Sivu 1/1

B10M ilmajousten korkeudensäätö herättää kysymyksiä

Lähetetty: 08 Kesä 2011 13:41
Kirjoittaja Rosvolinna
No niin

Rölli-auto on muutaman kerran tehnyt sellaisen tempun. Pienen ajolenkin jälkeen ilmajousten korkeudensäätö on mennyt sekaisin. Oven puoleinen kylki on 10-15cm korkeammalla kuin kuskin puoli. Tämä ei tapahdu aina.

Kojelaudassa on nappi, jolla saa laskettua alustan ala-asentoon autoon kapuamisen helpottamiseksi. Nappia painettaessa alusta nousee ja laskee kuten pitääkin. Paitsi välillä oven puolen takapalkeet saavat liikaa ilmaa. Välillä tämä tapahtuu ilmankin alustan laskumanööveriä. Rasvaa kävin laittamassa korkeudensäätövipuihin ja ne tuntuivat toimivan normaalisti. Ylöspäin kun vipua nostaa palkeisiin pääsee lisää ilmaa. Mittanauhan avulla totesin, että molemmat puolet ovat asetettu samoihin säätöihin. Palkeet eivät vuoda - pitävät paineet usean tunnin ajan ajon jälkeen

Re: B10M ilmajousten korkeudensäätö herättää kysymyksiä

Lähetetty: 08 Kesä 2011 17:16
Kirjoittaja Reddewil
Kuulostas siltä että tieto korkeudesta ketkeaa ja lisäilmää päästetään ojan puolen palkeille. Mutta tajuaako tuo päästää ilmaa pois muuta kuin niiausnapilla, tai vuotamalla? Eli joku piuha pätkii veikkaan minä! Ois kiva nähä tuollasen systeemin kaaviot, niin sähkö ku ilmankin, jos joskus sattus sekaantumaan tollasiin...

Re: B10M ilmajousten korkeudensäätö herättää kysymyksiä

Lähetetty: 08 Kesä 2011 20:56
Kirjoittaja Falcon
Tasonsäätöventtiili vaihtoon,tai vaihda ne mieluummin kaikki kerralla.Meidän Scania teki n.kuukausi sitten
ihan samalla tavalla.Välillä oli vasen taka tosi korkealla ja välillä toimi normaalisti.
Saman teki oikea puoli viime kesänä,eipä auttanut muu kuin tasonsäätöventtiilien uusiminen.
Venttiilin purkaminen ja puhdistus ei auta mitään,olen kokeillut.
Onnilla ei maksa älyttömiä uudet.

Re: B10M ilmajousten korkeudensäätö herättää kysymyksiä

Lähetetty: 30 Heinä 2011 10:47
Kirjoittaja Rosvolinna
Sain korjattua tilapäisvirityksellä taka-akselin korkeudensäädön. Systeemissä on ilmeisesti jotain kipeänä. Nyt molempien puolien palkeissa on painetta sen verran, että alalautasen reunaa näkyy muutaman sentin. Tämä on ilmeisesti hieman liikaa - sillä auton takaosa on melko korkealla.

Takapalkeet ovat samallla korkeudella kuin alustannostonapilla käytettäessä. Toisaalta perä ei laahaa maata hidastepateissa yhtä herkästi :)
.
Täytyy varmaan irroittaa korkeusäätötangot pajan pöydälle ja tutkia niitä tarkemmin. Alustannostomekanismi toimii paineilmalla. Välitankossa on ilmasylinteri, joka laajenee paineella. Sylinteri työntää palkeen ilmaventtiiliä auki ja alusta nousee. Nämä sylinterit toimivat Röllissä hieman arpapelillä.

Lukitsin oikuttelevan puolen ilmasylinterin vaijerilukolla kiinteään asentoon - nyt molemmat puolet ovat suunnilleen samalla korkeudella.

Re: B10M ilmajousten korkeudensäätö herättää kysymyksiä

Lähetetty: 30 Heinä 2011 23:56
Kirjoittaja salminen
Tämän linkin ohjeella jonka löysin jostain näiltä sivuilta korjasin omasta autosta tasosäätöventtiilin. http://www.volvodemort.com/technical/Vo ... tml#Page16 Eli venttiili vuoti ilmaa rikkinäisen o-renkaan takia palkeeseen ja samalla laskuventtiili yritti laskea autoa jonka seurauksena paineet katos yönaikana. Eli selvisin yhdellä o-renkaalla (0.25€) ja aikaa meni yksi ilta.

Re: B10M ilmajousten korkeudensäätö herättää kysymyksiä

Lähetetty: 31 Heinä 2011 20:25
Kirjoittaja Rosvolinna
Kiitos linkistä "salminen". Tuon ohjeen avulla saan varmasti korkeudensäädön elvytettyä :)