B58 runko

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

B58 runko

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tulipas tuossa tarve laittaa pieni lappu tuonne rungon kylkeen ja tuli mieleen että minkäs paksuista tuo C-palkki on ollut alunperin? Maalia on nätisti, mutta 10cm päässä reikä, joka kyllä näyttäs siltä että kuuluukin siihen, sellanen ovaali... No mutta sen palkin pituus ois kiva tietää. Paikka tulisi kallistuksen vakaajan kohdille, edessä latijousen kohdalla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B58 runko

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

minkä palkin pituutta tarkoitat?

Rungon paksuus vaihtelee. Moottorin kohdalla tosi paksua, muualla ehkä 7mm ja poikittaisissa 4mm. Näihin pitää suhtautua varauksella koska maalipinnalla olevaa palkkia ei ole kuin konehuoneesta keulaan päin, muualta pintaruosteessa kauttaaltaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B58 runko

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu ei pituudesta, vaan paksuudesta. Mitä lie sekoillu =) Eli tuollasta 7mm plöötyä sitten vaan teettäen, vai saisko Volvolta valmiin pätkän ja ehkäpä sen sivupalkin mikä on niitattu runkoon, tulee korikehikkoa tukemaan Eturenkaan etu- ja takapuolelle? Nuopa näkyy tehty silleen neliöpalkilla jatkaen ilmeisesti jo koritehtaalla?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B58 runko

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

ei saa Volvolta enää sivupalikoita. Teetä konepajalla sopivat palaset. Minä selvisin 200 euron rautalähetyksellä ruosteremontista.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: B58 runko

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Hmm.. Mä taisin tähän ketjuun jotain viestiä pukata, mutta ehkä muistan sitten väärin..

Mutta kuiteski, omassani rungon korjatut kohdat massasin ja ruiskin kotelonsuojaakin joihinkin palkkeihin, mutta muutoin runko on vielä kauniin ruskea.. Ei tunnu mielekkäälle vetää ruosteen päälle massaa.. Ei saata pysyä..? Mutta Falcon taisi jossain viestissä kertoa öljynneensä rungon. Millaisella öljyllä tämä tulisi tehdä? Eikö öljytty pinta kerää töhnää? Mites muut on homman hoitaneet? Olisi kiva hillitä ruosteen kasvua ja raudan katoa..
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: B58 runko

Viesti Kirjoittaja mikko »

eräs kaveri tekee cocktailin jäteöljystä ja tervasta, mukavan ruosteettomina on viiskytvuotiaiden autojen alustat pysyny..

kyllähän se töhkää kerää, mut mitäs sen on väliä..
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: B58 runko

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Putkien sisään ehdottomasti puhdasta öljyä, päälle pohjamaali ja massa.Massa voi olla sekoitus ,massaa ja tervaa ,kaveri laittoi sellaisen sekoituksen ja tuntuu pysyvän hyvänä putket.Putkien sisään puhdasta öljyä koska jäteöljyssä on semmoisia aineita jotka eivät sovi ruosteen estoon kiihdyttävät vain ruostumista,vain puhdasta öljyä.
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: B58 runko

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Juu kyllä öljysin koko alustan uudella öljyllä.Ostin pitkänokkaisen paineilmaruiskun,johon mahtuu n.2litraa öljyä.
Autotallista keräilin öljykannuihin jääneet jämät ja ruuttasin alustaan.Eipä ole alusta enää ruskee,muuttu melkein mustaksi.
Pesin alustan ensin painepesurilla ja annoin kuivua rauhassa ennen öljyämistä.
Falcon
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: B58 runko

Viesti Kirjoittaja motoku »

öljy tai kotelonsuoja-aine. jos runko oikein "lustoinen", kotelonsuoja-ainetta voi vielä bensalla ohentaa hiukan jotta se varmasti kyllästää joka paikan. kumpikin näistä aineista syrjäyttää huokosissa muhivan kosteuden ja hylkii vettä. jos haluaa massata alustan, se kannattaa esikäsitellä kotelonsuojalla. pelkällä massalla tai maalilla muuraaminen saattaa vain pahentaa tilannetta jos nämä vesipesäkkeet peitetään.

kotelonsujaruisku tai paineilmaöljykannu toimineet hyvin. runko on öljyämisen jälkeen likainen muttei ruostu enempää ja sehän se on tärkeintä. ennen jäteöljyssä oli paljon mm. rikkijäämiä, nykypolttoaineissa epäpuhtauksia on paljon vähemmän ja siksi jäteöljynkin käyttäminen on parempi kuin ei öljyä ollenkaan.

terva lienee ihan hyvä apuaine, itse käyttäisin vasta uusintakäsittelyssä, koska terva jäykistää öljyä ja samalla vähentää tunkeutumiskykyä
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: B58 runko

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Nyt saatiin hyvät käytännön neuvot, joiden mukaan edetään. Kiitos teille! :D
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Vastaa Viestiin