Sivu 1/2
Ahtopaineet ?
Lähetetty: 30 Touko 2011 15:24
Kirjoittaja MB1962
Mikä on K 112 koneen normaali ahtopaine ? en löytänyt netistä tietoa.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 30 Touko 2011 17:16
Kirjoittaja motoku
eikös sulla ole ds11 14 koneen tyyppi? silloin 1400r/min 0.68-0.88bar ja 2000r/min 1.09-1.42bar noin about.
lämpötilassa +20ast. pakkasella mitatut arvot hieman todellista korkeampia ja kuumemmalla säällä matalampia. mitataan ajamalla niin isoon mäkeen että kone juuri kiihtyy, jarrulla pidetään kierrokset "mittauskohdalla". ahtopaineen nousukäyrät aikas suorat, joten välikierroksien paineet saat tekemällä taulukon viivottimella ko. pisteistä.
ds11 01 ja ds11 02-tyypin koneissa paineet alemmat ja käyrätkään ei suorat. alapaine kaikissa lähes sama ja yläpainekin 02-koneissa aika liki, mutta 01:ssä max paine 0.9bar-1.15bar/2000r/min. olispa skanneri... sais käppyrät ja kompensointitaulukon tähän.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 30 Touko 2011 18:21
Kirjoittaja MB1962
Kiitos tiedoista , löysin välijäähdyttimen putkesta pienen vuodon, josko selviäis miksi auto haistaa mäet niin kaukaa.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 30 Touko 2011 19:02
Kirjoittaja Pilotti
Tähän nyt tyhmä kysymys, että mistä löytyisi kunnollinen mittari ahtopaineen mittaamiseen? En tarvitsisi mitään kojelautaan vietävää pysyvää mittaria vaan joskus käytettävän tilapäismittarin. Ja löytyykö tuolta imusarjasta valmis "proppu" mittausta varten? Tuntuisi,että multakin on muutama heppa karannut. Osa syy voi kyllä olla kaasuvivustossakin. Kyllä se vielä sen 130 km/h kulkee, mutta kiihtyvyys on laiskahkon tuntuista. Ei pärjää enää noille sähkökepillisille Expressbusseille ennenkuin niillä tulee rajoitin vastaan...
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 30 Touko 2011 20:45
Kirjoittaja MB1962
Ahtopainemittareita löytyy monesta tarvikeliikkeestä , siitä putkesta mikä tulee välijäähdyttimeltä ahtimelle ilman putsarin takana löytyy valmis nippa. Taitavat vaan nämä vanhat scaniat olla pelkkiä teiden tukkoja. Äsken muuten tuli karavaanari ohjelma jossa esiteltiin yhden kylähullun vehjettä, ei ollut scania...
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 31 Touko 2011 00:46
Kirjoittaja Reddewil
Onko kellään käryä paljonko tuollanen Volvon mahurikone (THD100 ja jotain kirjaimia) tykkää ottaa yli-ilmaa sisäänsä, tai paljonko sitä pitäisi olla? Uudella 110mm pakoputkella alko suhisemaan vähän herkemmin, mikä ei ole ollenkaan huono homma. Vanha 88mm tötterö pönttöineen oli aika heikossa hapessa. Meinasin että nipan vois täräyttää imusarjaan ja mittarin kojelautaan, vaikka eipä se kulku siitä parane =)
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 31 Touko 2011 10:10
Kirjoittaja PekuMAN66
THD100ED max 1,4-1,6 bar.
Nyt kun kaikki ok niin ahtopaine nousee tähän alueelle et heilahtaa. Pakokaasujarrun lähes kiinni-asentoon pakoputken sisällä kääntynyt sulkuläppä ahisti aikaisemmin pakokaasujen kulkua, paine jäi 0,4 baariin. Pari vuotta kesti hakea syytä alhaisiin paineisiin, rakentelujen ja kokeilujen sivussa. Oli ollut ties kuinka pitkään ennen auton meille tuloa. Syöttöjä on nyt kestänyt palauttaa isommalle reippaasti, silti savutus katsastuksessa 1,5 luokkaa. Kulutus pyörii meidän ajossa 21-22 l/100 km, mäet menee sujuvasti.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 02 Kesä 2011 17:15
Kirjoittaja MB1962
Putket hitsattu, ahtoja tuli vain 0,8 / 2000rpm, meno oli lähes yhtä laiskaa.
Jätin välijäähdyttimen kokonaan käytöstä pois niin meno parani. Välijäähdytin tuntuu vuotavan, miten tuo lähtee irti kun en ehtinyt pidempään tutkia kiinnityksiä ?
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 02 Kesä 2011 21:08
Kirjoittaja motoku
kyllä pitäs jo 0.8bar paineilla liikahtaa... ei meidänkään keksintö ota kuin n.1bar paineet vaan harvassa on mäet joissa ei 80km/h marssivauhtia jaksa pitää. (kurun kautta ajaessa on muutama aika paha..) normisti käy jossain 0.4-0.6 kun mäki antaa periksi. tietysti tuon telin omapaino on jo 3000kg enemmän ja meillä on tiuha perä joten vertailu ontuu.. ruiskutuspumpun sisälle urkkiessa ilmeni, että mekaanisesti säätötangon liike vain n. 40% ja loppu tulee ahtopainekalvolta joten teho hiipuu nopeasti jos painetta puuttuu. vaihdoin sen kalvon, jotta ei ainakaan venyneestä kalvosta olis ahtopaineen alhaisuus kiinni.
katoitko muuten koneen tyyppiä? tuossa manuaalissa oli meinaan aika monta käppyrää eri konetyypeille, kaikkia ei kehtaa laittaa ettei sekoa lukiessa.
kuorma-autossa cooleri on kiinni "jännässä" käännettävässä telineessä. pääsee sissimään jakopäätä edestäpäin. takakoneista bussiversiota en tiedä. sukuläheisyys etukonebussin ja k-auton alustan kanssa ilmeinen, jopa bussin kori edestä kiinni hytin saranakorvakkeissa. samoin syyläri käännettävä. eipä esim ylälaturille muuten juuri pääsekään.
eihän näillä ihan kaikille pikkuautoille pärjää, mutta kyllä ehjä scania kulkee varmasti riittävän hyvin suomen tieliikennetarpeisiin!
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 02 Kesä 2011 22:36
Kirjoittaja MB1962
Kävin testaamassa kun olin ottanut coolerin pois välistä, ja auto meni saman mäen ripeämmin, en saanut tuolle reissulle ketään takaosaan kyttään ahtopaineita. Vertasin vain autoja kun kävin viime viikolla katsastamassa toisen kylähullun auton tampereella ja se oli cooleriton 112 ja meni mäet kevyesti kepittämättä.
Kyllähän näillä kerkiää mutta jotakin on vikaa kun lappiin ajaessa menee n. 28l/ 100km ja kuru -himos välillä yli 40l / 100km kun on mäkistä maastoa, ei ihan noin paljoa pitäis mäet vaikuttaa.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 25 Marras 2011 08:14
Kirjoittaja Reddewil
No nyt on mittari kojetaulussa, mutta pienennyslaippa pitää tehdä kun sattu olemaan 10mm pienempi kuin muut mittarit. Paikallaan ollessa kun polkasee, niin käy jossain reilussa 0,3bar ja tipahtaa heti 0,1:een. Ajossa kai se totuus selviäis?
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 25 Marras 2011 13:02
Kirjoittaja mikko
joo ei se ota paineita ilman kuormitusta..
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 27 Marras 2011 01:34
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä se paikallaan 0,5:ssa käy ja ku 6-vaiheella (n.60km/h) lapa lattiassa kiihytin niin kiloon nousi, mutta ei yli. Eli pitäskö jostaki ruuvata, ku savuakaan ei tule? Tarttis käyvä kokeilee huiput, niin sitähän se selviis että tuohon kiloonko se jää.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 30 Marras 2011 23:57
Kirjoittaja motoku
meneekö kaasupoljin pohjassa vipu pumpulla toppariin asti? siellä on niitä väljistyviä niveliä useita välillä. lievä väljä ei vielä syö huippunopeutta juurikaan mutta terävin veto katoaa. alkaa mäet tuntua isommilta... tuo nyt kannattaa ensin tarkistaa.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 01 Joulu 2011 00:29
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä menee vivut niin tappiin ku pystyy, ja kelaa mittarin tappiin kunnes kierrokset loppuu, laiskalta ei tunnu, tai no mihin nyt sit vertaa. Täytys käyvä kokeilee isommalla vaihteella, ku tuossa kioskillä kävin ja eihän siihen kerkee riipasta kunnolla vauhtia.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 01 Joulu 2011 12:36
Kirjoittaja mikko
ei nopeudella ole mitään tekemistä ahtopaineiden kanssa, moottorin kuormituksella on.
meet ettimään mukavan ylämäen ja alat kiihdyttämään kaasu pohjassa sinne mäkeen jostain tuhannesta minuuttikierroksesta. sit ku tunnet et alkaa kiihtymään, on ahtopaineet tapissa.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 02 Joulu 2011 02:23
Kirjoittaja Reddewil
No on sillä nopeudella sen verran väliä että kun kelaa vauhtia niin nopsaan ettei kerkee ahdot nousta ku joutuu jo isompaa lyömään tupaan =) Tonnissa ei ala suhisee, mut sen jälkeen rupee tapahtuu, likempänä 1300. Luulen että 80-100 vauhdissa sais katottua ne ahdot, tai sitten iso ylämäki, mitä ei näiltä leveyksiltä löydy.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 04 Joulu 2011 09:02
Kirjoittaja wiima63
Noissa halvoissa mittareissa on sitten kanssa heittoa helposti 0.1-0.3bar jo tuossa kilon, kilon yläpuolella.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 14 Helmi 2012 22:00
Kirjoittaja MB1962
Jo alkoi scania kulkea, vihdoin sain aikaiseksi käydä siellä Mesi-autossa kangasalla. Pikkuisen ruokaa lisää ja vot alkoi kulkea.
Ahtamaton syöttö jäi hieman isolle, lykkää aikalailla mustaa alle 1000kierroksen ennenkun ahdot nousee.
Sitä lupasivat vielä hienosäätää kunhan saan imusarjan tiivisteen vaihdettua, siinä oli takapäädyssä pieni vuoto, joka on kai 112 tyyppivika. Tiivistettä ei saa liimata kuulemma imusarjaan.
Ahtopaineista en vielä tiedä kun ei ole kukaan keriinnyt lauteiden alle mittaria lukeen.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 14 Helmi 2012 23:12
Kirjoittaja Reddewil
MB1962 kirjoitti:Jo alkoi scania kulkea, vihdoin sain aikaiseksi käydä siellä Mesi-autossa kangasalla. Pikkuisen ruokaa lisää ja vot alkoi kulkea.
Ahtamaton syöttö jäi hieman isolle, lykkää aikalailla mustaa alle 1000kierroksen ennenkun ahdot nousee.
Sitä lupasivat vielä hienosäätää kunhan saan imusarjan tiivisteen vaihdettua, siinä oli takapäädyssä pieni vuoto, joka on kai 112 tyyppivika. Tiivistettä ei saa liimata kuulemma imusarjaan.
Ahtopaineista en vielä tiedä kun ei ole kukaan keriinnyt lauteiden alle mittaria lukeen.
Komiaa! Kellota se jollaki gps-systeemillä (android-luuriin, ihöne, ym löytyy hurumykkä softaa) paljoko kelaa 0-80. Sais vähän vertailukohtaa. Missään ei oikein ole tullut vastaan näiden bussien suoritusarvoja, vaikka toki tärkeitä ovat =) Niin ja en usko että pieni tai suurempikaan liukkaus on näille kiihtyvyyksille kauhia haitta...
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 15 Helmi 2012 00:41
Kirjoittaja motoku
ota mieluummin joku vakiovastamäki tms ja aja siihen tarkat vertailuarvot, esim 60km/h-1000r/min alla ja lämä lattiassa ylös, mitä tapahtuu. vaihteenvaihtoihin ym menee niin paljon aikaa jne ettei joku 0-80km/h ole oikein vertailukelpoinen.. mutta ne arvot ja kiintopisteet kannattaa laittaa ylös, ei niitä muuten muista.
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 15 Helmi 2012 08:05
Kirjoittaja Reddewil
Tai joku sitkeysmittaus, 60-100 ja paljoko ottaa aikaa (isoimmalla vaihteella tjms).
Meinaan vaan että ois bussien välillä mitä verrata. Ei me kaikki voija lähtee jonnekki Kurun mäkiin kiihyttelee =) Tuo on huono selitys että vaihtoihin menee aikaa, tietenkin menee mutta sehän just vaikuttaa siihen että kuinka nopeasti pääsee pikkuautojen alta pois kun jostain ristauksesta lähtee liikenteen sekaan.
Eli mikä on sellainen "normaali" aika tuon kokoiselle autolle? Oma meni oliko nyt 31sek 0-80km/h eikä mitään käryä onko tuo nyt sitten paljo vai vähän tuolle möhkölle?
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 15 Helmi 2012 10:03
Kirjoittaja Carman
Täytyypä kanssa pian lähteä kiihdytyskisaan mukaan
Nyt täytyis irrotella omasta autosta syöttöpumppu öljyvuodon takia ja kaasuvivun akselikin on vähän jo väljä.
Dieselpojat katsoo pumpun muutenkin säätöihin penkissä ja lupasivat samalla että sellainen 10% vähintään saadaan lisätehoa alkuperäiseen verrattuna.
Kuulemma tuollainen toistamiljoonaa ajettu pumppu ei ole enää ihan optimisäädöissään.
Hinta-arvio ei mielestäni ollut mikään ihan tolkuton, arveli n. 400€ luokkaa olevan.
Samalla tietysti vois laittaa suuttimetkin, en huomannut kysyä samalla paljonko se kustantaisi.
Onkohan tuollaisesta Scanian koneesta paha irrottaa suuttimet?
Luulisin että lähtee helposti, toisinkuin CDI-mersusta

Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 15 Helmi 2012 17:34
Kirjoittaja Lahti32
Reddewil kirjoitti:Tai joku sitkeysmittaus, 60-100 ja paljoko ottaa aikaa (isoimmalla vaihteella tjms)
Veholla ajetaan ns. turboajo juuri noin, 60kmh vauhdissa isoin silmään ja lappu lattiaan. Mieluummin vähän vastamäkeen.
Vaihteenvaihdonhan voi suorittaa myös nasta laudassa

savu ei katkea
Haastetaanpa kylähullut kisaan, mitataan kiihtyvyys 0-80kmh niin nähdään miten laiskoja nuo Volvot lopulta on

Eikä selityksiä että vaihteenvaihtoon menee aikaa! Tai sutii! Kiskasee vaan pykälät pesään niin nopeeta ku menee niin saadaan eroa kunnolla! ja navigaattorilla mitataan nopeus
Reddewilillä 31 sekuntia! Pistäkää paremmaksi!
Re: Ahtopaineet ?
Lähetetty: 15 Helmi 2012 18:20
Kirjoittaja Carman
Kohta sitten kyselläänkin vinkkejä kytkimen tai vaihdelaatikon vaihtoon
