Sivu 1/1
volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 29 Maalis 2010 10:48
Kirjoittaja edu99
no niin tuon projektin kanssa tuli pieni lisä ongelma kun tuonne alle pääsi tutkailemaan. perässä näyttäisi olevan pieni korroosio vuoto perä möykyn(vetopyörästön) sivulta vuotaa öljyä jota jo joskus paikattu ehkä pakkelin tapaisella aineella joka lohkeilee nyt poikkeen niin mikähän olisi seuraavaksi paras pika patentti ettei nyt heti tartteisi ruveta perän vaihtoon? löytyykö sikaa tai jotain mikä kestäisi ja pitäisi öljyt sisällä ainakin seuraavaan kesään asti. ja paljon lie tuo öljy tilavuus perässä?

Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 29 Maalis 2010 11:02
Kirjoittaja niki-racing
Muistuu mieleen jossain osiossa oli samanlainen ongelma jollakulla, kuvat ja pelit korjauksesta, käyhän selailemassa... Tais kemiallista "metallia" olla paikka-aineena...
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 29 Maalis 2010 20:25
Kirjoittaja motoku
siinä perämurikan tai vetoakselikotelon päällä on sellainen about pikkusormen paksuinen "kumma" tappi. se on perän huohotin ja sen täytyy olla puhdas/auki. muuten perään tulee ajossa ankara paine, joka puskee öljytkin ulos.
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 29 Maalis 2010 20:38
Kirjoittaja Mimyy
Öljytilavuus noin 12,5l laatu API-GL-5 SAE 80W-140 ympärivuotiseen käyttöön.
Voisko sen hitsaamalla korjata?
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 29 Maalis 2010 20:59
Kirjoittaja Puu Tiainen
edu99 kirjoitti:no niin tuon projektin kanssa tuli pieni lisä ongelma kun tuonne alle pääsi tutkailemaan. perässä näyttäisi olevan pieni korroosio vuoto perä möykyn(vetopyörästön) sivulta vuotaa öljyä jota jo joskus paikattu ehkä pakkelin tapaisella aineella joka lohkeilee nyt poikkeen niin mikähän olisi seuraavaksi paras pika patentti ettei nyt heti tartteisi ruveta perän vaihtoon? löytyykö sikaa tai jotain mikä kestäisi ja pitäisi öljyt sisällä ainakin seuraavaan kesään asti. ja paljon lie tuo öljy tilavuus perässä?

Vuoto on varmaan siinä "banjossa" eli takasillassa. Minä olen paikannu niitä kemiallisella metallilla, pysyy hyvin tehtynä vuosikausia.
Tärkeintä on saada kaikki öljy pois sieltä huokosista ja pinta puhtaalle karhealle metallille.
Yleensä banjo on niin ruosteinen ja huokoinen ettei hitsaaminen oikein onnistu, mutta voi hitsaamistakin kokeilla.
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 29 Maalis 2010 21:29
Kirjoittaja edu99
vuoto on siinä irroitettavassa osassa jossa kiinni tasauspyörästö eli kardaanista katsoen vasemmalla sivulla noin puolessa välin korkeudeltaan siinä sellainen ripa/tuki minkä yläpuolelta tihkuu. mut pitää kokeilla tukkia jollain et saisi ekaksi rakennettua ja vähän ajeltua ensin kun ei nyt kehtaisi vielä tuohon ruveta panostautumaan jos sitä saisi vähän siirrettyä tuonnemmaksi. savonrannalla bussigroubilla olisi vetopyörästöjä mut sekin tietysti vähä onnenkauppaa millaisen sieltä sitten saisi tilalle.
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 31 Maalis 2010 11:11
Kirjoittaja Zyke64
edu99 kirjoitti:vuoto on siinä irroitettavassa osassa jossa kiinni tasauspyörästö eli kardaanista katsoen vasemmalla sivulla noin puolessa välin korkeudeltaan siinä sellainen ripa/tuki minkä yläpuolelta tihkuu. mut pitää kokeilla tukkia jollain et saisi ekaksi rakennettua ja vähän ajeltua ensin kun ei nyt kehtaisi vielä tuohon ruveta panostautumaan jos sitä saisi vähän siirrettyä tuonnemmaksi. savonrannalla bussigroubilla olisi vetopyörästöjä mut sekin tietysti vähä onnenkauppaa millaisen sieltä sitten saisi tilalle.
Tuo kemiallinen metalli, esim Belzona, on paras aine korjaukseen. Perä pitää tyhjentää reilusti alle reiän öljystä, miellellään pois kokonaan. Sitten kuumenna kohta kaasupillien/puhalluslampun avulla niin, että öljy palaa reiän alueelta pois. Siisti ulkopuoli pikku kulmurilla tai nokkahiomakoneella niin, ettei hiekka/ruoste ym paskaa jää alueelle. Belzona on 2-komponenttiaine, ja yksi pussi riittää tuohon, eli pussi metallia, pussi kovettajaa. levitys lastalla.
Kuivumisaika ei ole kovin pitkä ja lopputulosta voi siistiä hiomalla, jos haluaa. Itse olen paikannut mm. tankin edellisestä bussistani, täysin em menetelmällä, ja hyvä tuli. 50tuhatta ajoin sen jälkeen itsen ja on auto ajossa vieläkin.

Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 31 Maalis 2010 17:25
Kirjoittaja setrailija
moro jos siinä ei ole ollut perän nopeudenvaihtaja joka olisi otettu pois niin sen reijän voipaikata vaikka "neekerin paskalla" eli tubeles paikalle.
ellei se ole peränhuohotin. mitä en paikkaisi muuta kuin uudella huohottimella, jottei tarviis etsiä uusia pintoja jarruihin.
jos ajelet b 10 m eikä b 58 niin kertojahan on laatikossa. kumpahan perä kyseessä.
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 03 Huhti 2010 21:03
Kirjoittaja edu99
no nyt perä paikattu sikaflexin tyyppisellä rotabondilla ja öljyt vaihdettu ja ainakin tällä hetkellä näyttää pitävän öljyt sisällään toivottavasti riittävän pitkään.
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 20 Heinä 2012 22:53
Kirjoittaja Bussiton
Nostetaans tämä taas esille. Eli kömpikääs kattoon niitä periänne

meinaan autoista

ettei ole ruoste vikaa, nimimerkillä peräöljyt tielle hukannut

eli kaksi kohtaa banjossa jossa oli läpireijät

Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 21 Heinä 2012 09:56
Kirjoittaja Timppa
Bussittoman tapahtuman jälkeen tuli mullekin kiire tutkia kunnolla mistä se taka-akseli vuotaa, ei ollut vika murikan tiivistyksessä niin kun luulin, murikka puhki vasemmalta ylhäältä kardaanin suunnasta katsottuna

Vaati ahkeran vasaroinnin että sai öljyisen ruostekorpun kokonaan pois, tinnerillä pesu, vingulla hionta, ja wyrtin lasikuitu kittiä päälle, saa nähdä kauanko kestää. Ajoissa korjaaminen säästää 1-2 kuukauden palkan suuruisen rahan , tai jotain hyvin paljon kumminkin !!!
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 21 Heinä 2012 13:17
Kirjoittaja salminen
Kävimpä kurkkaan perän alle ja tyhjennysproppu näyttäs falskaavan. Mulla oli noi perän kiinitysruuvit osittain kadonnut. Mikäs tuon perän ruostuttaa? lämpö ja suolavesi?
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 21 Heinä 2012 13:30
Kirjoittaja Carman
Mullakin oli edellisessä Volvossa samaa vikaa, vuoti öljyä kuoren läpi ja kiinnityspultit oli osittain hävinneet.
Scanian perä pesun jälkeen kuin tehtaan jäljiltä, mikähän mahtaa olla erona?
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 21 Heinä 2012 14:44
Kirjoittaja Puu Tiainen
Neuvoin aikasemmin paikkaamaan kemiallisella metallilla. Nyt on kuitenkin osoittautunut ettei se olekaan se paras konsti.
Esim. Belzona lohkeaa melko helposti irti, kunnon tartuntaa on aika vaikea saada, paikattava pinta pitäisi karhentaa jollakin konstilla erittäin karheaksi.
Tuo Timpan käyttämä lasikuitukitti on osoittautunut huomattavasti pysyvämmäksi, se on hieman joustavampi aine ja tarttuu tosi hyvin kiinni.
Suosittelen.
Re: volvo b 10 m perän ongelma
Lähetetty: 21 Heinä 2012 16:07
Kirjoittaja Rosvolinna
"salminen" - minulla on myös -87 alusta. Banjon pultit eivät ole yhtään syöpyneet. No - tasaisen ruostekerroksen peitossa on koko perämurikka eikä öljyvuotoja. Kummallista tuo pulttien syöpyminen. Olisiko jokin sähkökemiallinen reaktio? Muttarit ja pultit eri metallia tms...