Leviääkö kytkin?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Leviääkö kytkin?
Ex-keikkabussimme Lahti31/ScaniaBF82 alkaa olla hirmuisen paljon hankaluutta 2. vaihtamisessa. Pakkasella ihan turha ees ajatella kunnes härveli o lämmin. Öljyt lootaan vaihdettiin syksyllä. Liekö kytkimen menoa moinen vai joku siirtotanko/auttaja vithurallaan? Yhtään kytkintä kun ei ole vielä itsellä bussista kulunut niin ei oikein tunne "loppumista" Tuntus vaan jotenkin siltä kun on tuo hankaluus kasvamaan päin.
1.menee tietty kun lähdetään o kmh ja 3. jo sen verran harva että se sujahtaa melko ok .Pakkasella sekin ensin kiukkuaa mutta 2. on jo aika mahoton.
1.menee tietty kun lähdetään o kmh ja 3. jo sen verran harva että se sujahtaa melko ok .Pakkasella sekin ensin kiukkuaa mutta 2. on jo aika mahoton.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Veikkaan kans tota syncro-rengasta
mulla on 4-vaihde se joka temppuilee
mut välikaasulla ja välipoljennalla on menty aikas hyvin
niin ja sit kyllä huomaa kun tolla 4-vaihteella ajelee, niin on tommonen pieni niinkun tärinä vedettäessä
mut eihän tota nelosta nyt kumminkaan tarvii kauheen usein
kun maantiellä mennään kuitenkin vitosella 






- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Tähän aiheeseen liittyen kysynkin, mikä mättää mersussa kun nelosella sen vaihdekeppi pärisee. Siis kuuluu sirisevä ääni aina, kun vaihtaa neloselle. Jos keppiä pitää vähän pidemmällä, ääni vaimenee.
:?: Johtuuko tämäkin syncrojen kulumisesta? Ääni alkaa nimittäin pidemmällä kaupunkiajolla jopa ärsyttää 


Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Se tässä kummastuttaa kun kytkin ei luista yhtään ja välikaasu ja kaksoispoljeskelu ei kelpaa sitten yhtään. Sopivaa koloa ei vaan ole. Voisikohan se olla niin että kytkimen säätö on karannut kun on tunne että kytkin ottaa nykyään kiinni poljin ylempänä ja välillä saa näpeilleen kunnon jyristykset vaihdekepiltä kun pykälä ei tahdo asettua kohdalleen.
Leviääkö kytkin
Meidän Scaniaan jouduttiin vaihdelaatikon kyljessä oleva pieni laatikko vaihtamaan, jonne vaihdetangot tulevat ja sieltä lootaan, meille jäi nelonen jumiin, vaihteet eivät liikkuneet mihinkään, mikään. Jouduin ajamaan nelosella aika paljon, yhden kaupungin läpi, kytkin savusi, kun piti luistattaa, en oikein usko että kytkimessä on vikaa, tämä on vain minun mielipide, kytkimet ovat näissä vehkeissä lähes ikuisia. Tämä kyseinen osa joka vaihdettiin, maksoi muistaakseni 40 euroa.
Näin kävi meille, vikahan voi olla siinä muuallakin, tämä on yksi vaihtoehto.
Näin kävi meille, vikahan voi olla siinä muuallakin, tämä on yksi vaihtoehto.
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Jos minuun liittyi niin on viisi pykälää ja vitonen toimii hyvin ja vaihteet menee hienosti sisään. Vain nelonen sirisee normaaliasennossaBussiton kirjoitti:Kyllä veikkaan just noita syncrojakuulostaa samalta kun mullakin
mut miten ... pystyykö käyttään sit tota vitosta
vai onko vaan 4-lovinen

Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Veikkaan sen sirinän kuuluvan vaihdekepin nupin sisältä, Volvossa ainaki ikänsä ollu se vika. Helppo todeta ja korjata, purista ajaessa kepin nuppia kädellä kovasti vääntämättä keppiä mihinkään laitaan. Jos sirinä lakkaa niin siellä on vain pari pitkää pulttia täristäneet itselleen suuremman tilan mitä alkuperäinen. Pultit irti silikoonia väliin ja kiinni.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
[quote="jone-51k"]Se tässä kummastuttaa kun kytkin ei luista yhtään ja välikaasu ja kaksoispoljeskelu ei kelpaa sitten yhtään. Sopivaa koloa ei vaan ole. Voisikohan se olla niin että kytkimen säätö on karannut kun on tunne että kytkin ottaa nykyään kiinni poljin ylempänä ja välillä saa näpeilleen kunnon jyristykset vaihdekepiltä kun pykälä ei tahdo asettua kohdalleen.[/quote
Veikkaisin nyt että syncro ei pelaa ollenkaan, hakkaa samoin käsille kuin vanhoissa sisuissa joissa suora laatikko,asia korjaantuu paljon ajamalla ja kaksoispoljennalla edelleen. Kyllä siihe joskus oppii...kierrokset pitää olla melkolailla kohdillaan kun vaihdat ja vaihde nykästään kerralla päälle eikä saa empiä. Ei ehdi ne pikkukivet sinne hampaitten väliin..
Veikkaisin nyt että syncro ei pelaa ollenkaan, hakkaa samoin käsille kuin vanhoissa sisuissa joissa suora laatikko,asia korjaantuu paljon ajamalla ja kaksoispoljennalla edelleen. Kyllä siihe joskus oppii...kierrokset pitää olla melkolailla kohdillaan kun vaihdat ja vaihde nykästään kerralla päälle eikä saa empiä. Ei ehdi ne pikkukivet sinne hampaitten väliin..

Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
eihän ole vivustossa, esim. kepin alapäässä ristikko väljä 
myös "pallonivelet" voivat kuivua tai kulua siten, että oikeaa koloa ei löydy, vaan vaihde menee "kaavion väliin"
jos kolo ei kunnolla löydy, vivusto kanittaa myös synkronirenkaat tilapäisjumiin, jolloin vaihde karahtaa tai ei mene päälle
viallinen moottorin tukikumi, väärin asennetut äänieristeet, letku, putki loskaa tms. joka estää kepin vapaata liikkumista
voitele vivusto ja tarkista että jokaisen vaihteen päällä ollessa vaihdelaatikon päällä nivelet "löysänä"
(säädettävissä laatikon päältä)
jos kerran 1.vaihde menee kitisemättä, kytkin ei kanna
omassa saa paiskaa keppiä melkoisesti oikealle jos haluaa 4 tai 5 sisään, muttaku kepin alapäästä karannu ristikon neulalaakerit....
scania ottaa hieman kierroksia kun vetää 4:lla varvit tappiin ja loota imaisee 3;sen viitosen sijasta


myös "pallonivelet" voivat kuivua tai kulua siten, että oikeaa koloa ei löydy, vaan vaihde menee "kaavion väliin"


jos kolo ei kunnolla löydy, vivusto kanittaa myös synkronirenkaat tilapäisjumiin, jolloin vaihde karahtaa tai ei mene päälle

viallinen moottorin tukikumi, väärin asennetut äänieristeet, letku, putki loskaa tms. joka estää kepin vapaata liikkumista


voitele vivusto ja tarkista että jokaisen vaihteen päällä ollessa vaihdelaatikon päällä nivelet "löysänä"

(säädettävissä laatikon päältä)
jos kerran 1.vaihde menee kitisemättä, kytkin ei kanna
omassa saa paiskaa keppiä melkoisesti oikealle jos haluaa 4 tai 5 sisään, muttaku kepin alapäästä karannu ristikon neulalaakerit....
scania ottaa hieman kierroksia kun vetää 4:lla varvit tappiin ja loota imaisee 3;sen viitosen sijasta



- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Mikä kulkuri se on jos vaihtamiseen ei liity jonkinasteista arpomista ainahan vanhoissa busseissa vaihdevivut on väljiä ja opettelua vaatii, meillä on kakkonen se vaihde joka ei kaikille avaudu, öljynvaintohuollon jälkeen alkoi kolmonen sillain harvalla äänellä karahdella silloin tällöin.
Mutta eipä haittaa mitään
Mutta eipä haittaa mitään
Tulevaisuus on sähköinen