MB 814 öljynpaineongelmaa

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Racingrabbit
Tosi harrastaja
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
Location: Kyröskoski

MB 814 öljynpaineongelmaa

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit »

Bussi MB 814 -95 4.0 turbodieselillä.
Ongelmana seilaavat öljynpaineet.Viime kesänä teki kuumana sellaista että mäkeen noustessa kierrosten laskiessa noin 1500rpm öljynpainemittarin viisari alkoi värisemään ja putosi kolmen kilon paikkeille.(normaali matka-ajossa yli 5bar).Ongelman kanssa pystyi elämään,kun vaihtoi ajoissa pienemmälle ja ei laskenut kierroksia niin alas mäkeen noustessa.

Viime lauantaina vaihdoin öljyt (Mobil Delvac 10W-30) ja suodattimen.Tänään Lahdesta palatessa kärryn kanssa alkoi öljynpaineet putoilemaan heti kun tuli hiemankin kuormaa mäkeen noustessa.Tasaisella ajaessa ei mitään ongelmaa,mutta heti kun tuli koneelle kuormitusta niin paineet putoaa kolmeen kiloon.Jos pitää kierrokset yli 1900rpm,ei mitään ongelmaa.Kuumana tyhjäkäyntipaineet noin reilun kilon.

Sitä en muista oliko viime kesänä 15W-40 öljyt koneessa,mutta voisiko se aiheuttaa tuollaista oiretta?
Huomenna kokeilen laittaa mekaanisen mittarin oman sähköisen tilalle ja katsoa millaiset paineet siellä todella löytyy.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: MB 814 öljynpaineongelmaa

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Öljypumppu pöyvälle, kulunu, välyksiä ja tuo notkeempi telvakki vaikuttaa ihan varmasti. Tuo on toki outoo että kuormitus vaikuttaa paineeseen?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: MB 814 öljynpaineongelmaa

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

mulla oli kuorma-autona 814 ja siinä toi sama vaiva.Vaiva katos mittarin vaihdolla.
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
Racingrabbit
Tosi harrastaja
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
Location: Kyröskoski

Re: MB 814 öljynpaineongelmaa

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit »

vanha vanaja kirjoitti:mulla oli kuorma-autona 814 ja siinä toi sama vaiva.Vaiva katos mittarin vaihdolla.
Mittarin vai anturin?
Uuden anturin pistän kyllä tilaukseen,kun sitä itsekin olen epäillyt
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: MB 814 öljynpaineongelmaa

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

mittarissa oli vika.Sen kun sain vaihdeltua ni polttoainemittari alkoi sekoilemaan :D
En sitä varmaan olis muuten hävittänytkään mutta otteeseen olis voinu mallin kohdalle kirjottaa sähkövika :D
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
Racingrabbit
Tosi harrastaja
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
Location: Kyröskoski

Re: MB 814 öljynpaineongelmaa

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit »

Toiminta normalisoitui uudella öljynpaineanturilla
Vastaa Viestiin