Sivu 1/1
B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 01 Touko 2012 22:19
Kirjoittaja Rosvolinna
Tänään löin auton "tulille" - kirjaimellisesti... Saman tien käynnistämisen jälkeen sähkökeskuksesta nousi sankka toimintasavu.
No päävirrat pois ja tarkastelemaan vahinkoa. Sähkökeskus oli ottanut itseensä kolmanneksi alimman johtoliittimen kohdalta. Piirikorttiin paloi reikä ja pari liitintä sulivat muodottomaksi. Yksikaan sulake tai automaattinalli ei poksahtanut. Kortin printti paloi loppun ja sillä hyvä.
Laitoin auton uudestaan käyntiin ja tarkastin kaikki toiminnot. En löytänyt mitään vikaa tai toimimatonta kohdetta. Mystinen vika.
Kovasti yritin tutkia auton mukana tulleita sähkökaavioita, mutta piirikortin "leiskaa" ei kuvissa ollut. ainoastaan hollannin kielisiä sähkökaavioita. Kortti on Volvon alustan oma ei korivalmistajan.
Olisi huomattavasti helpompi etsiä vikaa, jos tietäisi mitä on hajonnut. Valot, mittarit, varoitusvalot, pyyhkijät, lämmityslaite, sisävalaistus, vessan valo - kaikki toimivat.
Osaisiko joku kanssakulkija kertoa mikä on kortilta olevien ( alhaalta lukien 3 ja 4 -liitin ) liittimien tarkoitus?
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 02 Touko 2012 07:17
Kirjoittaja B9M
Oliko palovakuutus voimassa

t. Ari
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 02 Touko 2012 08:19
Kirjoittaja Rosvolinna
Eiköhän tuo eläinvakuutus korvaa myöskin yhteentörmäyksen punakukon kanssa....
...no pitää jatkaa sähkökuvien tutkimista.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 02 Touko 2012 08:38
Kirjoittaja Reddewil
Erikoisesta paikasta kärtsäs. Veikkaan että liittimen kontakti oli huono jonka takia virta kasvoi ja... Mut eikös nuo ole noille releille, onko releet ehjiä vai aiheuttiko ne tuon? Nyt paha mennä sanomaan, mutta olikohan piirilevyllä jotin sinne kuulumatonta, toki tuhdin lakan peitossa näyttäs olevan.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 02 Touko 2012 09:00
Kirjoittaja Rosvolinna
Joo - tehdaslakan peitossa olivat kaikki liittimet ja kortti. Lakka kiehui aiheuttaen sakean savun. Kaikki liittimiin menevät johdot säilyivat ehjinä.
Tuo huono kontakti liittimessä on minunkin ensimmäinen arvio käryn lähteestä. Kumpahan vain saisi tietää mikä toiminto on liittimen toisessa päässä. Releille ne kortin printit johtavat. Kaikki auton käytössä olevat toiminnot toimivat normaalisti.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 02 Touko 2012 14:59
Kirjoittaja Bussiton
Saatko parempaa (isompaa) kuvaa tosta. Yritin katsella opuksesta mutta ei saa kiinni mistään "kortista". Voisi ehkä olla niiaukseen liittyviä ?
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 02 Touko 2012 15:41
Kirjoittaja kyykkis
Olin juuri herättelemässä tööttiä henkiin omasta autosta . Ainakin tuossa kolmannessa liittimessä on töötille lähtevä karva. Muuten, näyttää että sulta puuttuu äänimerkin rele, lähtee kannasta kaksi johtoa.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 02 Touko 2012 19:36
Kirjoittaja Rosvolinna
Niiaus, alustan nosto ja töötti toimivat!? Töötin rele on vedetty johdoilla nappipanelin alla olevaan releeseen - ilmeisesti samassa yhteydessä kun autoon on asennettu alppitorvet. Nappirivistössä on valintakytkin - normitöötti tai alppitorvet.
Otan keskuksesta isomman kuvan ja laitan sen palstalle.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 03 Touko 2012 09:18
Kirjoittaja KajNyy1
Katsoin omastani mutta kortti on aivan eri mallinen ja liittimet ovat aivan erilaiset. Kuva minulla on kortistani. Se että osa toiminnoista toimii vaikka on tullut vaurioita voi johtua samasta kuin minulla;
irroitin Volvon kortilta valojen releen ja edelleen valot toimi ------>> Ajokki oli siirtänyt osan toiminnoista korikeskuksen puolelle.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 03 Touko 2012 09:18
Kirjoittaja KajNyy1
Katsoin omastani mutta kortti on aivan eri mallinen ja liittimet ovat aivan erilaiset. Kuva minulla on kortistani. Se että osa toiminnoista toimii vaikka on tullut vaurioita voi johtua samasta kuin minulla;
irroitin Volvon kortilta valojen releen ja edelleen valot toimi ------>> Ajokki oli siirtänyt osan toiminnoista korikeskuksen puolelle.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 05 Touko 2012 06:53
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jotain korin laitteita tuohon on kytketty, veikkaan kanavapuhaltimia tms.
On niin luokattoman huono kuva ettei pysty sanomaan.
Piirikortissa on littimien numerot tai kirjaimet, saako niistä selvää.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 06 Touko 2012 09:24
Kirjoittaja Rosvolinna
Jep jep...
Kortti ei ole Volvon oma. Piiriin on printattu Volvo/Berkhof. Tämä hieman hankaloittaa vian selvittämistä.
Kortin liittimet "J" ja "H" ovat sulaneet. Auton sähkökuvien mukaan ne menevät sulakkeille 14-21. Näistä sulakepaikoista löytyvät "Grootlicht=pitkät", "Stadslicht=parkit", "Dimlicht=ajovalo?" ja "Reserve". Toivottavasti käry on käynyt "Reserve" sektorissa....
Ajovalot, pitkät ja parkit toimivat normaalisti??
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 06 Touko 2012 09:31
Kirjoittaja Rosvolinna
Yritän selvittää kaapeleiden värien avulla sähkökuvista mihin päin autoa johdon toinen pää menee. Auton sähkökuvissa on väreille lyhenteet. Pieni hollaninkielen pika/intensiivikurssi tulee läpäistyä ihan vahingossa.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 06 Touko 2012 15:31
Kirjoittaja kyykkis
On se jännä nähdä miten eri koritehtaat sijoittavat samoja komponentteja ihan eri paikkoihin.

Vanhoolissa keskus on ihan eri paikassa.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 06 Touko 2012 16:48
Kirjoittaja Wonderi
Bova Futurassa taas on viisi erillistä sähkökeskuskaappia ripolteltuna pitkin auton tavaratiloja ja kattoa, ilmeisesti selkeyden vuoksi.

Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 06 Touko 2012 18:34
Kirjoittaja Lahti32
Kyllä kaupunkimallin Wiimassakin oli ihan jäätävän kokoinen keskus, koko kuskin takana oleva seinä täynnä releitä ja johtoa. Vanhassa lahtikossa ei onneksi ole yhtään piirilevyä missään. Silti on samat toiminnot kuin uudemmissakin busseissa mutta yksinkertaisemmalla tekniikalla.
Re: B10M -87 sähkökeskus
Lähetetty: 06 Touko 2012 20:24
Kirjoittaja Reddewil
Juu tuo ulkoo rassattava ei oo kyllä hyvä, kosteus ym riesana. Mulla on kuskin vasemmalla puolen, voi rassata ajon aikana =) No eipä oo silti tarvinnu rassailla.