Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

ansa kirjoitti:
vanha vanaja kirjoitti:toi sylinterin säätö kiinnostaisi itseäkin.eli miten tangon pituus säädetään kohdilleen???
eli siis edelleen servomasterin suorasta pinnasta n.65mm lukitusmutterin reunaan uusilla osilla ,toimii kyllä toi säätömitta jonkun verran kuluneillakin ,kunhan ei vain pohjaa mikään osa kytkimestä ja on sama mitta on sitte vetävä tai normi kytkin ;-)
No joo eli näin kun kuvassa, mutta eihän tuohon mittaan voi edes vaikuttaa, paitsi jos sylinterin rojut on missä sattuu?
Mutta onko tuolle tangolle joku mitta, vai vain että kunhan ei kanna mutta irrottaa? Mikä se tollanen vetävä kytkin on?
Liitteet
kaanian_kytkin (Small).jpg
kaanian_kytkin (Small).jpg (36.75 KiB) Katsottu 16472 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja ansa »

Reddewil kirjoitti:
ansa kirjoitti:
vanha vanaja kirjoitti:toi sylinterin säätö kiinnostaisi itseäkin.eli miten tangon pituus säädetään kohdilleen???
eli siis edelleen servomasterin suorasta pinnasta n.65mm lukitusmutterin reunaan uusilla osilla ,toimii kyllä toi säätömitta jonkun verran kuluneillakin ,kunhan ei vain pohjaa mikään osa kytkimestä ja on sama mitta on sitte vetävä tai normi kytkin ;-)
No joo eli näin kun kuvassa, mutta eihän tuohon mittaan voi edes vaikuttaa, paitsi jos sylinterin rojut on missä sattuu?
Mutta onko tuolle tangolle joku mitta, vai vain että kunhan ei kanna mutta irrottaa? Mikä se tollanen vetävä kytkin on?
eli siis se mitta on siis tuon lukkomutterinsiihen reunaan joka kiristää sen kiinni ,eli periaattees sun pitäis lyhentää sitä kierretankoa n.5mm että sylinteri pääsis vähä enemmän ulospäin ,jos kytkin toimii normaalisti älä tee mitään ;-)
gemssy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Touko 2013 08:45
Location: Itä-Suomi

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Vetävä kytkin on monissa uusissa kuorma-autoissa.
Irroituskäpälät eri päin kiinni painelevyssä ja asetelman rungossa.
Silloinhan se irrottaa vetämällä...
Irroitus vipu tietty myös eripäin...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Reddewil kirjoitti:
ansa kirjoitti:
vanha vanaja kirjoitti: eli siis edelleen servomasterin suorasta pinnasta n.65mm lukitusmutterin reunaan uusilla osilla ,toimii kyllä toi säätömitta jonkun verran kuluneillakin ,kunhan ei vain pohjaa mikään osa kytkimestä ja on sama mitta on sitte vetävä tai normi kytkin ;-)
No joo eli näin kun kuvassa, mutta eihän tuohon mittaan voi edes vaikuttaa, paitsi jos sylinterin rojut on missä sattuu?
Mutta onko tuolle tangolle joku mitta, vai vain että kunhan ei kanna mutta irrottaa? Mikä se tollanen vetävä kytkin on?
eli siis se mitta on siis tuon lukkomutterinsiihen reunaan joka kiristää sen kiinni ,eli periaattees sun pitäis lyhentää sitä kierretankoa n.5mm että sylinteri pääsis vähä enemmän ulospäin ,jos kytkin toimii normaalisti älä tee mitään ;-)
Mutta eikö tuo tanko tule aina saman verran ulos syliteristä? Ja tangolla säädetään "löysät" pois. Jos säädän tankoa tuonne sylinterin suuntaan niin kytkin ei edes yritä irrottaa, ja jos "jatkan" tankoa eli ruuvaan ulos sylinteristä niin kytkin painuu syvemmälle ja irrottaa herkemmin / aiemmin (tai pitäisi) ja jos tanko on liian pitkä kytkin kantaa ja vaarana on luistaminen. Tuo sylinteri on tietääkseni nyt niin sisällä kuin menee.
Näin minä tuon ymmärrän jos se toimii kuin pikkuautossa, niin siksi tuon sylinterin lähtökohdan mittaaminen tuntuu turhalta? liikehän on pisin kun se lähtee pohjasta, vai onko tuossa jokin muukin säätö kuin tuo tanko? Ja kyllä, säädön syynä on se ettei kytkin irrota kunnolla ja ottaa kiinni heti kun sentin nostaa poljinta lattiasta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

mulla on juurikin noin että,sentin nostaa poljinta niin sitten lähdetään :D
Pitää vissiin koittaa säätää pikkusen pidemmäksi tota tankoa
Jaahas ja taas on kädet mustana
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja mikko »

Oon ajanu sellasta Scanian keikkabussia, jossa kytkin oli myöskin tollanen "launch control". Omistaja oli ostanu sen työnantajaltaan, ja kertoi että oli ollut moinen uudesta saakka vaikka oli koetettu miten säätää.

Eli onnea matkaan. Tai joo, ei se nyt oikeasti ole tekemätön paikka kunhan vaan tekee.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tehostimen männänvarren säätäminen ei auta tässä tapauksessa asiaan mitenkään.
Kysyjän autossa on säätömitta ihan ok, ei mitään syytä mennä säätämään, vika on aivan muualla.
Otappas kuva siitä tangon toisesta päästä laatikon puolelta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Siis onko tuossa jotain erilaista kuin pikkuauton kytkimessä? Siinähän kytkintä painetaan niin että irrottaa, ja jos liike ei riitä esim. tangon yms. välysten takia, niin välykset pois että koko liike välittyy polkimelta ja kas ku toimii. Yleensä polkimen liike on "tuplat" tarvittavaan liikkeeseen nähden joten säätöä tarvitaan harvoin.
Mutta nyt tässä tapauksessa mielestäni liike loppuu kesken, eli polkimen ensimmäiset 15cm liikuttaa kyllä tuota sylinteriä, mutta vaikutus alkaa vasta kun poljin on lattiassa. Eli ihan kuin tuo kierratenko olisi liian lyhyt, tai varsi kytkimelle väärässä urassa boorillaan, (onko tuossa vaaka-akselissa joka menee lootaan boori?) eli silloin tuo lootaan menevä akseli lähtökohtaisesti väärässä asennossa. Nämä pähkäilyt siitä kun säätö(tanko) on pisimmillään niin saadaan tuo sentin käyttöalue. Käpälien kuluminen, liian paksu kytkinlevy jne. tulee mieleen pikkuautoista... Tähän on kuulema tuo kytkin tehty jossain kohtaa.
Joku mainihti että kytkimen akselilla ois kökköä, wanhaa vaseliinia jne joka tahmais akselia ja loota pyörisi mukana vaikka kytkin irroittasikin. Mutta ei se noin pohjassa tarviis toimia vaan siinä puolessa välissä polkimen liikettä mielellään.
Kohta teen jatkoa tuohon tankoon ja kokeilen niin, kun en keksi enää muuta. Kaveri ois kova, niin sais mitattua tuon kytkinsylinterin liikkeen tarkasti.
Edit: letkuja on irti, älä niistä välitä tässä kohtaa =)
Liitteet
IMG_2337 (Medium).JPG
IMG_2337 (Medium).JPG (103.76 KiB) Katsottu 16267 kertaa
IMG_2335 (Medium).JPG
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

mä olen miettiny kanssa että olisko liian paksu levy tonne laitettu kun on levy vaihdettu.mulla on toi työsylinteri niin ulkona tossa omassa,vai onko näissä niin päin että levy loppu kun sylinteri liian ulkona????
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jep. Sulla on ensimmäinen kehitysversio 801 laatikosta ja työntävä kytkin.
Siis kytkintehostajassa on jousi, joka työntää tankoa eteenpäin eli löysät pois. Tästä johtuen painelaakeri on jo pinnassa ja tangon pidentäminen ei auta mitään. Paitsi jos sitä jatkaa niin, että kytkin kantaa.
Jos sulla on kytkin ilmattu ja kytkinvivun liike noin 25-30mm on säädöt kohillaan.
Tarkista seuraavat.
- Kytkintehostimen kiinnitys, teline ei saa joustaa kytkintä painettaessa.
- Irrotushaarun akselin välys, se joka menee kytkinkotelon läpi
- Irroitushaarukan kiinnitys akseliin, pääset tarkistamaan kiinnityspultit kytkin kotelon reiästä, jos siellä sellainen on.
Vika saattaa olla myös paineasetelmassa tai sen tähtilevyssä, jolloin kytkimen liike ei enää riitä.
Silloin voit säätää kytkinpolkimen stopparia ja iskun pituutta, ei kuitenkaan liikaa.
Vika voi myös olla kierossa kytkinlevyssä jolloin jälleen pitäisi saada lisää iskunpituutta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

Kävin tossa omaa tutkimassa,saattaakin olla ilmaa kun kytkinpoljin on sellanen kun kumipalloa polkis.
Jaahas ja taas on kädet mustana
Ajomies
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Huhti 2012 21:46
Location: Äänekoski

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Puu Tiainen kirjoitti:Jep. Sulla on ensimmäinen kehitysversio 801 laatikosta ja työntävä kytkin.
Siis kytkintehostajassa on jousi, joka työntää tankoa eteenpäin eli löysät pois. Tästä johtuen painelaakeri on jo pinnassa ja tangon pidentäminen ei auta mitään. Paitsi jos sitä jatkaa niin, että kytkin kantaa.
Jos sulla on kytkin ilmattu ja kytkinvivun liike noin 25-30mm on säädöt kohillaan.
Tarkista seuraavat.
- Kytkintehostimen kiinnitys, teline ei saa joustaa kytkintä painettaessa.
- Irrotushaarun akselin välys, se joka menee kytkinkotelon läpi
- Irroitushaarukan kiinnitys akseliin, pääset tarkistamaan kiinnityspultit kytkin kotelon reiästä, jos siellä sellainen on.
Vika saattaa olla myös paineasetelmassa tai sen tähtilevyssä, jolloin kytkimen liike ei enää riitä.
Silloin voit säätää kytkinpolkimen stopparia ja iskun pituutta, ei kuitenkaan liikaa.
Vika voi myös olla kierossa kytkinlevyssä jolloin jälleen pitäisi saada lisää iskunpituutta.

Ne haarukan kiinnityspultit saattaa löystyä ja nakertaa ne kolot väljiksi, samoin asetelman irroitusrengas kulunut.
Joskus oli ongelmia yhden ajokin kanssa, kun oli muoviputkea, jousti ilmeisesti se putki paineessa niin ettei irrottanut.
Sitten pienikin väjyys siellä vivun silmässä vaikeuttaa asiaa myös.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja ansa »

Ajomies kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Jep. Sulla on ensimmäinen kehitysversio 801 laatikosta ja työntävä kytkin.
Siis kytkintehostajassa on jousi, joka työntää tankoa eteenpäin eli löysät pois. Tästä johtuen painelaakeri on jo pinnassa ja tangon pidentäminen ei auta mitään. Paitsi jos sitä jatkaa niin, että kytkin kantaa.
Jos sulla on kytkin ilmattu ja kytkinvivun liike noin 25-30mm on säädöt kohillaan.
Tarkista seuraavat.
- Kytkintehostimen kiinnitys, teline ei saa joustaa kytkintä painettaessa.
- Irrotushaarun akselin välys, se joka menee kytkinkotelon läpi
- Irroitushaarukan kiinnitys akseliin, pääset tarkistamaan kiinnityspultit kytkin kotelon reiästä, jos siellä sellainen on.
Vika saattaa olla myös paineasetelmassa tai sen tähtilevyssä, jolloin kytkimen liike ei enää riitä.
Silloin voit säätää kytkinpolkimen stopparia ja iskun pituutta, ei kuitenkaan liikaa.
Vika voi myös olla kierossa kytkinlevyssä jolloin jälleen pitäisi saada lisää iskunpituutta.

Ne haarukan kiinnityspultit saattaa löystyä ja nakertaa ne kolot väljiksi, samoin asetelman irroitusrengas kulunut.
Joskus oli ongelmia yhden ajokin kanssa, kun oli muoviputkea, jousti ilmeisesti se putki paineessa niin ettei irrottanut.
Sitten pienikin väjyys siellä vivun silmässä vaikeuttaa asiaa myös.
olihan nois joskus myös se vikana että tuo haarukan ja tuon vivun reikä kului soikeaksi ja rupesi kytkintä painaessa vääntämään tuota tankoa lopuksi niin kovaa että katkee ,hitsillä täyteen ja uudet reiät ja uusi tappi ;-)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mulla tuli pieni oikosulku. Sekoitin tuon poljinsylinterin volvon systeemiin.
Eli ei siellä polkimessa ole säädettävää stopparia, ainoastaan poljinsylinterin tanko on säädettävissä.
Tangon ja poljinsylinterin männän väliin pitää jättää pieni välys.
Liitteet
poljin.jpg
poljin.jpg (41.54 KiB) Katsottu 16079 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja ansa »

Puu Tiainen kirjoitti:Mulla tuli pieni oikosulku. Sekoitin tuon poljinsylinterin volvon systeemiin.
Eli ei siellä polkimessa ole säädettävää stopparia, ainoastaan poljinsylinterin tanko on säädettävissä.
Tangon ja poljinsylinterin männän väliin pitää jättää pieni välys.
aiheuttihan toi yläsylinterikin joskus mielenkiitoisia ominaisuuksia ,jos ei palaudu yös asti niin ei täytä uutta nestettä järjestelmään ja lopuksi jäi taas liikevara liian lyhkäiseksi ja irroitus ongelmia ;-)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

ansa kirjoitti: aiheuttihan toi yläsylinterikin joskus mielenkiitoisia ominaisuuksia ,jos ei palaudu yös asti niin ei täytä uutta nestettä järjestelmään ja lopuksi jäi taas liikevara liian lyhkäiseksi ja irroitus ongelmia ;-)
Kyllä. Vikapaikkoja on tähänkin ongelmaan kymmeniä, näkemättä ja kokeilematta on pikkasen vaikea neuvoa.
Jos pääsis kokeilemaan laitetta niin ongelman syy selviäs kymmenessä minuutissa.
Onhan ainakin lueteltu vikapaikkoja, lopullinen diagnoosi on kysyjän tehtävä itse, osattava päätellä toimiiko laite kuten pitää jokaisessa kohtaa. Esim. onko nestepiirissä ilmaa vai ei.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla jäi tuon poljinsylinterin mäntä Volvossa kerran pohjaan kun meni työmännän kumi vissiin kaksin kerroin, ei liikkunut työsylinterin varsi mihinkään vaikka yritettiin vääntään millä tahansa :oops: Onneksi ei ollut sitten kuitenkaan tarpeeksi voimia ettei saatu rikki :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jos ois mun ongelma vaihtaisin ekax poljin sylinterin, kerran olen vaihtanut ja kuntoon tuli. :shock:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Poljinsylinterit tuntuu menneen joka kulkurissa uusiksi. Ja sillä pystyy polkaisemaan ilmaa systeemiin jos nestepurkki vajoaa liian tyhjäksi. Scanian nesteputken paha paikka on keskitavaratilan takana siinä missä nesteputki nousee ylöspäin, ainakin neljästä k113 kulkurista on vuotanut tuosta kohti, neste vajennut ja poljinsylinterillä on sitten polkaistu ilmaa ja kas ei irroita enää.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Timppa kirjoitti:Jos ois mun ongelma vaihtaisin ekax poljin sylinterin, kerran olen vaihtanut ja kuntoon tuli. :shock:
Uusi on ja ilman paineita poljin on kova kuin pikkuauton jarru kun auto ei käy.
Olen tuolla aiemmin tainnu selittää ettei liike riitä ja säätö ei sitä korjaa joten täytynee jatkaa tankoa (niin paljon että kytkin ei luista eikä pohjaa mutta irrottaa).
Kaikki muut on toiminu niin kuin olen päätellyt. Lootan kannen kun avasin nii siirtäjät oli ihan ihmisen tekemiä, tuli myös nippuun nyt tiedän tasan miten se toimii.
Tuo oli ratkaiseva tieto että paljonko sen avustussylinterin iskun pituus on, meinaa jos on löysiä niin sen liike ei yksinkertaisesti vain riitä ja kertoohan sekin jotain kun liike alkaa vaikuttamaan vasta lattian pinnassa. Mulla oli volvossa kanian loota ja sen säätö oli mekaanisesta vivustosta huolimatta tarkka. Kun irrotti hyvin niin luisto oli lähellä, irrotinlaakeri oli käpäliä vasten kevyesti painuneena, jos laitto löysemmälle että rallatti niin kytkin ei irrottanu.

Enää puuttuu se kaveri joka tulee polkee kytkintä että pääsen ihmettelee liikettä lootan päässä. Mutta kyllä tämä tästä!

Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti: Enää puuttuu se kaveri joka tulee polkee kytkintä että pääsen ihmettelee liikettä lootan päässä. Mutta kyllä tämä tästä!

Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!
Pienestä on kiinni, kait siellä porissa muitakin asuu ; )
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Addica »

Reddewil kirjoitti: Enää puuttuu se kaveri joka tulee polkee kytkintä että pääsen ihmettelee liikettä lootan päässä.
Olisit kilauttanu. :wink:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:Olen tuolla aiemmin tainnu selittää ettei liike riitä ja säätö ei sitä korjaa joten täytynee jatkaa tankoa (niin paljon että kytkin ei luista eikä pohjaa mutta irrottaa).
Tämä ei ole oikea tapa korjata tuota ongelmaa.
Jos sulla on se tehostinmalli jossa on kulumisilmaisin, tulee ongelma kun ilmaisin pomppaa auki.
Painelaakeri eikä asetelma tykkää, jos kytkin kantaa jatkuvasti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Asiaa kevyesti sivuten kysyn tuon tehostinmöykyn kyljessä olevan (olleen!) noin halkaisijaltaan 15mm olevan kumisen venttiilin tarkoitusta. Vaikuttaisi olevan tuon männän edellään työntämän ilman poistoventtiili. Mullahan se nyt sitten lensi hevon v.....n koko homma. Tuossako kannattaisi laittaa vaan parikytäsenttinen letkunpätkä sen paikalle. Taitaa olla jengatkin valmiina. Kunhan löytää oikean liittimen. Eli sama mitä Puutiainen tuolla Volvon kytkimen kohdalla kehotti tekemään? Onhan tämä vastaava huohotusventtiili? Auto siis Scania K112 vuodelta 1988 ja 10- vaihteisella keppilaatikolla.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Scanian tehostimessa on tavallaan kaksi tuuletusventtiiliä. Tuo kuminen läppä on poistoventtiili ja se valkoinen muovinen nippa on korvausilmaventtiili. Näin minä olen uskotellut itselleni.
Vai onko se valkoinen nippa jonkinlainen hukkaputki, jos nestepuolelle tulee sisäinen vuoto. Täytyy kattoa tuo rakenne.
Nuo tulee tiivistesarjan mukana, ei vissiin myydä irrallaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin