Sivu 1/1

Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Lähetetty: 03 Heinä 2015 22:15
Kirjoittaja jonimese
Ollaan vielä etsimässä unelmien aihiota. Vastaan tulee kolmi akselisia autoja. Onko siitä jotain etua vai pelkästään lisää polttoainekuluja? Paljonkohan se vie enemmän? Onko siinä enemmän huollettavaa? :?: :?: :?: Miksi niitä on ylipäätään tehty? :lol:

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Lähetetty: 03 Heinä 2015 22:28
Kirjoittaja Wowbagger
Kolmella akselilla haetaan enemmän kantavuutta, pienempää akselipainoa. Jos peräloosterissa ei ole mukana vaikka raskaampaa pikkuautoa, niin kolmannesta akselista ei taida olla hyötyä. Tietenkin huollettavaa on enemmän ja kolmas akseli vaikuttaa myös kääntyvyyteen. Pituuskin taitaa näillä olla yli 12 m.

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Lähetetty: 03 Heinä 2015 23:04
Kirjoittaja Rantarosvo
Hyötyä on jos säilyy linja-autona, kun saa lisää pituutta aina 15m asti. Syy miks on jopa 12m kolmiakselisia, taitaa johtua pitkälti eestistä rahdattavasta kaljasta. Auto täynnä ja kaikilla reilusti juomaa, saa kantavuuden loppumaan aika nopeesti. Hesassa näyttäs katureita olevan paljon 3-akselisia. Niissä lienee maksimipituus kyseessä jollon saadaan enemmän matkustaja paikkoja.

Miulla tähtäimessä täyspitkä kolmiakselinen, jonka perästä taka-akseleiden väliin asti olis jonkunlainen verstastila ja loppu sitten matkailukäyttöön. Pikkasen reilumpi huoltoauto siis :)

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Lähetetty: 04 Heinä 2015 01:43
Kirjoittaja neppi
Kolme akselia ois mulla ongelma, kun on vain kahdet lokasuojat. Ehhehe.

Jos 12m, kolme akselia merkkaa aika paljon vähemmän tavaratilaa.

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Lähetetty: 04 Heinä 2015 11:59
Kirjoittaja KajNyy1
Kolmella akselilla nousee maksullisen motarin maksu n. 25% Ranskassa jos ei ole nostolaitetta että saa kokonaan ilmaan.
http://www.autoroutes.fr/en/vehicle-classification.htm

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Lähetetty: 04 Heinä 2015 13:51
Kirjoittaja Iski
Ja onhan noissa vaihtoehtoja, jäykkä tai kääntyvä, kevennin pitäisi olla ainakin, lisää rengaskuluja, enemmän väljiä niveliä, parit vuotavat ilmapussit ja iskarit, menetettyä tavatatilaa olikin mainittu jo, lisää painoa tonni ja kulutus kasvaa noin 5 litraa/ 100 km, katsastuskin on kalliimpi.
Ei kannata jos ei ole todella tarpeen esim rahtitilan takia, tosin lyhyt akseliväli parantaa kääntösädettä, jos auto on 12-13 metrinen.

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Lähetetty: 04 Heinä 2015 15:55
Kirjoittaja Wonderi
Jos 12-metrinen 2-akselinen bussi penkkejä täynnä painaa ilman kuormaa n. 12t niin kantavuutta jää 6t. Penkkejä ulos kantamalla kevenee lisää. Luulisi riittävän kantavuus useimpiin tarpeisiin vaikka kuskaisi useampaakin henkilöautoa sisällä. Ennen oli sallitut akselimassat pienempiä joissain maissa ja tehtiin lyhyitäkin telibusseja. Nykyään se on lähinnä rasite, ja ohjaamaton teli aika kamala ajaa käännöksissä ja varsinkin liukkaalla.

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Lähetetty: 04 Heinä 2015 19:19
Kirjoittaja wiima63
Omapaino nousee ja paljon ja lisäkulut siinä samassa. Mm polttoaine ja remontit. Myöskään eteneminen huonolla alustalla ei oo teliautolla niin helppoa. Vieressä 10 vuotta uudempi teli vanhool ku mulla ja sama kantavuus.

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Lähetetty: 04 Heinä 2015 19:31
Kirjoittaja Rantarosvo
Lautalta poistuminen kannattanee myös muistaa. Hetki sitten oli video teliautosta jota vatuloivat lautalta pois.