Sivu 1/1

Kanootin kuljetus

Lähetetty: 09 Helmi 2006 23:29
Kirjoittaja Lahti32
Moi

Oletteko kuskannut bussilla kanoottia tai venettä ja miten. Onko vetokoukku ainoa mahdollisuus? :? Olen suunnitellut jos jonkinmoista mutta oikein pätevää systeemiä ei ole keksittynä.

Minulla on kevyt alumiinikanootti jonka jaksaisi yksin nostaa vaikka bussin katolle. Se katolla kuljettaminen vain nostais korkeutta aika reippaasti (n. 3,9 metriin rullien kans) joten käyttöhyöty vähenee jos ei mahdu sähkölankojen alta :( Toisekseen pitäis laittaa tikkaat ulkopuolelle. tietenkin sitä voi pysähtyä matalemman sillan edellä, hakia kanootti alas ja ryömiä sillan alta ja nostaa venho takasi katolle :x :x

Tavaratila on pituussuunnassa pahimmoilleen lyhyt, sinne mahtuu kyllä mönkijä muttei kelkka eikä kanootti. Jos laittaisi takaluukun ei siltikään sitä saa sinne sopimaan. Joillakihan teistä on nuo autotallit takana joten sillä ratkastas tämäkin ongelma.

Vai vaihdanko kanootin kumiveneeseen joka kyllä mahtuu ja on helppo täyttää paineilmaletkulla :D On vaan meinaan tosi kalliita semmoset kumiveneet joilla uskaltaa lähteä isommalle selälle, esim. Norjan reissuilla olisi huippuratkaisu iso kumivene jonka laskisi vesille kun rantakalliot näyttäis kalastukseen riittävän jyrkiltä :lol: :lol: ja muutaku kissakalaa onkimaan :D :D Siinon tavoitetta :!:

Lähetetty: 10 Helmi 2006 16:00
Kirjoittaja minä
Mut eikös rekat ole 4,2 metriä korkeita korkeimmillaan ja monesti jää sähkölangat ehjäksi ainakin isommilla teillä.... toki ihan jokapaikkaan ei ole menemistä tuollakaan 3,9 korkeudella.
Voisko tikkaista ajatella jotenkin irtonaisia jotka kulkisivat tavaratilassa silloin kun ei tarvitse, ei niin tartteis ajatella käykö katolla asiattomia kulkijoita..
Toisaalta se kumivenekin on kyllä hyvä ratkaisu, vaatii vaan ehdottomasti moottorin perään. Inkkarikanootti on moottorittomaan kumiveneeseen verrattuna melkoinen pikaliippari. Itsellä ollut Coleman inkkari ja Zodiak 240 kumivene, kivoja vehkeitä molemmat, kumivenehän on tosi tukeva, reunaponttoonilla voi huoletta istua ilman veneen kallistelua, ainoo vaan et reunalla istuessa ja koneella ajaessa takapuoli kastuu aina, mut sehän on pelkästään varustautumisasia.

Lähetetty: 12 Helmi 2006 21:12
Kirjoittaja Lahti32
Kanootti on 5.2 m pituinen. Taitaa olla kuitenkin tuo katolla kuljettaminen ainoa mahdollisuus. Kehittelin sellaista tikastyyppista kaksiosaista kuljetuskelkkaa jossa toinen osa on katossa kiinni ja toiseen sidotaan kuorma jo maassa kiinni. Sitten nostetaan kuorma katolla olevaan kiskon rullille ja kiskotaan naruista jolloin kanootti keikkaa katolle kyytiin ilman kiipeamista erillisia tikkaita... Jos nyt kukaan tajusi miten tuo homma meni mutta siellon vene tai kanootti...

Lähetetty: 12 Helmi 2006 21:40
Kirjoittaja minä
Ymmärsin jopa... kuinka se lukitaan sit maasta käsin kiinni niin et pysyy?

Lähetetty: 13 Helmi 2006 10:58
Kirjoittaja Lahti32
Tehään kiskon takimmat päät umpeen jolloin se ei rullaa jarrutuksessa eteenpäin. Vetonaru, jolla hommeli hinataan katolle, sidotaan takapuskurin knaapiin jolloin bussin räväkkä kiihdyttäminen ei pudota kanoottia takanatulevan auton konepellille. Meillä ei ainakaa ole vaaraa kiihdyttämisessä tipuvista tavaroista...

Lähetetty: 13 Helmi 2006 11:48
Kirjoittaja Bussiton
Niin eiköhän nää lähe vähän kuin lehmä kahleet jalassa suosta :shock: :oops: :roll:

Lähetetty: 13 Helmi 2006 11:57
Kirjoittaja maantieristeilijä
Tuosta katolla kuljettamisesta tuli vain mieleen, että ite olen törmännyt sellaseen, ettei katolla kannattais pahemmin tallustella, jollei siellä ole mitään kävelyramppia tehty. Tai ainakin kannattaa sellanen tai terassi tehä, jos siel jotain kuskaa. En tiä sit onko joissain busseissa saumaton se katto, mutta jos siinä saumoja on, niin niistä se sitten kuulemma alkaa vuotaan.

Lähetetty: 13 Helmi 2006 13:26
Kirjoittaja Lahti32
Ainaski meidän lahtelaisessa on yhtenäinen kattopelti päästä päähän mutta siltikin jonkinlainen kulkusilta saattais olla tarpeellinen