Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Mistäs ootta nimenomaan uusia säiliöitä hankkinu? Potilas tartteis lisälaitepiiriinsä uuden säiliön, kun vuoden -78 pönttö rupes pihisemään runkopalkin takaa (37 vuoden kivi- + maa aines oli tehnyt tehtävänsä) häiritsevästi, niin reikähän siellä säiliössä oli. Käytettyä en arvellu laittaa, et ei tarvii alvariinsa pönttöjen kanssa vehdata.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Paimelasta saa kyllä ihan ehjiä ja hyviä käytettyjäkin
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Alumiini säiliö ei ruostu, muistaa vaan laittaa kumiliuskat pannan ja säiliön väliin.
Näitäkin on halvalla esim juuri Paimelassa.
Näitäkin on halvalla esim juuri Paimelassa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Kannattaa ottaa huomioon sellainen ilmiö että orkkis säiliöissä on NPT-kartiokierre.
Vähänkään uudemmisssa säiliöissä on millikoon lähdöt.
Pientä askartelua se vaatii että saa putket ja letkut sopimaan.
Vähänkään uudemmisssa säiliöissä on millikoon lähdöt.
Pientä askartelua se vaatii että saa putket ja letkut sopimaan.
Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Juu, millilähdöt yleensä 22mmx1,5mm
Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Niinpä ja onko tuo lisälaitepiirin säiliö kaksiosainen,kun noita vesiproppujakin on kaksinkappalein. Että vaikuttaako toimintaan,jos yksi osaisen säiliön tilalle junttaa?
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Tosiaan joo niin
Tossapa mukana paineilmakaavio.
Elikkäs molemmat "jarrusäiliöt" ovat kaksiosaisia.
Eli ilma menee kompuralta ensin märkäsäiliöön (4).
Sieltä X-jakajaan (5).
sieltä kohti vasemman säiliön molempia takaiskuventtiilejä (3), sekä käsijarrupiirin ylivirtausventiilille (10).
Toiselta takaiskuventtiililtä ilma matkustaa molempien säiliöiden etuosaan jotka on yhdistetty putkella (9). Tämä on muistaakseni etujarrupiiri.
Toisesta takaiskusta ilmaa menee vasemman säiliön takaosaan, joka on takajarrupiiri.
Molemmista jarrupiireistä menee putki poljinventtiilille ja siitä sitten jarrukelloille...
Kun jarrupöntöissä on ilmaa noin 5 bar, ylivirtausventtiili alkaa päästää ilmaa oikean puolen säiliön takaosaan. Siitä menee putki käsijarrulle.
Tässä on sellainen idea, että käsijarrua ei saa pois päältä ennen kuin jarruissa on painetta auton pysäyttämiseen
Oikean puolen säiliön takana on taas ylivirtausventtiili joka päästää ilmaa lisälaitteille kun käsijarrulla on ilmaa noin 5 bar, silloin kytkin ja ovi yms. alkaa toimia. eli kytkin toimii vasta kun kaikki säiliöt ovat lähes täynnä ilmaa.
Lisäksi käsijarrusäiliöstä lähtee putki paineenrajoitusventiilille (19), joka laittaa kompressorin vapaakierrolle kun järjestelmä on täysi (n.8 bar)
kaiken varalle on vielä vasemman puolen säiliön takana varoventtiili, joka aukeaa jos kompressorin paineensäätöventiili ei toimi taikka paine nousee jostain syystä liian korkeaksi.
Toivottavasti ei ollut liian vaikeasti selostettu, tosin mitään toimitakuvausta ei pyydettykään, kuhan kirjoittelin
Eli kahden kaksiosaisen säiliön korvaaminen onnistuu oikeaoppisesti kolmella yksiosaisella säiliöllä.
Tossapa mukana paineilmakaavio.
Elikkäs molemmat "jarrusäiliöt" ovat kaksiosaisia.
Eli ilma menee kompuralta ensin märkäsäiliöön (4).
Sieltä X-jakajaan (5).
sieltä kohti vasemman säiliön molempia takaiskuventtiilejä (3), sekä käsijarrupiirin ylivirtausventiilille (10).
Toiselta takaiskuventtiililtä ilma matkustaa molempien säiliöiden etuosaan jotka on yhdistetty putkella (9). Tämä on muistaakseni etujarrupiiri.
Toisesta takaiskusta ilmaa menee vasemman säiliön takaosaan, joka on takajarrupiiri.
Molemmista jarrupiireistä menee putki poljinventtiilille ja siitä sitten jarrukelloille...
Kun jarrupöntöissä on ilmaa noin 5 bar, ylivirtausventtiili alkaa päästää ilmaa oikean puolen säiliön takaosaan. Siitä menee putki käsijarrulle.
Tässä on sellainen idea, että käsijarrua ei saa pois päältä ennen kuin jarruissa on painetta auton pysäyttämiseen
Oikean puolen säiliön takana on taas ylivirtausventtiili joka päästää ilmaa lisälaitteille kun käsijarrulla on ilmaa noin 5 bar, silloin kytkin ja ovi yms. alkaa toimia. eli kytkin toimii vasta kun kaikki säiliöt ovat lähes täynnä ilmaa.
Lisäksi käsijarrusäiliöstä lähtee putki paineenrajoitusventiilille (19), joka laittaa kompressorin vapaakierrolle kun järjestelmä on täysi (n.8 bar)
kaiken varalle on vielä vasemman puolen säiliön takana varoventtiili, joka aukeaa jos kompressorin paineensäätöventiili ei toimi taikka paine nousee jostain syystä liian korkeaksi.
Toivottavasti ei ollut liian vaikeasti selostettu, tosin mitään toimitakuvausta ei pyydettykään, kuhan kirjoittelin
Eli kahden kaksiosaisen säiliön korvaaminen onnistuu oikeaoppisesti kolmella yksiosaisella säiliöllä.
Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Kiitoksia tarkasta toimintakuvauksesta! Niin minä vähän arvelinkin,että tähän pitää hiukka paneutua. No hakusessa on originaali säiliötyyppi,ettei tartteis lähteä soveltamaan. Kiitokset kaikille,jotka otitte osaa keskusteluun
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 1
- Liittynyt: 15 Loka 2019 19:00
- Truck: Scania 111
- Location: Tohmajärvi
Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille
Hei!
Palaisin vähän tähän vanhaan aiheeseen. Löysin tänään auton alta tuon osan numero 29, mietin vaan mitä se tekee?
Palaisin vähän tähän vanhaan aiheeseen. Löysin tänään auton alta tuon osan numero 29, mietin vaan mitä se tekee?