Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
-
Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja Pukaatti » 29 Helmi 2016 18:52
Oolrightithen. Täällä kun lukee just 20 litraa ja kaikilla alla 30 kulutus ni tosiaan tuntuu että työntämällä pitäs omalla mennä. ..
Ja nyt kuva kysymys, kummasta sais lisää löylyy ahdonalaiseen? Ahtopaineen mittari jää kaksi viisaria vaille täydet.
Vastaan itse itselleni: vasemmassa kuvassa olevaa ruuvia joka on vivun oikealla puolella kun siirtää vasempaan niin tulee ahdonalaista lisää ja kun taas vasemma puoleista siirtää niin perusyöttö lisääntyy. Ettäs tiiätte hö!

-
Liitteet
-

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Rantarosvo » 01 Maalis 2016 11:15
Luin ensin ehdonalaista

Rosmo
-
Jule
- Vapaaherra
- Viestit: 1722
- Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
- Truck: B10M Carrus 501
- Location: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja Jule » 01 Maalis 2016 17:10
Kuuluuko sen ahtoviisarin ihan tappiin noustakaan?
Kuulemma B10M koneelle on melko yleistä että se syöttöpumpulle tuleva "kartaani" väsyy, kai lähinnä pultinreijät vetää soikeeks tai jotain, jonka takia ennakko ajansaatossa hiipuu pienemmäksi. Kone käy kyllä nätisti, itseasiassa jopa hieman nätimmin kuin vakiona, eikä huippu tehokaan välttämättä pienene, mutta kulutus lisääntyy.
-
Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja Pukaatti » 01 Maalis 2016 19:29
Juu voipi tuo välikumikalikka kulua aineskin. Mut tullooha woimoo ku vähän ruuvvaa

tännää kyselin pumpunajoitusta mut ei ollu innokkaita tekijöitä.
Ja juu kaikki ahdot pitää olla Tapissa

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 01 Maalis 2016 19:40
Röllin ahdot ovat myös tapissa, mutta epäilen mittarivirhettä....On se niin laiska, mutta ei juurikaan jaksa naftaa juoda.
Life is a beach and then you dive
-
Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja Pukaatti » 01 Maalis 2016 19:48
Siis männöö täsä kylä tappiinki mut sit pitää olla 2000th jenka. Meinasin tavotteex laittaa 1700/1800 rpm ja sit ajan tosta minuu eilen nöyryyttäneestä Kososen sartterista lentämällä ohi

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
Satarac
- Kippari
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Huhti 2008 09:07
- Truck: Volvo B58M Kutter-85
- Location: Leineperi
- Member id: 188
Viesti
Kirjoittaja Satarac » 06 Huhti 2016 22:42
Lahti32 kirjoitti:Vaan paljonko vie teidät dösät polttoainetta?
Kiinnostaa kovasti tuo kun väittävät että vanha Volvo ei kovin hirveitä niele, jostain bussipalstalta lueskelin että B58 selviäisi 18-23 litraan sadalle? Ite en ole vielä paljoa ajellut oisinko tuhatta kilsaa joten enpä sano tuohon mitään.
Käytiin Vuokatissa kelkkailemassa tuommosella -89 Scania K112 matkailubussilla joka oli aikuiskoulutuskeskuksen entinen kouluajobussi kulutusmittareineen päivineen. Ja sitähän mittaria tuijotettiin.
Liikkeelle nytkäisy oli kallista hommaa vaivaiset 600 litraa sadalle! Ylämäkeen kymppivaihteella satasta ajettaessa täyskaasulla kului enimmillään 50 litraa ja käsikaasulla tasaisella 22 litraa. Kaasujalasta (ja jarrujalasta) se on kiinni mihin pääsee koska kone ei syö moottorijarrutuksessa tippaakaan polttoainetta eli kulutus on risteyksiin himmaillessa nolla. Eli ennakointi kannattaa. Ja vihreällä kierrosalueella pysyminen.
En pöljä älynnyt ottaa kilsoja ylös paljonko ajettiin mutta kulutusmittarista katottiin että 144 litraa meni...
-
Satarac
- Kippari
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Huhti 2008 09:07
- Truck: Volvo B58M Kutter-85
- Location: Leineperi
- Member id: 188
Viesti
Kirjoittaja Satarac » 06 Huhti 2016 22:49
Pitää kutinsa, kesällä.
Oon takannu ton 25 mukaan. Reissun jälkeen katoin Että 100 tankissa jäljellä
niin menekki oli tosiaan 18 sadalla.
Talvella vie pari litraa enemmän..
Ehkä parkissa käytetyn storocon tai mikä webaston käytöstä.
-
ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Viesti
Kirjoittaja ansa » 10 Huhti 2016 19:48
Satarac kirjoitti:Lahti32 kirjoitti:Vaan paljonko vie teidät dösät polttoainetta?
Kiinnostaa kovasti tuo kun väittävät että vanha Volvo ei kovin hirveitä niele, jostain bussipalstalta lueskelin että B58 selviäisi 18-23 litraan sadalle? Ite en ole vielä paljoa ajellut oisinko tuhatta kilsaa joten enpä sano tuohon mitään.
Käytiin Vuokatissa kelkkailemassa tuommosella -89 Scania K112 matkailubussilla joka oli aikuiskoulutuskeskuksen entinen kouluajobussi kulutusmittareineen päivineen. Ja sitähän mittaria tuijotettiin.
Liikkeelle nytkäisy oli kallista hommaa vaivaiset 600 litraa sadalle! Ylämäkeen kymppivaihteella satasta ajettaessa täyskaasulla kului enimmillään 50 litraa ja käsikaasulla tasaisella 22 litraa. Kaasujalasta (ja jarrujalasta) se on kiinni mihin pääsee koska kone ei syö moottorijarrutuksessa tippaakaan polttoainetta eli kulutus on risteyksiin himmaillessa nolla. Eli ennakointi kannattaa. Ja vihreällä kierrosalueella pysyminen.
En pöljä älynnyt ottaa kilsoja ylös paljonko ajettiin mutta kulutusmittarista katottiin että 144 litraa meni...
viime kesän kulutuslukemia scaania k112 ja 3,7m wanhoolin kori vähiten 23l/100km ja eniten 29l/100km ja n.5000km keskikulutus 25,3l/100km.
tuntuu toi kulutus kulkevan käsikädessä tuon nopeuden kanssa.
auto hyvässä vedossa ei tartte pyydellä.
-
Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja Pukaatti » 13 Kesä 2016 07:52
Noniin. Tankki täyteen Savonlinnasta ja takasin tullessa uudelleen, tulos on 22.4 sadalle? 330km ja 75 litraa mahtui kun kurkkutorvea myöten taas täytin . Pumppua vähän tiukkasin ja laitoin sileepintaista kumia taakse 7.5 bar paineella. Talvella mentiin reiluja 30 lukemia kevyesti. Ni kuin ihmeellä voi olla näin suuri ero kulutuksessa? Toki nyt uudet suotimet sekä imusihti myös putsattu. Ja nyt oli painoa enempi ehkäpä n.500kg. 85kmh ja 99 kmh yritin ajaa kokoajan.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1163
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Viesti
Kirjoittaja wiima63 » 13 Kesä 2016 08:33
Mä mittasin kanssa kuopion reissulla kuopioon päin 90-95km/h ja takasin tullessa 85-90km/h 410km suunta yhteensä 820km kilsoja ja ainetta meni 185 litraa. eli 22.5l/100km . B10M
-
Iski
- Kansleri
- Viestit: 1214
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Viesti
Kirjoittaja Iski » 13 Kesä 2016 19:07
Meidän Scania 112 kulutus tuli kanssa mitattua, 26 litraa/ 100 km ja vauhtia 100 ja vähän alle, toki rajoitusten mukaan muuten, jos vaudin pitää noin 90 kmh niin että kierrokset pysyy vihreellä viivotetulla alueella, niin kulutus putoaa varmaan 23 l/ 100 km ainakin.
Mut onhan Scaniassa vääntöä

Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja Pukaatti » 13 Kesä 2016 19:15
Paljon teillä kierroksia tämmösessä nopeudessa? B10m tolvo.
-
Liitteet
-

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
mikko
- Ajoneuvos
- Viestit: 927
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Viesti
Kirjoittaja mikko » 13 Kesä 2016 19:23
Työpaikan tommosissa ihan samat.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1163
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Viesti
Kirjoittaja wiima63 » 13 Kesä 2016 19:50
mulla on sama välitys ainakin mikä pukaatin kuvassa.
-
neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 2750
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Viesti
Kirjoittaja neppi » 14 Kesä 2016 12:11
Näyttää jotenki tutulta.
-
Hexte
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Viesti
Kirjoittaja Hexte » 14 Kesä 2016 20:23
Scania 295/80R22.5 pyörillä, 3,27 perävälityksellä ja vaihteistossa suurin 0,80 ylivaihde. Kierrokset mittarin mukaan n. 1350.
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 14 Kesä 2016 20:41
Tuohon Kaikkiaan verrattuna B10M kiertää kuin yläjyrsin. No sataa pääsee molemmilla, mutta Kaikkialla ilmeisesti helpommin...
Life is a beach and then you dive
-
Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja Pukaatti » 14 Kesä 2016 20:43

mie haluun kans...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
mikko
- Ajoneuvos
- Viestit: 927
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Viesti
Kirjoittaja mikko » 14 Kesä 2016 23:18
Juu ei oo Scaniassa kierroskonetta, ei.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
Wintteri
- Renkaiden potkija
- Viestit: 3
- Liittynyt: 06 Syys 2015 10:17
- Truck: Setra s210hd
- Location: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Wintteri » 29 Kesä 2016 10:40
No ny o oman kulkurin janosuus mitattu. Ylöjärveltä Punkaharjun kautta Tuuri ja takas Ylöjärvi 1013km kulutus 22l/100km. Sis. 100/80 sekä kaupunki ajelut. Yllätyin positiivisesti kun mielestäni on aiemmin hörppinyt 30-35 toki lyhyttä ja mäkistä maastoa. Ps. Kävin leimalla jotta kesä jatkuis tienpäällä. No etupussien ylälautaset tai mitä niistä on jäljellä ei kelvannu (ihme nipo koko inssi) ei vaan. Hyvä katsuri ja aiheesta sanoi.
-
Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja Pukaatti » 29 Kesä 2016 22:04
Nyt mittasin sln -hanko ja pyöritystä sityissä ja 105 lasissa kokoajan ni n.25litraa sadalle ja auto täynnä mopoja sun muuta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
pelti
- Kansleri
- Viestit: 1160
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja pelti » 28 Heinä 2016 18:40
Kesän kiertelyjen keskikulutus 22l /100 km. Vakkarilla 86-88 km/h matka-ajot.
peltiliiteri.com
-
Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2396
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Viesti
Kirjoittaja Bussiton » 05 Syys 2016 11:05
Tuurissa käynnin ja 930km ajon jälkeen (nopeus 80-90km/h) epäileväinen laskelma antoi Scanian kulutukseksi n.20l/100km

En ihan usko, mutta katotaan ensi kesänä sit tarkemmin

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 05 Syys 2016 12:17
23l/100km ja aina joutuu jerrykannusta kaatamaa Crocseille. Pihi ei ikinä tankkaa tarpeeksi tai sitten katsoin Euro-saraketta mittarissa. Tarkoitus oli tankata 120-litraa

ja sillä pääsee 500km. Talvella litra pari lisää, kun tuo Weba on tulilla.
Life is a beach and then you dive