Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Taas tämmöinen tyhmä kysymys, kun minun Volvossa on vasemmalla jalalla painettava katkaisin lattiassa. Onko tuo auton sammutusta varten. Olen tyhjäkäynnillä painanut sitä niin auto sammuu ja ei tuo mikään pakokaasujarru ole kun en huomannut mitään vaikutusta kun painoin sitä alamäessä. Minusta tässä ei ole koko pakokaasujarrua. Eikös se pakokaasujarru ole pakoputkessa heti turbon jälkeen, ei tässä sellaista ole, jokin putki menee reilun metrin päähän pakoputkeen, mikä sekin lienee ei tietoa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

vjk55 kirjoitti:Taas tämmöinen tyhmä kysymys, kun minun Volvossa on vasemmalla jalalla painettava katkaisin lattiassa. Onko tuo auton sammutusta varten. Olen tyhjäkäynnillä painanut sitä niin auto sammuu ja ei tuo mikään pakokaasujarru ole kun en huomannut mitään vaikutusta kun painoin sitä alamäessä. Minusta tässä ei ole koko pakokaasujarrua. Eikös se pakokaasujarru ole pakoputkessa heti turbon jälkeen, ei tässä sellaista ole, jokin putki menee reilun metrin päähän pakoputkeen, mikä sekin lienee ei tietoa.
Olisikohan tuo kuitenkin pakokaasujarrun katkaisin. Vaikka tuo pakoputkessa oleva läppä olisikin poistettu niin tuo kuitenkin vielä vaikuttaa polttoainesyöttöön, eli katkaisee sen. Eli paikallaan ollessa moottori sammuu.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja b12m »

Samaa veikkaisin. Volvoissa pakokaasujarrua painamalla taisi koneen sammutus onnistua EDC-tekniikan tuloon asti. Varsin monista vanhemmista Volvoista itse jarrutuksen aikaansaava läppä on pakohormista poistettu ennemmin tai myöhemmin jumittamisen tai sen pelon vuoksi. Käyttämättömyys kun on se suurin myrkky tuolle laitteelle.
Avatar
manuaudio
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
Truck: Volvo Ajokki Royal
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja manuaudio »

mulla on kans nappi volvon lattiassa. läppäkin on pakoputkessa ja mäntäkin toimii. ikinä en ole jarruttaessa sillä mitään vaikutusta huomannut. nykyään jos nappiin koskee tulee lattialle kipinäsuihku ja lentää sulake tuolta taulusta. lienee joku oikkarin poikanen kytkimessä. mut tosiaan en kyl ole onnistunut sillä jarruttelemaan vaikka se sammuttaessa autoa meneekin kiinni ja auto kyl sammuu.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

vjk55 kirjoitti: vasemmalla jalalla painettava katkaisin lattiassa... Eikös se pakokaasujarru ole pakoputkessa heti turbon jälkeen, ei tässä sellaista ole, jokin putki menee reilun metrin päähän pakoputkeen
Tämä olikin hyvä aihe ottaa esille. Kyllä se luultavasti tosiaan on pakokaasujarrun katkaisin. Minulla on Sacniassa samanlainen ja ohjekirja kertoo sen olevan juuri pakokaasujarrun katkaisin. Minulla se toimii ja jotain naksahtaakin jossain, mutta ei sillä ajossa ole mitään vaikutusta mihinkään. Eli itse systeemi lie poistettu tai epäkunnossa.

Mutta olisiko jollain tarkempaa tietoa tai peräti valokuvaa siitä, missä ja millainen vekotin se pakokaasujarru oikein on - että osaisi paremmin katsella ja etsiä sitä. Ei ole vielä tosin ehtinyt sitä edes katsoa konehuoeneeseen sillä silmällä, kun kaikki muu auton varustelussa on ollut kiireellisempää :D
pl606
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Helmi 2009 12:08
Truck: sisu myyty! vani jäi
Location: jkl mlk (vesanka)
Viesti:

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja pl606 »

ainakin joissakin mersun kuorma-autoissa tuota kantapäällä painettavaa nappia käytettiin sammuttamiseen...
ne ei avaimesta välttämättä sammunut ollenkaan eikä muuta sammutus nappia ollut...
eikä ajossa vaikuttanut muualle...
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja B9M »

Joe Cool kirjoitti:Mutta olisiko jollain tarkempaa tietoa tai peräti valokuvaa siitä, missä ja millainen vekotin se pakokaasujarru oikein on - että osaisi paremmin katsella ja etsiä sitä. Ei ole vielä tosin ehtinyt sitä edes katsoa konehuoeneeseen sillä silmällä, kun kaikki muu auton varustelussa on ollut kiireellisempää :D
Yksinkertaisuudessaan läppä joka sulkee pakoputken Koska pakokaasujen kulku hidastuu niin männät jarruttaa kulkua. Ihan sama kuin peruna pakoputkessa :wink: . Tv. Ari
#048
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja b12m »

B9M kirjoitti:Yksinkertaisuudessaan läppä joka sulkee pakoputken Koska pakokaasujen kulku hidastuu niin männät jarruttaa kulkua. Ihan sama kuin peruna pakoputkessa :wink: . Tv. Ari
Lähinnä pakokaasujarrun toimivuuden "hyödyn" havaitsee korkeilla kierroksilla. Mitä enemmän kierroksia, sen parempi jarrutusteho laitteella siis saadaan. Siellä lähempänä punarajaa toimintakuntoisella pk-jarrulla vauhdin hidastumisen jo jotenkin huomaa... Ainakin uudemmissa Volvoissa tuota pakoputken läppää käyttää paineilma. Sama läppä toimii moottorin ollessa kylmä/viileä automaattisena valkosavun rajoittimena silloin kun seisontajarru (tai sen merkkivalo) on aktivinen.

Mersun kuorma-autoissa ainakin 80-luvun puolivälin mallissa 1117 tuo kantapäällä käytettävä lattianasta oli juurikin pakokaasujarrua varten myös. Toimitti samalla myös sammuttimen virkaa tuossa mallissa. Jonkinlainen vaikutus sillä oli ajossakin korkeilla kierroksilla havaittavissa, mutta vauhdin hidastumista enemmän se vaikutti pakoputken pörinään :lol:
Avatar
Racingrabbit
Tosi harrastaja
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
Location: Kyröskoski

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit »

Meillä on B58 Volvossa myös pakokaasujarrun katkaisinpaketti lattiassa,mutta ei ole vielä päästy kokeilemaan tien päällä.

Pari vuotta sitten oltiin reissussa Etelä-Norjassa.Autona oli -86 Renault S130 kuorma-auto ja siinä oli ainakin hyvänä apuna pakokaasujarru pitkissä alamäissä.Ei tarvinnut jarruja kuumentaa turhan takia.
Pakokaasujarrun käyttöä pitää vaan ennakoida aika ajoissa,mutta kun oppii käyttämään,saa hiljennettyä risteyksiinkin ilman jalkajarrua.

Muutama vuosi sitten oltiin kisareissussa Etelä-Saksassa kahdella kuljetusbussilla.Meillä ei ollut Scaniassa pakokaasujarrua ja meidän oli pakko tehdä välillä pitkissä alamäissä tiukka lyhyt jarrutus että vauhti ei karannut liian kovaksi.Toisessa bussissa oli pakokaasujarru,jota he myös käyttivät.Loppumatkasta siitä toisesta bussista rikkoontui turbo,mutta en tiedä oliko pakokaasujarrun käytöllä merkitystä siihen,vai tuliko vaan tunnit täyteen.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Se putki sinne pakoputkeen voi olla jäähdytinvesiputki joka menee pakoputken vesivaippaan. Sellainen on ollut minunkin Volvossa. Tuossa mun on vielä se pakokaasujarrun läppäkin tallessa mutta on jumissa ja vähän vuotaakin pakokaasua siitä mutta ei tullut poistettua kun uusittiin pari vuotta sitten koko pakoputki, vesivaipallista ei raaskinu enää ostaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Lahti32 kirjoitti:Se putki sinne pakoputkeen voi olla jäähdytinvesiputki joka menee pakoputken vesivaippaan. Sellainen on ollut minunkin Volvossa. Tuossa mun on vielä se pakokaasujarrun läppäkin tallessa mutta on jumissa ja vähän vuotaakin pakokaasua siitä mutta ei tullut poistettua kun uusittiin pari vuotta sitten koko pakoputki, vesivaipallista ei raaskinu enää ostaa.
Mikä tarkoitus tuolla pakoputkessa olevalla vesivaipalla on. Missä kohtaa sulla on se pakokaasujarrun läppä ja onko siinä jotain erikoista silläkohtaa, että tiedän onko mulla koko läppää, luulen että ei mulla ole.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

vesivaippahan lämmittää moottorin vettä. Pakokaasujarru on heti turbon jälkeen 15x15x10cm mötikkä. Pakoputki kiinnittyy siihen neliskanttisella laipalla.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja B9M »

Lahti32 kirjoitti:vesivaippahan lämmittää moottorin vettä. Pakokaasujarru on heti turbon jälkeen 15x15x10cm mötikkä. Pakoputki kiinnittyy siihen neliskanttisella laipalla.
Sama paikka B9M:ssä Tv. Ari


Kuva
#048
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Nuo vanhat läppäpakokaasujarrut jarruttaa aika heikosti verrattuna nykypäivän vehkeisiin.
Aivan loistava systeemi on Volvon vep-jarru. Siinä avataan pakoventtiiliä haluttaessa ja saadaan moottoriin jarrutusvaikutus. Kertakaikkiaan hieno laite, niin kauan kun toimii. Hieman monimutkaisempi venttiilikoneisto, mutta kuitenkin toimiva laite. Jenkit kehittivät joskus aikoinaan "jaakobin-jarru, jacobs brake".
http://magazine.volvotrucks.com/fi/Arti ... alamaessa/
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Jalalla painettava katkaisin lattiassa

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Nyt taas tutkin tuota Volvo B58:sin moottoria ja onhan mulla tuo pakokaasujarru ja nuo putket tuonne pakoputken vesivaippaan myös näyttää olevan ehjät. Tuo pakokaasujarru näyttää niin hyvältä, että on varmaan kunnossakin, ilma ko se liikuttaa sitä läppää, tuossa näyttää olevan jokin sylinterikin, se varmaan liikuttaa tuota läppää. Minkälainen hyöty tuolla pakokutken vesivaipalla saadaan. Liitän tähän kaksi kuvaa aiheesta.
Liitteet
Pakokaasujarru 2.jpg
Pakokaasujarru 1.jpg
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Vastaa Viestiin