MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
- Racingrabbit
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
- Location: Kyröskoski
MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Pitäisi purkaa takajarrut auki viime syksynä hommatusta trailerinveturista ja jostain syystä loppuu ymmärrys takajarrujen kanssa.
Pitääkö takanapa purkaa laakereita myöten,vai saako pelkän rummun jollain tavalla irti?
Tämmönen keksintö Ovessa lukee 614,mutta papereiden mukaan 8 tonnin kokonaispainolla
Pitääkö takanapa purkaa laakereita myöten,vai saako pelkän rummun jollain tavalla irti?
Tämmönen keksintö Ovessa lukee 614,mutta papereiden mukaan 8 tonnin kokonaispainolla
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Rallijänöllä komia marsu! Jarruista ei mitään käryä, avaamallahan se selvinnee =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
EX-rytkönen?
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- Racingrabbit
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
- Location: Kyröskoski
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
AtAi kirjoitti:EX-rytkönen?
Pohjolan Turistiautojen vanha,kävin hakemassa syksyllä yhdeltä kotiseutu matkanjärjestäjältä Vihannista.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Laakereiden kanssa pois. On yhtä pakettia eli pelkkää rumpua ei saa irti.Reddewil kirjoitti:Rallijänöllä komia marsu! Jarruista ei mitään käryä, avaamallahan se selvinnee =)
Jos laiskotella haluaa, niin renkaita ei tarvii irroittaa
- Racingrabbit
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
- Location: Kyröskoski
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Näin alustavasti vähän jo päättelinkin,kun yritin löytää saumaa navan ja rummun välistä.ASTech kirjoitti:Laakereiden kanssa pois. On yhtä pakettia eli pelkkää rumpua ei saa irti.Reddewil kirjoitti:Rallijänöllä komia marsu! Jarruista ei mitään käryä, avaamallahan se selvinnee =)
Jos laiskotella haluaa, niin renkaita ei tarvii irroittaa
Onko navan irroituksessa muuta erikoista?Pyöränlaakerin kireys kasatessa?Vetari varmaan ensin pois?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Joo, vetoakseli pois ensin.Racingrabbit kirjoitti:Näin alustavasti vähän jo päättelinkin,kun yritin löytää saumaa navan ja rummun välistä.ASTech kirjoitti:Laakereiden kanssa pois. On yhtä pakettia eli pelkkää rumpua ei saa irti.Reddewil kirjoitti:Rallijänöllä komia marsu! Jarruista ei mitään käryä, avaamallahan se selvinnee =)
Jos laiskotella haluaa, niin renkaita ei tarvii irroittaa
Onko navan irroituksessa muuta erikoista?Pyöränlaakerin kireys kasatessa?Vetari varmaan ensin pois?
- Racingrabbit
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
- Location: Kyröskoski
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Pitääpä huomenna ottaa kamera hallille mukaan,kun alkaa purkamaan,
Voipahan ainakin luntata kamerasta,miten se pitää kasata ja voin pistää hieman projektikuvia tännekin
Voipahan ainakin luntata kamerasta,miten se pitää kasata ja voin pistää hieman projektikuvia tännekin
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Jarrukengät ottaa melko varmasti kiinni , et eiku nylpytä sieltä pienestä reijästä kengät kauemmas . Ne on niitten muovitulppien takana .
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Kumitulpan poistamalla voi vakoilla kenkien pintojen paksuutta - kilvessä on muistaakseni merkki minimipinnasta. Ainakin leimalla inssin on tulppia irroitellut.
'
Mikäli kaipaa avaamista - Napa auki ja rumpu pihalle. Jotain prikkoja ja stefoja sieltä putoo katuun sekä peräöljyt lorahtaa...Kääntäisessä järjestyksessä takaisin.
MB:ssä on käsikäyttöinen jarrujen kiristin. Kilvessä olevasta luukusta voi justeerata. Takaakseli ylös -> kengät ( 2/puoli) yksitellen kiinni rumpuun ja pikkuisen takaisin. Näin olen omaani säätänyt ja ennen puuta on pysähtynyt...
'
Mikäli kaipaa avaamista - Napa auki ja rumpu pihalle. Jotain prikkoja ja stefoja sieltä putoo katuun sekä peräöljyt lorahtaa...Kääntäisessä järjestyksessä takaisin.
MB:ssä on käsikäyttöinen jarrujen kiristin. Kilvessä olevasta luukusta voi justeerata. Takaakseli ylös -> kengät ( 2/puoli) yksitellen kiinni rumpuun ja pikkuisen takaisin. Näin olen omaani säätänyt ja ennen puuta on pysähtynyt...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Lisäyksenä vielä - mikäli joudut irroittamaan navan ja laakerit. Takaisin laittaessa kannattaa varoa kiristämästä navan mutteria liikaa. En muista momenttia, mutta semmoinen sopiva käsikiristys ja pikkaisen takaisin. Lukkoprikka kiinni.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Racingrabbit
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
- Location: Kyröskoski
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Jaha,nyt olisi jarruihin tutustuttu ja huomenna kun saan uuden lukkoprikan,niin pääsee kasaamaan.
Eipä tuolta ihmeemmin mitään löytynyt ja seisontajarru alkaa toimimaan,kun ensin saa jarrut lähennettyä.On vaan tässä linja-automallissa toisen lähentäjän reikä jarrukilvessä juuri paksun vakaajatangon takana,mutta pitää huomenna tehdä tasapää ruuvimeisseli taivuttamalla sopiva special lähennystyökalu tätä hommaa varten.
Vetarin irroituksen jälkeen löytyi navan kiinnitysmutterit,joilla samalla säädetään laakerivälys.Samanmoiseen rakenteeseen olen törmännyt Land Rover maastoautoissa.
Sisuskalut esillä.Kuvasta puuttuu jarrukenkien alapäästä jarrujen lähentäjäosa,joka on jo tallin pöydällä herkisteltävänä.
Vielä käyttökelpoiset jarrupinnat.Tuo "pykälä" jarrupinnan reunassa on varmaan kuluneisuuden rajan merkki
Tuollaisia osia sieltä löytyi.Lukitusprikka oli jo niin moneen kertaan käytetty,että pitää hommata uusi ennenkuin kasaa nippuun.
Eipä tuolta ihmeemmin mitään löytynyt ja seisontajarru alkaa toimimaan,kun ensin saa jarrut lähennettyä.On vaan tässä linja-automallissa toisen lähentäjän reikä jarrukilvessä juuri paksun vakaajatangon takana,mutta pitää huomenna tehdä tasapää ruuvimeisseli taivuttamalla sopiva special lähennystyökalu tätä hommaa varten.
Vetarin irroituksen jälkeen löytyi navan kiinnitysmutterit,joilla samalla säädetään laakerivälys.Samanmoiseen rakenteeseen olen törmännyt Land Rover maastoautoissa.
Sisuskalut esillä.Kuvasta puuttuu jarrukenkien alapäästä jarrujen lähentäjäosa,joka on jo tallin pöydällä herkisteltävänä.
Vielä käyttökelpoiset jarrupinnat.Tuo "pykälä" jarrupinnan reunassa on varmaan kuluneisuuden rajan merkki
Tuollaisia osia sieltä löytyi.Lukitusprikka oli jo niin moneen kertaan käytetty,että pitää hommata uusi ennenkuin kasaa nippuun.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 814 (609) -95 takajarrujen purkaminen
Nätiltähän tuo näyttää ja pintaakin on. Hieman notkistelua kiristäjälle ja uusi prikka. Kannattaa samalla herkistellä ilmausruuvikin, kun on sopivasti auki.
Siellä on taka-akselissa semmoinen kuorman tunnistava jarruvoiman säädin. Sen toimivuus kannattaa myös katsoa. Mikäli on jämähtänyt liian kireälle saattaa takajarrut mennä lukkoon liian helposti. Ainakin ilman kuormaa. Vivun tulee liikkua käsivoimin.
Siellä on taka-akselissa semmoinen kuorman tunnistava jarruvoiman säädin. Sen toimivuus kannattaa myös katsoa. Mikäli on jämähtänyt liian kireälle saattaa takajarrut mennä lukkoon liian helposti. Ainakin ilman kuormaa. Vivun tulee liikkua käsivoimin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun