Valuisiko lopo takaisn tankkiin???

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Valuisiko lopo takaisn tankkiin???

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Lahti32 pisti mielenkiintoisen kommentin,, Pitkan aikaa kayttamatta- auto meinaan,, voisiko polttoaine valua takaisin tankkiin??? Olisiko se ketju niin etta tankki- polttoaineen siirtopumppu- suotimet- syottopumppu- suuttimet. Suotimissa pitaisi olla senverran ainetta etta kone kay 2- 3min??? Polttoaineen siirtopumpussa on molemmin puolin venttiilit joten suotimista lopon ei pitaisi valua takaisin tankkiin???
Venttiilit ei kunnossa tai siirtopumppun teho laskenut tai jostakin saa ilmaa tai muu vika,, vai johdattelinko ajatusta vaarin???? Olen tata itsekkin kiroillut erilaisten moottorien kanssa,, etta pitkaanpa starttauttaa,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

jos ne takaiskut antaa periksi niin tankkiin löpö palautuu :) :)
muista tarkistaa silloin tällöin ne banjopultit siitä siirtopumpun vierestä, varsinkin scania löysää ne ja vetää sitte ilmaa :!: :!:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Havainto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Havainto:

Kun viimeksi sammutin auton, sammutin sen stopnappulan sijasta isolla vaihteella koska kävi mielessä että voisiko sammutin olla syyllinen käyntiinlähtövaivaan, yhellä tutulla kuorma auto Volvossa oli sellainen vika.

Auto seisoi kolme viikkoa ja tuttuun tapaan ensin kokeilin startilla onko akuissa tarpeeksi virtaa...... Mutta sehän lähti vahingossa heti käyntiin n 1 sek startilla

Oisko syy siinä?
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

No kyllä varmaan kannattaa tarkistaa, että pysäytinvipu palutuu takaisin. Voi olla voitelun/vähän käytön vuoksi takerteleva, tai palautinjousi "väsähtänyt". Tosin nuo pannarivolvot on olleet oman kokemuksen mukaan varsin ulkolämpötilalle herkkiä. Pakkasella saa sahata pitkäänkin vaikka olisi ollut "johdon nokassakin". Lohkolämmitin lämmittää öljyt, joten pyörii kevyesti, mutta sylinterit jäävät pakkaselle. B-10:ssä ainakin oli jo alusta alkaen lämmitysvastus imusarjassa. Sille oli oma nappulansa/merkkivalonsa kojelaudassa jos oikein muistan. Se hehkui noin 10 sekuntia ja sitten kun starttasi niin käynnistyi paremmin. Auttoi dieseliä kaasuuntumaan helpommin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pilotti kirjoitti:No kyllä varmaan kannattaa tarkistaa, että pysäytinvipu palutuu takaisin. Voi olla voitelun/vähän käytön vuoksi takerteleva, tai palautinjousi "väsähtänyt". Tosin nuo pannarivolvot on olleet oman kokemuksen mukaan varsin ulkolämpötilalle herkkiä. Pakkasella saa sahata pitkäänkin vaikka olisi ollut "johdon nokassakin". Lohkolämmitin lämmittää öljyt, joten pyörii kevyesti, mutta sylinterit jäävät pakkaselle. B-10:ssä ainakin oli jo alusta alkaen lämmitysvastus imusarjassa. Sille oli oma nappulansa/merkkivalonsa kojelaudassa jos oikein muistan. Se hehkui noin 10 sekuntia ja sitten kun starttasi niin käynnistyi paremmin. Auttoi dieseliä kaasuuntumaan helpommin.
Se imusarjan lämmitysvastus on myös B 58 pannarissa, samanlainen nappula kanssa. Muutenkin konepuoli taitaa olla aika samanlainen vanhojen B10M.n kanssa. Tarkistetaanpa tuo sammutin, kyllä Volvo on aikaisempina talvina lähtenyt pakkasesta käyntiin ihan nätisti ilman tajutonta sahaamista.
Tulevaisuus on sähköinen
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Suti »

Itellä kävi mystinen vika syksyllä kun vaihdoin syodattimet. Ostin mersuun varmuuden vuoksi alkuperäisosat veholta, että varmaan sopii kanssa..
Vaihdoin suodattimet, ilmasin siirtopumpulla kunnes hienosuodatin täyttyi.. starttasin koneen. JUMALAUTA, kävi 10 sekuntia ja sammui. No uudestaan sama operaatio noin 10kertaa eikä vieläkään toimi..kierroksilla tai ilman..
kaikenlaisten tarkistelujen jälkeen karkeasuodattimen lasikupin juuresta vuosi ilmaa sisälle, vaikka tiiviste ja kuppi alkuperäisosia. Ja melkein putkitonkeilla kiristetty. Mitta käteen ja kuppi oli 0,3 mm liian iso halkaisija, joka kantoi tiivisteuran juuresta. Se siitä alkuperäisosien sopivuudesta. Vanha kuppi paikalleen uudella suodattimella ja reissuun. Pikku kiukku meinasi tulla, kun muutenkin kiire lähteä ja löpönhajukin häipyi iholta jo viikossa..
ex kulkuri: MB 914-85
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Minun ensikosketus diesel-autoon oli kun 90-luvun alussa omistin Bedford Blitz pakun. Ja kun kokemusta ei ollut moisista niin eikös lasiseen sakkakuppiin kertynyt vesi halkaissut kupin ja ilmaahan se imaisi. Aikamonta ärräpäätä siinä kyllä sateli kun helvetillisessä pakkasessa dieselöidyillä sormilla sitä sitten haihtoi ja opetteli sitä romua ilmaamaan. Eipä sillä, oppia ikä kaikki..

Ei olisi ollut iso homma höllätä noita kuppien päässä olevia tyhjennysroppuja syksyllä mutta kun vauhti oli tuolloin sata ja äly nolla. Eikä se ehkä kyllä juuri ole siitä miksikään muuttunut.
Kuva
Vastaa Viestiin