Pakokaasujarru,,

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Muistuipa tuossa liikenteen aania kuunnellessa etta minulla on Scaniassa pakokaasujarrun romppeet paikoillaan. Se ei vain toimi niin etta seppaamaan tekisi mieli ryhtya. Onko foorumilaisilla tallaista viritysta kaytossa?? Jarrutehoa loytyy kylla ilmankin ja kilometrimaarat jaanee senverran pieniksi etta ko. laitteesta mitaan varsinaista hyotya olisi.
Mutta mielenkiintoinen aihe- olisiko porukalla kommentteja???
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kyllä se jarruja säästää paljon kun pitkiä alamäkiä jyristää. Scanioissani on semmoset ja molemmista hajosi se jalkakytkin. Ei ois vaikea korjata mutta ilmankin on pärjännyt. Jospa kesällä laittas ne iskuun. Neoplanissa on taas ihan semmonen moniasentoinen hidastin jota ohjataan käsikytkimellä(viiksi ratissa) ja se jarruttaa halutun määrän mutta laatikko ja kone suorittaa myös osan jarrutuksesta. Ihan varma en ole kuinka se toimii kun ei ole manuaalia. Mutta testitilanteessa noutomatkalla Saksassa pysähyi kuin seinään kun vipu oli turhan "kireällä" nopeuteen nähden.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Eikös se viiksellä oleva hidastin ole perinteisesti magneettijarru.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_brake
http://www.telma.co.uk/ebdtheor.html
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Noin se voisi olla. Lehdessä oli juuri noista juttua. Oiskohan ollu Scanian uudesta nupista jossa sen järjestelmän nimi oli "joku"tronic. Auto osasi pidentää välimatkaa edellään ajavaan sekä tehdä hätäjarrutuksen kaikilla keinoilla jos oli tarpeellista. Erona kai eniten se että se jarruttaa muutakin kuin vaan vetoakselin pyöriä. Fiksuja vempaimia..
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Eipa siina siten mikaan auta,, Turputin kuntoon vaan. Kiitoksia kommenteista- niissa oli sitten se liikkeelle paneva voima,,,
Kunostus tapahtunee sitten tuossa maalis- helmikuussa jahka saan itseni kotiutettua reissulta.
Suomessa en ole muistaakseni nahnyt kyltteja "Pakokaasujarrun kaytto kielletty",, Taalla Uudessa- Seelannissa niita on paljonkin tuolla teiden varsilla kun sattuu yhdistelma jyrkka lasku + kyla/ kaupunki.
Noissa kinkamissa sita turputusta aina silloin talloin kuulee...
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Bamse
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Huhti 2006 17:47
Location: Hamina
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Sama juttu, romppeet on paikoillaan, vaan ei liiku.
Saisihan se toimia, kun se kerran on.
Avatar
Racingrabbit
Tosi harrastaja
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2007 23:03
Location: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit »

Onko kellä kokemusta miten pakokaasujarru kuormittaa turboa käytettäessä?
Saksan kisareissulla 2001 toisesta reissussa olleesta Volvosta meni turbo rikki pian sen jälkeen kun alkoivat käyttää pakokaasujarrua alamäissä jarrutuksen apuna.
Tietysti Saksassa ne alamäet oli kyllä tosi jyrkkiä.
Avatar
JussiK
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Huhti 2007 18:41
Truck: 9700HD 15M
Location: Espoo

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Meillä on autossa telma-hidastin (magneettijarru). Jarrupoljinta kun painaa niin se jarruttaa hidastimella ensin ja sitte vasta kun reilummin polkaisee niin sitte paineilmajarruilla. Sievästi kun ajelee niin auto ei hipaisekaan "oikeita" jarruja vaan käyttää pelkästään hidastinta. Talvella pitää olla varovainen kun se hidastin ei toimi ABS :ssä piirissä. :?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

JussiK kirjoitti:Meillä on autossa telma-hidastin (magneettijarru). Jarrupoljinta kun painaa niin se jarruttaa hidastimella ensin ja sitte vasta kun reilummin polkaisee niin sitte paineilmajarruilla. Sievästi kun ajelee niin auto ei hipaisekaan "oikeita" jarruja vaan käyttää pelkästään hidastinta. Talvella pitää olla varovainen kun se hidastin ei toimi ABS :ssä piirissä. :?
Ja väsyksissä varovainen ettei unohda hidastinta päälle jos on käyttäny sitä vivusta :oops: :oops: :oops: onneksi en särkeny sitä
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Turboko kovillakoko,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Varmaan se turboon vaikuttaa. Siellahan se on lappansa pakoputkessa turbon jalkeen. Lampotila turbossa ehka nousee kun pakokaasun virtausta estetaan moottorin jarrutuksen tehostamiseksi. En muuten ottanut ko. jarrua kayttoon. Kun korjasin sen toimivaksi niin ennakkoaavistukset toteutuivat. Putkia, lappia ja puslia pitaa uusia. Jarrua kaytettaessa pakokaasua ohipuhaltuu valjista vehkeista moottoritilaan ja sielta sitten matkustamoon,, hajut oli joillekin liikaa ja minua kehoitettiin olemaan jarruttelematta,,
Nokka koneellinen Scania BF86S/ Lahti31,, harva se on jo konekoppakin tuon ikaisessa,,, Otanpa uuden yrityksen ensi kesanan sitten,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Pakokaasujarru toimii ja pidän sitä hyvänä apuna varsinkin liikuttaessa mäkisessä maastossa..... varsinkin kun tulee Alpeilta alaspäin...... :-)... no..... ehkä siellä tarvittiin muutakin kuin sitä mutta käytän ihan normaaliajossakin tarpeen mukaan.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Linjavalo
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Heinä 2007 23:11
Truck: MB 613
Location: Pernaja
Paikkakunta: Pernaja

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Pakokaasujarru ei sinänsä vaikuta turboon millään lailla,kaasujalka ku on irti lattiasta niin ahtopaineet on nollassa.myös polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa :wink:
Tekevää sattuu
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Hene kirjoitti:
Linjavalo kirjoitti:Pakokaasujarru ei sinänsä vaikuta turboon millään lailla,kaasujalka ku on irti lattiasta niin ahtopaineet on nollassa.myös polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa :wink:
Välillisesti vaikuttaa... Kun pakokaasujarrun läppä on kiinni, pakopuolella on reilu ylipaine ja kaasun virtaus on pieni. Tämä aiheuttaa sen että turbiini pyörii hitaasti ja öljy palaa kiinni.

Kiinnostaa ihan periaatteesta vaikka nykyisessä kulkurissa ei tuota pakokaasujarrua ole...mitä sanoo käyttöohjekirjat pakokaasujarrun käytöstä? Luulisi siellä olevan varoituksia jos pakokaasujarrun käytöstä olisi haittaa...?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Hene kirjoitti:
Linjavalo kirjoitti:Pakokaasujarru ei sinänsä vaikuta turboon millään lailla,kaasujalka ku on irti lattiasta niin ahtopaineet on nollassa.myös polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa :wink:
Välillisesti vaikuttaa... Kun pakokaasujarrun läppä on kiinni, pakopuolella on reilu ylipaine ja kaasun virtaus on pieni. Tämä aiheuttaa sen että turbiini pyörii hitaasti ja öljy palaa kiinni.
Tuosta öljystä....olisko eri öljylaaduilla merkitystä? Öljyissähän on laatueroja ja yleensä hinta on suhteessa laatuun.
Eli säästääkö oikeasti kun ostaa sitä kaikkein halvinta öljyä minkä pakkauksessa mainitaan sen soveltuvan myös dieselkäyttöön ahdetuille moottoreille? Tuo lisäaineistus vaikuttanee siihen lämmönkestoonkin.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

En usko et hinnalla on niin kauheesti merkitystä jos sen öljyn vaihtaa ajoissa :shock: :D eli jos vaihto tapahtuu vaik kerran vuodessa ja kilometrejä ei tule kuin jotain 5000 :wink: on noi öljyt kuitenkin sen verran parempia tänäpäivänä kun esim.vuonna 1974 jolloin toi meidän Volvo näki päivävalon ekan kerran :lol: :lol: :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Bussiton kirjoitti:En usko et hinnalla on niin kauheesti merkitystä jos sen öljyn vaihtaa ajoissa
Tiheemmin vaihtaen öljyn ominaisuudet tietysti pysyy tasaisempana, mutta jos vaikka vaihtaa 2 kertaa kesässä niin voi jo olla kannattavaa käyttää sitä parempaa öljyä? Miten muuten on Kylähullujen öljynvaihtdot, teettekö itse vai teetättekö?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

En ole vielä vaihtanut/vaihdattanut :oops: mut olisi kyllä tarkotus viedä jos mahdollista vaihdettavaksi :roll: syynä on se , että konessa on 25 l tai enemmän öljyä :shock: niin niiden kanssa on kyllä kotioloissa jo vähän kusessa :wink: Mun autossa on kyllä jo pari vuotta ollu samat öljyt koneessa :shock: :oops: no oli ne sentään just vaihdettu kun ostin auton :wink: eli on ajettu nyt kaksi kesää ja jotain 6-8000 km :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Bussiton, :evil: Vaihda ihmeessä öljyt varsinkin jos sinullaon mineraaliöljyt koneessa.

Minulle suositeltiin kuuden kuukaiden välein vähintään öljynvaidot vaikka en ajasi kilometriäkään. :o
Syy:Mineraaliöljy imee itseensä vettä :twisted:

Toisekseen :D kyllä autolla pitäisi ajaa ympäri vuoden että kaikki osat saavat voitelun ja pysyvät notkeana. Eli talvella kun seisottaa konekäyntiin kätä kuumaksi aja muutama metri eteen ja taakse. Tuleepi sitten keväällä paljon halvemmaksi :D
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja B9M »

Minulla on Volvossa Teboilin turbodiesel öljy 10w-30. Luokka on api4. Vuosi sitten vaihdoin öljyt ja suodattimet ja tänä kesänä suodattimet. Ensi kesänä vaihdan taas kaikki. Tietysti öljyjen vaihtaminen tiheämpään pitää aina öljyn parempana. Mutta johonkin raja pitää vetää. Liikennöitsijä ajaa paikallisliikenteen autoilla yli 30 000 km aina öljynvaihdon välillä. Jos omaan tulee se muutama tuhat vuodessa niin uskoisin öljyn olevan kahden vuoden päässä paremmassa kunnossa kun liikennöitsijällä 30 000km jälkeen vaikka onkin mineraaliöljyä. Parempihan se olisi vaihtaa useammin synteettisellä öljyllä, mutta minullakin menee se 35l aina vaihdossa. Tv. Ari
#048
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

B9M kirjoitti:Jos omaan tulee se muutama tuhat vuodessa niin uskoisin öljyn olevan kahden vuoden päässä paremmassa kunnossa kun liikennöitsijällä 30 000km jälkeen vaikka onkin mineraaliöljyä. Parempihan se olisi vaihtaa useammin synteettisellä öljyllä, mutta minullakin menee se 35l aina vaihdossa. Tv. Ari
Nyt pitää tehdä vaihto ihan sen takia ettei ole tarkasti tiedossa milloin on viimeksi vaihdettu. Otin muuten ilmanputsarin irti ja järkytyin :shock: :shock: oli nimittäin se paperisuodin todella pölyinen ja verkko jo ruosteessa :evil:

Heti huomenna raskaan kaluston varaosaliikkeeseen ja uusi suodatin paikalleen. Väärää säästöä olla vaihtamatta ilmansuodatinta....

Mietin vaan että jättäisikö öljynvaihdon kevääseen kun kilometrejä ei tule kuitenkaan enää tänä vuonna kuin pari tuhatta ehkä?
Onkohan tuossa ZF:n laatikossakin joku öljynsuodin?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Oli mukava todeta, että ei ison auton huolto-osat välttämättä maksa maltaita: ilmanputsari Setraan (M-filter) maksoi 43,90 €, minusta ei paha kun moneen henkilöautoon ja moottoripyörään sama kampe maksaa 10-20 €, joskus enemmänkin jos merkkiosa. Ja Setran suodin on sentään yli puolimetriä pitkä :lol:

Pitää kehua ostopaikkaa, Tarvike-Ahola Kouvolan Korjalassa, hyllystä löytyy paljon tälläistä huolto-osaa raskaaseen kalustoon.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Re: Pakokaasujarru,,

Viesti Kirjoittaja otto »

vaihdatin eilen öljyt, eli 27litraa super hpd 10w40+lingon putsi+putsari. jyväskylän scan-autossa.hintaa kertyi 146,11€+alv. että kohtuullisen arvokasta puuhaa. :x
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
Vastaa Viestiin