Sivu 1/1

Ajovalojen suuntaus

Lähetetty: 06 Huhti 2007 19:31
Kirjoittaja Jailbird
Oliko kellään mitään hyvää "kotikonstia" millä voi tarkistaa valojen suuntauksen?
Muistaakseni oli joku tän tyylinen että metrin päästä seinästä valojen korkeus ja etäisyys toisistaan(valokiila) pitää olla sama seinässä ja autossa.. :oops:
Olipas taas hienosti pään ajatukset tulostettu näytölle :idea: yrittäkää ymmärtää on loman aloittajaiset menossa ja tietysti auton kimpussa :shock: :shock:

Lähetetty: 07 Huhti 2007 00:11
Kirjoittaja motoku
itse suuntaan valot seuraavasti:
pimeälle tieosuudelle tasaiselle suoralle
peitän toisen lähivalon esim pahvinpalalla
säädän toisen lampun, että valokiila vas reunassa terävänä yltää n.40m ja alkaa nousta ylös oman kaistan 1/2 välistä
toinen lamppu samaan, vertailla voi peittämällä välillä lampun
jos valokiila ei lopu terävästi, valot näyttävät liian ylös tai polttimot vialliset

pitkät päälle
omat pitkät nyt vaan näyttää mihin näyttää, lähivalot määrää h4-sissa suunnan :!:
apupitkät suunnataan "alkamaan" n 50m päästä ja niiden täytyy "loppua" n.150m kohdalla. jos valokeila ei selkeästi "lopu" valot näyttävät liian kauas.
taas vertailu peittämällä vuoroin kumpaakin lamppua
säädän lisävalot näyttämään "keskelle",eli koko tien leveys kirkkaaksi ja hieman piennarta n.100m päässä. hajavalolla pärjää mutkissa kyllä

sumuvalot:
valokiilat n. 30m eli selkeästi omien valojen alle ja keskenään samansuuntaisiksi. tosin laitan ne siten hieman vinoon, että valokiila nousee hieman pientareille päin. näillä on päästävä sumun alle, muuten ne heijastavat silmiin, etkä näe mitään :!:

silmä reagoi vain takaisin heijastuvaan valoon, eli jos säädät valot ylemmäksi, ne eivät heijastu kunnolla tien pinnasta vaan häipyvät avaruuteen, ja sitähän kestää valaista :!:

kun nyt kerran kysyit, näillä eväillä olen pärjännyt ja itse parhaiksi todennut 8) 8)

vakiopolttimoilla ja lampuilla saa varmasti hyvän lopputuloksen kunhan laittaa riittävän paksut johdot ja vaihtaa välillä polttimot koska niiden heijastinpinta tummuu ajan oloon ja lampun lasiin kiinni sulavat langasta irtoavat metallikiteet sumentavat lasipinnan pikkuhiljaa huonoksi :? :?

Lähetetty: 07 Huhti 2007 00:47
Kirjoittaja motoku
neuvoa-antavan norttitauon jälkeen päätin vielä kertoa että...

pimeäajossa rajaan vaalean taivaan ja katulamput häikäisysuojalla "pois peilailemasta"

samoin peilit mieluummin ala- kuin yläviistoon

sisävalojen suuntaus siten, ettei suoraa valoa eteenpäin kohti silmiä/ tuulilasia

kojetaulu himmeäksi: tummat värit, ei turhia papereita, peruutuskameran näyttöjä tms näkökentässä

vihreä ja punainen parhaita värisävyjä hämäränäön säilyttämisen kannalta

toivottavasti näistä kommenteista on hyötyä teille... :) :)

Lähetetty: 08 Huhti 2007 21:03
Kirjoittaja TeuSki
Yksinkertainen keino säätää lyhyet ajovalot. Aja auto tasaisella pinnalla 5 m päähän seinästä. Mittaa lampun keskeltä korkeus maasta. Seinässä valokuvion korkeus maasta tulee olla 5 cm vähemmän kuin valojen keskelle. Eli valojen lasku 1 cm/m. Sivusuunnan säätö parhaiten kokeilemalla ajossa.
Oman kokemukseni mukaan linja-autossa lasku kannattaa laitta hieman suuremmaksi kuin tuo 1 cm/m. Näin saat paremman valotehon. Valot kun ovat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa.

Lähetetty: 09 Huhti 2007 11:35
Kirjoittaja Jone
sisävalojen suuntaus siten, ettei suoraa valoa eteenpäin kohti silmiä/ tuulilasia
Tässäpä on nuo ledit vallan mainio keksintö. Katosta suoraan alas suunnatut ledit sallii heittämällä korttipelin yölläkin mutta eipä kuskia haittaa lain moinen valo.

Lähetetty: 10 Huhti 2007 00:32
Kirjoittaja mrl586
TeuSki kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan linja-autossa lasku kannattaa laitta hieman suuremmaksi kuin tuo 1 cm/m. Näin saat paremman valotehon. Valot kun ovat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa.
Päteekö viimeinen lause myös 90-luvulla valmistettuihin matalalattiabusseihin?

Lähetetty: 10 Huhti 2007 12:24
Kirjoittaja Jone
Tapaus mrl586 vaati vähän ymmärrystä ja sitä hän on lienee vailla itsekin. Kaverilla on aika tanakka lähes sairaalloinen fiksaatio Wiiman K202 sarjaan ja on jopa oma foorumikin aiheelle jonne hän on kirjoittanut lähes 2000 aihetta ja 95% juttelee siellä yksin tuosta ko. korista. Mikä lie nuoren miehen saanut hurahtamaan moiseen. Liekö ensipusun saanut takapenkillä juossa kaupunkibussissa kotimatkallaan?

Lähetetty: 10 Huhti 2007 22:26
Kirjoittaja mrl586
jone-51k kirjoitti:Kaverilla on aika tanakka lähes sairaalloinen fiksaatio Wiiman K202 sarjaan ja on jopa oma foorumikin aiheelle jonne hän on kirjoittanut lähes 2000 aihetta.
Laske aiheiden määrä uudelleen. Ei niitä vielä ihan noin montaa ole. Eksakti aiheiden määrä (kaikki aiheet) selviää täältä

Lähetetty: 12 Huhti 2007 21:25
Kirjoittaja Jailbird
TeuSki kirjoitti:Yksinkertainen keino säätää lyhyet ajovalot. Aja auto tasaisella pinnalla 5 m päähän seinästä. Mittaa lampun keskeltä korkeus maasta. Seinässä valokuvion korkeus maasta tulee olla 5 cm vähemmän kuin valojen keskelle. Eli valojen lasku 1 cm/m. Sivusuunnan säätö parhaiten kokeilemalla ajossa.
Oman kokemukseni mukaan linja-autossa lasku kannattaa laitta hieman suuremmaksi kuin tuo 1 cm/m. Näin saat paremman valotehon. Valot kun ovat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa.
Tätä neuvoa käytin ja katsastusmies ei kommentoinut valojen suuntausta mitenkään.. Kiitos!!
Kunhan taas pääsee kunnolla tienpäälle niin täytyy kyllä kokeilla suuntausta "omalle silmälle" jollain pimellä tiellä kun on nyt nuo uudet heijastinpinnatkin vaihdettu.. 8)

Lähetetty: 13 Huhti 2007 10:04
Kirjoittaja TeuSki
Toivotan valoisia kilometrejä, toivottavasti auringon paisteisiakin.