scanian perän laipan mutteri

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Löytyykö tonne perän laipalle uutta mutteria jostain? Joudun rälläköimään sen irti, ei lähe vaikka mitä tekis. Stefa on tarkotus vaihtaa. Lämpöä on annettu niin että savu nousee, vasaraa kans. Mutteri on neljä sakarainen, sisäpuoliset kolot.
-Möhkö-
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ae70 »

scanialta saa tilaamalla mutterin
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja motoku »

Jos perän stefa puskee öljyä niin tarkasta huohotin varmuuden vuoksi. Mulla alko banjon ja murikan välinen sauma tihkumaan ku perän huohotin oli tukossa. Porasin banjoliittimestä vanhan hanhenkaulan pois ja laitoin jarruputkesta uuden. Vuoto melkein loppui. Desin pari vuosittain lisää öljyä.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Otin huohottimen auki viime kesänä, epäilin et ois tukossa. En tiiä oliko. Stefasta valuu norona öljy, ja pohja on sen mukasesti kauniissa rasvassa :D Koitan vielä jos saisin isosta hylsystä askarreltua sopivan nelisiipi avaimen. Jos tuon huohottimen poraan kunnolla auki, niin mihin tuo putki/letku kannattaa viedä? Meinaan että tuuppaako perä öljyä sinne putkeen/letkuun asti?
-Möhkö-
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja motoku »

Ei ainakaan meillä nouse kun huohotinputki nousee ensin 10-15cm ylöspäin.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Olihan mokoma piukassa! Ei tuntunu hellittävän vaikka toisesta päästä halkasin mutterin. Ja laippa, ulosvetäjällä lähti, samalla lämpöä antaen ja vasaralla mäiskien suostu milli kerrallaan poistumaan pooreiltaan. Ja yllättäen sieltä löyty taas huopatiiviste... Eli ulkokuorta purkamaan, oli peltinen kotelo kiinni kuudella 24mm kannan pulteilla, ja piukassa!! Metrisellä jatkolla suostu narahtamaan auki. Kotelosta löyty huoparenkaan lisäksi korppuuntunut stefa. Mietin että jos laittais kaks stefaa peräkkäin, reilusti vaseliinia väliin ja stefojen uratkin täyteen. Kestääkö, vai onko kuolleena syntynyt ajatus?
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Mutteri löyty rauman akun hyllystä, samoin stefat. Laitan 2kpl peräsin ja reilusti vaseliinia väliin...
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Piti ottaa koko akseli laakereineen ja kiinnityslaippoineen irti, oli pari milliä klappia laakerissa. Prässissä uloin laakeri irti ja välistä pari säätölevyä pois ja kasalle. Ihmetystä vaan riittää että miten tuo koko klöntti tiivistyy peräkoteloon kun sinne tulee neljä hammaskosketuksen säätölevyä vielä väliin eikä tiivistettä oo missään... Taidan sipasta tiivistemassalla ohuelti jokasen levyn. Ja ohuin levy tekis mieli jättää pois, kompensois ehkä miljoonien kilsojen tuomaa kuluneisuutta. Vaan arvaako?
-Möhkö-
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Eikö se tiivistemassa aja sitä kuluneisuut? Melkeen pistäisin vanhat kaikki prikat. Perä asioista ei sen kummemmin oo kokemust, ko vanhan vivan perä aina välillä keittiön pöydälle osiks ja sovite prikkoja ja rattaita vaihdeltiin.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Siks just meinasin että vois jättää yhen ohuimman levyn pois, menis 0.2mm syvemmälle/lähemmäs isoo ratasta kun ennen, tietysti tiivestemassa kompensois sen ehkä suht liki samaan ku oliki.
-Möhkö-
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja happa66 »

ikilika kirjoitti:Siks just meinasin että vois jättää yhen ohuimman levyn pois, menis 0.2mm syvemmälle/lähemmäs isoo ratasta kun ennen, tietysti tiivestemassa kompensois sen ehkä suht liki samaan ku oliki.
Tai oli joskus aikojen alussa :D

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Juu, kolme miljoonaa kilsaa sitte. Kattelin rattaita ja ihmettelin et on vissii ruottin pojat tehny melkosen vahvasta raudasta ne, ku ei oo oikein mitää kuluneisuutta havaittavis. Hyvä näin. :D
-Möhkö-
Avatar
vanha mutta villi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
Truck: MB -69, Scania -83
Location: Akaa
Member id: 215

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja vanha mutta villi »

En kyllä itte menis säätään perän hammaskosketusta.

Joskus myöhemmällä kivikaudella vai koska se nyt oli ... no joka tapauksessa silloin kun mää olin vielä nuori ja liikenteessä oli Moskvitch-merkkisiä henkilöautoja. Yksi tyyppi totesi että mossen perässä on hirvee välys ja sääti sitten välykset pieniksi. Sillä perällä ei kovin pitkään ajeltu.
Perillepääsy on yliarvostettua.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja motoku »

Ymmärtääkseni ison hammaspyörän tukipulttia banjon takapuolelta voi säätää lähemmäs kun se on kulunut. Tämä säätö pienentää väljyyttä. Iso hammaspyörähän pyrkii "painetta" karkuun. Pieni rako vapaasti ollessaan mielestäni kuitenkin pitää jäädä.

Niihin säätöprikkoihin en koskisi, koska sitä säätämällä muuttuu myös hampaiden keskinäinen suhde. Ja sen suhteen pilaamisella pilaantuu koko perä
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Parempi siis antaa olla samat levyt. Tiivistystä vaan edelleen ihmettelen nyt kun nää on käsillä tossa pöydällä, vuotavia saumoja kuitenkin neljä päällekkäin :D
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Nyt on kasalla, ja huomasin mokanneeni. Mut onneks ohuimman levyn verran. Olin pistävinäni kaikki takasin, mut auton takakopasta löyty vielä 0.1mm paksu lämiskä. Enkä kyllä rupee purkamaa sen takia enää koko helvetin hämiskää pois. Jos vanha siitä hajoaa ni hajotkoo :roll:
-Möhkö-
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja man123 »

Jos autolla on ajettu miljoonia, on sen perä varmasti ollut hyvin säädetty aikojen alussa. Yleensä jos paljon ajetussa on vain kulunut laakeri loppuun, kannattaa vain uusia laakeri. Esim. peränkartiolaakereissa on korkeintaan joitakin satasia korkeuseroa, joka on vähemmän kuin mittavirhe monella työntömitalla.

Eli jos paljon ajetussa autossa laakeri kulunut, vaihda vain laakeri, uudella laakerilla säätö on taas sama kuin tehtaalta lähtiessä.

Nopeasti hajonneet vähän ajetut autojen perät ja muut täytyy tehdä alusta loppuun By the book, eli pilkun tarkasti ohjeiden mukaan.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Meni piruvie pikkasen liian kireelle laakeri, 60km ajon jälkeen laakerin kohta on lämpösempi kun perä itessään, ei niin kuuma että käden polttais, mut huomaa kyllä. Löysään laakeria hiukan kun kardaanit on painotuksessa. Samalla taidan laittaa sen poisjääneen ohuimman säätölevyn takasin. Hiukan lisää töitä, mut minkäs teet :D
-Möhkö-
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja man123 »

Niin vaihdoitko laakerin pieneen vetopyörään vai kiristitkö vaan? Vanhan kartiolaakerin kiristäminen ei ole pitkäikäinen ratkaisu.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Kiristin vaan. Uus laakeri maksais n.70e... Eikä siinä vikaa ole, ei kihise krahise tai kohise. Oli vaan inan löysällä.
-Möhkö-
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja man123 »

ZF periä tehneenä, säätölevyt eivät ole kulumista varten, vaan erisyvyisiksi koneistettuja laakeripesiä varten. Peräkotelot koneistellaan sinne päin ja erot tasaillaan säätölevyillä. Säätölevyjä usein vain 0,05 mm välein, joka on enemmän kuin uuden laakerin mittatoleranssi.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Me periä säätäneet tiedämme, että on kahdenlaista säätöä olemassa pienelle vetopyörälle.
Hammaskosketuksen säätöön ja laakerin välyksen säätöön, nyt on ilmeisesti kyseessä jälkimmäinen.
Eli se säätölevy takaisin ja mutteri kunnolla kiinni.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Fargo
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Elo 2014 04:22
Location: Espoo

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Hei, mistäs löytyis (tai siis saisi ostaa) sakara-avain tuohon perän ja tukilaakerin mutteriin? Muttereita löytyy kyllä vaan ei sopivaa hylsyä...
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Mä käytin putkipihtejä. Auki sai temmillä ja vasaralla, ja tietty piukkaan kans.
-Möhkö-
Fargo
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Elo 2014 04:22
Location: Espoo

Re: scanian perän laipan mutteri

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Niin, auki nyt saa kaiken vaikka pilleillä ja laikalla mutta varsinkin kasaukseen olis hyvä olla oikea avain ja momentti. Noita Scanioita kun on muutama niin voisin ostaa avaimen sillä aika ajoin tarvii kuitenkin.
Vastaa Viestiin