Äänieristäminen
Lähetetty: 07 Heinä 2006 23:26
Meidän projektin aiheena on nyt bussin äänieristämisen parantaminen. Eihän mahuri-Volvo lähtiessäkään mikään meluisa ole, mutta aina kivampi matkustaa kun äänitaso pysyy alhaisena.
Ekaksi tutkittiin mistä kaikkialta ääntä lähtee. Yllättävää että alustasta ja korista tulee kaikenlaisia suhinoita ja ujelluksia niin monesta paikkaa. Asia kerrallaan laittelin kuntoon, ovi ehkä hankalimmasta päästä. Oven tiivisteitä parantelin niin että se menee tiukemmin kiinni, oven alareunaan olisi tarkoitus laittaa uusi harja (mistähän tuon saa), porrasmontusta revin vanhat ruostuneet pintapellit roskikseen ja puhdistelin alumiinikotelon joka muodostaa koko ovimontun rungon. Päällystin kaikki ovimontun seinät sisäpuolelta kattohuovalla kahteen kerrokseen ja lisäksi laittelin portaiden ulkopuolelle 30 milliä paksua Bilteman äänieristelevyä joka samalla toimii lämpöeristeenäkin vähäsen. Kuskin lattia sai kerroksen kattohuopaa ja käytävä keulasta perään kaksi kerrosta. Kattokanavan ilmanottoaukot tiivisteltiin. Liukuikkunan lukkoa säädettiin. Takakamarin korvausilmaputkeen laitettiin äänenvaimennin. Kalusteiden ovilukkoja vaihdettiin jämäkämpiin malleihin jolloin ovien romina väheni.
Vielä pitää keksiä jokin läpivientikumi kaasupolkimen vivun reikään ja vaihdekeppiin.
Onpa kumma jos ei mitään vaikuta, osassa kohdin moottorinkin äänet olivat vain yhden pellin takana. Nyt on 30mm äänieristelevy + 1mm pelti + 3mm alumiini + 5mm huopa + pintamatto.
Mites muut olette eristelleet, olisko vielä jotain hyvää vinkkiä?
Ekaksi tutkittiin mistä kaikkialta ääntä lähtee. Yllättävää että alustasta ja korista tulee kaikenlaisia suhinoita ja ujelluksia niin monesta paikkaa. Asia kerrallaan laittelin kuntoon, ovi ehkä hankalimmasta päästä. Oven tiivisteitä parantelin niin että se menee tiukemmin kiinni, oven alareunaan olisi tarkoitus laittaa uusi harja (mistähän tuon saa), porrasmontusta revin vanhat ruostuneet pintapellit roskikseen ja puhdistelin alumiinikotelon joka muodostaa koko ovimontun rungon. Päällystin kaikki ovimontun seinät sisäpuolelta kattohuovalla kahteen kerrokseen ja lisäksi laittelin portaiden ulkopuolelle 30 milliä paksua Bilteman äänieristelevyä joka samalla toimii lämpöeristeenäkin vähäsen. Kuskin lattia sai kerroksen kattohuopaa ja käytävä keulasta perään kaksi kerrosta. Kattokanavan ilmanottoaukot tiivisteltiin. Liukuikkunan lukkoa säädettiin. Takakamarin korvausilmaputkeen laitettiin äänenvaimennin. Kalusteiden ovilukkoja vaihdettiin jämäkämpiin malleihin jolloin ovien romina väheni.
Vielä pitää keksiä jokin läpivientikumi kaasupolkimen vivun reikään ja vaihdekeppiin.
Onpa kumma jos ei mitään vaikuta, osassa kohdin moottorinkin äänet olivat vain yhden pellin takana. Nyt on 30mm äänieristelevy + 1mm pelti + 3mm alumiini + 5mm huopa + pintamatto.
Mites muut olette eristelleet, olisko vielä jotain hyvää vinkkiä?