Iskarin toiminta
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Iskarin toiminta
Irroitin yhden takaiskarin. Iskari oli valmiiksi pohjassa mutta todella tiukka vetää vartta ulospäin ja sisäänpäin menee kolattamalla pohjaan. Onko se rikki vai onko sellaisia iskareita jotka vaimentaa vain toiseen suuntaan?
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Iskarin toiminta
on sellasia.. jossain kiihdytysauton takaiskareissa on hyvä et ulos joustoa on rajoitettu enemmän. mut en kyl tiedä olisko isoissa autoissa mitään hyötyä sellaisesta..
vai eihän se kiihdytysauto ole? sielultaan?
vai eihän se kiihdytysauto ole? sielultaan?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: Iskarin toiminta
Kyllä yhteen suuntaan vaimentavia osin raskaassa kalustossakin käytetään. Joku osaa ehkä perustella miksi.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Iskarin toiminta
Mun mielestä bussien iskarit on kaikki tommosia, puristusvaimennus on melko olematon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Iskarin toiminta
Iskunvaimennin on oikestaan heilahduksenvaimennin. Jousen pitäs ottaa vastaan toiseen suuntaan ja iskari rauhoittaa toiseen suuntaan
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Iskarin toiminta
Sisu kirjoitti:Iskunvaimennin on oikestaan heilahduksenvaimennin. Jousen pitäs ottaa vastaan toiseen suuntaan ja iskari rauhoittaa toiseen suuntaan
Eli voisin olettaa sen olevan ehjä Miten testataan bussin iskareiden toiminta. Onko ainoa tapa ottaa ne irti ja käsin kokeilla onko ihan pumppu vai toimiiko. Hevosen homma saada irti tuollaiset joissa 30mm mutterit tähän sopisi sanonta "lähti ku lämpesi" ilman lämpöä ei yrittänytkäänPuu Tiainen kirjoitti:Mun mielestä bussien iskarit on kaikki tommosia, puristusvaimennus on melko olematon.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Iskarin toiminta
Hyvin lähtee irti pulttikoneella, kunnes katkeaa.. Prkll.. Eli kyl se lämpö olis ollut hyvä
Mulla oli kyllä veto ja työntösuuntaan jäykkyyttä, ilma ja rautajousisessa on erillainen iskarin toiminta..
Olen joskus kuullut millätavalla, mutta unohtanut täysin.
Mulla oli kyllä veto ja työntösuuntaan jäykkyyttä, ilma ja rautajousisessa on erillainen iskarin toiminta..
Olen joskus kuullut millätavalla, mutta unohtanut täysin.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Iskarin toiminta
Leikkuuöljyä - vuorokauden odottelu - kosanilla mutterin juureen = saattaa aueta tuommoinen kolmekymppinen ilman pulttipyssyä
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Iskarin toiminta
Mulla vaimentaa molempiin suuntiin (rautajousinen), ja sen pultin avasin metrisellä jatkovarrella hampaat irvissä, oli poskimomentissa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Iskarin toiminta
Miulta löytys momenttiavain reilun metrin varrella. Hylsyjäkin on, mut taitaa 70mm olla pienin Lyöntilenkkejäkin on aika kattava valikoima. Kuuluu härveliin jonka rinnalla tien kulkijoita ei voi pitää raskaana kalustona
Rosmo
Re: Iskarin toiminta
Loogisesti ajateltuna tosiaan rautajousisessa vaimentaa kumpaankin suuntaan ja ilmabussissa vaan ulospäin, ku ilmapussi itessään vaimentaa sisään päin.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Iskarin toiminta
tiheälehtinen lehtipakka itsessään on heilahdusta vaimentava jolloin sitä tarvitsee vain tehostaa. vaimennusteho perustuu lehtien väliseen kitkaan. muissa jousitustyypeissä kitkaa ei ole ja koko heilahduksenvaimennus jää iskareiden murheeksi. no, kumijousessa sisäinen murto vaimentaa mikäli sen toiminta perustuu helan sisäiseen "leikkautumiseen" mutta niitäpä ei juuri ole käytössä..
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 97
- Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
- Truck: Volvo B10m
- Location: Harjavalta
- Paikkakunta: Brushpower
Re: Iskarin toiminta
Vaihdoin keväällä etuiskarit (B10M-81)ja kyllä uudet vaimensi molempiin suuntiin. Oli vielä Konin säädettävät mallit. Sisään vaimennus oli kylläkin paljon pienempi, kuin ulos.
Käsittääkseni kaikki iskarit vaimentaa molempiin suuntiin.
Käsittääkseni kaikki iskarit vaimentaa molempiin suuntiin.
Viimeksi muokannut Mopar, 19 Syys 2011 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Iskarin toiminta
Näyttää sillä jotain vaikutusta olevan että iskari on rungossa kiinni nyt on todella tukevan tuntuinen ajaa kun on uutta palkkia paljon eikä mistään paikat repsota irti
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Iskarin toiminta
Onko tosiaan hyvää keinoa tutkia iskarin toimintakykyä, muuta kuin ottamalla irti? On sen verran kilometrejä nähneet tapaukset ettei varmaan lähde ehjänä. Oikea eturengas on kulunut laikuille ja ois mukava tietää vaatiiko iskari vaihtoa ennen kuin laittaa uudet kumit alle...?
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Iskarin toiminta
Ei niitä oikeen voi muuten kattella. tietenkin jos kovin on öljysennäkösiä niin sillon voi ajatella että sieltä on tullu mehut ulos. mut jos siitäkin on jo vuosia aikaa niin vaikea on päätellä enään..
Kyllä ne alapäästä aika kivasti lähtee jos lämmittää pillillä mutteria tai sit rääkäsee tarpeeksi isolla pulttikoneella.
jatkovarrella kun alkaa vääntämään niin suuri riski että menee lämmittämättömänä pultti katki mut lähtehän se sieltä silleenkin sit veke.
mut paras ois tosiaan saada alapää irti ja vedellä ees taas ja kokeilla että vaimentaako se ulosjoustoa vai letkuuko ees taas ihan vapaana.
Renkaan kulumisen en usko johtuvan iskarista. Rautajousinen ei ainakaan syö rengasta vaikka iskari puuttuisikin.
Kyllä ne alapäästä aika kivasti lähtee jos lämmittää pillillä mutteria tai sit rääkäsee tarpeeksi isolla pulttikoneella.
jatkovarrella kun alkaa vääntämään niin suuri riski että menee lämmittämättömänä pultti katki mut lähtehän se sieltä silleenkin sit veke.
mut paras ois tosiaan saada alapää irti ja vedellä ees taas ja kokeilla että vaimentaako se ulosjoustoa vai letkuuko ees taas ihan vapaana.
Renkaan kulumisen en usko johtuvan iskarista. Rautajousinen ei ainakaan syö rengasta vaikka iskari puuttuisikin.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Iskarin toiminta
Muita syitä pykälöitymiseen, väärä rengaspaine, epätasapaino ja ohjauskulmat.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Iskarin toiminta
Toi rengaspaine asia onkin mielestäni aika mysteerio
Meinaan kun siihen vastaukset oikeista paineista on jopa merkkihuollossa suuri kysymysmerkki heille kun kysyy
Mulla 12R22,5
Tässä tehtaan insinöörin taulukko
Meinaan kun siihen vastaukset oikeista paineista on jopa merkkihuollossa suuri kysymysmerkki heille kun kysyy
Mulla 12R22,5
Tässä tehtaan insinöörin taulukko
- Liitteet
-
- image.jpg (188.69 KiB) Katsottu 11294 kertaa
-
- image.jpg (197.78 KiB) Katsottu 11294 kertaa
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Iskarin toiminta
Kaikkia noita on kokeiltu mutta kynnystää reunoja vaan
Muuten scanialla alusta kyllä tarkistettu !
Muuten scanialla alusta kyllä tarkistettu !