Leviääkö kytkin?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Leviääkö kytkin?

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ex-keikkabussimme Lahti31/ScaniaBF82 alkaa olla hirmuisen paljon hankaluutta 2. vaihtamisessa. Pakkasella ihan turha ees ajatella kunnes härveli o lämmin. Öljyt lootaan vaihdettiin syksyllä. Liekö kytkimen menoa moinen vai joku siirtotanko/auttaja vithurallaan? Yhtään kytkintä kun ei ole vielä itsellä bussista kulunut niin ei oikein tunne "loppumista" Tuntus vaan jotenkin siltä kun on tuo hankaluus kasvamaan päin.

1.menee tietty kun lähdetään o kmh ja 3. jo sen verran harva että se sujahtaa melko ok .Pakkasella sekin ensin kiukkuaa mutta 2. on jo aika mahoton.
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

Kytkimen loppuessa se yleensä alkaa luistamaan jonka kyllä huomaa sopivalla vaihteella vedätettäessä. Luistanista jos ei tapahdu niin luulisin kyseessä olevan normaalin v-laatikon kuluminen, esim.syncro ei pelaa enää oikein.....kokeile kaksoispoljentaa vaihtaessa.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Veikkaan kans tota syncro-rengasta :wink: mulla on 4-vaihde se joka temppuilee :roll: mut välikaasulla ja välipoljennalla on menty aikas hyvin :D niin ja sit kyllä huomaa kun tolla 4-vaihteella ajelee, niin on tommonen pieni niinkun tärinä vedettäessä :shock: mut eihän tota nelosta nyt kumminkaan tarvii kauheen usein :shock: kun maantiellä mennään kuitenkin vitosella :D
Avatar
Metallikk
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
Location: Riihimäki
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metallikk »

Tähän aiheeseen liittyen kysynkin, mikä mättää mersussa kun nelosella sen vaihdekeppi pärisee. Siis kuuluu sirisevä ääni aina, kun vaihtaa neloselle. Jos keppiä pitää vähän pidemmällä, ääni vaimenee. :?::?: Johtuuko tämäkin syncrojen kulumisesta? Ääni alkaa nimittäin pidemmällä kaupunkiajolla jopa ärsyttää :shock:
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä veikkaan just noita syncroja :roll: kuulostaa samalta kun mullakin :roll: mut miten ... pystyykö käyttään sit tota vitosta :?: vai onko vaan 4-lovinen :wink:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Se tässä kummastuttaa kun kytkin ei luista yhtään ja välikaasu ja kaksoispoljeskelu ei kelpaa sitten yhtään. Sopivaa koloa ei vaan ole. Voisikohan se olla niin että kytkimen säätö on karannut kun on tunne että kytkin ottaa nykyään kiinni poljin ylempänä ja välillä saa näpeilleen kunnon jyristykset vaihdekepiltä kun pykälä ei tahdo asettua kohdalleen.
Avatar
Bamse
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Huhti 2006 17:47
Location: Hamina
Paikkakunta: Hamina

Leviääkö kytkin

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Meidän Scaniaan jouduttiin vaihdelaatikon kyljessä oleva pieni laatikko vaihtamaan, jonne vaihdetangot tulevat ja sieltä lootaan, meille jäi nelonen jumiin, vaihteet eivät liikkuneet mihinkään, mikään. Jouduin ajamaan nelosella aika paljon, yhden kaupungin läpi, kytkin savusi, kun piti luistattaa, en oikein usko että kytkimessä on vikaa, tämä on vain minun mielipide, kytkimet ovat näissä vehkeissä lähes ikuisia. Tämä kyseinen osa joka vaihdettiin, maksoi muistaakseni 40 euroa.
Näin kävi meille, vikahan voi olla siinä muuallakin, tämä on yksi vaihtoehto.
Avatar
Metallikk
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
Location: Riihimäki
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metallikk »

Bussiton kirjoitti:Kyllä veikkaan just noita syncroja :roll: kuulostaa samalta kun mullakin :roll: mut miten ... pystyykö käyttään sit tota vitosta :?: vai onko vaan 4-lovinen :wink:
Jos minuun liittyi niin on viisi pykälää ja vitonen toimii hyvin ja vaihteet menee hienosti sisään. Vain nelonen sirisee normaaliasennossa :o
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

Veikkaan sen sirinän kuuluvan vaihdekepin nupin sisältä, Volvossa ainaki ikänsä ollu se vika. Helppo todeta ja korjata, purista ajaessa kepin nuppia kädellä kovasti vääntämättä keppiä mihinkään laitaan. Jos sirinä lakkaa niin siellä on vain pari pitkää pulttia täristäneet itselleen suuremman tilan mitä alkuperäinen. Pultit irti silikoonia väliin ja kiinni.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

[quote="jone-51k"]Se tässä kummastuttaa kun kytkin ei luista yhtään ja välikaasu ja kaksoispoljeskelu ei kelpaa sitten yhtään. Sopivaa koloa ei vaan ole. Voisikohan se olla niin että kytkimen säätö on karannut kun on tunne että kytkin ottaa nykyään kiinni poljin ylempänä ja välillä saa näpeilleen kunnon jyristykset vaihdekepiltä kun pykälä ei tahdo asettua kohdalleen.[/quote


Veikkaisin nyt että syncro ei pelaa ollenkaan, hakkaa samoin käsille kuin vanhoissa sisuissa joissa suora laatikko,asia korjaantuu paljon ajamalla ja kaksoispoljennalla edelleen. Kyllä siihe joskus oppii...kierrokset pitää olla melkolailla kohdillaan kun vaihdat ja vaihde nykästään kerralla päälle eikä saa empiä. Ei ehdi ne pikkukivet sinne hampaitten väliin.. :)
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Pitää kurkata ja kattoa josko silmällä ja ropeltamalla selviäisi. Autolla ajetaan n.1000km viikossa ja tuo ongelma on kasvamaan päin. Mukulana tuli opeteltua vähän ajamaan "ilman kytkintä" mutta tää tapaus on hieman erituntuinen jästipää.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

eihän ole vivustossa, esim. kepin alapäässä ristikko väljä :?:
myös "pallonivelet" voivat kuivua tai kulua siten, että oikeaa koloa ei löydy, vaan vaihde menee "kaavion väliin" :roll: :roll:
jos kolo ei kunnolla löydy, vivusto kanittaa myös synkronirenkaat tilapäisjumiin, jolloin vaihde karahtaa tai ei mene päälle :roll:
viallinen moottorin tukikumi, väärin asennetut äänieristeet, letku, putki loskaa tms. joka estää kepin vapaata liikkumista :!: :!:
voitele vivusto ja tarkista että jokaisen vaihteen päällä ollessa vaihdelaatikon päällä nivelet "löysänä" :wink:
(säädettävissä laatikon päältä)
jos kerran 1.vaihde menee kitisemättä, kytkin ei kanna
omassa saa paiskaa keppiä melkoisesti oikealle jos haluaa 4 tai 5 sisään, muttaku kepin alapäästä karannu ristikon neulalaakerit....
scania ottaa hieman kierroksia kun vetää 4:lla varvit tappiin ja loota imaisee 3;sen viitosen sijasta
:lol: :lol: :lol:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mikä kulkuri se on jos vaihtamiseen ei liity jonkinasteista arpomista ainahan vanhoissa busseissa vaihdevivut on väljiä ja opettelua vaatii, meillä on kakkonen se vaihde joka ei kaikille avaudu, öljynvaintohuollon jälkeen alkoi kolmonen sillain harvalla äänellä karahdella silloin tällöin.

Mutta eipä haittaa mitään
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

Mun autossa vaihteet pelaa kuten unelma,ei mitään ongelmaa. Vaikka onkin 25 vuotta vanha, mut sehän on Volvo... :D
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Vastaa Viestiin