Sivu 1/1
					
				B10M perän kasaus
				Lähetetty: 01 Touko 2014 22:54
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Moi!
Vaihdoin perämurikan taka-akseliin. Muuten tuli hyvä, mutta vuoti öljyä kardaanin laipan juuresta. Nyt on laippa ja risat tiivisteet purettu ja pian pääsee kasaamaan. Olisiko kellään tietoa mihin momenttiin tuo laipan kiinnitys mutteri kuuluu laittaa? Autohan on 90-vuosimallia oleva b10m. Perä on kaiketi EV85B. Vanha stefa oli ruostunut puhki.
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 02 Touko 2014 08:09
				Kirjoittaja wiima63
				Sisun huolto-ohjetta katoin niin siellä sanottiin nivelakselin laipan kiinnitysmomentiksi 1300nm perää kasatessa.
Sitä en tiedä onko volvossa millainen mutta ehkä tosta vois suuntaa hakea ellei siellä sit ole kovinkin erilainen rakenne tai kierteen nousu ellei parempia veikkauksia tule...
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 02 Touko 2014 09:26
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Uskoisin, että puhutaan huomattavasti pienemmästä momentista. Samalla mutterilla säädetään kartiolaakerin jännitystä ja se ei ollut  kovinkaan tiukassa. Vähän riskimpi kamu olisi avannut sen käsin! Pitääpä kysyä Volvon korjaamolta tänään samalla kun ostaa tiivisteitä. Mikähän mahtaa olla perän valmistaja? Tuumaisia pultteja siinä ainakin on.
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 02 Touko 2014 11:40
				Kirjoittaja Puu Tiainen
				Kyllä se vaan vedetään kunnolla kiinni, muistaakseni 1200 nyyttonia. Siitä huolimatta sen voi monesti avata jopa sormin, tuppaa löystymään, siksi siinä on lukitukset.
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 02 Touko 2014 21:50
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Joo, väärin ounastelin. Juttelin vanhemman Volvo asentajan kanssa korjaamolla. Kertoi, että laakereiden välissä on holkki mikä pitää välykset kohdallaan. Tunnusti käyttäneensä pulttipyssyä kasauksessa 

 Pitäis varmaan lainata iso momentti-avain jostain vai vetäiskö perinteisellä menetelmällä: Niin tiukkaan kun menee ja sitten vielä puoli kierrosta 

  Kiitos neuvoista!
 
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 02 Touko 2014 22:33
				Kirjoittaja Rosvolinna
				puolen metrin varrella on melko äheltäminen tuo 1200Nm. Minulta jäi pyöränpultit avaamatta 600mm varrella. Rengasliikkeessä työskentelevä tuttuni repi saman avaimen atomeiksi ja aukaisi rystysensä. Paiskasi avaimenjämät soraan ja sanoi "kai sulla on kuitti tallessa". Tämän jälkeen hankin momentinkertojan - ei mitään ongelmaa, kunhan jaksaa veivata.
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 08 Touko 2014 21:56
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Kysyin Volvon teknisestä tuesta momenttia. Siellä sanoivat 600nm.
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 09 Touko 2014 19:06
				Kirjoittaja Puu Tiainen
				Hmm.
Manuaalit kertoo ihan muuta, pääasia että se vedetään kiinni kunnolla
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 09 Touko 2014 22:50
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Kylläpäs on monenlaista tietoa tästäkin asiasta! Onko tuo manuaali juuri tämmöiselle EV85B perälle?
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 10 Touko 2014 00:23
				Kirjoittaja Puu Tiainen
				Tieto lisää tuskaa.
Vedä se kiinni ja kunnolla, ei nuo niin tarkkoja oo.
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 10 Touko 2014 11:34
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Tieto on todellakin tuskaa. Ennen teknistä tukea soitin Volvo korjaamolle. Siellä joku tutki englannin kielistä kirjaa ja veikkaili, että momentti on 600 tai 1000Nm. Nyt on mutteri vedetty teknisen tuen ilmoittamaan 600Nm. Kaipa sekin riittää. Turha tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä. Paljonkohan tuommoinen mutteri kestää momenttia ennenkuin kierteet pettää?
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 10 Touko 2014 12:57
				Kirjoittaja Puu Tiainen
				Volvon ongelma on korjaamo-ohjelman sekavuus. Sieltä äkkinäinen tulkitsee tietoja hyvinkin väärin.
Kun tarkastelee kyseistä kiristysmomenttia, on se ollut samaa luokkaa jo ainakin - 80 luvulta tähän päivään.
Isolla pulttikoneella nuo hakataan kiinni ja kuitenkin löystyy.
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 10 Touko 2014 13:12
				Kirjoittaja Jylpynkumi1
				Ehkä vielä käyn lainaamassa hylsyn ja vedän ainakin 1000Nm, mihin avain ylettää. Ei varmaan tekisi pahaa vaikka laittaisi "talonkastikkeet" väliin.
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 10 Touko 2014 13:36
				Kirjoittaja Puu Tiainen
				Vedät vaan kunnolla kiinni, perstuntumalla.
Yhden vinkin annan. Laita tiivistesilikoonia sinne mutterin/prikan alle spoorin kohdalle.
Monesti öljy tunkee spooria pitkin ja tiivisteaine estää tämän
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 10 Touko 2014 13:43
				Kirjoittaja Timppa
				Loppu päätelmä , jos käpistelee vaikka kardaanin ristikoiden kanssa, kannattaa tarkistaa onko perän mutteri kiinni vai nou. 

 
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 10 Touko 2014 13:57
				Kirjoittaja Puu Tiainen
				Timppa kirjoitti:Loppu päätelmä , jos käpistelee vaikka kardaanin ristikoiden kanssa, kannattaa tarkistaa onko perän mutteri kiinni vai nou. 

 
Ei välttämättä tarvii ottaa kardaania/ristikkoakaan pois.
Jos mutteri on kovasti löysä niin vääntiö heiluu selvästi kardaanista repimällä, tämä on hyvä tsekata kun kömpii auton alle joskus.
 
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 10 Touko 2014 14:00
				Kirjoittaja Puu Tiainen
				Onko porukassa matikkaneroa.
Voisi laskea tuolle mutterille kulmatiukkauksen, jos esim. esikiristetetään vaikkapa 300nm.
			 
			
					
				Re: B10M perän kasaus
				Lähetetty: 11 Touko 2014 16:17
				Kirjoittaja Reddewil
				Kauhee momentti, metrin varrella 120kg!