Sivu 1/1

kulkurin talvenkestävyyskokeilu

Lähetetty: 24 Helmi 2007 20:16
Kirjoittaja Suti
Ollaan työporukan kanssa menossa tekemään kevätkauden toimintasuunnitelmaa kaverin mökille metsänkeskelle huittisiin..(makkaranuotiolle, saunomaan ja juopottelemaan hienossa seurassa)
Tulipa vaan ahaa-elämys kun pirtti on turhan pieni, että tempastaan se reissu meitin rakkaalla linsellä. Tuleepahan testattua senkin talvikäyttäytyminen..

MITÄ KANNATTAA TARKASTAA/SEURATA MAHDOLLISEN JÄÄTYMISEN VARALTA??

(Tenuttajan meinaan läpikäydä joku ilta ja webastoja olen testaillu säännöllisesti, jotka tuntuvat pelaavan ok. Vesisysteemit saavat rauhassa uinua talviunta, paitsi bussivessa joka voi tulla tarpeeseen..)

No, eipä muut pelota paitsi jarrujen ja ohjauksen jäätyminen.

PIKAISIA VINKKEJÄ MAHDOLLISIEN JÄÄTYMISONGELMIEN VÄLTTÄMISEKSI KAIVATAAN, KIITOS

Lähetetty: 24 Helmi 2007 21:38
Kirjoittaja Tare
Tenuttaja jos kunnossa ja polttoaine suodattimet oot vaihtanu niin tuskin tulee ongelmia, talvilaatua tankkiin. Ilmapuoli jos vielä meinaa ajossa jäätää niin kompuralta lähtevä putki irti ja tenua perään.

Lähetetty: 25 Helmi 2007 01:56
Kirjoittaja motoku
ohjaus on hydraulipumpulla ja käyttöneste automaattivaihteistoöljy, joten ei jäädy, jos pumppu "urahtelee" oire on kylmä öljy tai sen puute.
jarrut pelannee, mikäli paat sitä tenttua ja olet syksyllä tyhjentänyt paineilmasäiliöt. myös s- nokka-akselit täytyy olla rasvattu (vai onko siinä kiilajarrut eli kellot suoraan kilvessä) muuten puslassa on vesi joka jäätyy :?
jäähdytinnesteen pakkaskestävyys :?:
ja jos olet tankannut viimeksi kesällä, tankissa on tietysti kesälaatu. eli talvilaatua sekaan, ja uudet putsarit sekä diesel-100;aa reppuun 8) 8)
akkujen kunto :?:
akkujen lämmittäminen mökissä sekä esim kosanilla öljypohjan ja imusarjan lämmittäminen tai padallinen kuumaa vettä niin herää mersu myös poislähtiessä :lol: :lol:
pilkkihaalarit, jos tarvii ehjäillä "jossain":roll:
ja tarkkaile nestevuotoja, koska isot vesiletkujen lähdöt kutistuu pakkasella alikokoon käpettyneiden letkujen ja klemmareiden sisällä :!: :!: :!: eli nestettä mukaan (20-30litraa)
jos venttiili jäätyy, sulatus esim kädellä tai lämpimällä vedellä,ei kosanilla :!: :!: . venttiileissä voi olla teflonpinta sisällä, joka vaurioituu yli +100 ast :!: :!:
se jäykkä moottoriöljy saattaa poksauttaa stefat ulos, jos heti kylmänä hoputtaa liikaa, koska puuro ei mahdu ylipaineventtiilistä jolloin öljynpaine jopa 15 bar :wink:
siinä muutama ajatus, hyvää matkaa :lol: :lol:

Lähetetty: 25 Helmi 2007 21:37
Kirjoittaja Suti
kaikki muut ns.normaaleja manööverejä..mut s-nokkaakselit rasvattuja??mitäs ne o ?
kiitos vinkeistä!

Lähetetty: 25 Helmi 2007 22:05
Kirjoittaja motoku
se akseli, joita ne jarrukellot liikuttelee, joka menee siitä "taustapellin" läpi. 1-2 puristusta rasvaprässillä, JOS siinä on nippa. eikä sitten enempää rasvaa, muuten se pursuaa sinne jarruihin :!:
muuten ko. helassa viihtyy vesi joka sitten jäätyy... :wink:

Lähetetty: 26 Helmi 2007 13:59
Kirjoittaja jones69
onko paineilma ohjatut mehujarrut niin kun meillä? jos on niin kannatta olla tarkkana että ei ilmavehkeet jäädy...

Lähetetty: 26 Helmi 2007 20:11
Kirjoittaja Suti
ei oo. on pelkät ilmajarrut. tenupytty asennettu ja juotu.

Lähetetty: 26 Helmi 2007 20:39
Kirjoittaja jones69
Suti kirjoitti:ei oo. on pelkät ilmajarrut. tenupytty asennettu ja juotu.
:P

Lähetetty: 28 Helmi 2007 12:22
Kirjoittaja Jone
Suti kirjoitti:ei oo. on pelkät ilmajarrut. tenupytty asennettu ja juotu.
Kuormasta ei saa syödä... eikä juoda.. :D

Lähetetty: 04 Maalis 2007 19:50
Kirjoittaja Suti
auto toimi loistavasti ja hienosti piti pikkuwebasto lämpimänä..
kun lähdettiin liikkeelle, tuli IHAN JÄRJETÖN SININEN SAVU ensimmäiset pari kilsaa. taisi olla öljyrenkaat jumissa vaikka kuukausittain sitä olenkin starttaillu. ja jäät olivat vieneet pyyhkijän sulat. muuten kaikki ok, paitsi kuskin olo reissun jäljiltä..

Lähetetty: 04 Maalis 2007 21:37
Kirjoittaja Sisu
taitaa webasto pitää konettakin kuumana. Öljyt pysyy pitkään kuumana ja tulee venttiilikoneistosta läpi. Ei muuten tarvi paljoakaan öljyä niin kyllä savuttaa.

Voisiko Webasto,,???

Lähetetty: 05 Maalis 2007 04:51
Kirjoittaja kuoppaukko
Voisiko Webasto pitaa oljyt kuumempana kuin kone pitaa ajettaessa,,???
Tietenkin lamminta oljya voisi valua sylinteriin jos venttiilien ohjurien kumit on kuluneet. Taman pitaisi kuitenkin aiheutaa sinista savutusta jokseenkin jatkuvasti. Voisi tietenkin olla etta koneessa lampotilat asettuu Webaston vesikierrolla jotenkin erilaisiksi (vaikea uskoa tata). No,, tama on vaan tallaista aaneen ajattelua,, koetan innostaa jonkun kokeneemman antamaan lisaa kommenttia,, Mielenkiintoinen juttu kuitenkin,,

Lähetetty: 05 Maalis 2007 16:49
Kirjoittaja Suti
Webasto lämmittää veden maksimissaan 55 asteeseen, jollain se vain kierrättää sitä kunnes taas jäähtyy sen alle...
Savutus oli tosiaan reissun alkukilometreillä, veden lämpö n.40-50 astetta.
normaalilämpö 85..noin..
taisi vaan olla jotkut renkaat jumissa tai kesällä diisselin seassa käyttämäni 2-tahtiöljyn jämät tankin pohjalla..(lorauttelen normaalisti muutaman desin/100litraa mikroautoista jääneitä 2-tahtiöljyn jämiä, että vanha ruiskutuspumppu tykkää..)

Lähetetty: 11 Maalis 2007 00:49
Kirjoittaja motoku
tän kokoluokan dieselit ei lämmitä pakoputkeaan kunnolla tyhjäkäynnillä tai nurkissa hieroessa, jolloin "noki hyytyy" jo putkessa, ja alkaapahan muuten kone suitsuttaa savua, kun polkaisee kaasua :twisted: :twisted: takamaisemat häipyy :lol: :lol:
ilmiö erittäin tuttu.....