rivipumpun" esipumppu"

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
bolinder
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: Jumbo sekä Deltastar
Location: Nedervetil

rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja bolinder »

Terve

rupes tossa viimereisulla b10 tempuilee. sammuu kun päästää kaasun nopeasti lähtee sahaamisella käyntiin sitten käy kyllä nätisti heti ja sama kun vauhdista päästää kaasun sammu.... sitten vauhdista vaiheella käyntiin niin heti käyntiin, voimaa on niinkuin ennen ja muuten toimii

mulle neuvottiin että ois joku takaiskuvenat tommosessa muoviset mistä kannattais ettiä niitä ? siitä käsipumpusta jostain vai?

tämähän on volvon mahuri v-87
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja ansa »

bolinder kirjoitti:Terve

rupes tossa viimereisulla b10 tempuilee. sammuu kun päästää kaasun nopeasti lähtee sahaamisella käyntiin sitten käy kyllä nätisti heti ja sama kun vauhdista päästää kaasun sammu.... sitten vauhdista vaiheella käyntiin niin heti käyntiin, voimaa on niinkuin ennen ja muuten toimii

mulle neuvottiin että ois joku takaiskuvenat tommosessa muoviset mistä kannattais ettiä niitä ? siitä käsipumpusta jostain vai?

tämähän on volvon mahuri v-87
saattaispa nuo oireet viitata myös pumpun kyljessä olevaan paineventtiiliin ;-)
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minulla oli vastaava ilmiö omassa B10M joka on vm. 1980. Eli sammui kanssa kun räväytti kaasun ylös vauhdilla. Tulkitsin että väljyytä vivustossa. kone sammui myös kun nostin jalalla kaasupoljinta ylös. Ero siisti jalan nosto vastaan nopea/jalalla avitettu nosto oli 150 kierrosta. Vikaa en tutkinut vaan nostin vähän tyhjänäkäynti kieroslukua niin että hitaassa kaasun nostossa on kierokset 750 ja nopeessa 600 R/min. Säädön tein käsikaasun avulla.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
bolinder
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: Jumbo sekä Deltastar
Location: Nedervetil

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja bolinder »

KajNyy1 kirjoitti:Minulla oli vastaava ilmiö omassa B10M joka on vm. 1980. Eli sammui kanssa kun räväytti kaasun ylös vauhdilla. Tulkitsin että väljyytä vivustossa. kone sammui myös kun nostin jalalla kaasupoljinta ylös. Ero siisti jalan nosto vastaan nopea/jalalla avitettu nosto oli 150 kierrosta. Vikaa en tutkinut vaan nostin vähän tyhjänäkäynti kieroslukua niin että hitaassa kaasun nostossa on kierokset 750 ja nopeessa 600 R/min. Säädön tein käsikaasun avulla.
Tämmöstä aatelin itekin enste , mutta tämähän ei selitä kankea käyntinlähtö

saattaispa nuo oireet viitata myös pumpun kyljessä olevaan paineventtiiliin ;-) mikä se tämmönen?
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja motoku »

oliskohan kyse pumpun paluuputken alussa oleva takaiskuventtiili, joka samalla paineistaa pumppukammion? takaiskuventtiili toimii oikein jos käsipumpulla paine nousee aika korkeaksi ts pumppu raskaaksi, kunnes ihan ääneen suhisten päästää polttoainetta läpi. käynnistyshäiriö menee herkästi joko sen tai ilmaa antavan käsipumpun piikkiin. sakkakuppi myös "vakiotarkastettava".
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

bolinder kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:Minulla oli vastaava ilmiö omassa B10M joka on vm. 1980. Eli sammui kanssa kun räväytti kaasun ylös vauhdilla. Tulkitsin että väljyytä vivustossa. kone sammui myös kun nostin jalalla kaasupoljinta ylös. Ero siisti jalan nosto vastaan nopea/jalalla avitettu nosto oli 150 kierrosta. Vikaa en tutkinut vaan nostin vähän tyhjänäkäynti kieroslukua niin että hitaassa kaasun nostossa on kierokset 750 ja nopeessa 600 R/min. Säädön tein käsikaasun avulla.
Tämmöstä aatelin itekin enste , mutta tämähän ei selitä kankea käyntinlähtö

saattaispa nuo oireet viitata myös pumpun kyljessä olevaan paineventtiiliin ;-) mikä se tämmönen?
Silloin kun kone sammui noin 500 R/min kierroksilla niin ei se käyntiinkään lähtenyt ilman että painoi jalalla kaasua. Tulkitsin että katkaisi polttoaine syötön. Tähän auttoi kierrosten nosto.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

KajNyy1 kirjoitti:
bolinder kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:Minulla oli vastaava ilmiö omassa B10M joka on vm. 1980. Eli sammui kanssa kun räväytti kaasun ylös vauhdilla. Tulkitsin että väljyytä vivustossa. kone sammui myös kun nostin jalalla kaasupoljinta ylös. Ero siisti jalan nosto vastaan nopea/jalalla avitettu nosto oli 150 kierrosta. Vikaa en tutkinut vaan nostin vähän tyhjänäkäynti kieroslukua niin että hitaassa kaasun nostossa on kierokset 750 ja nopeessa 600 R/min. Säädön tein käsikaasun avulla.
Tämmöstä aatelin itekin enste , mutta tämähän ei selitä kankea käyntinlähtö

saattaispa nuo oireet viitata myös pumpun kyljessä olevaan paineventtiiliin ;-) mikä se tämmönen?
Silloin kun kone sammui noin 500 R/min kierroksilla niin ei se käyntiinkään lähtenyt ilman että painoi jalalla kaasua. Tulkitsin että katkaisi polttoaine syötön. Tähän auttoi kierrosten nosto.
Yhdyn tähän mietteeseen. Jos tyhjäkäynti on niin pieni että sammuu, niin ei se sillä käynnistykkään.
Ei muuta ku ukko pumpulle kattomaan, tai auto käyntiin ja pumpulta vääntää kaasun nolliin stopparia vasten, ja jos stumppaa, niin lisää kierroksia.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
bolinder
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: Jumbo sekä Deltastar
Location: Nedervetil

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja bolinder »

ei ois räjähdyskuvan tosta rivipumpusta tarjota
bolinder
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: Jumbo sekä Deltastar
Location: Nedervetil

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja bolinder »

http://www.traktordelar.nu/bm350-matarpump.htm

tämmönen kuva löysin oisko noilla 14-15 jotain tekemistä takaisinvuodon kanssa
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja Addica »

Osaluettelo
Sijoittelu
Osaluettelo2
Sijainnit2

Aiemmissa viesteissä ilmeisesti tarkoitettiin kuvan 4 osaa no 16.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja ansa »

Addica kirjoitti:Osaluettelo
Sijoittelu
Osaluettelo2
Sijainnit2

Aiemmissa viesteissä ilmeisesti tarkoitettiin kuvan 4 osaa no 16.
aivan oikein tuo venttiili jos jää vuotamaan nin pumpussa ei pysy siirtopaine ja on huono lähtemään käyntiin :wink:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:Minulla oli vastaava ilmiö omassa B10M joka on vm. 1980. Eli sammui kanssa kun räväytti kaasun ylös vauhdilla. Tulkitsin että väljyytä vivustossa. kone sammui myös kun nostin jalalla kaasupoljinta ylös. Ero siisti jalan nosto vastaan nopea/jalalla avitettu nosto oli 150 kierrosta. Vikaa en tutkinut vaan nostin vähän tyhjänäkäynti kieroslukua niin että hitaassa kaasun nostossa on kierokset 750 ja nopeessa 600 R/min. Säädön tein käsikaasun avulla.

Yhdyn tähän mietteeseen. Jos tyhjäkäynti on niin pieni että sammuu, niin ei se sillä käynnistykkään.
Ei muuta ku ukko pumpulle kattomaan, tai auto käyntiin ja pumpulta vääntää kaasun nolliin stopparia vasten, ja jos stumppaa, niin lisää kierroksia.
+1
Ääni tälle
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
bolinder
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: Jumbo sekä Deltastar
Location: Nedervetil

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja bolinder »

Aiemmissa viesteissä ilmeisesti tarkoitettiin kuvan 4 osaa no 16.

siis eikö toi ole vaan prikka :o vai meinatiinkö kuva 6 osa 16 sitä överströmningsventil ??

voiko noi muoviventiilit mikä on siinä käsipumpussa löytyä jostain muualta , mulle myytiin 4 sanoi että tossa pannussa voi olla 4?


joo ja katon kyllä sitä kaasuvipua kun pääsee niin pitkälle , kärsii kyllä varmaan nostaa sitä tyhjäkäyntiä
bolinder
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: Jumbo sekä Deltastar
Location: Nedervetil

Re: rivipumpun" esipumppu"

Viesti Kirjoittaja bolinder »

vähän edistystä nytt lähtee kivasti käyntiin ,vaihoin ne muovivenat toiseen pohja oli aika syöpyny voikohan se päästä läpi vielä ? muuten niin tolla kyllä pärjää nytt melkein sammuilee vielä pitäis varmaan sitä tyhjäkäyntiä nostaa , onkohan toi paras pumpun puolelta säätää vai mistä?
Vastaa Viestiin