Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Mäpäs taas ehkäpä näkisin asian jotenkin näin,orkkis ropellijortaanisysteemi on susi ja kaiken lisäks kehno ja vielä huono. Uutena varmasti ollu oikeinkin kova systeemi,ei ne enään ole uusia. Eli ropellus kuikkaan ja sähköstä ropellia tilalle,mun mielipide on se.
Veikkaan että esim.400mm. sähköflektillä saadaan melko lailla sama tuuletusteho kuin alkuperäisellä,ei se ropellin koko oikeesti niin paljoa vaikuta jos ei sitä ilmavirtaa kanavoida. Mun kotelossa se kanava on lähinnä vitsi,mutta vaikuttaa kyllä sekin. Esim. alareuna sattuneesta syystä jos vaikka repsottaa nii visko kytkee käytännössä koko ajan kiinni ja kävyt lentelee auton alla kylmänäkin. On toi visko kyllä varmaan loppu muutenkin,mutta alavesiletkulta mittasin noin 45 asteista vettä ja ropeli huutaa ku mikäki kaheli. Ei hyvä. Lämpömittarin neulan suunnatessa noin 70-80 astetta,oli alavesiletkun lämpö jotakuinkin 50-60. Eli syyläri jäähdyttää kyllä,vaikka mittari näyttäskin lämmintä. Uskoisin että kuhan ei paljoa yli sadan asteen nouse ni homma pelaa kyllä. Termarihan sen sit loppupeleissä sanoo paljonko se koneen lämpö oikein on. Ja kait ny sähkönen singleflektikin vastaa jonkinmoista ajoviimaa kuitenkin.
Lämmöt muuten mittarin mukaan tippu noin 5 astetta ainaki,ku räpläsin syöttöpumpun ennakkoa. Eikä nouse vaikka kuinka mäkeen kiusaa menolle. Tarttee varmaan syöttöä lisää...
Itse ajattelin kokeilla seuraavaa reseptiä.
2x 400mm flektiä kahdella anturilla. Anturit alavesiletkuun peräkanaa,toinen noin 70-80 ast. ja toinen sinne 88-90 välimaastoon,eli karvan alle termostaatin aukeamisen. En kyllä tiedä kummonen termari ees on,mut saa kai sitä koklata. Jos lämmöt nousee sinne satasen kieppeille huudattaen (en edes semmosta usko) ni sit saa mun puolesta nousta.
Kyllä ne lämmöt maa-autoissaki tuppas oleman aika herkässä nousta toisinaan,ikinä ei konetta kajahtanu. Eipä ollu kyllä miljoonaa ajettukkaan.
Jokatapauksessa itse uskoisin lämpöjen karkailun johtuvan jostain muusta ku sähköflektistä,jos vaan liikaa karkaa.
Nii sanoinks mä jo et toi alkuperäinen systeemi on susi.
Veikkaan että esim.400mm. sähköflektillä saadaan melko lailla sama tuuletusteho kuin alkuperäisellä,ei se ropellin koko oikeesti niin paljoa vaikuta jos ei sitä ilmavirtaa kanavoida. Mun kotelossa se kanava on lähinnä vitsi,mutta vaikuttaa kyllä sekin. Esim. alareuna sattuneesta syystä jos vaikka repsottaa nii visko kytkee käytännössä koko ajan kiinni ja kävyt lentelee auton alla kylmänäkin. On toi visko kyllä varmaan loppu muutenkin,mutta alavesiletkulta mittasin noin 45 asteista vettä ja ropeli huutaa ku mikäki kaheli. Ei hyvä. Lämpömittarin neulan suunnatessa noin 70-80 astetta,oli alavesiletkun lämpö jotakuinkin 50-60. Eli syyläri jäähdyttää kyllä,vaikka mittari näyttäskin lämmintä. Uskoisin että kuhan ei paljoa yli sadan asteen nouse ni homma pelaa kyllä. Termarihan sen sit loppupeleissä sanoo paljonko se koneen lämpö oikein on. Ja kait ny sähkönen singleflektikin vastaa jonkinmoista ajoviimaa kuitenkin.
Lämmöt muuten mittarin mukaan tippu noin 5 astetta ainaki,ku räpläsin syöttöpumpun ennakkoa. Eikä nouse vaikka kuinka mäkeen kiusaa menolle. Tarttee varmaan syöttöä lisää...
Itse ajattelin kokeilla seuraavaa reseptiä.
2x 400mm flektiä kahdella anturilla. Anturit alavesiletkuun peräkanaa,toinen noin 70-80 ast. ja toinen sinne 88-90 välimaastoon,eli karvan alle termostaatin aukeamisen. En kyllä tiedä kummonen termari ees on,mut saa kai sitä koklata. Jos lämmöt nousee sinne satasen kieppeille huudattaen (en edes semmosta usko) ni sit saa mun puolesta nousta.
Kyllä ne lämmöt maa-autoissaki tuppas oleman aika herkässä nousta toisinaan,ikinä ei konetta kajahtanu. Eipä ollu kyllä miljoonaa ajettukkaan.
Jokatapauksessa itse uskoisin lämpöjen karkailun johtuvan jostain muusta ku sähköflektistä,jos vaan liikaa karkaa.
Nii sanoinks mä jo et toi alkuperäinen systeemi on susi.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
tässä tietty on tietoa ja taitoa monella enempi kun ittelläni, mut uskon että monella se on myös kustannuskysymys osien ja rakennus mahdollisuuden puitteissa mitä ja missä voi tehdä. Jos ajatellaan että purkaamo osilla saa 60e kuntoon plus siis omatyö vs. 200e/400e flekti juttu. Sit on tietty toinen asia jos saa jostain 24v isot flektit ja releet isot halvalla ja poppailee uuden tunnelin kotitarpeista (neppi vois tän tehhä ) niinolisin kiinnostunut sähköjen kytkennästä ja mistä saisi releen/t ja flektit hankittua. Sähkö olis kyllä värinätön ja hiljainen.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Tottahan hinta on se suurin tekijä näissä hommissa. On meinaa näiltä leveysasteilta vaikeampi mua persaukisempaa löytää. Mutta,niinku mun tapauksessa on se dampperin päässä oleva gumminivel ehtoopuolella (pelaa,mutta joskus enään ei ja sit on laturit ja jäähdytys pois leikistä) ja se maksaa jonkun satasen. Jos ja kun se visko on ns. löysä,se maksaa myös. Polttoaineenkulutukseen ton ropelin on pakko vaikuttaa,huutaessaan menohalut menee muualle. Eli joskus jotain on kuitenkin tehtävä,ettei tartte hinailla pitkin lääniä ja selitellä vaimolle ja lapsille miksi ei nyt mennäkkään sinne puuhamaahan tms.
No flektit on joo sen parisataa kpl? Siihen kunnolliset releet ja piuhat,50-60€? Omaa työtä en omassa autossa hinnoittele. No vielä pitää tietty toivoa että remontin korjuu onnistuu,yleensä ja joskus eli ei.
Kuitenkin sanotaan jos ton systeemin saisi toimimaan alle 500€ (mikä on kylläkin ihan sairas rahasumma) mä sen kyllä tekisin. Sit ku aloittelee nikkaroinnin syksyllä,ni autoki on käytössä melkein koko ajan.
No flektit on joo sen parisataa kpl? Siihen kunnolliset releet ja piuhat,50-60€? Omaa työtä en omassa autossa hinnoittele. No vielä pitää tietty toivoa että remontin korjuu onnistuu,yleensä ja joskus eli ei.
Kuitenkin sanotaan jos ton systeemin saisi toimimaan alle 500€ (mikä on kylläkin ihan sairas rahasumma) mä sen kyllä tekisin. Sit ku aloittelee nikkaroinnin syksyllä,ni autoki on käytössä melkein koko ajan.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
nii jollai 300-500e on kyllä maksimi tuoho osioon... noissa flekteissä aikamoisia eroja tehoissa. Nim. land roveriin laitellu halpoja ja sitte tehny tuplahinnalla isommalla.
tässä ois germaanista http://www.ebay.com/itm/24V-Kuhlerventi ... 53f816efba
tässä ois germaanista http://www.ebay.com/itm/24V-Kuhlerventi ... 53f816efba
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 49
- Liittynyt: 09 Elo 2013 12:23
- Truck: Bedford rl, dp ss mb
- Location: lohja
- Member id: 251
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Näyttäis -khs-:llä kauppaosiossa olevan 24v puhaltimia kaupan.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Mulla olis neljä 24 voltin potkuria kaupan. jotain 50 cm halkaisija.
Yritin kaupitella niitä Tuurissa.
Jos on kiinnostusta, voin ottaa kuvia ja tarkempia mittoja.
Yritin kaupitella niitä Tuurissa.
Jos on kiinnostusta, voin ottaa kuvia ja tarkempia mittoja.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Kyllä on kiinnostus.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Tees sit ari kuvien kanssa projekti nii pääsee apinoimaan sun toteutuksen omaan...
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
No kyllä miulakin sitten on kiinnostusta! Tökkee hintoo tulemaan, onks tää joku salaliitto nyt että miun pitää sähkörusetti väkisinkin asentaa?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Mulla on kaksi 400mm imevää aditan puhallinta kotelossa. Jotta kotelointi toimii niin molempien puhaltimien pitää käydä samaan aikaan. Muutenhan ilma menee toisesta sisään ja toisesta ulos. Ei nuo hirveästi maksaneet, 120€ kappale puhaltimet ja romikselta Koiviston auton tekemä kotelo 100€. Yksi termari on ja pakkokytkin kojelaudassa joka ohittaa termarin. Käytän sitä kun ajan jossain ulkomaassa ylämäkeen
Tulevaisuus on sähköinen
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Moro
Hmm... En tiiä voi olla että oon totaalisen väärässä näiden "isojen" kaa... Mutta sen "tuulitunnelin" merkitystä ei välttämättä kannata väheksyä. Varsinkin jos flekti/flektit on pienempiä mitä jäähdytin ja imevää mallia... Joku viisas ties mulle kertoo että semmottiset eivät pistä ilmaa virtaamaan ku pieneltä alalta paikallaan ollessa/ hiljaisessa vauhdissa jos ei oo sitä "tuulitunnelia" (enkä tarkota teevee ohjelmaa tai omaa korvienväliä )
Ja jos miettii esim noita "turvesuo" traktoreita mitkä ei kovin kovaa mee eteenpäin ja niitä kuormitetaan "aika paljon"...on niissä aika ohjattua se ilmankierto siellä konehuoneessa, vaik eihän näitä ny ehken ihan niihin voi verrata. Mut siltä pohjalta ku alkas asiaa pohtimaan ja suunnittelemaan ni vois kuvitella et saattas moottori pysyä oikeissa lämmöissä olkoon keli ja ajoolosuhteet mimmoset tahansa... (ainakin tämmösen tollon päässä homma toimii niin... )
Hmm... En tiiä voi olla että oon totaalisen väärässä näiden "isojen" kaa... Mutta sen "tuulitunnelin" merkitystä ei välttämättä kannata väheksyä. Varsinkin jos flekti/flektit on pienempiä mitä jäähdytin ja imevää mallia... Joku viisas ties mulle kertoo että semmottiset eivät pistä ilmaa virtaamaan ku pieneltä alalta paikallaan ollessa/ hiljaisessa vauhdissa jos ei oo sitä "tuulitunnelia" (enkä tarkota teevee ohjelmaa tai omaa korvienväliä )
Ja jos miettii esim noita "turvesuo" traktoreita mitkä ei kovin kovaa mee eteenpäin ja niitä kuormitetaan "aika paljon"...on niissä aika ohjattua se ilmankierto siellä konehuoneessa, vaik eihän näitä ny ehken ihan niihin voi verrata. Mut siltä pohjalta ku alkas asiaa pohtimaan ja suunnittelemaan ni vois kuvitella et saattas moottori pysyä oikeissa lämmöissä olkoon keli ja ajoolosuhteet mimmoset tahansa... (ainakin tämmösen tollon päässä homma toimii niin... )
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Juu ei kannata väheksyä ei. Tosin ei sen kummonen tartte olla,hiukan laidoilta kapeneva riittää jolloin ilma tekee itsessään jo pienen imuefektin. Pääkysymys mun mielestä on oikeastaan siinä,että kuinka lämpöseksi se kones joutaa lämmetä. Esim.mulla rupee toi oma flekti humisemaan liian aikaisin mun mielestä. Jos mittari näyttelee jotain 80 asteen lukemaa ja flekti sen ku humisee ni jossain on jotain mätää. Sehän oikeastaan pitäisi kertoa vaan sen että koneen termari aukee jolloin jäähdyttimen lämpö nousee ja visko nappaa kiinni. Eli ts.silloinhan on moottorin käyntilämpötila saatu aikaiseksi. Ongelma on sillä viskolla vaan siinä ku ei se tajua lopettaa hönkimistä,huutaa vaan ja lämmöt laskee sinne 70 asteen korville.
Sillä sitä sähköstä suosin,ku se kyllä lopettaa ku käsketään.
Tossa omaa ku kävin tutkailemassa,niin olisi mahdollista jättää se oma tunnelmaatti paikalleen. Sen sisälle flekti,tietty syyläriin melkein kiinni ja etupuolelle mahtuis puhaltava. Tosin sellasessa asennuksessa ei välttämättä ole mitään hyötyä kahdesta,mutta jos kikkailen sen kahdella anturilla niin sit se ehkäpä ei alkais ahdistamaan.
Ei niitä kaikkia lämpöjä kannata siitä syyläristä mailmalle ajaa,ku vähempiki riittää.
Ymmärrän ihan täysin tuollaisen ylimitoitetun orkkisflektin,jos on tupa täynnä porukkaa ja 30 astetta lämmintä laulatetaan joko mäkisessä tai kaupungissa. Siinä ehkäpä sitä jäähdytystehoa hieman tartteekin,ja silti ei saa keittää. Tosin kyllä ne kovin lämpösenä käy,ei varmaan 100 astetta ole kaukana.
Eli mä en usko etteikö sähkösillä flekteillä saada riittävää jäähdytystehoa aikaiseksi.
Lisää ajatuksia,niinku sit taas noissa kuokkiautoissa on vielä ilmastoinnin kennokin syylärin edessä. Ja samantehoisilla ropeleilla jäähdytetään,kyllä olisin aika varma että riittää näihin meitin vekottimiin vähän kesympikin jäähdytys ilman että tarttee konetta hajottaa.
Sillä sitä sähköstä suosin,ku se kyllä lopettaa ku käsketään.
Tossa omaa ku kävin tutkailemassa,niin olisi mahdollista jättää se oma tunnelmaatti paikalleen. Sen sisälle flekti,tietty syyläriin melkein kiinni ja etupuolelle mahtuis puhaltava. Tosin sellasessa asennuksessa ei välttämättä ole mitään hyötyä kahdesta,mutta jos kikkailen sen kahdella anturilla niin sit se ehkäpä ei alkais ahdistamaan.
Ei niitä kaikkia lämpöjä kannata siitä syyläristä mailmalle ajaa,ku vähempiki riittää.
Ymmärrän ihan täysin tuollaisen ylimitoitetun orkkisflektin,jos on tupa täynnä porukkaa ja 30 astetta lämmintä laulatetaan joko mäkisessä tai kaupungissa. Siinä ehkäpä sitä jäähdytystehoa hieman tartteekin,ja silti ei saa keittää. Tosin kyllä ne kovin lämpösenä käy,ei varmaan 100 astetta ole kaukana.
Eli mä en usko etteikö sähkösillä flekteillä saada riittävää jäähdytystehoa aikaiseksi.
Lisää ajatuksia,niinku sit taas noissa kuokkiautoissa on vielä ilmastoinnin kennokin syylärin edessä. Ja samantehoisilla ropeleilla jäähdytetään,kyllä olisin aika varma että riittää näihin meitin vekottimiin vähän kesympikin jäähdytys ilman että tarttee konetta hajottaa.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
ELI alavesiletku poikki, siihen jollakin tuningbillet osalla joku anturi?mistä autosta? kiinni, akulta sulakkeen läpi suora virta siihen ja siitä syöttö flektiin? maa suoraan runkoon? pakko syöttö samaan plussaan anturin ja flektin väliin? ja sama kytkentä toiselle mikä on etupuolella? vai tekiskö sillai että jokin karva irtoaa liitoksistaan niiku mulla defenderissä on eli syötetään releeseen 2 napaan jatkuva virta ja saabin anturista tulee sitten käsky toiseen karvaan kun lämpötila muuttuu ja vastus pienenee ja se rupeaa johtamaan läpitte? eli vaikka anturista lähtee töspeli irti niin flekti puhaltaa automaattisesti.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Minulla on alaputkessa Volvon tehtaalla asennettu termostaattikytkin joka ohjasi sähköisesti tuota kardaanin viskoosikytkintä. Sen kaverina rele joka sitten tuuppaa virtaa noille sähkömoottoripuhaltimille. Kysäsin mitä maksaa pelkkä tuo Bosch merkkinen moottori hinnan kuultuani vein molemmat moottorit hiilenvaihtoremonttiin sähkökorjaamoon.Pukaatti kirjoitti:ELI alavesiletku poikki, siihen jollakin tuningbillet osalla joku anturi?mistä autosta? kiinni, akulta sulakkeen läpi suora virta siihen ja siitä syöttö flektiin? maa suoraan runkoon? pakko syöttö samaan plussaan anturin ja flektin väliin? ja sama kytkentä toiselle mikä on etupuolella? vai tekiskö sillai että jokin karva irtoaa liitoksistaan niiku mulla defenderissä on eli syötetään releeseen 2 napaan jatkuva virta ja saabin anturista tulee sitten käsky toiseen karvaan kun lämpötila muuttuu ja vastus pienenee ja se rupeaa johtamaan läpitte? eli vaikka anturista lähtee töspeli irti niin flekti puhaltaa automaattisesti.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Jos mä nyt tekisin,niinku varmaan teenkin. Akulta virtaa releelle ja releeltä flektille. Heräte virta virtalukko tms. releelle. Toisella releellä hoidetaan maadoitus,jota ohjataan vastaavasti lämpötila anturilta. Yhdistävä anturi tarttetaan,900 saab taitaa sellanen flektille ollakkin. Ja alavesiletkuun. Ns. maareleen ohjaus voidaan toteuttaa sitten katkaisijalta. Silloin ei anturi ole kovilla,eikä myöskään katkaisija. Kuhan anturi kytkee karvan alle termarin ni ehkä pitäis pelata.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
KajNyy1 kirjoitti:Minulla on alaputkessa Volvon tehtaalla asennettu termostaattikytkin joka ohjasi sähköisesti tuota kardaanin viskoosikytkintä. Sen kaverina rele joka sitten tuuppaa virtaa noille sähkömoottoripuhaltimille. Kysäsin mitä maksaa pelkkä tuo Bosch merkkinen moottori hinnan kuultuani vein molemmat moottorit hiilenvaihtoremonttiin sähkökorjaamoon.Pukaatti kirjoitti:ELI alavesiletku poikki, siihen jollakin tuningbillet osalla joku anturi?mistä autosta? kiinni, akulta sulakkeen läpi suora virta siihen ja siitä syöttö flektiin? maa suoraan runkoon? pakko syöttö samaan plussaan anturin ja flektin väliin? ja sama kytkentä toiselle mikä on etupuolella? vai tekiskö sillai että jokin karva irtoaa liitoksistaan niiku mulla defenderissä on eli syötetään releeseen 2 napaan jatkuva virta ja saabin anturista tulee sitten käsky toiseen karvaan kun lämpötila muuttuu ja vastus pienenee ja se rupeaa johtamaan läpitte? eli vaikka anturista lähtee töspeli irti niin flekti puhaltaa automaattisesti.
Leukavaa olisikin jos sitä omaa viskoa sais sähöllä ohjattua,onhan niitä varmaan mutta missä?
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Milläs muulla tavalla niitä on ohjattu?AriW kirjoitti:KajNyy1 kirjoitti:Minulla on alaputkessa Volvon tehtaalla asennettu termostaattikytkin joka ohjasi sähköisesti tuota kardaanin viskoosikytkintä. Sen kaverina rele joka sitten tuuppaa virtaa noille sähkömoottoripuhaltimille. Kysäsin mitä maksaa pelkkä tuo Bosch merkkinen moottori hinnan kuultuani vein molemmat moottorit hiilenvaihtoremonttiin sähkökorjaamoon.Pukaatti kirjoitti:ELI alavesiletku poikki, siihen jollakin tuningbillet osalla joku anturi?mistä autosta? kiinni, akulta sulakkeen läpi suora virta siihen ja siitä syöttö flektiin? maa suoraan runkoon? pakko syöttö samaan plussaan anturin ja flektin väliin? ja sama kytkentä toiselle mikä on etupuolella? vai tekiskö sillai että jokin karva irtoaa liitoksistaan niiku mulla defenderissä on eli syötetään releeseen 2 napaan jatkuva virta ja saabin anturista tulee sitten käsky toiseen karvaan kun lämpötila muuttuu ja vastus pienenee ja se rupeaa johtamaan läpitte? eli vaikka anturista lähtee töspeli irti niin flekti puhaltaa automaattisesti.
Leukavaa olisikin jos sitä omaa viskoa sais sähöllä ohjattua,onhan niitä varmaan mutta missä?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Viskoosiöljyllä taimuutavastaavalla. Kitka syntyy lämmöstä ja viskolevyt rupeaa napsimaan kiinni jolloin propeller innostuu humisemaan.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
pystytkö piirtää kaavion jotenkin? miks sielllä pluspuolella on rele jos maalla ohjataan ja releen kanssa? Tai siis epäilet anturin kestoa?AriW kirjoitti:Jos mä nyt tekisin,niinku varmaan teenkin. Akulta virtaa releelle ja releeltä flektille. Heräte virta virtalukko tms. releelle. Toisella releellä hoidetaan maadoitus,jota ohjataan vastaavasti lämpötila anturilta. Yhdistävä anturi tarttetaan,900 saab taitaa sellanen flektille ollakkin. Ja alavesiletkuun. Ns. maareleen ohjaus voidaan toteuttaa sitten katkaisijalta. Silloin ei anturi ole kovilla,eikä myöskään katkaisija. Kuhan anturi kytkee karvan alle termarin ni ehkä pitäis pelata.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Äkkiseltään ajateltuna jos plussa ois jatkuva, niin flekti saattas lähtee pyörimään parkissa. Hetken seisottuaan tai webaston takia vois tulla anturilta käsky et käymään.
Rosmo
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Niin ja eikös tuo pyöri koko ajan, mutta kun lämpö nousee niin nousee kierroksetkin tuulettimessa.AriW kirjoitti:Viskoosiöljyllä taimuutavastaavalla. Kitka syntyy lämmöstä ja viskolevyt rupeaa napsimaan kiinni jolloin propeller innostuu humisemaan.
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Vanhasta natikasta loppu lämpö ongelmat waterweter nimisellä aineella, lämmityslaitekin sai uutta puhtia. Rallimiehet tuota käyttää.
-
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
- Truck: Volvo b10m Den oudst
- Location: Iitti
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Kardaaniremppa tuli tehtyä. Vaihdoin ristikkonivelet ja kannatinlaakerin. Muuten sujui hienosti, mutta ääni ei paljon hiljentynyt Olisi varmaankin pitänyt vaihtaa tuulettimenkin laakerit?
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Mulla just se tuulettimen laakeri lonksaa
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri
Tuliko immeisillä mimmosia flektejä rakenneltua? Kuvia?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä