Nestevuotoja

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 04 Syys 2014 15:48

Jäähdytysnestevuoto paisuntasäiliön lisäyskorkin kupari"mutkassa", kiinnike murtunut irti ja ottanut palan kuparia mukaansa putkien liitoskohdasta, joten toinen putkenseinämä vielä ehjä. Näkyy korjatun joskus tinalla, mutta elektroniikkakolvilla ei tuollaisia juotella, joten tökkäsin murtumaan klöntin sikamassaa. Kun massa jähmettyy niin laitan päälle jonkin taipuisan levynpalan ja kiristän sidoksen nippusiteillä. Saattaa kestää pitkäänkin eikä ainakaan vuoda paljon, nyt vuoto on sellaista tippa viiden sekunnin välein. Muutakin korjaamista löytyi, paisuntasäiliön mittalasi katkesi kun yritin puhdistaa sitä ja toinen klemmari mureni käsiin kun yritin löysätä sitä. Liitin mittalasin jäljelle jääneen ehjän osan letkuilla yhteen. Nestettä ei kyllä tullut alaletkustakaan. :shock: liekko säiliö tyhjä, eilen siellä näkyi täyttökorkin aukosta jäähdytysnestettä. Mittalasi on aivan turha ja poistan sen kokonaan kun ehdin.
Nestepinnan oikean korkeuden pystyy kylmällä koneella näkemään siitä onko täyttökorkin mutkassa nestettä, koska se on yläpinnan tasolla. Vaikka itse säiliö on muovia ei sen läpi näe edes taskulampun valossa saati päivänvalossa. Nestepinnan varoitusvalo kyllä syttyy tarkistusasennossa kun käynnistää, mutta kun kokeilin liittää anturin johdot yhteen niin valo ei syttynyt :roll:
Kunhan saan sikamassan jähmettymään ja vahvistettua nippusiteellä niin näkee tuliko vitosen suutarille kympin vahinko :lol:

No sitten toinen tapaus on tämä vuotava Webaston polttoainesuodatin tai sen ilmausruuvin tiiviste luultavasti. Millainenkohan tiiviste siinä on? Jos joku tietää ja muistaa niin osaisi hommata sopivan valmiiksi. Minulla on lajitelma kuparitiivisteitä ja massatiivisteitä (vesihanoihin) mutta alumiinisia ei ole, jos tässä suodattimessa sattuisi sellainen olemaan. Nyt tiputtaa dieseliä sen verran että jälki jää joka kerta parkkiin.

Flunssa päällä ja vesi lentää otsasta kuin suihkussa olisi mutta huomenna matkaan vaikka mikä olisi. :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2330
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 04 Syys 2014 16:54

Paisuntasäiliöitä saa mm. Paimelan linja-auto purkaamolta, eli jos vuoto jatkuu sinne.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2997
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Syys 2014 17:01

Jos se ei pysy niparilla ja jesarilla olkoot irti....

Lopputuloksen arvaa - Sikamassa ei pidä painetta, jätä korkki raolleen niin niin saattaa pitää liemet matkassa.

Vuoto on jo loppunut Paimelan kohdalla :)
Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Zyke64 » 04 Syys 2014 20:48

Mittalasin voi korvata letkulla, jos haluaa nähdä. Tuppaa nois olemaan, että valo ja anturi elää jotenki ihan omaa elmäänsä, toisistaan tietämättä. Ole törmännyt samaan. Liekö ne kytketty jarruvaloihin... :lol: :lol: :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 04 Syys 2014 21:46

Nippuside-muovilevy-sika yhdistelmä tuntuu pitävän toistaiseksi. Käytin moottoria 10 minuuttia. Sitten huomasin toisen vuotavan letkun. Paisarin pohjasta lähtee kaksi letkua johonkin. Sellaisia 6mm letkuja suurin piirtein. Toinen hikoili nestettä ja yrritys kiristää klemmaria sai vuodon pahenemaan. Letku halki. Kangaspäällysteinen letku. Kumiletku halkeaa aina kun yrittää sitä liittää säiliöön. Tein sitten pienemmästä muoviholkista liitoksen toisen letkun kanssa ja nyt pitää. Huomenna moponetistä liitoskappaleita. Mikähän tuo letku on? Kun se oli irti niin sieltä tuli jonkinlaisella paineella jäähdytysnestettä. Eli ei sitä ainakaan voi sokeaksi laittaa kun se liittyy jotenkin jäähdytysnesteen kiertoon.

Meinasi unohtua. Eilen kiristin webaston diesel suotimen eikä vuotoa enää ole. Vaihdoin kuitenkin ilmausruuvin massatiivisteen kupariseen. Seurataan tilannetta ;)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4080
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 05 Syys 2014 01:01

Pienet letkut voivat liittyä moottorilta lähtevän patterivesikierron ilmaukseen. Näitä pieniä putkia pitkin ilma joutuu paisuntasäiliöön.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken) Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4367
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 05 Syys 2014 01:03

Mulla tuli nuo "ilmausputket" paisarin yläosaan?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 05 Syys 2014 06:41

Yläosasta lähtee vain yksi letku ja se menee suoraan maahan eli on ylivuotoa varten.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 05 Syys 2014 13:03

Päivää että pätkähti!
Tilapäinen letkuliitos kesti ihan 2 kilometriä. Peilistä kattelin että nyt tulee vodaa pyöränkotelosta aika reilusti. No bussipysäkille ja tilanne haltuun taas pikakorjauksella. Sitten moponettiin ja sieltä glykolia, letkua ja klemmareita. Parkiksella vehkeet nippuun uusilla osilla ja nyt shellin paarissa pitsalla. Matka jatkuu kohta.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja b12m » 12 Syys 2014 02:43

Noista muovisista, "läpinäkyvistä" paisuntasäiliöistä (eikös sinun Royalissasi sellainen jo ole?)... "Parhaassa" tapauksessa on tullut tavattua kolme vuotta vanhoja, alle 300 tkm ajettuja yksilöitä, joissa ei enää nesteen tasoa ole mahdollista havainnoida säiliön pinnan läpi. Tosin säiliöt tulee yleensä vaihdetuksi viimeistään neljän vuoden jälkeen letkulähtöjen halkeamien aiheuttamien vuotojen vuoksi :(

Näin siis nyky-Volvoissa, moneskohan paisari Sinun Volvossasi on menossa...

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 12 Syys 2014 06:56

Totta, ei siitä säiliöstä läpi näe kuin röntgenillä ja mittalasi on samaa tasoa. Itse säiliö tuntuu olevan vahvaa ainetta, mutta ne letkut on tässä heikompilaatuisia. Ilmeisesti laitettu joskus väärän tyyppinen letku joka ei kestä tuossa käytössä. Ei niitä letkun lähtöjä kyllä pakkasella kannata paljoa väännellä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Zyke64 » 12 Syys 2014 13:39

Matkamese kirjoitti:Nippuside-muovilevy-sika yhdistelmä tuntuu pitävän toistaiseksi. Käytin moottoria 10 minuuttia. Sitten huomasin toisen vuotavan letkun. Paisarin pohjasta lähtee kaksi letkua johonkin. Sellaisia 6mm letkuja suurin piirtein. Toinen hikoili nestettä ja yrritys kiristää klemmaria sai vuodon pahenemaan. Letku halki. Kangaspäällysteinen letku. Kumiletku halkeaa aina kun yrittää sitä liittää säiliöön. Tein sitten pienemmästä muoviholkista liitoksen toisen letkun kanssa ja nyt pitää. Huomenna moponetistä liitoskappaleita. Mikähän tuo letku on? Kun se oli irti niin sieltä tuli jonkinlaisella paineella jäähdytysnestettä. Eli ei sitä ainakaan voi sokeaksi laittaa kun se liittyy jotenkin jäähdytysnesteen kiertoon.

Meinasi unohtua. Eilen kiristin webaston diesel suotimen eikä vuotoa enää ole. Vaihdoin kuitenkin ilmausruuvin massatiivisteen kupariseen. Seurataan tilannetta ;)
Moottorilta termostaattikopasta tulee ainakin yksi letku paisarille, varmistaa ilmanpoiston moottorilta. :)
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Nestevuotoja

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 12 Syys 2014 20:27

Sehän se sitte on :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Vastaa Viestiin