Volvo B12, onko hyvä?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Pitäis mennä ensiviikolla katsomaan uutta aihiota.
Kyseessä 1995 Volvo B12 405hv ja EGS-vaihteistolla.

Onko tuollaisessa jotain kompastuskiviä vai onko hyvin toimivaa tekniikkaa?

Jos verrataan saman ikäluokan Scaniaan (K113), niin kumpi on parempi/varmempi?

Onko Volvon runko paremmin kestämään korroosiota kuin Scanian?

Kuulemamma aika puhdikas pitäisi olla ainakin.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Äkkiseltään huomioita (ammattikäytöstä):

- Saattaa tuntua ajossa kevyempikeulaiselta, kuin vastaavan kokoinen Scania.

- Mikäli on vielä TD123 -moottorilla, saattaa vaikuttaa yllättävän janoiselta "väärin" ajettaessa. D12 -moottorin myötä alavääntöä tuli aika lailla lisää, jolloin ei houkuttele niin kierrättämään. Kierroksilla laulattaessa kyllä pitäisi kulkua piisaaman. Jos ei muuten selkoa saa, niin TD123:ssa on erilliset, vihreät venttiilikopan kannet. D12:ssa yhtenäinen kansi.

- Takasilta Volvoissa tuntunut olevan arka paikka, ymmärtääkseni tässä B12:ssa noilla seuduin vastaava (tai sama) rakenne, kuin B10M:ssä. Tahtovat jo pian parin miljoonan kilometrin jälkeen olla vaihtokunnossa.

- Vasta seuraavan, eli "TX-sukupolven" (lanseerattiin 2001) osalta Volvo siirtyi alustan palkkien rosterirakenteeseen. Näppituntuma kuitenkin kertoo, että Volvoissa ilman rosterialustaakin rakenteet kestävät ajan ja korroosion hammasta paremmin, kuin ikäisensä Scaniat.
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

b12m kirjoitti:Saattaa tuntua ajossa kevyempikeulaiselta, kuin vastaavan kokoinen Scania.
Kyllä. Ainakin ne B12:t, jotka minulle ovat osuneet, menevät mihin milloinkin urien ja sivutuulen mukaan, vaikka kuinka pitäisi rattia suorassa. Ero Scanioihin on huomattava, yleensä Scania kulkee suoraan niin kauan, kuin rattia pitää suorassa. Jotenkin tuo Volvon epämääräisyys tuntuisi korostuvan Lahti-korien yhteydessä, vaikka ei kai vastaavan kokoisilla koreilla pitäisi niin paljoa eroa olla.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Kiitoksia vastauksista.

Tämä kyseinen on yksilö vanhanmallisella TD123-moottorilla.
Alavääntö on mukavaa, siihen on tullut totuttua tuolla K112:lla, joten saatanpa vielä odotella jospa sopiva Scania ilmaantuisi myyntiin.
Toki täytyy käydä katsomassa, jos muuten olisi niin hyvä kuin annettiin ymmärtää.

Jos budjettia vähän venyttäisi niin alkaisi olla myös K124 mallia tarjolla, onko yhtään parempi kuin K113?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Eiks niissä ala jo olee kaikenmaailman väyläsähköö ja kompuutteria? Piän huonona semmosia käikäleitä.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Carman kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.

Tämä kyseinen on yksilö vanhanmallisella TD123-moottorilla.
Alavääntö on mukavaa, siihen on tullut totuttua tuolla K112:lla, joten saatanpa vielä odotella jospa sopiva Scania ilmaantuisi myyntiin.
Toki täytyy käydä katsomassa, jos muuten olisi niin hyvä kuin annettiin ymmärtää.

Jos budjettia vähän venyttäisi niin alkaisi olla myös K124 mallia tarjolla, onko yhtään parempi kuin K113?
Käy nyt kuitenkin koeponnistamassa tuo B12. Jos on ajolleen sinua miellyttävä ja muuten "soiva" peli kunnoltaan, niin eiköhän sen kanssa toimeen tule... Itsellä vertauskohtana alaväännön ja muutenkin moottorin osalta lähinnä ruotsalaismahurit, joihin verrattuna toki tuo TD123:kin antaa kunnossa ollessaan aivan eri tavalla potkua.

K124:ää tuli Suomeen vielä ainakin -99 ihan mekaanisella pumpulla ja ilman mitään "älyä" moottoripuolella. Vaihteet toki jo CS-aikakautta useimmissa yksilöissä. Näitä kutsuttiin "kehitysmaamoottorilla" varustetuksi monissa taloissa, joissa uudet Volvot oli EDC:llä ollut jo reilu puolenkymmentä vuotta. Muutenkin Scanialla edistyksen askeleet otettiin moottoritekniikassa K114:n myötä, vaikka "nelossarjassa" pysyttiinkin.

Nimimerkki "komissarov" kommentoi eroja lahtelaisten ja muiden "saman kokoisten" korien välillä ajettavuudessa... Kyllä niissä vaan eroa on, vaikka ei "pitäisi". Mahureissa tuntuvat erot varmastikin vain korostuvat, kun kone muuttaa peräkonttiin. Omat, vähänkään mainittavammat kokemukset Volvon B12:sta rajoittuvat vain D12 -moottorisiin ja Carruksen korittamiin 502 ja 602 malleihin 2- tai 3-akselisena. Kyllä niillä töitä teki, vaikka joillakin oli jo pari miljoonaa kilometriä rullattu raskaahkossa pikavuorotyössä. Mieluummin, kuin tuoreemmalla ja vähemmän ajetulla lahtelaisella ;)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jos vaihtoehtona on 4-sarjan scania niin se ilman muuta.
B12 z-jarruilla voi olla kotiasentajalle melkoinen painajainen. Ne jarrut kannattaa tarkistaa hyvin tarkkaan jos B12 on mielessä, muutenhan tuon kanssa pärjää hyvinkin. Varsinkin tuon vanhemman koneen kanssa, siihen löytyy halvalla osiakin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Puu Tiainen kirjoitti:B12 z-jarruilla voi olla kotiasentajalle melkoinen painajainen. Ne jarrut kannattaa tarkistaa hyvin tarkkaan jos B12 on mielessä, muutenhan tuon kanssa pärjää hyvinkin. Varsinkin tuon vanhemman koneen kanssa, siihen löytyy halvalla osiakin.
Onko nuo Z-jarrut jotenkin erityisen vikaherkät vaiko vain hankalat korjailla?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

b12m kirjoitti:Nimimerkki "komissarov" kommentoi eroja lahtelaisten ja muiden "saman kokoisten" korien välillä ajettavuudessa... Kyllä niissä vaan eroa on, vaikka ei "pitäisi".
Niinpä. Minä en keksi muuta syytä, kuin etuakselimassan. Yhtä suuren sivupinta-alan omaavia koreja luulisi sivutuulen painavan samalla tavalla korittajasta riippumatta, kun eipä noissa korin muodoissa juuri eroa ole. Jos etuakselitkin ovat samanlaiset, niin eipä siihen paljoa vaihtoehtoja jää. Tietysti se, mikä on edestä pois, on sitten takana, mutta onko Lahtikko vastaavan kokoista lietolaista kevyempi, eipä ole tullut koskaan papereista katsottua.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Komissarov kirjoitti:
b12m kirjoitti:Nimimerkki "komissarov" kommentoi eroja lahtelaisten ja muiden "saman kokoisten" korien välillä ajettavuudessa... Kyllä niissä vaan eroa on, vaikka ei "pitäisi".
Niinpä. Minä en keksi muuta syytä, kuin etuakselimassan. Yhtä suuren sivupinta-alan omaavia koreja luulisi sivutuulen painavan samalla tavalla korittajasta riippumatta, kun eipä noissa korin muodoissa juuri eroa ole. Jos etuakselitkin ovat samanlaiset, niin eipä siihen paljoa vaihtoehtoja jää. Tietysti se, mikä on edestä pois, on sitten takana, mutta onko Lahtikko vastaavan kokoista lietolaista kevyempi, eipä ole tullut koskaan papereista katsottua.
Kyllä massoissa jotain pientä eroa on alukorin ja rosterikorin välillä, mutta ei sekään selitä eroja kokonaan. Lahtelaisten "vetelyys" kun tuntuu korostuvan näissä ns. rungottomissa (tuuppari tai mahureista B10M-C tai B12M) autoissa. Vanhemmat, rungolliset lahtelaiset eivät tunnu ollenkaan niin veltoilta, eivät tosin rämise ja kolise muutenkaan niin paljoa kuin uudemmat.

Se velttous kun tuntuu ihan tyynelläkin kelillä, juuri esim. kulumisurissa...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kulkuri joutuu tekemään valintansa niin monelta kantilta: onko tehoa, onko hyvä ajaa, pystyykö itse korjata, onko kalliit osat, ruostuuko käsiin, millainen lattia millainen tavaratila, saako ylipäätään tehtyä unelmien auton. Ammattimiehen näkökulmasta on merkitystä moottorin teholla ja alaväännöllä kun ajetaan raskailla kuormilla ja paljon, joka päivä. Kulkurimies pitelee bussiaan parkissa enemmän ja rappailee sitä itsekseen, ajelee silloin tällöin. Vaikka kuinka haluaisi uutta alustaa, onko kuitenkaan niitä vara pitää; sormi menee suuhun näiden vikakoodien ja väylien kanssa, loppuun ajettuna uudemmat bussit lienevät kalliita korjauttaa. Hitsaushommiin ryhdytään niidenkin kanssa.

Minulla ei sinänsä ole kompetenssia sanoa onko juuri B12 hyvä, haaveissa siintää 9700 hd 420hv automaatti, rahallahan niitäkin saa mutta onko kulkurin onni siitä kiinni, ehkäpä joskus mutta nyt on tuntunut mukavalle kun bussi on vanha, yksinkertainen, kuten isäntänsäkin, ainut elektroniikka on primuksen pannussa ja sekin alkaisi toimia luotettavasti kun ostaisi siihen kuudensadan euron boksin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei Primusta saa toimimaan luotettavasti. Tai, ehkä 2450 pannu hehkunparannuskytkennällä - sellaisen olen saanut pysymään läjässä vuosia.

2480 ja 2490 ovat sellaisia elektroniikkaharrastajan touhualustoja. Niitä on mukava rassata 20 asteen pakkasessa. Yhtäkin piti föönillä lämmittää ennen kuin se suostui antamaan kipinää. :)

Nimimerkki: 50 pannua rassattu vai olenko vain tumpelo

Mitä vähemmän elektroniikkaa sitä helpompi korjata. Minulta olisi mennyt sormi suuhun tuon Röllin palaneen alustakortin kanssa - onneksi oli vakuutus.

Mekaniikka on huomattavasti yksioikoisempaa korjata. Kaikki boxit, väylät, vikakoodit, ajonestot, alkolukot, ajonvakautukset yms. ovat kotikorjaajan painajaisia. Uutta palikkaa tilalle, mutta entäs sitten kun uutta palikkaa ei saa edes rahalla?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Minun 2470:ssä on kai sitten jotain vikaa, kun se on toiminut luotettavasti jo vuosia. :o Pitikin mennä kehumaan, seuraavalla reissulla varmaan sitten palellaan...

Mutta ymmärrän, mitä tarkoitat. Toki kaiken hienon ja kivan voisi rakentaa myös ilman väyliä ja muita hömpötyksiä, mutta väitän, että se olisi vielä monimutkaisempaa ja epäluotettavampaa, kuin väylällä toteutettuna. Toki tietyssä mielessä helpompaa korjata kotikonstein. Toinen asia sitten toki on, tarvitaanko sitä kaikkea hienoa ja kivaa aivan välttämättä.
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Nuo Z jarrut on ihan hyvät, jos ja jos niitä säätöjä ei ajeta loppuun, yleensä kuluneilla rummuilla käy niin, silloin ne säädöt jumiintuu. Korjaussarja ei nykyään paljoa maksa mutta toisen kengän säätäjän vaihto on työläs. Ei mitään rakettiteknologiaa kuitenkaan, jos sellaiseen sekoat voin tulla kaljapussin kanssa neuvomaan kun kiroat Volvon jarruja, remontin tekoa on aina mukava katsella.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

MB1962 kirjoitti:Nuo Z jarrut on ihan hyvät, jos ja jos niitä säätöjä ei ajeta loppuun, yleensä kuluneilla rummuilla käy niin, silloin ne säädöt jumiintuu. Korjaussarja ei nykyään paljoa maksa mutta toisen kengän säätäjän vaihto on työläs. Ei mitään rakettiteknologiaa kuitenkaan, jos sellaiseen sekoat voin tulla kaljapussin kanssa neuvomaan kun kiroat Volvon jarruja, remontin tekoa on aina mukava katsella.
Vanhassa autossa ei kaikki aina ole ok.
kotinikkari saa pahimmassa tapauksessa kyllä sellasen jarrurempan, että muistaa ikänsä.
Homma ei edes onnistu kunnolla ilman erikoistyökaluja.
Siinä ei paljon pussikalja auta.
Siksi on hyvä tietää mitä on ostamassa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Eipä noista z jarruista tavallinen tallaaja juurikaan osaa katsoa kun hihnat. Olen 27v noiden z jarrujen kanssa jotenkin pärjäillyt joskus paremmin joskus huonommin mutten ole vielä erikoistyökaluja ostanut, yhden kyllä tehnyt. Kyllä nuo takuulla pussikaljalla kuntoon tulee, ennemmin tai myöhemmin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

MB1962 kirjoitti:Eipä noista z jarruista tavallinen tallaaja juurikaan osaa katsoa kun hihnat. Olen 27v noiden z jarrujen kanssa jotenkin pärjäillyt joskus paremmin joskus huonommin mutten ole vielä erikoistyökaluja ostanut, yhden kyllä tehnyt. Kyllä nuo takuulla pussikaljalla kuntoon tulee, ennemmin tai myöhemmin.
Minä olen korjaillu kymmeniä z jarruja ja joskus on tullu eteen sellasia tapauksia missä ei automaattisäätöä ole saanu kuntoon kuin uusimalla jarrusatulasta lähtien kaikki.
Kotiasentaja voi saada palikat kasaan, mutta ammattiliikenteessä tämä ei mitenkään riitä, kaiken pitää toimia.
Harrastuskäytössä manuaalisäätö saattaa riittää, mutta hyvin usein ruoste on syöny koko säätöruuvin ja silloin on viimeistään katsastukseen tehtävä jotakin, jos jarrut esim.puoltaa.
Muistan hyvin aikanaan, kun volvon merkkikorjaamoilla oltiin kusessa näiden kanssa, tupakkia meni ja auto viihtyi hyvin pitkään pajalla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

En olekkaan vielä joutunut harrastekäytössä olevia Volvon jarruja korjaamaan, josko tuon naapurikylän uus hankinta olis volvo. Jarrukorjauslupani ei kyllä kata muistaakseni muuta kun oman kaluston jarruremontit mutta saahan sitä huudella kaljapäissään ohjeita.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Menen huomenna katsomaan Volvoa, täytyypä tentata korjaamopäällikköä jarruista.

Jos sattuu kaupat tulemaan niin täytyy varmaan koukata kaljakaupan kautta :wink:
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Kyllähän siitä kaupat väännettiin :D

Täytyy ensiviikolla noutaa kotiin.

Jarrut ainakin tuntui hyvältä ja katsastettukin pari viikkoa sitten.

Kutakuinkin sellainen auto kuin annettiin ymmärtää, kaikinpuolin ehjä, ajettu 1,3 miljoonaa.
Renkaat oli uuden karheat, kaikki lasit kirkkaat, tuulilasi uusittu, ilmastointi pelaa, kytkimellä ajettu alle 100tkm, uusi paineilmakompura yms.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Onnittelut "uudesta" autosta :D Millainen Volvo se nyt sit on :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Bussiton kirjoitti:Onnittelut "uudesta" autosta :D Millainen Volvo se nyt sit on :wink:
Taidan pitää jännityksessä kunnes auto on pihassa :lol:

Noh, samanmittainen pätkä kuin vanhakin, vähän korkeampi vain ja kotimaisella RST-korilla.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Nyt meni aikas helpoksi :lol: Carrus ja jos ei ole 602 niin ihmettelee :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja Iski »

Joko uskaltaa onnitella, vai pitääkö vielä odottaa mihin päivään :D
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Volvo B12, onko hyvä?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Onnee uudelle hankinnalle, volvo voimanpesä korjaa koko kesä :)
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Vastaa Viestiin