Auto ei starttaa
Lähetetty: 10 Syys 2006 21:53
Auto ei starttaa.
Mulla on kojetaulussa päävirtakytkin + ratissa virta-avain.
Kun tuota päävirtakytkintä kääntää on aina ennen kuulunut auton alta jotta 'patam'.
Nyt ei kuulu, eikä tule mittarivaloja, ei starttaa.
Mulla Vähämaan kirjastoauto Scania 93 vm.89/90
Laitoin muutaman kuvan tuosta pääkytkimestä
http://62.183.166.27:8080/auto/rele
Onko joku purkanut / huoltanut moista.
Mistä uusi?
*****************************************************************************
Ongelma ratkennut
Kiitoksia kaikille avusta ongelman ratkaisussa
Hieman hävettää kun ei ole aiemmin tullut kerrottua että ongelma ratkesi,
mutta asiaan.
Vika oli varsin yksinkertinen, päävirtarele jumitti.
Päävirtareleessä seuraavat tekstit
(en tiedä mikä niista on valmistaja / malli)
03 Desertlnes FRANCE
E.C.A.N.S EC.SO.DEX
Rele on noin kahden nyrkin kokoinen (ja tosimiehen nyrkinkokoinen)
*******************************************************
Aluksi en meinannut millään uskoa että noin massiivinen rele voi "palaa",
niin vain oli käynyt.
Veikkauksia syystä mikä oli "yllättäen" rikkonut releen.
Purin ko releen ja tutkin rakenteen.
Rele on tietenkin aika massiivinen, johtuen köäyttökohteesta.
###################################################
Rakenne:
Releessä on neljä liitäntää
Sulkeutuva kärki 2 liitäntää 30 ja 30a (päävirta)
Vetopiiri nastaa 31 ja 86 (releen käämi)
#################################################
Koska rele käsittelee suuria virtoja sen pitää sulkeutua nopeasti,
ettei kipinöinti polta kärkiä.
Tämä on toteutettu siten että releessä on oikeasti kaksi käämiä
Vetokäämi ja pitokäämi, (ja releen sisällä apukärki ja jousimekanismi sitä ohjaamasa.)
Kun rele saa virtaa molemmat käämit vetävät yhtäaikaa
Kun päävirta piiri on sulkeutunut, kytketään vetopiiri irti ja kärki pysyy suljettuna pitopiirin avulla.
Vetokäämin teho on noin 50 W (tasavitavastus 12 R)
ja pitokäämin teho noin 8 W (tasavirtavastus 72 R)
Jos akku jännite alenee voi syntyä tilanne jossa vetokäämi kytkeytyy päälle,
mutta ei jaksa kuitenkaan vetää alhaisen akkujännitten takia.
Silloin molemmat käämit ovat jatkuvasti päällä ja kuumentavat releen käämin.
Muovinen sydän sulaa ja rele alkaa jumittaa, tai jumiutuu kokonaan.
Näin luulen minulle käyneen, päävirta jäänyt päälle ja akkujännite alentunu edelläkuvatiun seurauksin.
**************************************************************
Uusi rele hankittu Hämeen Autosähköstä Turusta hinta 100 €
Samanlaista relettä ei saanut. Saman valmistajan kyllä ja saman näköinen, mutta
siinnä oli lisäksi liitännät 30a ja 30 (josta tuo 30a oli alleviivattu).
Rele on muuten sama mutta siinnä on yksi avautuva kärki.
***************************************************************
Vinkkejä / kommentteja mitä sain matkanvarrella
Paras rele olisi ollut kuulema Boshin "harmaa" päärele.
(kuulema ikuinen, ja käytettynäkin kuulema parempi kuin moni uusi)
Sen kanssa pitää vain muistaa että tuossa releessä vetokäämiin on kaikenaikaa kytketty plusjännite (releen sisäinen kytkentä, eikä sitä voi muuttaa)
ja sitä ohjataan "maadoittamalla" vetokäämi.
Maadoituskytkentä pitää siis aina suojata sulskkeella.
Olisin saanut tällaisen Boshin, muutta auton sisäinen akkulaturi ohjaa minulla
tuota päävirtarelettä ja olisin joutunut muuttamaan aikapaljon sähkökytkentöja
johtuen releiden erillaisesta ohjaustavasta.
Kun minulla ei ole edes auton sähköpiirrustuksia, en uskaltanut lähteä muutostöihin.
*************************************************************
Mulla on kojetaulussa päävirtakytkin + ratissa virta-avain.
Kun tuota päävirtakytkintä kääntää on aina ennen kuulunut auton alta jotta 'patam'.
Nyt ei kuulu, eikä tule mittarivaloja, ei starttaa.
Mulla Vähämaan kirjastoauto Scania 93 vm.89/90
Laitoin muutaman kuvan tuosta pääkytkimestä
http://62.183.166.27:8080/auto/rele
Onko joku purkanut / huoltanut moista.
Mistä uusi?
*****************************************************************************
Ongelma ratkennut
Kiitoksia kaikille avusta ongelman ratkaisussa
Hieman hävettää kun ei ole aiemmin tullut kerrottua että ongelma ratkesi,
mutta asiaan.
Vika oli varsin yksinkertinen, päävirtarele jumitti.
Päävirtareleessä seuraavat tekstit
(en tiedä mikä niista on valmistaja / malli)
03 Desertlnes FRANCE
E.C.A.N.S EC.SO.DEX
Rele on noin kahden nyrkin kokoinen (ja tosimiehen nyrkinkokoinen)
*******************************************************
Aluksi en meinannut millään uskoa että noin massiivinen rele voi "palaa",
niin vain oli käynyt.
Veikkauksia syystä mikä oli "yllättäen" rikkonut releen.
Purin ko releen ja tutkin rakenteen.
Rele on tietenkin aika massiivinen, johtuen köäyttökohteesta.
###################################################
Rakenne:
Releessä on neljä liitäntää
Sulkeutuva kärki 2 liitäntää 30 ja 30a (päävirta)
Vetopiiri nastaa 31 ja 86 (releen käämi)
#################################################
Koska rele käsittelee suuria virtoja sen pitää sulkeutua nopeasti,
ettei kipinöinti polta kärkiä.
Tämä on toteutettu siten että releessä on oikeasti kaksi käämiä
Vetokäämi ja pitokäämi, (ja releen sisällä apukärki ja jousimekanismi sitä ohjaamasa.)
Kun rele saa virtaa molemmat käämit vetävät yhtäaikaa
Kun päävirta piiri on sulkeutunut, kytketään vetopiiri irti ja kärki pysyy suljettuna pitopiirin avulla.
Vetokäämin teho on noin 50 W (tasavitavastus 12 R)
ja pitokäämin teho noin 8 W (tasavirtavastus 72 R)
Jos akku jännite alenee voi syntyä tilanne jossa vetokäämi kytkeytyy päälle,
mutta ei jaksa kuitenkaan vetää alhaisen akkujännitten takia.
Silloin molemmat käämit ovat jatkuvasti päällä ja kuumentavat releen käämin.
Muovinen sydän sulaa ja rele alkaa jumittaa, tai jumiutuu kokonaan.
Näin luulen minulle käyneen, päävirta jäänyt päälle ja akkujännite alentunu edelläkuvatiun seurauksin.
**************************************************************
Uusi rele hankittu Hämeen Autosähköstä Turusta hinta 100 €
Samanlaista relettä ei saanut. Saman valmistajan kyllä ja saman näköinen, mutta
siinnä oli lisäksi liitännät 30a ja 30 (josta tuo 30a oli alleviivattu).
Rele on muuten sama mutta siinnä on yksi avautuva kärki.
***************************************************************
Vinkkejä / kommentteja mitä sain matkanvarrella
Paras rele olisi ollut kuulema Boshin "harmaa" päärele.
(kuulema ikuinen, ja käytettynäkin kuulema parempi kuin moni uusi)
Sen kanssa pitää vain muistaa että tuossa releessä vetokäämiin on kaikenaikaa kytketty plusjännite (releen sisäinen kytkentä, eikä sitä voi muuttaa)
ja sitä ohjataan "maadoittamalla" vetokäämi.
Maadoituskytkentä pitää siis aina suojata sulskkeella.
Olisin saanut tällaisen Boshin, muutta auton sisäinen akkulaturi ohjaa minulla
tuota päävirtarelettä ja olisin joutunut muuttamaan aikapaljon sähkökytkentöja
johtuen releiden erillaisesta ohjaustavasta.
Kun minulla ei ole edes auton sähköpiirrustuksia, en uskaltanut lähteä muutostöihin.
*************************************************************