisin kanisteriin - pari tippaa asvaltille ja ukko kahville.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jatketaan vielä näitä piirrosleikkejä.
Kertokaas mitä tapahtuu nyt kuvan astioissa, kun molemmissa säiliössä on ilmakanava auki ulkoilmaan.
Tulviiko alempi astia, jos pienempään astiaan lisätään nestettä?
Tämä on käytännön esimerkki, kun avataan ilmastointilaitteen lämmityskennon ilmaruuvi katolla ja paisuntasäiliön korkki on auki, tässäkään tilanteessa ei paisuntasäiliö tulvi. Entäs kuvassa, tulviiko?

Kuva
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin