Scania 113 öljynpaineet

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Ei taida välttämättä mitään vikaa olla mutta kysäistään jos jollakin parempaa tietoa...
Eli 113 Scanian öljynpaine saattaa laskea lämpimällä koneella niin että vilauttelee merkkivaloa. Myös käynnistettäessä pitää antaa aina pikkusen kierroksia että valo sammuu.
Asiantuntijat Esson baarissa sanoi että olisi Scanian ominaisuus, onko muilla vastaavia "ominaisuuksia"? :roll:

Jos kuitenkin kyseessä on pumppun ensi merkit sopimuksen irtisanomisesta=väljyydestä, millainen homma mahtaa olla ko. kapineen vaihtaminen ja onko kenelläkään tietoa kuinka syvältä lompakon pohjia pitää kaivella jotta siihen uuden saa :)
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mulla tyhjäkähynnillä jotain 2 kiloa ja kierroksilla 6 kiloa. Nämä siis kuumalla öljyllä
koneena DSC9 ja kilometrit autossa 210 tkm :mrgreen: Ja nuo kilometrit pitää paikkansa.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Sama huomattu tuossa yhdessä minkä ajan (ei oma sentään...), eli tippuu sinne rajalle.

Olisin kuullut sama, että on ominaisuus... Käsikaasu on kiva värkki ;)
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Öljykellon ku viitsit vaihtaa niin lähes 100% varmuudella räpsyminen loppuu. Tai mulla on ainakin tähän mennessä kaikista loppunu.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Velu
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Maalis 2009 07:49
Location: Kajaani

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Velu »

Scanian kaseissa öljynpaineen säätöventiilin jousi saattaa joskus katketa. Sitten on öljynpaine alakantissa. Huonoa tuossa on se, että vaikka valo ei palakaan, niin ajossakaan ei ole välttämättä painetta kuin vähän toista kiloa. Antureita menee myös kuulema kuin leipää.

Ei varmaan olisi huono juttu pistää siihen mekaanista mittaria ja mitata paineita. Kuumana ajossa pitäisi muistaakseni olla n. 5 baria. Paineiden säätö on ainakin kasissa helppo homma. Niissä on öljypohjassa tulppa, jonka alla on säätöruuvi. Samalla näkisi, onko anturi vaihdettavien osien listalla. Valo syttyy muistaakseni siinä kilon paikkeilla. Ei varmaan ole kuutonen kovin erilainen kuin se kasikaan, onhan 11-litraisessa paljonkin samoja osia.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

VANHOOL kirjoitti:Öljykellon ku viitsit vaihtaa niin lähes 100% varmuudella räpsyminen loppuu. Tai mulla on ainakin tähän mennessä kaikista loppunu.
Minkälainen homma sen vaihto mahtaa olla, onnistuuko kadunvarressa kravaatti kaulassa? :wink:
Ei ole tullut koskaan kyseiseen kapistukseen tutustuttua joten neuvot ovat tervetulleita.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Muutaman minuutin operaatio pitäs olla, ja onnistuu kadunvarres. Moottorin oikealta puolelta pitäs löytyä kyseinen kapistus. Suures osas scanioista on öljynpaine mittari konehuoneen sähkökaapin kannes jos sattuu vain oleen vielä kunnos.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Kylmillä öljyillä paineet oli hiukan vajaa 6 kiloa / 800 rpm joten ihan hyvältä näytti. Täytyypä availla konehuonetta kun seuraavan kerran ajaa koneen kuumaksi ja katsoa laskeeko paine.
Viikonloppuna oli superkuumat kelit niin silloin se oli valoa vilautellut. Yleensä silloin kun vedosta löysää kaasun pois niin öljynpainevalo alkaa palamaan, sammuu kyllä kun antaa hieman kierroksia.
Taidan seuraavassa huollossa vaihdattaa öljykellon, siihen asti varmaankin pärjää ihan mukavasti :D

PS. Loma alkaa sunnuntaina ja Scania suuntaa Oulusta -> Powerpark -> Muumimaa -> Turun saaristo -> Korkeasaari -> Isoon mieheen treffeille :lol:
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja motoku »

jos 11-litrainen "äkisti" hävittää öljynpaineet, eli ennen ehjä kone alkaa kitua 0-2bar paineilla ajossakin, syynä voi olla öljypumpun imuputken murtuma. pumppu alkaa horsia ilmaa halkeamasta.
siellä on kuulemma isohko imusiivilä, joka väsyttää imuputken. kannattaa korjata ennen lopullista katkeamista, silloin moottori jää ilman voitelua.

esimerkkitapauksessa koneella oli ajettu kaikkiaan 2 050 000km, josta koneremontin jälkeen n.100 000. osaa ei remontissa vaihdeta.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Nyt on öljykello vaihdettu ja jäädään seuraamaan korjaantuiko vika. :D

Asentaja kertoi että 113:ssa öljynpaineen laskun anturille saattaa aiheuttaa myös väljä kompressori, öljynpaineen anturi on kompressorin jälkeen samassa piirissä ja kompura väljetessä se "hukkaa" öljynpaineen ennen anturia ja valo palaa/vilkkuu vaikka painetta moottorissa onkin.
On korjattu kuulemma siirtämällä anturi eri paikkaan mittailemaan.
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Enpä ole vielä paljoa omalla K112:lla ajellut, mutta lämpimäksi ajetussa koneessa tyhjäkäynnille pudotus sytyttää öljyvalon. Ei tarvitse paljoa kaasua hipaista niin sammuu.

Paljonkohan tuon K113:n öljykello kustansi? Tosin taidan itse vaihtaa ensin öljyt ja katsoa onko siitä apua.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

j0ri kirjoitti:Enpä ole vielä paljoa omalla K112:lla ajellut, mutta lämpimäksi ajetussa koneessa tyhjäkäynnille pudotus sytyttää öljyvalon. Ei tarvitse paljoa kaasua hipaista niin sammuu.

Paljonkohan tuon K113:n öljykello kustansi? Tosin taidan itse vaihtaa ensin öljyt ja katsoa onko siitä apua.
Se kello "volvotietämyksellä on kympinluokkaa" mutta suosittelen, ennen kun laitat uudet öljyt sisään että kurkkaat öljypohjaan. On meinaa helpompi kattoa sinne ennen kun laittaa 35L öljyä, ja maksaa siitä. Kun vanhat öljyt on pois, niin pura alta ja katso, kannattaa. Sitten kasaat ja laitat uudet liemet sisään hyvällä mielellä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

j0ri kirjoitti:Enpä ole vielä paljoa omalla K112:lla ajellut, mutta lämpimäksi ajetussa koneessa tyhjäkäynnille pudotus sytyttää öljyvalon. Ei tarvitse paljoa kaasua hipaista niin sammuu.

Paljonkohan tuon K113:n öljykello kustansi? Tosin taidan itse vaihtaa ensin öljyt ja katsoa onko siitä apua.
Scanialla kello maksoi 138,46 eur + uudet liittimet ja johdot. Mittasivat kellon ja siinä se vika oli.
Tarvikeliikkeestä irtoaa varmaan halvemmallakin mutta tuo meni muun huollon kanssa samalla niin eipä viitsinyt laitattaa tarvikeosaa :oops:
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Nostanpa ikivanhaa aihetta.

Onko K113 anturi siis tämä:

Kuva

Löytyykö noita tarvikkeena? En äkkiseltään ainakaan Onnin Auton sivuilta löytänyt.

Oskussa vähän ongelmana että +30C helteessä kun ajaa kattoilmastointi päällä yli 100km putkeen niin alkaa tyhjäkäynnillä vilauttelemaan valoa..

Ihan vähän kun koskee kaasuun niin tulee mittariinkin 1bar lisää, eli voisi kyllä tyhjäkäynnin korotus 500->700rpm tehdä ihan hyvää. Siihenkin jos jollain on "for dummies"-ohje niin kuuntelen autuaasti. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Paine mittaamalla / varmistus , tuo öljynpainevalon vilkuttelu voi olla todellista moottorissa max lämpö,tai ylikuuma . Scanian normi ongelma , kannattaa ens työnä lisä tyhjäk kierrokset, yleensä turbo vaurio matalasta öljynpaineesta. Esim VDO anturi luettelosta, niitä on yhd valolle / mittarille sekä vain mittarille, kuvan anturi voi olla mittarille ehkä löytyy valolle erillinen.
Kesäkäyttöön öljy 15 w-40(50) = parhaat öljynpaineet...
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Hmm. Varoitusvalo varmaan tulee samalta anturilta, tai jopa haaroittuu mittarilta jotenkin? Käynnistyksen jälkeen jää nimittäin mittari yleensä nollille ja öljyvalo palamaan, mutta kun sormella napauttaa mittaria niin pompsahtaa samantien 5bar ja valo sammuu. Eli vikahan voisi tietysti olla myös mittarissa kun tuolleen ryttyilee.

Täytyy nyt alkajaisiksi katsoa jos irrottaa tuon anturin että miten siihen saisi mekaanisen mittarin tilalle, näkisi todellisen paineen.

Olisikohan tuolle anturille jotain datoja jossain että mitä resistanssia se antaa milläkin paineella, siitäkin voisi koittaa mittailla?

Niin säädetäänkö tyhjäkäynti ihan kaasuvivuston liikettä rajoittamalla, vai onko siihen joku hienompi konsti? Nuo tuolla hankalalla puolella konetta, ei oikein hahmota edes mihin vaijeri menee. Tutkittava saako sen huoltoluukun auki että pääsisi "ilmanottolaatikon" puolelta sinne paremmin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Parhaiten tyhjäkäynti vakiintuu ruiskutuspumpussa toppari ruuvit tyhjäjäynti/ max, scanioissa on ollut myös käsikaasu koelaudassa joka vaikuttaa ” polkimeen” .

Näkyyhän tuossa kaks johtoa jos mittarista öljyvalo kiertääkö tuolta nykysysteemissä virta eritavalla vai varmistettu kellon maadoitus?,,vanhempi mallin anturi oli erilliset liittimet ,, vanhemmat oli 12 tai 24 v järjestelmiin, kun ei sähköistä muuta ymmärretty : valo / kärjet auki paineella ja mittari ” säätövastuksen” kautta maihin, yleensä vaihdettiin anturi ja jatkettiin tutkimuksia.
Oli koelaudoissakin ennen vikoja, lämmetessä näyttö muuttui ( liiansuuri tausta lamppu) tai valoja päälle laitettaessa
heilahti lämpö/ öljynp mittarit

Vastaava anturi on omassa harraste vw moottorissa 12 V, mittari näytää n1 kp/cm^ vähemmän kuin mitatttu että kyllä näyttö virheitäkin voi olla. ,, Scaniassa yleisin ong tyhjäk paine ( laakerit/ öljypumppu ) harvemmin vierasta ainetta esim polttoainetta öljyssä.
Tässä omassa 94 sarjan ( vm98) edellinen tehnyt kalleimman kautta korjauksen , ensin laakerit+ öljypumppu, seuraava
turbo+välijäähdytin + pakoputkisto, jälkimmäinen tehty Munchenin scanialla.
öljyssä
Viimeksi muokannut BussMAN, 26 Kesä 2020 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Vuonna -73 ei ollut niin justiinsa. Omistajan manuaalin mukaan ei mitään hätää, vaikka öljyvalo vilkkuukin alle 800rpm :D

Kuva
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

BussMAN kirjoitti: 26 Kesä 2020 10:50 Parhaiten tyhjäkäynti vakiintuu ruiskutuspumpussa toppari ruuvit tyhjäjäynti/ max, scanioissa on ollut myös käsikaasu koelaudassa joka vaikuttaa ” polkimeen” .
Tässä ei ole muuta käsikaasua kuin tuo vakionopeudensäätimen viiksi, siitä saa kyllä "käsikaasua" laitettua paikallaan ollessa. Mutta pitää olla vaihde vapaalla ja käsijarru päällä että toi toimii, niin ei siitä oikein ole apua jos kaupungilla valoissa seisoessa alkaa valo vilkuttelemaan..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

No niin, mekaanisella mittarilla kylmällä koneella tyhjäkäynnillä 4bar kun mittariston mittari alle 3bar.. En lämpimäksi asti käyttänyt miten tilanne kehittyy, mutta kaipa nuo vilkuttelut nyt anturin piikkiin voi laittaa.

Sitten aloin tyhjäkäyntiä ihmettelemään. Kertokaa nyt tyhmälle mistä se säädetään? Syöttöpumpun kuva alla.. Yhtään mitään liikettä ei tapahdu missään vaikka pumppailee kaasua..

Kuva
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Mikäs vm tuo kania on, jos 95/96 voi olla edc pumppu ( sähköinen säädin / rivipumppu); ts tyhjäkäynnin säätöä ei kotikonstein ,, jos vanhempin kuvassa ei näy säätäjäpäähän ( vas) on kaasuvipu tai vaijeri , siinä pitäis olla toplari ruuvit tyhjäk/ max kaasu voi olla klommattukin lanka/ sinetti.

Melko yleinen tuo näyttö pienempi kuin paine, vaikka vois olettaa toisinpäin tai toinen vika ykeinen max näyttö kokoajan.
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja joope »

On -95 volvossa ainaki tyhjäkäynnin säätö.
Cruisen viiksestä vetämällä...
Syöttöpumppu on rivi mallia ja säädin on sähköinen.
Samaa Boschia käyttää myös kaania että oletan ohjeen olevan sama!
Liitteet
15934380921681691540778.jpg
1593438073938635809855.jpg
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

BussMAN kirjoitti: 29 Kesä 2020 16:01 Mikäs vm tuo kania on, jos 95/96 voi olla edc pumppu ( sähköinen säädin / rivipumppu); ts tyhjäkäynnin säätöä ei kotikonstein ,, jos vanhempin kuvassa ei näy säätäjäpäähän ( vas) on kaasuvipu tai vaijeri , siinä pitäis olla toplari ruuvit tyhjäk/ max kaasu voi olla klommattukin lanka/ sinetti.

Melko yleinen tuo näyttö pienempi kuin paine, vaikka vois olettaa toisinpäin tai toinen vika ykeinen max näyttö kokoajan.
Tää on 1994. Tuossa toinen kuva vieltä mööpelin vasemmasta päästä..

Kuva

Tuo lenkura saattaisi olla kyllä kaasuvaijeri, tosin ihme tiukalla kiepillä jos näin on. En kyllä silti mitään säätöä äkännyt. Tuohon on tosi hankala päästä käsiksi..

Kokeilen vielä joope:n kikkaa, kyllä mulla tuon näköinen cruise-viiksi siinä on.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Joope kiitos! Kyllä tuo Volvon ohje toimi kanikassakin. :) Kruisen viiksellä vaan nypytellen! Kokeilin sammuttaakin välillä niin kyllä se muisti asetukset seuraavalla startilla.

Noin 700rpm tuntuu olevan maksimi mitä tuolla irtoaa mutta sehän se oli tavoitekin, olkoon nyt siinä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Scania 113 öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja joope »

Yeah! Lopenhan se on Boschin Roopertin ohje 8)
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Vastaa Viestiin