Sivu 1/1

Pattereista...

Lähetetty: 07 Helmi 2007 07:51
Kirjoittaja MAN
Onkos kukaan käyttänyt auton lämmityksessä tavallisia vesikiertoisia pattereita ? Näyttää asuntoautoissa käytetyn alumiinisia mutta miksei voisi käyttää normaaleja yksilehtisiä pattereita ? Tuleeko nestemäärä liian suureksi? Ongelma se, että vakiopatterit teräsrakenteisia ? Kertokaa jos kokemuksia tai tietoa.......

Tänks....

Lähetetty: 07 Helmi 2007 09:05
Kirjoittaja Lahti32
Ei tule mitään ongelmaa siitäkään että on terästä. Kirjasto ja myymäläautoissa näkee tavallisia radia pattereita. Tuskin on mitään estettä. Jos laitat, käytä glykolin kestäviä tiivistysaineita

Lähetetty: 07 Helmi 2007 13:38
Kirjoittaja Jone
Mites ne liitinten paksuudet ja sisäänmenot ja ulostulot? Tuntuu että normipatterissa olisi liian pieni rööri ja nesteen kulku joutuisi aika tiukille.

Lähetetty: 07 Helmi 2007 14:16
Kirjoittaja Sisu
Muistaakseni Matkaajassa tehon luovutus oli 1kW / metri noille pattereille. Normi omakotitalon 1-lehtinen patteri painaa paljon ja luovuttaa vähän.
-Jussi-

Lähetetty: 07 Helmi 2007 15:27
Kirjoittaja Lahti32
Tavallisista pattereista tehokkain on radia ripapatteri ja muista teho lisääntyy kun lisätään konvektioritilöitä ja levyjä lisää. Rööri on riittävä yhteen patteriin, jos meinaa sarjaan ts. pötköön liittää pitää hiukan laskea virtaamia mutta 22mm putkella menee kyllä melkoinen energiamäärä

Lähetetty: 08 Helmi 2007 14:56
Kirjoittaja PekuMAN66
Asuntovaunun pattereissa on luovutustehoa on n. 400-500 W metrillä, jos on sopiva ilmasola jossa saadaan ilman virtausta tehostettua. Näin sanoi yksi vaunu expertti, kun kyselin aikoinaan tästä asiasta. Kun asuntovaunussa on n. 10 m pattereita niisstä saadaan se koko pannun teho hyödynnettyä(5-6 kW Alde tai Primus). Vaunun pattereissa on 22 mm liitännät.

Lähetetty: 08 Helmi 2007 18:53
Kirjoittaja Sisu
Noinhan se menikin. Muistin väärin :oops:
Mulla oli matkaajassa 11m patteria ja tehot 6 kW. Äkkiä se muisti heittää :oops: