Sivu 1/1
					
				Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 06 Maalis 2009 22:15
				Kirjoittaja haaveilija
				Mihin olette sijoittaneet hupiakut? Onko siihen olemassa mitään vaatimuksia tai määräyksiä, esimerkiksi akun vuotamisen varalle (myynnissä on muovisia akkulaatikoita esim. asuntovaunuihin ja veneisiin, vaikkakin liian pieniä meidän akuille)? Kiinnitys taitaa olla pakollinen vaikka ei omassa autossa ole ajoakutkaan muuten kiinni kuin liukumisen estävällä stopparilla.
Suunnitelmissa oli rakentaa keulaan mahan alle "laveri" johon akut tulisi ja siihen kansi päälle. Superstarissa on iso tyhjä tila ihan keulassa, nokkapellin takana. Siitä olisi lyhyt matka vetää kaapelit ajoakuille ja invertterille joka tulee kuljettajan takana olevaan kaappiin. Tavaratilassa on tietenkin paljon tilaa mutta siellä ne olisi hieman edessä ja kaapelimitaksi tulisi n.5 metriä, myös kaapelin vetäminen huomattavasti vaikeampi.
Hupiakuiksi on nyt aluksi dyykattu kuorma-autoista poistettuja 170ah akkuja 4kpl Raskoneen akkulaatikosta. Katsotaan saako ne toimimaan ja paljonko virtaa riittää  

 
			 
			
					
				Re: Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 07 Maalis 2009 00:43
				Kirjoittaja Lahti32
				Matkailuautossa saa kai akut olla sisätiloissakin. Laittaisin keulaan siten että johdot on lyhyet. Tasaahan tuo keulaan sijoittaminen myös painoa etuakselille mikä ei ole tuupparissa huono asia... Linja-autossa pitää akut olla ulos tuuletetussa tilassa.
			 
			
					
				Re: Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 07 Maalis 2009 09:49
				Kirjoittaja Bussiton
				Mulla on noitten ajoakkujen vieressä, saa helposti apuvirtaa käynnistykseen jos on tarvetta 

 Oli helpointa vetää myös johdot tolle latusdiodille 

 
			 
			
					
				Re: Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 07 Maalis 2009 12:40
				Kirjoittaja KajNyy1
				Tein telineen 12V 100Ah hupiakulle etupuskurin taakse, telineen pohja samassa tasossa kuin puskurin alapinta. Otan 24V latausvirran Ajokin sähkökaapista kuskin sivulta välissä 24V/13,8V latausinvertteri. Selvisin n. 3,5m pitkällä sähkökaapelilla. Toinen hupiakku 12V on sivukotelossa.
			 
			
					
				Re: Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 08 Maalis 2009 19:39
				Kirjoittaja Jone
				Bussiton kirjoitti:Mulla on noitten ajoakkujen vieressä, saa helposti apuvirtaa käynnistykseen jos on tarvetta 

 Oli helpointa vetää myös johdot tolle latusdiodille 

 
Samaa ajatusta täällä. Lyhyet, häviöttömät ja edulliset vedot. Kunnon kaapeli nimittäin tahtoo maksaa ihan rahaa. Hupiakkujen starttivirta iso bonus kun tilanne sattuu ekaa kertaa omalle kohdalle "hornan kuusessa".
 
			 
			
					
				Re: Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 17 Maalis 2009 08:59
				Kirjoittaja haaveilija
				Nyt on omille hupiakuille löytynyt paikka, laitoin ne sinne mihin suunnittelinkin eli etumaskin taakse "mahan alle". Siellä on nyt tila 4x170AH akuille joten luulisi hupivirran riittävän ainakin parin karaokebiisin verran  
 
Kuvassa on vielä kiepillä + kaapeli joka vedetään auton omaan akkukoteloon ja kytketään päävirtareleen jälkeiseen napaan. Toinen päävirtarele tulee syöttökaapeliin. Eli kun katkaisee auton päävirran, kaikki virta otetaan hupiakuista. Kun katkaisee hupiakkujen päävirran, kaikki virta tulee ajoakuista. Molemmat päällä niin auto lataa kaikkia yhtä aikaa ja kun taas kiinni, virrat pois.
Molemmille akkupattereille on vielä omat verkkovirta laturit, C-tek lataa ajoakkuja ja erillinen 12A automaattilaturi hupiakkuja.
Pitää vielä suunnitella miten akuille saisi rakennettua kannen päälle, saattaa talvella kerätä muuten lunta akkujen päälle niin paljon että voi mennä oikosulkuun... tilaa ei vain jäänyt yhtään liikaa  
EDIT: onko teillä muuten sulake inventterin ja akun välillä? Käyttöohjeesta kun ei saanut kunnolla selvää, kuvaan se oli piirretty mutta tekstissä ei ollut mitään mainintaa saati kerrottu minkä kokoinen se pitäisi olla?
 
			 
			
					
				Re: Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 18 Maalis 2009 20:17
				Kirjoittaja pl606
				akuille kanneksi voisi jotain isoa kanisterin puolikasta... voi olla kyllä että pitää olla tosi iso kanisteri 
 
pitäis kyllä virtaa riittää noilla pidemmäksikin aikaa....
mutta mietin vain kuinka auton laturi parkaisee jos hupi akut on ihan tyhjäksi päässyt...
saa olla aika jämäkkä laturi ja hihna tiukalla...
sulake inventterissä on yleens itsessään mutta ainahan se virtapiuhan välissä lisä suojaa antaa...
sulakkeen koko tietysti määräytyy inventterin tehon mukaan..
 
			 
			
					
				Re: Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 18 Maalis 2009 20:38
				Kirjoittaja pl606
				itsellä bussissa on vain yhdet akut 2x200A
vanissa on 2x110A
niin jäin vielä miettimään tuotakin: 
erillinen 12A automaattilaturi 4x170AH hupiakkuja lataamassa 
jäin vaan miettimään montako tuntia kestää ladata "tyhjät" akut täysiksi
ihan nollille ei akut tietenkään mene mutta... 
4x170A = 680A
eikös 12A laturi lataa 10tunnissa 120A eli ei edes yhtä tyhjää akkua täyteen
57tuntia 12A laturilla olis 684A
oonko sähköopissani ihan metässä 

 
			 
			
					
				Re: Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 18 Maalis 2009 20:41
				Kirjoittaja Jone
				Akuillehan on saatavissa ihan sellaisia muovikoteloita. Niillä on tosin hintaa kun ovat tehty kestämään. Tosin eräs päivä tässä sattui silmään paikallisessa halpahallissa tavaroiden säilytykseen tarkoitettuja kannellisia muoviastioita jotka silmämääräisesti ajaisivat asiansa kun niihin tekisi vaan läpiviennit kaapeleille. Hintaakin oli reilu 10€ ja voisivat tässä käytössä olla ihan ok ja akut pysyisi siistinä.
			 
			
					
				Re: Hupiakkujen sijoitus
				Lähetetty: 22 Maalis 2009 15:19
				Kirjoittaja haaveilija
				pl606 kirjoitti:
niin jäin vielä miettimään tuotakin: 
erillinen 12A automaattilaturi 4x170AH hupiakkuja lataamassa 
jäin vaan miettimään montako tuntia kestää ladata "tyhjät" akut täysiksi
ihan nollille ei akut tietenkään mene mutta... 
4x170A = 680A
eikös 12A laturi lataa 10tunnissa 120A eli ei edes yhtä tyhjää akkua täyteen
57tuntia 12A laturilla olis 684A
oonko sähköopissani ihan metässä 

 
Saattaa mennä ihan oikeinkin, omassa sillä ei ole niinkään merkitystä kun paikallaan ollessa auto seisoo roikan päässä ja laturit latailee automaattisesti 24/7  
