Sivu 1/1

B58 lämpenee -korjattu- latausvika?

Lähetetty: 16 Loka 2006 18:20
Kirjoittaja B58
Terve vaan kaikille, täältä pesee uutta verta foorumille. Eli ostaa pläjäytettiin Volvo Wiima B-58, tarkotus muokata siitä matkailuauto (kai) ja taakse tulee autonkuljetustila, ja sauna tietty kans.

Autoa haettaessa (100 kilsaa noin) ei paljon moitittavaa, paitsi sitäkin harmittavampi vika. Noin sataa ajettaessa lämmöt nousi punarajalle ja hiukan ylikin, tässä kohtaa tietty topattiin jäähdyttelemään ja tutkimaan. No paisuntasäiliöstä korkki auki ja vedet tietty puski ulos aika vauhdikkaasti, sit kannettiin kuraojasta kylmää tilalle (tyhjällä kaljapullolla :D ).

Vähän ajan päästä taas liikkeelle, 10 km ja taas nousi lämmöt liikaa. Ajon aikana väännettiin kaikkia hanikoita mitkä löyty, puhaltimet oli päällä jne., ei sanottavaa vaikutusta. Etummainen lämppärin kenno hiukan vuoti.

No lopulta päästiin kotiin asti, matkalla huomattiin vielä et pikkuvauhdissa (alta 70) ei lämmennyt yhtään liikaa, vaan toimi ihan normaalisti. Tietääkö joku, missä vois olla vika? Autossa siis 9.6 litunen Mahuri.

Lähetetty: 16 Loka 2006 19:23
Kirjoittaja kengu
Enpä tiedä sanoa, että onko tuo varsinainen vika. Autoa ei ole suunniteltu ajettavan 100km/h ja siitä syystä joutuu moottori tekemään laskettua enemmän hommia noin vauhdikkaasti ajaessa. Toisaalta oletettavasti olit liikenteessä kohtuu tyhjällä autolla, eli siltä osin ehkä jotain pientä laittoa voisi ollakin.

Tuossa kesällä naureskeltiin lämppärin vivun tekstejä kylmä ja kuuma, kun käytin vipua lähinnä moottorin lämpötilan säätämiseen. Moottorin lämmetessä vipua kuumemmalle ja taas vastaavasti toisinpäin.

Ensin pelkällä ohjaamon lämmön muutoksilla pelasimme ja sitten kun tuntui porottavassa auringonpaahteessa siltä, ettei matkustamossa saa olla liian helppoa avautin matkustamon patterikierron. Sillä määrällä jäähdyttävää tehoa tuo lämpöjen säätely oli jo hyvin helppoa.

Tuliko teillä ohjaamoon tai matkustamoon lämpöä lisää vipuja väännellessänne vai olisiko ongelma siinä, ettei se vesi siellä kierrä ihan niin suurella virtauksella kuin suunniteltu.

Pitkä posti, vähän asiaa.

Lähetetty: 16 Loka 2006 20:27
Kirjoittaja B58
Kaihdin tsekattiin matkalla, oli ok eli auki. Auto oli tosiaan tyhjä. Tuntus tosiaan siltä, että vesi ei kierrä riittävästi. Vaikka toisaalta syyläri oli kyllä kuuma ja matkustamon pattereista tuli pirkuleen kuumaa kans.

Kansipahvivikaan en oikeen usko, kun ei taas ollu mitään ongelmaa hitaammin ajettaessa.

Mikäs se punanen kraana kuskin selän takana on? Säädetäänkö siitä patterikierron vesi, vai mikä. Sitäkin kyllä ruuvailtiin.

Voiskohan syyleri olla niin kalkkeutunut, ettei jäähdytä kunnolla?

Kiitos vastauksista,
B58

Lähetetty: 16 Loka 2006 22:11
Kirjoittaja Lahti32
Ei kai se B58 normaalisti kuumene liikaa vaikka luukuttaa kaasu pohjassa. Mun 58 kuumenee vasta erittäin pitkissä nousuissa. Sillonkin auttaa pattereiden ruuvaus. Se punanen hana voisi olla kuljettajan jalkatilan puhaltimelle? Tarkistapa moottorin termostaatti ja mittarin anturi. Voihan se syyläri olla kans jo tukkoinen?

Lähetetty: 17 Loka 2006 09:17
Kirjoittaja Bussiton
Mulla nousi kesällä kans lämmöt kun vedin Jämsässä ylämäessä metalliromurekan ohi :oops: mut uskoisin että syy oli siinä että vuotaa paisuntasäiliö :roll: ja nesteen lsäämisen jälkeen ei ole oikeestaan lämmöt noussut mut en olekkaan ajellut paljoo yli 80km/h :wink:

Lähetetty: 05 Marras 2006 22:51
Kirjoittaja B58
Jaahas vikakin selvis jo. Repästiin syyläri irti, eipä tarvinnu paljoa tutkia kun huomas että voihan räkä. Aivan mädäntynyttä mohjoa. Vietiin kennotuksiin ja maksoi aivan *keleesti mutta luulenpa, että pelittää nyt.

Toinen vika: lataus ei toimi. No laturista oli hiilet loppu, vaihdoin ne -> ei toimi. Laitoin uuden latausreleen ->ei toimi vieläkään.

Ideoita?

Lähetetty: 08 Marras 2006 15:37
Kirjoittaja Lahti32
Mun Volvossa lataus on sellainen että se alkaa lataamaan vasta kun polkaisee hiukan kierroksia koneeseen. Mutta miksikä se jännite toisinaan sillai aaltoilee, mistäköhän johtuu tuommonen?

Lähetetty: 03 Helmi 2007 14:06
Kirjoittaja motoku
latausjännite heittelee herkästi paljon varsinkin vanhemmissa latureissa tyhjäkäynnin tuntumassa. syy on jännitteensäädin joka varsinkin vanhemmissa "kela+rele"- säätimissä on melko karkeatoiminen :lol:
eli jännitteensäädin antaa hiilien kautta siihen laturin "pyöritettävään osaan" akkujännitettä, joka muodostaa magneettikentän. mangeettikentän "leikatessa" laturin kuoressa olevia käämejä niihin muodostuu sähköä, joka tasasuunnataan diodeilla (siinä puolikaarevassa jäähdytyslevyssä), ja syötetään b+-navasta akkuun/käyttöön.
jännitteensäädin säätää magnetointivirtaa ulostulevan jännitteen perusteella. melko usein juuri oikeaa jännitettä säädin ei pysty antamaan, jolloin se soutaa kahden vaihtoehdon välillä, ja niin soutaa jännitekin :lol: :lol:
toivottavasti tuosta selityksestä ymmärtää jotain, aika vaikean tuntuinen kertoa.... :oops: :oops:

Lähetetty: 04 Helmi 2007 13:49
Kirjoittaja Lahti32
motoku kirjoitti:latausjännite heittelee herkästi paljon varsinkin vanhemmissa latureissa tyhjäkäynnin tuntumassa. syy on jännitteensäädin joka varsinkin vanhemmissa "kela+rele"- säätimissä on melko karkeatoiminen :lol:
eli jännitteensäädin antaa hiilien kautta siihen laturin "pyöritettävään osaan" akkujännitettä, joka muodostaa magneettikentän. mangeettikentän "leikatessa" laturin kuoressa olevia käämejä niihin muodostuu sähköä, joka tasasuunnataan diodeilla (siinä puolikaarevassa jäähdytyslevyssä), ja syötetään b+-navasta akkuun/käyttöön.
jännitteensäädin säätää magnetointivirtaa ulostulevan jännitteen perusteella. melko usein juuri oikeaa jännitettä säädin ei pysty antamaan, jolloin se soutaa kahden vaihtoehdon välillä, ja niin soutaa jännitekin :lol: :lol:
toivottavasti tuosta selityksestä ymmärtää jotain, aika vaikean tuntuinen kertoa.... :oops: :oops:
Kiitos tiedosta :shock: Tosin pääsin siihen käsitykseen että olisi niinkun normaalia tuo :shock: :( :?: :?:

Lähetetty: 05 Helmi 2007 23:52
Kirjoittaja motoku
joo, on se normaalia :!:
mut vielä niistä karkailevista vesistä :arrow: vesipumpun akselin tiivisteiden tullessa kypsään ikään tapahtuu seuraavaa: auton lämmetessä jäähdyttimen korkki päästää painetta (joko ilmaa tai vettä) ulos. mutta JÄÄHTYESSÄ samasta korkista muodostuukin alipaine :!: :!: jäähdyttimeen jolloin (esim juuri vesipumpun akseli tai risa letku tms.) antaakin ilmaa lohkoon, jonne se kerääntyy esim lämmityslaitteen kennoon, jossa se muodostaa koneen uudelleen lämmetessä "kaasukuplan" joka estää nestekierron ja pullautaa nesteet pellolle :!: :!:
ELI tarkistakaa vesipumppu ja nesteletkut ja kennot ennenkuin alatte purkaa konetta kansipahvin vaihtoon. :wink: :wink:
syksyllä voi tulla odottamaton nestevajaus kun avaa ekan kerran matkustamon pattereiden hanat :lol: :lol: :lol:
pieni reikä termostaatin laipassa vähentää kaasukuplien muodostumista...