Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 03 Helmi 2012 16:00
Tänään tuli käytyä konttorilla.
Vikalista lyhyt ja ytimekäs:
- vas oik edessä olkatapit väljät
- pesunestesäiliö jäässä
Toisen vian pystyy melko helposti korjaamaan kotioloissa. ensimmäisestä en ole niinkään varma.
Osaako kanssakolleegat kertoa kuinka suuri remontti tuo tappien uusiminen on? Lähteekö vanhat irti papukaijapihdeillä vai tarviiko jotain järeämpää kalua...?
Life is a beach and then you dive
-
Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4151
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Viesti
Kirjoittaja Lahti32 » 03 Helmi 2012 20:09
ite vein kyseisen operaation kohdatessa raskaan kaluston korjaamoon. Sen verran järeitä muttereita oli näkösällä että ei työkalut enää riittäneet. Ei ollu kovin kallis juttu edes.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
-
ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Viesti
Kirjoittaja ansa » 03 Helmi 2012 21:30
Rosvolinna kirjoitti:Tänään tuli käytyä konttorilla.
Vikalista lyhyt ja ytimekäs:
- vas oik edessä olkatapit väljät
- pesunestesäiliö jäässä
Toisen vian pystyy melko helposti korjaamaan kotioloissa. ensimmäisestä en ole niinkään varma.
Osaako kanssakolleegat kertoa kuinka suuri remontti tuo tappien uusiminen on? Lähteekö vanhat irti papukaijapihdeillä vai tarviiko jotain järeämpää kalua...?
ihan ruuvaamista ja yleensä aika helposti aukeavia pultteja (rasvan kanssa tekemisissä ja etupäässä)olkatapin irroitus kotikonstein saattaa toki jäädä yritykseksi S-merkissä ainakin irroitusta helpottaa huomattavasti sellainen iso hydraulinen rungon niitaus puristin ja sitten riittävä ison lekan lyönti etuakselin päähän niin pääsee irti kartiosta.
-
MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Viesti
Kirjoittaja MB1962 » 03 Helmi 2012 22:09
Oliko edellisessä katsastuksessa kummassakaan huomauttamista jollei, niin nyt on löytynyt juuri tekusta päässyt inssi.
Noiden olkatappien kanssa on vähän niin ja näin, mielestäni ei ole kovinkaan iso murhe jos olkatapissa on hieman välystä, mihin se vaikuttaa ja mistä sen huomaa, siis kuljettaja.
Suosittelen toista konttoria ja jäykkää vaseliinia olkatappeihin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
-
Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Viesti
Kirjoittaja Puu Tiainen » 03 Helmi 2012 23:37
Ihan papukaijoilla ei selviä.
King Pin on aika tiukassa ja vaatii melkeimpä prässin.
Joskus olen onnistunut irroittamaan tapin lämmittämällä hieman akselia ja lekalla hakkaamalla.
Pyröränkotelossa on vaan vaikea saada kunnon iskua aikaiseksi.
Kannattaa muuten tehdä remontti ajoissa, ettei mene koko olka-akseli pilalle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4388
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Viesti
Kirjoittaja Reddewil » 04 Helmi 2012 03:07
Heitän oman soppani kulhoon: korjatkaa jos olen väärässä. Nyt puhutaan olkatapista, noin mulkun paksunen tappi siinä lähes reiden paksuisessa valetussa akselistossa. Pikkuautossahan tuo on n.1cm tappi, mutta isossa, noh, tulihan tuo jo sanottua. Eli itse en edes kokeilisi vaihtaa, tai no jos renkaan saat irti ja takakonttiin 5min, niin sitten toki on potentiaalia olkatapin vaihtoon =) Hirvee homma, mut tulipa tehtyä? Sitähän sä kysyit?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Helmi 2012 09:06
Juu - iso remppa tiedossa. Pitääkö renkaan lisäsi irroittaa muita palikoita, että pääsee tapin kimppuun?
Olisiko kenelläkään tarjota näytille pdf-kuvia etuakselistosta, räjäytyskuvaa tms?
Korjaussarjoja näyttäisi löytyvän Onninautosta.
Konttorin vaihto saattaisi siirtää remppaa x-vuodella - Tiedä häntä. Katsastustapahtuma oli juron asiallinen, mutta ei tuo inssi mihinkään turhaan takertunut. Eihän tuo Rölli mikään uudenkarhea ole.
Life is a beach and then you dive
-
Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Viesti
Kirjoittaja Puu Tiainen » 04 Helmi 2012 09:51
Rosvolinna kirjoitti:Juu - iso remppa tiedossa. Pitääkö renkaan lisäsi irroittaa muita palikoita, että pääsee tapin kimppuun?
Heh! Onhan siinä hieman muutakin irroitettava.
Kannattaa ehkä viedä pajalle ammattimiehelle, neljä tuntia ja se on valmis.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Viesti
Kirjoittaja Mimyy » 04 Helmi 2012 18:23
Olkatapin kuva (Volvo ka samat varaosat b10)
-
Liitteet
-

- 1-DSCI2466.JPG (83.78 KiB) Katsottu 14414 kertaa
Pohjantähti
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Helmi 2012 18:31
Kuvasta päätellen purkuhommia on luvassa runsaasti.
Life is a beach and then you dive
-
Grude
- Kippari
- Viestit: 55
- Liittynyt: 19 Loka 2009 15:03
- Truck: Meresu
- Location: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja Grude » 05 Helmi 2012 13:39
mul taitas olla 1 tollanen tappi laakereineen jemmassa.. tarttekko ?
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 05 Helmi 2012 13:47
Grude kirjoitti:mul taitas olla 1 tollanen tappi laakereineen jemmassa.. tarttekko ?
Tottakai kiinnostaa, laita YV:tä - Alusta on B10M -87.
Life is a beach and then you dive
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 06 Helmi 2012 09:44
Onnin Autossa on tappeja hyllyssä.
Kahta kokoa 48mm ja 50mm. Kumpikohan mahtaa sopia -87 alustalle?
Life is a beach and then you dive
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 20 Helmi 2012 10:14
Tänä aamuna vein auton tappipajalle. Oli muuten kohtalainen kaivaminen, jotta sain linja-auton esiin viikonlopun lumisateiden jälkeen. Katolla oli noin 30cm lumikerros.
Ottavat huomenna auton työn alle - tämän päivän Rölli saa sulaa pesuhallissa.
Life is a beach and then you dive
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 24 Helmi 2012 13:39
Olkatapit vaihdatettu. Vanhoissa tapeissa oli melko syvät kulumajäljet - no tulipahan kuntoon.
Tapit 75eur/kpl ja uudet navan rasvakupit vajaat 30eur/kpl + puolentoista päivän työt korjaamolla. Elämä on....
Life is a beach and then you dive
-
AtAi
- Rattiamiraali
- Viestit: 280
- Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
- Location: Raisio
Viesti
Kirjoittaja AtAi » 25 Helmi 2012 08:39
Olipa halvat osat, työ sitten ei ollunna

Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 25 Helmi 2012 16:22
Joo - minäkin yllätyin osien edullisesta hinnasta. Kävin hakemassa ne Onnin Autosta Helsingistä ja vein pajalle.
Tappien vaihto kotipihassa olisi ollut minulta jotain väliltä "puolenkesän" - "tekemätön"homma. Sen verran järeillä vempaimilla ne kutiteltiin irti korjaamolla. Olisi oman pihapakin meisselit olleet auttamattomasti liian pieniä ja heikkoja.
Joskus on pakko myöntää oma voimattomuutensa

ja siirtyä sisustuspuuhiin. Vuorossa olisi Rölin tilapäiskeittiön purkaminen ja uuden pysyväisemmän rakentaminen.
Life is a beach and then you dive
-
wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1163
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Viesti
Kirjoittaja wiima63 » 25 Helmi 2012 18:54
Mikä paja oli kyseessä ? meinaan tuntuu vähän pitkältä tuo 1.5 päivää töitä.
-
rasvapuoli
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 10 Huhti 2011 20:49
- Truck: paikkurit
- Location: helsinki
Viesti
Kirjoittaja rasvapuoli » 25 Helmi 2012 20:43
aika normaali aika. on tossa kova purkaminenkin ja sitten kova takominen että olkatappi tipahtaa.
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 26 Helmi 2012 18:35
Ei pajasta pahaa sanottavaa. Tekivät sen minkä lupasivat ja ajallaan. VHL-huolto Vihdissä.
Edullisemmaksi tuo tuli kuin merkkikorjaamolla - arvioivat siellä, että parin tonnin "keissi".
Toivottavasti ei joudu tuota Rölliä kovin usein pajallle viemään - käy lompakon päälle.
Life is a beach and then you dive
-
mosku
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Viesti
Kirjoittaja mosku » 20 Huhti 2012 22:49
Mun edelliseen työkaluun FM7 volvoon vaihdettiin vantaalla. Viron pojat taikoi sitä hommaa 5 tuntia ja itte oottelin niskapokana.
-
Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja Pukaatti » 18 Kesä 2016 23:44
Vanha ketju, mutta kuinka tuo olkatappi asennetaan takaisin? Lämmitys "pesään " ja tappi pakastimeen? Vai kuinka? Itellä kirjoja yms. Repulline muttei oikein kunnon selostusta aiheesta. Miulla vasen vissii vähä löysä. Vai voiko tuon kartiolaakerin kiristää tms?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
Oikkari
- Kippari
- Viestit: 52
- Liittynyt: 11 Helmi 2011 17:36
- Location: Masku
Viesti
Kirjoittaja Oikkari » 19 Kesä 2016 00:11
Pakastimen tilalle hiilihappojäätä.
Aina tiellä, joessa tai jällä.
-
mikko
- Ajoneuvos
- Viestit: 927
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Viesti
Kirjoittaja mikko » 19 Kesä 2016 02:14
Luulis würthin kylmäspraynkin riittävän.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3192
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 19 Kesä 2016 09:12
Takaisinlaitto oli kuulemma puistokävelyä, mutta vanhan irroittaminen tarvittiin monta loitsua. Vanha kartiotappi oli ottanut korroosiota ja oli lähes yhtä puuta navan kanssa.
Vanha tappi näytti omenanraadolta. Siellä on nylon- ja messinki/kupariprikkoja. Ne kuulemma kuluvat ja väläys kasvaa. Röllin tapauksessa itse kartiotappi oli kulunut liikaa.
Kannattaa katsoa nuo prikat ja yläkupin tiiviys niin voi päästä pienemmin kustannuksin.
Vastaisuuden varalle - ruuttaa vaseliiniöverit aina, kun kävelet prässi kädessä....
Life is a beach and then you dive